Η κούκλα της νύφης, του Γρηγόριου Ξενόπουλου

Δημοσίευση: 19.07.2022

Ετικέτες

Κατηγορία

Πηγή: https://el.wikipedia.org/wiki/Γρηγόριος_Ξενόπουλος#/media/Αρχείο:Grigorios_Xenopoulos.JPG

γράφει ο Νίκος Κοσμαδάκης

Η κούκλα της νύφης είναι ένα μικρό σε αριθμό σελίδων διήγημα όπου πραγματεύεται τη δέσμευση μιας κοπέλας 16 χρονών. Ο Γρηγόριος Ξενόπουλος έχει μια μοναδική ικανότητα μέσα από τα διηγήματά ή τα θεατρικά του έργα να αποδίδει την καθημερινή πραγματικότητα των ανθρώπων που έζησαν στα τέλη του 19ου και αρχές 20ου αιώνα.  Ο γενικός αυτός κανόνας δεν αποτελεί μια μικρή εξαίρεση στο μικρό αυτό διήγημα.

Το διήγημα αυτό καταδεικνύει με τον πλέον εμφατικό τρόπο πως ένας χήρος με μια αξιοπρόσεκτη περιουσία επιθυμεί να αποκαταστήσει την κόρη του στα τέλη του 19ου αιώνα. Αποτελούσε συνήθεια για ανθρώπους που είχαν περιουσία στα χωριά, να πηγαίνουν στις πόλεις με σκοπό την εξασφάλιση ενός καλύτερου επίπεδου διαβίωσης. Ο πατέρας της μικρής Χρυσής είχε λαχτάρα να πάει στην πόλη και να δει άμεσα εγγόνια και δισέγγονα. Ήταν μια γενική επιθυμία πολύ μακριά από το σύγχρονο τρόπο ζωής.  Η μικρή του κόρη είναι μόλις 16 ετών. Η ηλικία αυτή σήμερα είναι απαγορευτική στην κοινή συνείδηση για τη δημιουργία οικογένειας. Η ηλικία είναι καθαρά εφηβική.

Η εφηβική ζωή είναι το μεταβατικό στάδιο μεταξύ της ανήλικης και ενήλικης ζωής. Σήμερα, η ελληνική κοινωνία ταυτίζει την ηλικία αυτή με μια περίοδο που φορείς κοινωνικοποίησης όπως οι παρέες συνομηλίκων διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς της. Η ελληνική κοινωνία στα τέλη του 19ου και αρχών του 20ου αιώνα αναγνώριζε πως η συγκεκριμένη ηλικία καθίσταται δυνάμει αναπαραγωγική και μπορεί να τεθούν τα θεμέλια μιας οικογένειας.

Η μικρή Χρυσή αναγκάζεται να δεσμευτεί χωρίς η ίδια να το επιθυμεί. Είναι μια επιθυμία του πατέρα της, ο οποίος κρίνει αλλά δεν απευθύνεται στην κόρη του εάν επιθυμεί το συγκεκριμένο άνδρα. Ο Ξενόπουλος υπογραμμίζει την εμφάνιση της συγκεκριμένης κοπέλας καθώς πάρα πολλοί νεαροί είτε αρχοντόπουλα είτε λαϊκής καταγωγής άτομα επιθυμούσαν να την κάνουν γυναίκα τους. Η Χρυσή είναι μια όμορφη κοπέλα η οποία έχει ένα χαρακτηριστικό που τη διαφοροποιεί. Είναι ακόμη παιδί!

Είναι 16 ετών και παίζει ακόμη με την κούκλα της. Δεν αισθάνεται ερωτικό πόθο ούτε κάποιο σεξουαλικό ερέθισμα σε αυτήν την ηλικία. Η σύγχρονη θεωρία της  ψυχολογίας υποστηρίζει πως η ηλικία των 16 ετών είναι μια ηλικία όπου το άτομο έχει καταλήξει ποια είναι η σεξουαλική του ταυτότητα και κυρίως ποιες είναι οι επιθυμίες του.

Η Χρυσή είναι μια κοπέλα που ακόμη αναζητάει τη σεξουαλική της ταυτότητα. Γνωρίζει πως η φύση της είναι θηλυκή αλλά δεν ανταποκρίνεται στα θέλγητρα που τις εκπέμπουν οι νέοι ούτε καν ο αρραβωνιαστικός της. Ενδεχομένως, η μη ύπαρξη φιλενάδων και η απουσία μητρικού προτύπου την έχουν απομονώσει σε κοινωνικό επίπεδο με αποτέλεσμα να φέρεται και να αντιδράει ως παιδί. Η θεία της κάνει προσπάθεια να της εξηγήσει πως είναι να είσαι ερωτευμένη και σε αυτό το  σημείο ο Γρ. Ξενόπουλος επιστρατεύει την εμπειρία για να καταδείξει πως έρωτας είναι ένα ασίγαστο πάθος με φιλί που δε θα έχει τη μορφή του ασπασμού σ΄ ένα εικόνισμα.

Η παιδική της συμπεριφορά γίνεται ακόμη πιο εμφανής όταν η μικρή Χρυσή παρακολουθεί τις ετοιμασίες του νυφικού της. Αυτή ήθελε ένα κομμάτι ύφασμα να το ράψει για την κούκλα της. Η αντίδραση αυτή είναι χιουμοριστική και κάνει τον αναγνώστη του 21ου αιώνα να χαμογελάσει. Όπως και τον αναγνώστη της χρονιάς που γράφτηκε το συγκεκριμένο διήγημα. Ο Ξενόπουλος αναγράφει πω ςη εικόνα της θείας της Χρυσής να ετοιμάζει το νυφικό και εκείνη να ετοιμάζει το φόρεμα της κούκλας της προκαλεί γέλιο.

Ο Ξενόπουλος ωστόσο καταγράφει, χωρίς να το επιθυμεί, την άποψη μιας γυναίκας που δεν έχει αρκετή μόρφωση για τα δεδομένα της εποχής, καθώς σκέφτεται τι θα πει ο κόσμος σε περίπτωση που κάποιος μάθει ότι μια 16χρονη παίζει την κούκλα της. Θα υπάρξει απογοήτευση και ένας χιουμοριστικός χλευασμός θα επισκιάσει το σπίτι της οικίας τους.  Ο αρραβωνιαστικός το μαθαίνει. Υποδύεται πως του αρέσουν οι κούκλες. Και η μικρή Χρυσή αρχίζει και παίζει μαζί του.

Σε χρόνο- μηδέν, ο Ξενόπουλος μ΄ έναν εντελώς αιφνίδιο και απότομο τρόπο  αλλάζει τη συμπεριφορά και τη συνειδησιακή κατάσταση της μικρής Χρυσής. Σε ελάχιστο χρονικό διάστημα, η μικρή Χρυσή παίρνει από τα χέρια του αρραβωνιαστικού της την κούκλα και την πετάει. Δε δίνει ο συγγραφέας ιδιαίτερη βάση ποιος είναι ο λόγος που την ώθησε να προβεί σε αυτήν την ενέργεια παρά το γεγονός ότι αναλώθηκε αρκετά για να καταδείξει στον αναγνώστη πως η κούκλα αποτέλεσε ένα σημαντικό στοιχείο για την προσωπικότητα της Χρυσής.

Ο Ξενόπουλος αναδεικνύεται εξαιρετικός κοινωνιολόγος αφού την ενέργεια της μικρής Χρυσής να πετάξει μακριά την κούκλα της την ταυτίζει με την ενήλικη ζωή και πιο συγκεκριμένα είναι το σημείο αφετηρίας της Χρυσής όπου από κορίτσι γίνεται γυναίκα. H κίνηση αυτή υποδηλώνει την εγκατάλειψη της παιδικής της ηλικίας και την υιοθέτηση μιας συμπεριφοράς που σύμφωνα με τα πρότυπα της εποχής παραπέμπει σε μια γυναίκα κατασταλαγμένη. Αγκαλιάζει τον αρραβωνιαστικό της και τον φιλάει. Είναι μια χειρονομία χαρακτηριστική η οποία ανοίγει το δρόμο προς την αποκλιμάκωση της αγωνίας ως προς το εάν η Χρυσή ενδιαφέρεται για τον αρραβωνιαστικό της.

Ακολουθήστε μας

Διανυκτέρευση

Διανυκτέρευση

- γράφει ο Κώστας Θερμογιάννης - (σπουδή στην απαισιοδοξία) Διανυκτερεύεις με όνειρα βρώμικα, σαν το χαλάκι που περιμένει μάταια όλη του τη ζωή έξω από την πόρτα και μέσα δε θα μπει ποτέ. Ύστερα αναρωτιέσαι γιατί σού φταίει το πρωινό, η ρουτίνα, οι άλλοι, το σύστημα,...

Κωνσταντίνος Μπούρας: Φάος. ΛΕΞΙΚΑΝΘΑΡΟΣ. α-ΦΘΟΝΙΑ ΦΩΤΟΣ

Κωνσταντίνος Μπούρας: Φάος. ΛΕΞΙΚΑΝΘΑΡΟΣ. α-ΦΘΟΝΙΑ ΦΩΤΟΣ

Κωνσταντίνος Μπούρας: Φάος. ΛΕΞΙΚΑΝΘΑΡΟΣ. α-ΦΘΟΝΙΑ ΦΩΤΟΣ. «Ο Δον Κιχώτης κυνηγάει μύλους Που δεν γυρίζουν πια. Για την ακρίβεια, έχουν γκρεμιστεί. Ο αέρας όμως λυσσομανάει» Κωνσταντίνος Μπούρας _ γράφει ο Σίμος Ανδρονίδης -   Από τις εκδόσεις Νίκας, πριν από λίγο...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Επιμέλεια άρθρου

Διαβάστε κι αυτά

Κωνσταντίνος Μπούρας: Φάος. ΛΕΞΙΚΑΝΘΑΡΟΣ. α-ΦΘΟΝΙΑ ΦΩΤΟΣ

Κωνσταντίνος Μπούρας: Φάος. ΛΕΞΙΚΑΝΘΑΡΟΣ. α-ΦΘΟΝΙΑ ΦΩΤΟΣ

Κωνσταντίνος Μπούρας: Φάος. ΛΕΞΙΚΑΝΘΑΡΟΣ. α-ΦΘΟΝΙΑ ΦΩΤΟΣ. «Ο Δον Κιχώτης κυνηγάει μύλους Που δεν γυρίζουν πια. Για την ακρίβεια, έχουν γκρεμιστεί. Ο αέρας όμως λυσσομανάει» Κωνσταντίνος Μπούρας _ γράφει ο Σίμος Ανδρονίδης -   Από τις εκδόσεις Νίκας, πριν από λίγο...

Ο Θείος Πλάτων: Μεταφυσικές προσεγγίσεις στο έργο της Άλκης Ζέη

Ο Θείος Πλάτων: Μεταφυσικές προσεγγίσεις στο έργο της Άλκης Ζέη

- γράφει ο Ανδρέας Αντωνίου - Εκ προοιμίου μπορούμε να αποφανθούμε για το προφανές. Δεν υπάρχουν μεταφυσικές προεκτάσεις στο κείμενο της Άλκης Ζέη Ο Θείος Πλάτων, τουλάχιστον όχι προγραμματικά. Ως βιβλίο που απευθύνεται σε παιδιά του δημοτικού ή σε νεαρούς εφήβους, το...

Η Δημοκρατία συμβαίνει!

Η Δημοκρατία συμβαίνει!

- γράφει ο Κώστας Θερμογιάννης - Αν μια ιδέα είναι αυτή που χαρακτηρίζει την Ελλάδα και την ξεχωρίζει από άλλους λαούς, αυτή δεν είναι άλλη παρά η Δημοκρατία, η οποία διαφοροποίησε τον άνθρωπο κι από υπήκοο, μέσα από την υπέροχη μήτρα της, τον έπλασε πολίτη. Ως...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου