Θάρρος ή αλήθεια, της Camilla Läckberg

4.06.2021

σχόλια

Η Σουηδή Camilla Läckberg επιστρέφει από τις εκδόσεις Μεταίχμιο με νέα νουβέλα, στην οποία ένα φαινομενικά αθώο παιχνίδι εξελίσσεται σε έναν επικίνδυνο κυκεώνα αποκαλύψεων, που μπορεί να οδηγήσει σε ακραίες καταστάσεις. Θάρρος ή αλήθεια λοιπόν για τους τέσσερις ήρωες του βιβλίου, αλλά και τον αναγνώστη, που καλείται να παρακολουθήσει το παιχνίδι τους.

Είναι παραμονή Πρωτοχρονιάς και τέσσερις δεκαοχτάρηδες, στενοί φίλοι από την παιδική τους ηλικία και συνηθισμένοι να έχουν όποιο υλικό αγαθό θελήσουν, αφού προέρχονται από πλούσιες οικογένειες, μαζεύονται στην πολυτελή βίλα ενός απ’ αυτούς για να γιορτάσουν την αλλαγή του χρόνου. Κι ενώ οι ίδιοι σκοπεύουν να περάσουν μια ξέφρενη βραδιά, με πολύ ποτό, ξέφρενο γλέντι και πολύ χορό, οι γονείς τους γιορτάζουν στο σπίτι που βρίσκεται ακριβώς απέναντι και ανήκει σε ένα άλλο μέλος της παρέας. Τα τέσσερα παιδιά μπορούν να τους βλέπουν από την τζαμαρία του σαλονιού.

Μια απλή παρτίδα Monopoly, που ξεκινά για να περάσει πιο διασκεδαστικά η ώρα, μετατρέπεται σε κάτι εντελώς διαφορετικό όταν ο ένας νεαρός προτείνει να αλλάξουν τους κανόνες, ώστε το παιχνίδι να αποκτήσει μεγαλύτερο ενδιαφέρον, και να παίξουν «Θάρρος ή αλήθεια». Οι υπόλοιποι τρεις συμφωνούν αμέσως, χωρίς να μπορούν καν να φανταστούν την εξέλιξη και την κατάληξη της βραδιάς. Κι έτσι το παιχνίδι αρχίζει ξανά, με διαφορετικούς κανόνες αυτή τη φορά.

Όσο η ώρα προχωρά και το αλκοόλ ρέει άφθονο, τόσο η ένταση αυξάνεται και οι αντιστάσεις μειώνονται. Σιγά-σιγά, το αυτάρεσκο προσωπείο των τεσσάρων φίλων ραγίζει και αναδύονται στην επιφάνεια καταπιεσμένα συναισθήματα, κρυμμένα από χρόνια μυστικά, φόβοι και ανασφάλειες. Βήμα το βήμα, οδηγούνται στα άκρα και όταν διαβούν τελικά την ευαίσθητη γραμμή που τα χωρίζει από την εγκράτεια και τα προσχήματα, ξεσπούν και οδηγούνται σε αναπάντεχες και ζοφερές αποκαλύψεις. Οι μάσκες πέφτουν και αποκαλύπτεται το πραγματικό τους πρόσωπο, αυτό που επιμελώς φροντίζουν να κρύβουν απ’ όλους. Έχοντας ξεπεράσει τα όρια και έχοντας πάρει μια μικρή γεύση τού πώς είναι να αισθάνεσαι ελεύθερος και απαλλαγμένος από τα βάρη σου, οι τέσσερις φίλοι θα αποφασίσουν να τα παίξουν όλα για όλα, αυτή τη φορά με έπαθλο αυτό που ενδόμυχα ποθούν περισσότερο…

Πιστή στο λογοτεχνικό ύφος που έχει επιλέξει να υπηρετεί τα τελευταία χρόνια, η Läckberg γράφει μια νουβέλα με χαρακτηριστικά ψυχολογικού θρίλερ, γεμάτη προβληματικούς χαρακτήρες και σκοτεινιά. Για άλλη μια φορά, με τρόπο που ξέρει πολύ καλά -που ορισμένες φορές παραείναι κυνικός και φτάνει στην υπερβολή-, στηλιτεύει τα κακώς κείμενα της σύγχρονης κοινωνίας μας, των πλούσιων και ρηχών ανθρώπων που νοιάζονται μονάχα για τα προσχήματα, για το λαμπερό κι επιτυχημένο προσωπείο τους και απαξιούν -ή δεν τολμούν- να κοιτάξουν κάτω από την επιφάνεια, εκεί όπου το λούστρο θαμπώνει με ένα απλό ξύσιμο και αποκαλύπτεται η βρομιά και η ασχήμια. Κι όλα αυτά μέσα από ένα «αθώο» παιχνίδι, που αποτελεί απλώς την αφορμή ώστε να αποκαλυφθούν αλήθειες ικανές να καταστρέψουν ολοσχερώς τα επίπλαστα θεμέλια των «ευτυχισμένων» οικοδομημάτων αυτών των νεαρών και των οικογενειών τους.

Αρχικά, οι τέσσερις ήρωες παρουσιάζονται ως κακομαθημένα πλουσιόπαιδα, ρηχές προσωπικότητες συνηθισμένες στην εύκολη ζωή και στο να γίνεται πάντα το δικό τους. Όμως, σιγά-σιγά οι χαρακτήρες τους ξεδιπλώνονται, συνεχίζοντας όμως να διατηρούν την ατομική τους ταυτότητα ο καθένας: ο ανεπίσημος αρχηγός της παρέας, η απελπισμένη και επιφανειακή γκόμενά του, ο διψασμένος για προσοχή ακόλουθός του, η φίλη της γκόμενας και κρυφό αντικείμενο του πόθου των δύο νεαρών. Αυτά τους τα χαρακτηριστικά, σε συνδυασμό με όλα τα άλλα, θα καθορίσουν εν μέρει και τις πράξεις τους στη διάρκεια της βραδιάς. Πιθανότατα λόγω της μικρής έκτασης του βιβλίου, τα ψυχογραφήματά τους δεν είναι τόσο βαθιά όσο ίσως θα έπρεπε ώστε να τους γνωρίσει καλύτερα και πιο σφαιρικά ο αναγνώστης, και πάλι όμως δίνεται το στίγμα της προσωπικότητας του καθενός από αυτούς.

Η πλοκή είναι χωρισμένη σε τέσσερα μέρη -από την αρχή της νύχτας μέχρι την κορύφωσή της, αμέσως μετά την αλλαγή του χρόνου- και εξελίσσεται κλιμακωτά όσο οι ώρες περνούν και η ένταση ανεβαίνει. Σίγουρα δεν αποτελεί το απαύγασμα της λογοτεχνικής πρωτοτυπίας και δεν καταφέρνει να αποφύγει αρκετά κλισέ, όμως θίγει επίσης με καυστικό και αιχμηρό τρόπο ορισμένα ζητήματα ταμπού ή κοινωνικά φαινόμενα που έχουν εξελιχθεί σε μάστιγες: από την ενδοοικογενειακή βία, τη σεξουαλική εκμετάλλευση και την εργασιακή κακομεταχείριση, μέχρι την αλαζονεία του πλούτου, τις καταχρήσεις, τον λαμπερό μα ψεύτικο κόσμο των social media, την ανάγκη μερικών ανθρώπων να παρουσιάζουν συνεχώς μια αψεγάδιαστη εικόνα που δεν ανταποκρίνεται καθόλου στην πραγματικότητα. Η γραφή είναι γεμάτη ένταση και κυνισμό, υποδόρια ειρωνεία και συνάμα κοφτή και γρήγορη, ώστε να προλάβουν να ειπωθούν όσα πιο πολλά γίνεται μέσα στις εκατόν δέκα σελίδες της νουβέλας.

Τα μεσάνυχτα, την ώρα που οι κάτοικοι της Στοκχόλμης καλωσορίζουν τον νέο χρόνο και ο ουρανός της φωτίζεται από τα πυροτεχνήματα, οι τέσσερις νεαροί πρωταγωνιστές επιλέγουν «Θάρρος» για μια τελευταία φορά, έχοντας προηγουμένως φανερώσει την πιο βαθιά τους «Αλήθεια», αποφασισμένοι να διεκδικήσουν αυτό που ποθούν πιο πολύ: να πάρουν τις ζωές τους στα δικά τους χέρια. Η κάθαρση επέρχεται ίσως με έναν παράξενο τρόπο, που όμως φαίνεται να φέρνει μαζί του τη λύτρωση.

Δεν έχουν όλα τα παιχνίδια happy end· πόσο μάλλον το σημαντικότερο: αυτό της ζωής. Στο Θάρρος ή Αλήθεια, οι ήρωες της Läckberg παίρνουν το ρίσκο των αποφάσεων και των πράξεών τους. Στο δικό μας παιχνίδι, άραγε, θα μπορέσουμε να κάνουμε το ίδιο κι εμείς;

Ακολουθήστε μας

Ραγιάς – ΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΝΥΧΤΕΣ 1821, του Γιάννη Καλπούζου

Ραγιάς – ΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΝΥΧΤΕΣ 1821, του Γιάννη Καλπούζου

- γράφει η Άννα Δεληγιάννη - Τσιουλπά - Ο γνωστός και πολυγραφότατος λογοτέχνης Γιάννης Καλπούζος, με το τελευταίο του έργο-μυθιστόρημα «ραγιάς - ΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΝΥΧΤΕΣ 1821» Εκδόσεις Ψυχογιός, εισχωρεί τολμηρά στα δύσβατα μονοπάτια της πεζογραφίας και χαράσσει δρόμους και...

Τα χρόνια της βραδύτητας, του Fernando Aramburu

Τα χρόνια της βραδύτητας, του Fernando Aramburu

«Τα χρόνια της βραδύτητας» τιτλοφορείται το βραβευμένο μυθιστόρημα του Ισπανού συγγραφέα  Φερνάντο Αραμπούρου, μιας βραδύτητας πνευματικής, ηθικής και πολιτιστικής που ευνοήθηκε από το δικτατορικό καθεστώς του Φράνκο και τον αγώνα των Βάσκων κατά τις δεκαετίες του ’60...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Επιμέλεια άρθρου Χρύσα Βασιλείου

Επιμέλεια άρθρου

Διαβάστε κι αυτά

Τα χρόνια της βραδύτητας, του Fernando Aramburu

Τα χρόνια της βραδύτητας, του Fernando Aramburu

«Τα χρόνια της βραδύτητας» τιτλοφορείται το βραβευμένο μυθιστόρημα του Ισπανού συγγραφέα  Φερνάντο Αραμπούρου, μιας βραδύτητας πνευματικής, ηθικής και πολιτιστικής που ευνοήθηκε από το δικτατορικό καθεστώς του Φράνκο και τον αγώνα των Βάσκων κατά τις δεκαετίες του ’60...

Το κουτί, των Camilla Läckberg & Henrik Fexeus

Το κουτί, των Camilla Läckberg & Henrik Fexeus

Η Camilla Läckberg επιστρέφει στο λογοτεχνικό είδος που τη γνωρίσαμε και την αγαπήσαμε, το αστυνομικό, αυτή τη φορά με συνοδοιπόρο της τον βραβευμένο πνευματιστή και συγγραφέα Henrik Fexeus. Αποτέλεσμα της συνεργασίας τους είναι το Κουτί, το πρώτο μέρος μιας τριλογίας...

Μην πατάς ξυπόλυτη, της Αστερόπης Λαζαρίδου

Μην πατάς ξυπόλυτη, της Αστερόπης Λαζαρίδου

- γράφει η Λεύκη Σαραντινού - "Γιατί γράφεις για σένα;" "Γιατί τόσο καλά δεν ξέρω κανέναν άλλο". "Η ζωή μου είναι αστεία και γλυκόπικρη. Σαν γαλλική ταινία με ρουμάνικους υπότιτλους. Και αποκτά νόημα, μόνο όταν την αφηγούμαι σε όσους έχουν όρεξη να ακούσουν. Αυτές...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου