τοβιβλίο.net

Select Page

“…η δική μου η γενιά έχει σιχαθεί να βλέπει σε κάθε γωνιά ένα κριτικό, να κρίνει πολιτικά, κοινωνικά, περιβαλλοντικά, συμφεροντολογικά…” – Χαρά Χρυσάφη

“…η δική μου η γενιά έχει σιχαθεί να βλέπει σε κάθε γωνιά ένα κριτικό, να κρίνει πολιτικά, κοινωνικά, περιβαλλοντικά, συμφεροντολογικά…” – Χαρά Χρυσάφη

Θάλασσα ιδεών σε ταξίδι αέναο....

(Φωτογραφία: © Στράτος Γιαννόπουλος)

Φιλοξενούμενη στη δράση «Ελάτε να μιλήσουμε για τη λογοτεχνία» είναι η συγγραφέας Χαρά Χρυσάφη, την οποία και ευχαριστώ πολύ για την εξομολογητική της συνέντευξη!

 

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Η Χαρά Χρυσάφη γεννήθηκε το 1988 στη Θεσσαλονίκη. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης(ΑΠΘ). Το πρώτο της συγγραφικό έργο «Ερωτικές Αντιφάσεις» εκδόθηκε το 2014 από τις εκδ. Ωρίωνας. Η θεατρική ομάδα «Αμέα και Μη» μετέφερε τις «Ερωτικές Αντιφάσεις» στο σανίδι σε σκηνοθεσία της Ζηνοβίας Κωστελίδου. Το δεύτερο βιβλίο της έχει τίτλο «Καταρρίπτεται»-15 θεατρικοί μονόλογοι εκδ. Ωρίωνας.

Ασχολείται με τη θεατρική πράξη καθώς και με το θεατρικό παιχνίδι ως θεραπευτικό μέσο σε παιδιά και άτομα με αναπηρίες. Είναι δημιουργός της σελίδας Xartopetseta που σκοπό έχει να καταγράφονται μηνύματα πάνω σε χαρτοπετσέτες. Αρθρογραφεί στο Urnovl και koukidaki. Είναι διοικητικό μέλος του συλλόγου «Το Ράφι της Αγάπης» που δημιουργεί δανειστικές βιβλιοθήκες όπου εμπλέκονται ασθενείς με χρόνιες παθήσεις, προωθώντας την αξία της θεραπευτικής ανάγνωσης. 

Το τελευταίο της βιβλίο κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Ελκυστής με τον τίτλο “Αυτό το βιβλίο θα αυτοκαταστραφεί σε 20 λεπτά”.

Συμμετείχε με ποιήματα και κείμενά της στα βιβλία:

-Στων Ιδεών την Πόλη, εκδ. Ωριώνας

-Γιορτή Ποιητών εκδ. Ωρίωνας

-Μονόλογοι εκδ. τοβιβλίο

-Στα μονοπάτια των λέξεων εκδ Ωρίωνας

-Ανθολόγιο ποιήσεως εκδ. Όστρια

-Ποίηση στις ράγες Θεσσαλονίκη-Κατερίνη, e-book

-Χριστός Γεννάται εκδ. Όστρια

Διακρίσεις:

-Βραβείο στον 30ο διαγωνισμό «Σικελιανά» για το βιβλίο «Ερωτικές Αντιφάσεις».

-Τιμητικό βραβείο από την Δ.Ε.Ε.Λ στην 34η γιορτή ποιητών.

-1ο  βραβείο για το διήγημα «Το λιοντάρι του Θεού».

-Τιμητική Διάκριση για το ποίημα «Είμαι ένα μικρό τραπέζι» από το Σωματείο Λόγου και Τέχνης «Αλκυονίδες».

-Β’ έπαινος για το ποίημα «Έρωτας σε συντήρηση» στον 4ο Πανελλήνιο διαγωνισμό ποίησης 2018 του Αρχείου Ιστορίας & Τέχνης Κοζάνης της Κοβενταρίου Δημοτικής Βιβλιοθήκης.

-2ο βραβείο για το ποίημα “Μήτρα ελληνική” στον διεθνή διαγωνισμό ποίησης με θέμα την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα του ομίλου για την Unesco Πειραιώς και Νήσων σε συνεργασία με τον Ε.Π.Ο.Κ.

 

Ερωτηματολόγιο για Συγγραφείς

 

Ποιον συγγραφέα ή ποιητή θα ήθελες να συναντήσεις;

Ήθελα να συναντήσω την αγαπημένη Αλκυόνη Παπαδάκη. Είμαι πολύ ευτυχής που τη συνάντησα. Επίσης θα ήθελα την Κική Δημουλά, τη Μάρω Βαμβουνάκη, τον Χόρχε Μπουκάι και από αυτούς που δεν είναι πλέον στη ζωή τον Τζακ Κέρουακ, τον Ζαν-Πωλ Σαρτρ, τη Σιμόν Ντεμποβουάρ, τη Λιλή Ζωγράφου και τη Διδώ Σωτηρίου.

 Γιατί γράφεις;

Γράφω όχι από καπρίτσιο, όχι για τη δόξα, όχι για το χρήμα. Γράφω για μένα, για την περιέργεια μου, για τη φαντασία μου, για την αγάπη που θέλω να μοιραστώ. Τώρα αν αυτό πάει κα κουμπώσει και με κάποιον άλλο, σε μια στιγμή, σε μια συγκυρία να διαβάσει όλα αυτά που θέλω να πω, παραείμαι ευτυχής.

Για ποιους λόγους θα συμβούλευες κάποιον να γίνει συγγραφέας ή ποιητής και γιατί να τ’ αποφύγει;

Κατ’ αρχάς θεωρώ πως ο καθένας μπορεί να γράψει και να μοιραστεί τις ιδέες και τον λόγο του, αρκεί αυτό να γίνει μέσα από την καρδιά του. Η συμβουλή μου είναι απλή. Κάποτε η Μελίνα Μερκούρη είπε δεν ξέρω να τραγουδώ καλά, αλλά όταν το κάνω, το κάνω με ψυχή. Αυτή είναι η συνταγή για να γίνει κάποιος συγγραφέας, ποιητής ή ό,τι άλλο ονειρεύεται. Ένα καλός λόγος για να αποφύγει κανείς να το τολμήσει είναι αν έχει στο μυαλό του να γίνει ένας πλούσιος, διάσημος κατεργαράκος. Κακά τα ψέματα ένας νέος συγγραφέας που ξεκινά με έπαρση και νομίζει πως τα ξέρει όλα, το μόνο που πετυχαίνει είναι να γίνει ακόμα ένα προϊόν υποκουλτούρας και εκμετάλλευσης. Κατά τα άλλα ο τολμών νικά και δεν υπάρχουν λόγοι αποφυγής για οποιοδήποτε όνειρο.

Τι είναι για εσένα οι αναγνώστες; Πελάτες, κριτές ή συμβουλάτορες;

Οι αναγνώστες για μένα είναι το κομμάτι που λείπει για να μπορέσει η κατάθεση μιας ιδέας, μιας ιστορίας, ενός ποιήματος να πάρει σάρκα και οστά. Είναι κοινωνοί, είναι θεατές σε μια παράσταση. Γιατί το βιβλίο και οι αναγνώστες είναι όπως οι ηθοποιοί και οι θεατές. Και ο θεατής μπορεί να είναι ο,τιδήποτε. Πελάτης κριτής, συμβουλάτορας, με καλές προθέσεις, χαρούμενος, απογοητευμένος, συγκινημένος, εκνευρισμένος. Ό,τι χωρά η ψυχή και διάθεση του μπορεί να είναι. Και εγώ τα δέχομαι όλα αυτά, γιατί εκεί κρύβεται η αλήθεια του καθενός.

Η καλύτερη και η χειρότερη κριτική που άκουσες για το έργο σου;

Η καλύτερη: «Εντάξει που τα σκέφτηκε όλα αυτά!»

Η χειρότερη: «Πολλές παρομοιώσεις σε μια πρόταση, δεν κατάλαβα τίποτα».

Τι σε ενοχλεί και θα ήθελες να αλλάξει στον λογοτεχνικό χώρο; Τι σου αρέσει και θα ήθελες να μείνει ως έχει;

Αν κάτι με ενοχλεί στο λογοτεχνικό χώρο είναι η ψευτοκουλτούρα. Ένας μπερές με γυαλιά και κασκόλ δε σε κάνει συγγραφέα. Έτσι θα δεις έναν ηθοποιό να παίζει τον συγγραφέα. Ούτε δυο στιχάκια του ποδαριού και ένα βιβλίο με τέλειες πωλήσεις το ίδιο. Το να πασχίζει εξάλλου κανείς να γίνει διάσημος εν μία νυχτί, για το προσωπικό του καπρίτσιο και μόνο, με μαθηματική ακρίβεια η ζωή κάποια στιγμή του σπάει το καλάμι που ανέβηκε.

Επίσης η δική μου η γενιά έχει σιχαθεί να βλέπει σε κάθε γωνιά ένα κριτικό, να κρίνει πολιτικά, κοινωνικά, περιβαλλοντικά, συμφεροντολογικά. Να κρίνει παντού, τους πάντες και για πάντα. Και πόσο μάλλον αυτό να γίνεται από ανθρώπους που υπηρετούν τον πολιτισμό. Η τέχνη είναι τόσο απλή και δεν της χρειάζονται στολίδια και λόγια που δεν τα καταλαβαίνει κανείς. Είναι πιο απλό να πεις «Σ’ αγαπώ με την καρδιά μου» παρά «Σ’ αγαπώ με όλο τα αίμα που μπορεί να βγάλει κανείς από μια ματωμένη καρδιά, που πληγώθηκε από 3 βέλη του Αγαμέμνονα, τότε που εγώ δειλά έδενα τα χρυσοκέντητα μαλλιά σου κόμπους».

Αυτό που μου αρέσει είναι ότι πια όλο και περισσότεροι συγγραφείς έχουν ξεπεράσει αυτού του είδους την ψευτοκουλτούρα και τολμούν να καταθέσουν απλά και όμορφα το έργο τους. Δεν αποσκοπούν σε τίποτα παρά μόνο να μιλήσουν για αυτά που έχουν μέσα τους όσο και αν οι καιροί με νύχια και με δόντια δε θέλουν να «ξερνάς» ό,τι σε βαρυστομαχιάζει, να ξεστομίζεις τις αλήθειες με όποιο κόστος.

 Με χαροποιεί τέλος, το γεγονός ότι υπάρχουν ακόμα άνθρωποι με καλές προθέσεις σε όλους τους χώρους. Στους εκδοτικούς οίκους, στα μέσα ενημέρωσης, στον συγγραφικό κύκλο. Και όταν συνεργάζονται τίμια και άδολα, μπορείς να αναπνεύσεις καλύτερα την τέχνη.

Ποια λογοτεχνική ερώτηση μισείς να σου κάνουν και γιατί;

«Όλα αυτά που γράφεις τα έχεις ζήσει, είναι προσωπικές εμπειρίες;» Ναι σίγουρα είναι μια ερώτηση που εξιτάρει τον οποιοδήποτε, γιατί εμπλέκονται τα προσωπικά δεδομένα, όμως αν ήταν έτσι, όλοι θα έγραφαν μια αυτοβιογραφία που στο κάτω κάτω δεν αφορά και κανέναν άμεσα. Πόσο μάλλον αν δεν είσαι ο Κολωκοτρώνης ή ο Καβάφης.

Το στοίχημα ενός δημιουργού, νομίζω, είναι να γράψει κάτι που να κουμπώνει εμπειρικά με τον οποιοδήποτε. Γιατί σε όλους μπορούν να συμβούν τα πάντα. Σε άλλον περισσότερα, σε άλλον λιγότερα. Αν καταφέρει ο αναγνώστης να κάνει ανάκληση σε μια προσωπική του εμπειρία, αυτό είναι κέρδος. Το ζήτημα είναι να αγγίξει κανείς τα δικά του ζητούμενα και πιστέψτε με και ο συγγραφέας τα άγγιξε πριν καταθέσει το έργο του. Μπορεί και όλα τα γραφόμενα του να μην τα έχει ζήσει ποτέ. Αυτό που έζησε σίγουρα ήταν να παρατηρεί με επιμέλεια τους ανθρώπους, τον κόσμο, τη ζωή και αυτό μεταφέρθηκε με μερικές κόλλες χαρτί.

Με άριστα το 10, πού κατατάσσεις την συγγραφική σου ικανότητα και γιατί;

Ποτέ δεν ήμουν καλή στα μαθηματικά, πόσο μάλλον στις βαθμολογήσεις. Παρ’ όλα αυτά πιστεύω πως ο καθένας μας θα πρέπει κατά καιρούς να κάνει την αυτοκριτική του. Υπάρχουν στιγμές που είναι κάτω του 5 και άλλες που αγγίζει το 10. Όπως συμβαίνει με τις μέρες αισιοδοξίας και απαισιοδοξίας. Δεν θα πω το κλασσικό δεν μπορώ να απαντήσω, αυτό θα το κρίνει ένας αναγνώστης, θα πω όμως πως έχω γράψει και κάτω του μετρίου, έχω γράψει και πάνω του μετρίου. Αν φυσικά μπορεί να υπάρξει τέτοιου είδους κλίμακα. Αν για κάτι δεν είμαι σίγουρη είναι για το αν υπάρχει αντικειμενικότητα στα πράγματα. Αν κάπου υπάρχει όμως προσπαθώ να την ανακαλύπτω κάθε μέρα. Και κάθε μέρα είναι διαφορετική. Σήμερα με βαθμολογώ με 7,8.

Πιστεύεις πως οι περισσότεροι ομότεχνοί σου γράφουν από εσωτερική ανάγκη ή επιδιώκουν αποκλειστικά το χρήμα και την δόξα;


Πιστεύω πως ο καθένας έχει τις προσδοκίες του όσον αφορά την τέχνη. Και ο Πικάσο, πριν γίνει ο Πικάσο, ζωγράφιζε από εσωτερική ανάγκη, αλλά μετά και γνωστός έγινε και λεφτά έβγαλε. Βέβαια αυτό, δεν απέκλεισε ποτέ το γεγονός ότι πάντα ζωγράφιζε από εσωτερική ανάγκη. Το ζήτημα είναι κανείς να προσδοκά πράγματα που τον κάνουν να νιώθει ευτυχισμένος και να μπορεί να κοιμάται σε ευσυνείδητο μαξιλάρι τις νύχτες.

Αν ένας συγγραφέας, λοιπόν, επιδιώκει αποκλειστικά το χρήμα και τη δόξα και αυτό τον κάνει ευτυχισμένο, δεν βλέπω κάτι μεμπτό. Και αυτό για να το πετύχει κανείς τέχνη θέλει. Αν όμως μ’ αυτό τον τρόπο καταπατά κάθε είδους εσωτερική του ανάγκη να γράψει από την καρδιά του, τούτο είναι πρόβλημα. Αν μπορεί να καταφέρει και τα τρία τότε θα γεμίσουμε Πικάσο. Η ιστορία δείχνει βέβαια, πως ο Πικάσο ένας είναι. Οπότε γράφτε παιδιά τώρα που το λέει η ψυχή σας και ζωή θα δείξει. Είσαι πιο ευτυχισμένος όταν οι προσδοκίες σου είναι λίγες. Γιατί το χρήμα και τη δόξα μπορεί να σου τα πάρουνε, τον εαυτό σου κανείς.

Ανέφερε τρείς χαρακτηρισμούς για τον εαυτό σου για τους οποίους είσαι υπερήφανος/η και άλλους τρείς για τους οποίους όχι.

Υπερήφανη για το θάρρος, την υπομονή και γενναιοδωρία μου.
Μη υπερήφανη για την ισχυρογνωμοσύνη, ανυπομονησία και υπερβολή μου.

…και η ώρα σου να ανταποδώσεις την…. ιερή εξέταση που πέρασες από αυτή την ανακριτική συνέντευξη! Κάνε μια δική σου, λογοτεχνική ερώτηση-ταμπού για κάτι που θα ήθελες να μάθεις για τον δημιουργό αυτού του ερωτηματολογίου!

Τι μισείς περισσότερο στους λογοτεχνικούς κύκλους; Θεωρείς πως πρέπει να λέγονται κατάμουτρα ορισμένα πράγματα στους θρασύτατους φανφαρολόγους ή η αδιαφορία είναι καλύτερη;

Θεόφιλος Γιαννόπουλος: Σ’ ευχαριστώ πολύ αγαπητή μου Χαρά για την απολαυστική σου συνέντευξη, εύχομαι να συνεχίσεις να αφιερώνεσαι πάντοτε το ίδιο ολόψυχα στην συγγραφή και να βιώνεις μόνο χαρές στην λογοτεχνική σου διαδρομή!

Σχετικά με την ερώτησή σου, πιστεύω πως ο κάθε συγγραφέας εισπράττει αργά ή γρήγορα από τους αναγνώστες μα και από τους ομότεχνούς του, αυτό που του αξίζει.  

Όσο για τα όποια προβλήματα συναντώ κατά καιρούς στους λογοτεχνικούς κύκλους, τα καυτηριάζω συχνά μες από άρθρα μου. Η προσωπική μου γνώμη είναι πως πρέπει να καταθέτουμε την άποψή μας τόσο δημόσια όσο και κατ’ ιδίαν (με σεβασμό πάντοτε προς όλους και διάθεση για διάλογο) και όχι να αδιαφορούμε για ένα πρόβλημα. Η αδιαφορία άλλωστε διαιωνίζει και γιγαντώνει τις λάθος συμπεριφορές κάποιων ομότεχνων, δημιουργώντας εγωιστικά  πρότυπα και προωθώντας απαράδεκτες ηθικές αξίες. Γιατί στην Λογοτεχνία που υπηρετούμε δεν έχουν καμία θέση οι θρασύτατοι αυτοί φανφαρολόγοι.

Αν είσαι συγγραφέας ή αναγνώστης , τότε σε καλούμε σε μια λογοτεχνική συνέντευξη-ταμπού στην στήλη ”Θάλασσα ιδεών”!

Για να σας αποσταλεί  το ερωτηματολόγιο  επικοινωνείτε μαζί μου στο προφίλ www.facebook.com/giannopoulos.theofilos ή στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο theofilosbook@yahoo.gr με τίτλο  θέματος: «Μιλάμε για τη λογοτεχνία» συμπληρώνοντας την λέξη «Συγγραφέας» ή «Αναγνώστης», ανάλογα με την ιδιότητά σας.

Ελάτε να βάλουμε όλοι μας από ένα λιθαράκι ώστε ο λογοτεχνικός κόσμος να γίνει ακόμη ομορφότερος!

Με όλη τη θετική μου ενέργεια

Θεόφιλος Γιαννόπουλος

Επιμέλεια κειμένου

Θεόφιλος Γιαννόπουλος

Ο Θεόφιλος Γιαννόπουλος γεννήθηκε και ζει στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης. Δραστηριοποιείται ως συγγραφέας, ποιητής, αξιολογητής και λογοτεχνικός επιμελητής μυθιστορημάτων, ομιλητής σε παρουσιάσεις βιβλίων, καθώς και ως αρθρογράφος σε πολιτιστικές ιστοσελίδες. Έχει διακριθεί σε πανελλήνιους, διεθνείς και παγκόσμιους λογοτεχνικούς διαγωνισμούς κι έργα του συμμετέχουν σε ανθολογίες διηγημάτων και ποίησης. "Το Αγκάθινο Στέμμα" από τις εκδόσεις ΕΞΗ είναι το πρώτο του μυθιστόρημα. Για περισσότερα στοιχεία σχετικά με την πλοκή, καθώς και για να διαβάσετε δωρεάν το πρώτο κεφάλαιο του βιβλίου, μπορείτε να επισκεφτείτε την παρακάτω ιστοσελίδα: http://ekdoseiseksi.gr/shop/ελληνική-λογοτεχνία/το-αγκαθινο-στεμμα/ Τρόπος επικοινωνίας: www.facebook.com/giannopoulos.theofilos

Υποβολή σχολίου

Ακολουθήστε μας!

Έρευνα

Εγγραφείτε στο newsletter

Ενημέρωση μόνο για λογοτεχνικούς διαγωνισμούς

Οδηγός ιστοσελίδας

Αθήνα Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου

Υποβολή συμμετοχής!

Αρχείο

Είσοδος