«…και χορεύω τις νύχτες», της Γαβριέλλας Νεοχωρίτου

 Γαβριέλλα Νεοχωρίτου

Εκδόσεις ΦΙΛΙΠΠΟΤΗ

γράφει η Βάλια Καραμάνου

Τι είναι ο κόσμος μας; «Ένα όνειρο μέσα σε όνειρο» ισχυριζόταν ο Πόε, ένα «καταφύγιο που φθονούμε» έγραφε ο Καρυωτάκης. Ένας τέτοιος κόσμος ξεδιπλώνεται στην ποιητική συλλογή της Γαβριέλλας Νεοχωρίτου, κάτι που διακρίνεται χαρακτηριστικά τόσο στους στίχους, όσο και στον τίτλο, αλλά και στο εξώφυλλο του βιβλίου. Ένας κόσμος ζοφερός, γεμάτος πόνο και αποχωρισμό, που όμως εμπεριέχει μεγαλεία συναισθημάτων, όπως η ατέρμονη αγάπη, η συμπόνοια και η ανθρωπιά.

Τα αποσιωπητικά στον τίτλο υποδηλώνουν αυτήν την κυκλική αέναη πορεία της ζωής, ακόμα και μετά τον θάνατο, ενώ ο θνητός άνθρωπος ζει και κινείται ρυθμικά σε έναν ατελείωτο χορό μέσα στην νύχτα κάτω από το σεληνόφως. Γιατί ο θρήνος είναι μέρος του, αναπόσπαστο κομμάτι του και ο εναγκαλιασμός του πόνου είναι η συνέχιση της ζωής («ψηλαφίζω τα σκοτάδια»). Τα ποιήματα είναι γεμάτα αντιθέσεις: χορός μέσα στην νύχτα, σκοτάδι που το διαπερνά το φως του φεγγαριού, ένας Αύγουστος γεμάτος βροχή, ένας κόσμος γεμάτος βοή και ταυτόχρονα εκκωφαντική μοναξιά. Αλλά έτσι ακριβώς υφίσταται η ανθρώπινη υπόσταση, τραγική και γεμάτη από το μεγαλείο της αγάπης και των αξιών και οι «πληγωμένοι» δεν μπορούν παρά να συνεχίσουν τον χορό («Έχει και ο θρήνος την μελωδία του, έχει ο λυγμός την μουσική του»).

Κυρίαρχο θέμα της ποιητικής συλλογής είναι η ατέρμονη αγάπη που ξεπερνά τα όρια της απώλειας και του θανάτου. Η ζωή δεν είναι παρά ένα ενδιάμεσο ταξίδι γεμάτο πληγές «που πονάνε με την βροχή» για να μπορούν οι θνητοί να βρουν τον Φάρο τους μέσα από τις μνήμες και τα όνειρα. «Η δύση είναι εδώ» στο φθαρτό μας σώμα, είμαστε «ταξιδευτές της νύχτας» που αγαπούν δυνατά και σωπαίνουν με την ελπίδα της Ανάστασης σε έναν άλλο κόσμο γεμάτο Φως. Οι άνθρωποι μοιάζουν με αποδημητικά πουλιά που κάνουν το ταξίδι τους, σύντομο ή όχι, αλλά πάντα ξαναγυρνούν για να ενωθούν με όσους αγαπούν. Χαρακτηριστικές είναι οι παρομοιώσεις αγαπημένων προσώπων με περιστέρια που δεν πρόλαβαν ν’ ανοίξουν τα φτερά τους, όμως οι επιζήσαντες πίσω τους αναμένουν καρτερικά την επανένωσή τους με την ελπίδα ζωντανή («Σ’ αγαπώ, μου λείπεις, έλα!»)

Πέρα όμως από το ατομικό επίπεδο, υπάρχει έντονος κοινωνικός προβληματισμός για τον σύγχρονο «γκρίζο» κόσμο, που αποπνέει σκληρότητα, μοναξιά και άνιση μεταχείριση σε συγκεκριμένες ομάδες, όπως οι γυναίκες. «Κοιμήσου!» είναι η εντολή προς το γυναικείο φύλο, αλλά η ποιήτρια προτρέπει τις γυναίκες στην «Καταγγελία», στο σπάσιμο των κατεστημένων. «Μοιράσου, σπάσε την μοναξιά» κραυγάζει. Σε έναν «ανάποδο» ανάλγητο κόσμο μόνο τα όνειρα και η αγάπη είναι το αντίδοτο. «Αγκάλιασέ με!» κραυγάζει η ελπίδα που υπόσχεται φως. Και ναι, υπάρχει περισσότερο φως στην αλήθεια της νύχτας παρά στον γκρι άτονο χρώμα της σύγχρονης πραγματικότητας.

Τα ποιήματα ποικίλουν ως προς την έκταση, καθώς υπάρχουν και ολιγόστιχα δημιουργήματα. Είναι όμως γεμάτα εικόνες, ήχους, γλαφυρές περιγραφές και παρομοιώσεις από το φυσικό περιβάλλον (το δάσος, η σελήνη, το νερό, τα πουλιά). Το πρόσωπο του αφηγητή εναλλάσσεται από α’ ενικό που δείχνει πως υπάρχουν και βιωματικά στοιχεία σε αυτά, γ’ ενικό και β’ ενικό με προσφωνήσεις που αποτελούν το αποκορύφωμα των συναισθημάτων («πέταξες, τα μάτια σου, μου λείπεις»), γίνονται κραυγή, διαπερνούν τον αναγνώστη που βιώνει πληθώρα συναισθημάτων: πόνο, απογοήτευση, ελπίδα, αγάπη, θέρμη, αναμονή, δικαίωση.

Αναμφίβολα, η ανθρώπινη φύση είναι συνυφασμένη με την απώλεια, τον πόνο, την επώδυνη μνήμη ή και την Λήθη. Όμως τίποτα δεν είναι χειρότερο από την απάθεια και την σκληρότητα ενός «γκρίζου» κόσμου. Η ποιήτρια μας προτρέπει να αγκαλιάσουμε τον θρήνο διεκδικώντας την ζωή, κραυγάζοντας την αγάπη. Σε αυτό το πέρασμα, αυτό το θνητό ταξίδι μας, δεν υπάρχουν αρχή και τέλος, παρά μια ενδιάμεση στάση προς την ένωση και την ολοκλήρωση (εξ ού και τα αποσιωπητικά του τίτλου και των ποιημάτων γενικότερα). Γι ‘αυτό και τα ποιήματα είναι ένα κομμάτι του ονείρου, μιας άλλης ζωής γεμάτης πληρότητα.

«Ένα όνειρο μέσα σε όνειρο», μια ελπίδα που για να ανθίσει πρέπει να βαδίσει μέσα από το πιο βαθύ σκοτάδι. Εκεί στην άκρη όμως του μονοπατιού υπάρχει πάντα ένας αναμμένος φάρος, αρκεί να ψάξεις να τον βρεις. Μια ολόλαμπρη πανσέληνος που σκίζει τα σκοτάδια.

Να αγαπάς, να σωπαίνεις, να περιμένεις, να ελπίζεις, πρεσβεύει η ποιήτρια. Αυτό είναι ο άνθρωπος. Και να θυμάσαι πως τα αποδημητικά πουλιά πάντα θα επιστρέφουν στις φωλιές τους, εκεί που αγαπήθηκαν πολύ.

Ακολουθήστε μας

Οι προσφορές των εφημερίδων για το Σαββατοκύριακο 18 – 19 Ιανουαρίου 2025

Οι προσφορές των εφημερίδων για το Σαββατοκύριακο 18 – 19 Ιανουαρίου 2025

Real News https://youtu.be/wCTThyM7GYIΚαθημερινή Πρώτο Θέμα Το Βήμα της Κυριακής Δώστε μας το email σας και κάθε Παρασκευήθα έχετε στα εισερχόμενά σας τις προσφορές των εφημερίδων (Δεν στέλνουμε ανεπιθύμητη αλληλογραφία ενώ μπορείτε να...

Ριζιμιό, της Άννας Γαλανού

Ριζιμιό, της Άννας Γαλανού

γράφει ο Πάνος Τουρλής Μια κοπέλα επιστρέφει μετά από δεκαπέντε χρόνια στην Κρήτη όπου βίωσε μια προσωπική τραγωδία. Οι μνήμες κι εκείνος ξανάρχονται ορμητικά στη ζωή της. Τι συνέβη ανάμεσά τους και γιατί χώρισαν; Τι ρόλο παίζει το κρεμαστό χρυσό κόσμημα που το...

Σκοτεινός δρόμος, της Lisa Gray

Σκοτεινός δρόμος, της Lisa Gray

γράφει ο Πάνος Τουρλής Μια νέα κοπέλα εξαφανίζεται στον ερημικό αυτοκινητόδρομο Τουεντινάιν Παλμς του Λος Άντζελες και η μητέρα της αναθέτει στον ιδιωτικό ερευνητή Ματ Κόνορ να τη βρει. Σύντομα ο Κόνορ και η βοηθός του, Τζέσικα Σο, ανακαλύπτουν πως στο ίδιο σημείο...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Επιμέλεια άρθρου

Διαβάστε κι αυτά

Βιβλιοκριτικές
Ριζιμιό, της Άννας Γαλανού
Ριζιμιό, της Άννας Γαλανού

Ριζιμιό, της Άννας Γαλανού

γράφει ο Πάνος Τουρλής Μια κοπέλα επιστρέφει μετά από δεκαπέντε χρόνια στην Κρήτη όπου βίωσε μια προσωπική τραγωδία. Οι μνήμες κι εκείνος ξανάρχονται ορμητικά στη ζωή της. Τι συνέβη ανάμεσά τους και γιατί χώρισαν; Τι ρόλο παίζει το κρεμαστό χρυσό κόσμημα που το...

Βιβλιοκριτικές
Σκοτεινός δρόμος, της Lisa Gray
Σκοτεινός δρόμος, της Lisa Gray

Σκοτεινός δρόμος, της Lisa Gray

γράφει ο Πάνος Τουρλής Μια νέα κοπέλα εξαφανίζεται στον ερημικό αυτοκινητόδρομο Τουεντινάιν Παλμς του Λος Άντζελες και η μητέρα της αναθέτει στον ιδιωτικό ερευνητή Ματ Κόνορ να τη βρει. Σύντομα ο Κόνορ και η βοηθός του, Τζέσικα Σο, ανακαλύπτουν πως στο ίδιο σημείο...

Βιβλιοκριτικές
Νεκρωταφίο Ζώων, του Stephen King
Νεκρωταφίο Ζώων, του Stephen King

Νεκρωταφίο Ζώων, του Stephen King

γράφει ο Πάνος Τουρλής Είμαστε στο 1983 και μια οικογένεια μετακομίζει στο Λάντλοου του Μέιν για μια καινούργια αρχή. Είναι όλα υπέροχα, το τοπίο γαλήνιο, οι γείτονες διακριτικοί και φιλικοί, η δουλειά του μπαμπά ενδιαφέρουσα, τα πάντα όμως θα αλλάξουν όταν πεθάνει...

Βιβλιοκριτικές
Βαγγέλης Χρόνης: ‘Η έφιππη ψυχή’
Βαγγέλης Χρόνης: ‘Η έφιππη ψυχή’

Βαγγέλης Χρόνης: ‘Η έφιππη ψυχή’

- Βαγγέλης Χρόνης Η έφιππη ψυχή _ γράφει ο Σίμος Ανδρονίδης - Βαγγέλης Χρόνης: ‘Η έφιππη ψυχή’ Τον Οκτώβριο του 2024, κυκλοφόρησε η νέα και ενδέκατη ποιητική συλλογή του ποιητή Βαγγέλη Χρόνη η οποία φέρει τον τίτλο ‘Η έφιππη ψυχή.’[1] Η οποία καθίσταται διεισδυτική...

Βιβλιοκριτικές
Το λουλούδι της θάλασσας, της Νάγιας Δαλακούρα
Το λουλούδι της θάλασσας, της Νάγιας Δαλακούρα

Το λουλούδι της θάλασσας, της Νάγιας Δαλακούρα

 γράφει ο Πάνος Τουρλής Είμαστε στα μέσα του 19ου αιώνα, σε μια εποχή διαρκών εξερευνήσεων και αποικισμού. Η Νανούκ στην Αρκτική ακολουθεί τα έθιμα και τις παραδόσεις της φυλής της, των Ινουίτ, οι οποίοι μετακινούνται το καλοκαίρι σε θερμότερα σημεία για να...

Βιβλιοκριτικές
Ο πύργος με τις λιβελούλες – Γιώτα Τριανταφύλλου
Ο πύργος με τις λιβελούλες – Γιώτα Τριανταφύλλου

Ο πύργος με τις λιβελούλες – Γιώτα Τριανταφύλλου

γράφει η Κατερίνα Σιδέρη Η Δανάη με καταγωγή από τη Λαμία, στα 38 της είναι χωρισμένη και ζει με την 12χρονη κόρη της Μυρτώ στη γενέτειρά της. Θα την χαρακτήριζα συνεσταλμένη, ντροπαλή, ανασφαλή αλλά συνάμα θα της καταλόγιζα και έναν πηγαίο δυναμισμό που στα...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου