Η ποιητική περιήγηση του Θάνου Γώγου

27.05.2016

Θάνος Γώγος
Θράκα
ISBN: 978-618-81206-5-5

Τα υβριδικά κείμενα πάντα είχαν μία ιδιαίτερη γοητεία. Ο πολύπτυχος χαρακτήρας τους και η δημιουργική και καινοτόμα οπτική των δημιουργών τους, τα καθιστούν από μόνα τους αντικείμενο μελέτης τόσο εξαιτίας της δυσκολίας μετάβασης από το ένα είδος στο άλλο όσο και για το πολυκύμαντο -συχνά- περιεχόμενό τους. Ένα τέτοιο έργο είναι η  «Γλασκώβη» (Θράκα, 2014) του Θάνου Γώγου, κατά βάση ποιητικό με πεζά τμήματα.

Η ποιητική σύνθεση του Γώγου αποτελεί την περιπλάνηση της γενιάς του μέσα στις νέες συνθήκες της δεκαετίας. Η «Γλακώβη» μοιάζει με την ομηρική Ιθάκη των νέων, ένα ταξίδι γεμάτο συγκινήσεις, όχι ως επιστροφή στην πατρίδα, αλλά ως δραπέτευση από εκείνη. Οι συχνότατες αλλαγές προσώπων και δραματικών σκηνών και η θολή ταξιδιωτική εικονοπλασία με χαρακτηριστικά "κουνημένης φωτογραφίας", εκφράζουν ακριβώς αυτή την "τυφλή" περιπλάνηση.

Χωρίς άμεσες αναφορές στην κρίση, αλλά πάντα ως μία θεμελιώδη αυτονόητη συνθήκη, η «Γλασκώβη» είναι το ποιητικό ταξίδι των σημερινών νέων σε όσα τους φέρνει η ζωή. Μετανάστευση, έρωτας, αγωνίες και εικόνες από μία Ευρώπη που ενώ υπόσχεται πολλά, καταρρέει μέσα στην εικόνα που έχτισε για τον εαυτό της και όσα υπόσχονταν στους νέους. Μα εκείνοι ακόμα αναζητούν το νέο σε εκείνη.

Ταυτόχρονα, όμως η συλλογή αποτελεί μία βαθύτερη υπαρξιακή αναζήτηση. Αποτυπώνει το εσωτερικό ταξίδι από την αγροτική μεγαλούπολη μέχρι την βρετανική πόλη, προς την αυτογνωσία μέσα από τη συνεχή αναζήτηση ενός προορισμού που λειτουργεί ως στάση.

Αν ο Νίκος Καζαντζάκης ωθούνταν από μία εσωτερική ανάγκη προς το ταξίδι για να γνωρίσει το θείο και να ταυτιστεί βιωματικά με τις προσωπικότητες που τον σημάδεψαν, το ποιητικό υποκείμενο της συλλογής ωθείται στο δικό του εσωτερικό ταξίδι από την ανάγκη του να μάθει τον νέο κόσμο που διαμορφώνει μία νέα κοινωνία στην οποία καλείται να λειτουργήσει.

Είναι μία συνεχής κίνηση από την παιδική ηλικία προς την ωριμότητα με στάσεις από τις οποίες ως άλλος καβαφικός Οδυσσέας, ο ποιητικός ήρωας αρπάζει ό,τι του προσφερθεί (ηδονή, εμπειρίες, αναμνήσεις). Και όπως η γενιά του ποιητή αισθάνεται σαν μία παρέκκλιση που υποχρεώνεται σε μετανάστευση, έτσι και ο ποιητής συνθέτει έναν φενάκη αταίριαστο ποιητικό κόσμο.

Πρόκειται για ένα πολυδιάστατο έργο που δικαίως το αποκάλεσαν μανιφέστο. Είναι μία λυρική διακήρυξη ποιητικής πρόζας με φιλοσοφικές προεκτάσεις και τον έρωτα με την ποίηση και το ταξίδι πάντα σε πρώτο πλάνο. Μία επαναστατική ορμή ρέει μέσα στις λέξεις σαν ένα οδόφραγμα στον ποιητικό κομφορμισμό. Ο φιλοσοφικός στοχασμός συνδέεται με το λυρισμό και τον πειραματισμό μέσα από στην υβριδική συλλογή.

Μοιάζει με ένα ποιητικό παιχνίδι του δημιουργού. Πεζά κείμενα και συνθέσεις συμπλέκονται σε μία αλληλογραφία που διασχίζει όλη την Ευρώπη. Το έντονο πεζολογικό ύφος και η αξιοπρόσεκτη λιτότητα διανθίζονται με δυναμικές μετωνυμίες και μεταφορές· ολοκληρώνουν την εκφραστική προφορικότητα με μία σκηνική διάσταση. Ένας συνεχής πειραματισμός κυλά στη στιχουργική του Γώγου. Η δραματική σκηνογραφία που αλλάζει συνεχώς σε συνδυασμό με την απομνημονευματική αφηγηματική γραφή, δεν επιτρέπουν τη μονοτονία. Ταξιδιωτικές εμπειρίες συμπλέκονται με το επιστολικό ύφος.

Δήμος Χλωπτσιούδης
Μανδραγόρας, 2016
ISBN: 978-960-592-032-6

Μέσα από το επιστολικό τούτο ύφος εκφράζει μία πηγαία ειρωνική διάσταση. Συνδυάζει το σαρκασμό με τη λυρική έκφραση μέσα σε ένα φενάκη πρωτοενικό πλαίσιο· άλλωστε, οι επιστολές είναι πάντα προσωπικές και σε α΄ ενικό γραμματικό πρόσωπο. Μα στην πραγματικότητα ο ποιητής μέσα από το ψευδοεγωιστικό πρίσμα του διαθλά ένα κοινωνικό υποκείμενο, ένα πρωτοπληθυντικό γραμματικό πρόσωπο.

Η φίλαυτη εκφραστική έτσι μετατρέπεται σε ένα δημιουργικό καμουφλάζ. Δίπλα στο μεταναστευτικό δράμα, που συγκλονίζει τη νεώτερη γενιά, ο Γώγος μοιάζει να μιλά ως εκπρόσωπός της με μία δημιουργική φωνή που πασχίζει να ισορροπήσει τον έρωτα με τη φιλοσοφική διάσταση, τον αυτοσαρκασμό και την ποιητική δημιουργία.

Από τις συνθέσεις διαχέεται ένα υπόκωφο δηκτικό συναίσθημα για την επανάσταση που όλοι ελπίζουν να κάνουν και τους συμβιβασμούς τους. Το υπερ-φύλο, η ταχύτητα του σεξ και η ερωτική απελευθέρωση, μία συγκαλυμμένη οργή και απογοήτευση για την κατάσταση διαπνέουν όλη τη συλλογή. Είναι η νεανική καυστική διάθεση προς το παλιό που ελλοχεύει το δικό της ριζοσπαστικό για την κοινωνία που κλήθηκαν να υπηρετήσουν μακριά από τα δικά τους όνειρα.

Ακολουθήστε μας

Λεωφόρος Αλεξάνδρας 173, του Βαγγέλη Γιαννίση

Λεωφόρος Αλεξάνδρας 173, του Βαγγέλη Γιαννίση

Ο Βαγγέλης Γιαννίσης είναι ο πρώτος Έλληνας συγγραφέας που καταφέρνει να… εισβάλλει στο Τμήμα Ανθρωποκτονιών της ΓΑΔΑ, να συνεργαστεί με τους αξιωματικούς του και να καταγράψει πέντε υποθέσεις που κλήθηκαν να εξιχνιάσουν στη σταδιοδρομία τους, αλλά και τις συνθήκες...

Το ποτάμι, του Αιμίλιου Σολωμού

Το ποτάμι, του Αιμίλιου Σολωμού

Ο Χάρης ζει δίπλα στο ποτάμι και ξεχνιέται ψαρεύοντας πέστροφες όσο περιμένει την επιστροφή του πατέρα του από τον πόλεμο. Μια μέρα αρχίζουν να κατεβαίνουν διάφορα παιχνίδια μέσα σε ξύλινα κιβώτια. Ποιος τα έχασε; Τι κρύβεται λίγα μόλις μέτρα πιο πάνω και πώς θα...

Βερούκης

Βερούκης

ΒΕΡΟΥΚΗΣ Ο μάστορας Βερούκης, συνεργείο ονομαστό,  μόνος ήρθε απ’ το χωριό, 17 στα 18, έφτυσε αίμα, να το ανοίξει, δούλευε σαν το σκυλί, μα η ζωή καλή μαζί του, έγινε κάποιος και αυτός, έχει πια 6 υπαλλήλους, χρειάζεται και έβδομο, του προτείνανε παιδί, πατριώτη, απ’...

Οι οικογενειακοί μας δράκοι, της Χρυσάνθης Τσιαμπαλή

Οι οικογενειακοί μας δράκοι, της Χρυσάνθης Τσιαμπαλή

Η Πινακοθήκη της πόλης διοργανώνει διαγωνισμό ζωγραφικής για παιδιά δημοτικού σχολείου με θέμα τους δράκους. Ο Γιάννης διαπιστώνει πως δύο συμμαθητές του τα καταφέρνουν καλύτερα από κείνον, γιατί, μεταξύ άλλων, δέχτηκαν βοήθεια από γονείς κι αδέλφια. Έτσι, ο Γιάννης...

Τα χέρια της θεάς, του Διονύση Λεϊμονή

Τα χέρια της θεάς, του Διονύση Λεϊμονή

Τι συνέβη την ημέρα της αρπαγής της Αφροδίτης από τη Μήλο; Πού χάθηκαν τα χέρια της; Πώς ρίζωσε το άγαλμα στο Μουσείο του Λούβρου; Πώς θα καταφέρουν κάποια παιδιά να αγκαλιάσουν την ιστορία της και να δουλέψουν πάνω σε αυτήν, χρησιμοποιώντας όλα τα εκφραστικά μέσα των...

Διαβάστε κι αυτά

Τα χέρια της θεάς, του Διονύση Λεϊμονή

Τα χέρια της θεάς, του Διονύση Λεϊμονή

Τι συνέβη την ημέρα της αρπαγής της Αφροδίτης από τη Μήλο; Πού χάθηκαν τα χέρια της; Πώς ρίζωσε το άγαλμα στο Μουσείο του Λούβρου; Πώς θα καταφέρουν κάποια παιδιά να αγκαλιάσουν την ιστορία της και να δουλέψουν πάνω σε αυτήν, χρησιμοποιώντας όλα τα εκφραστικά μέσα των...

Ο Ιωάννης και τα γεώμηλα της Αίγινας (Μικρές Ιστορίες για Μεγάλα Γεγονότα #4), της Μαρίας Ανδρικοπούλου

Ο Ιωάννης και τα γεώμηλα της Αίγινας (Μικρές Ιστορίες για Μεγάλα Γεγονότα #4), της Μαρίας Ανδρικοπούλου

Ποιος ήταν ο Ιωάννης Καποδίστριας που κυβέρνησε το ελληνικό κράτος στα πρώτα του βήματα μετά την Επανάσταση του 1821; Ποια ήταν η σχέση του με την Ελβετία πριν έρθει στην Ελλάδα και γιατί μνημονεύεται ακόμη σε αυτήν τη χώρα; Πώς αντιμετώπισε και πώς οργάνωσε το χάος...

Ατελές κολλάζ, του Σταύρου Σταμπόγλη

Ατελές κολλάζ, του Σταύρου Σταμπόγλη

Ατελές κολλάζ Σταύρος Σταμπόγλης _ γράφει ο Σίμος Ανδρονίδης - Η ποιητική συλλογή του Σταύρου Σταμπόγλη, που φέρει τον τίτλο 'Ατελές Κολλάζ,' κυκλοφόρησε το 2020, από τις εκδόσεις Κουκκίδα.[1] Αρχικά, δύναται να επισημάνουμε πως, όπως και ο τίτλος της συλλογής, δηλοί,...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου