Σίβυλλα, Το τίμημα της ύβρεως – Δήμητρα Παπαναστασοπούλου

2.05.2019

σχόλια

 

Η μηχανή του χρόνου της Δήμητρας Παπαναστασοπούλου και η διαχρονικότητα του εσωτερικού αγώνα.

Εκδόσεις Άνεμος

γράφει η Αλεξάνδρα Παυλίδη

Όλα ξεκίνησαν στο ιερό του Απόλλωνα στους Δελφούς, τον Μάρτη του 384 μ.Χ όταν η τελευταία Πυθία Θέκλα ενημερώνει την προκάτοχό της Ξενόκλεια για το γεγονός της συνέχισης της ύπαρξης  27 ιερειών από τότε και στο εξής. Στην Χίο το 1372 η οικογένεια του Ζωρζή Νεγρεπόντη Τζιουστινιάννη υποδέχεται το τρίτο τους παιδί, ένα ξεχωριστό κορίτσι που ονομάζεται Οργετού. Η τελευταία ανακαλύπτει τις υπερφυσικές της δυνάμεις από μικρή ηλικία -γύρω στα δώδεκα- και αντιλαμβάνεται ότι έχει το χάρισμα να διαβάζει τις σκέψεις των άλλων ανθρώπων, να “βλέπει” το παρελθόν και το μέλλον, να πείθει χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια και να μεταμορφώνεται σε ότι επιθυμεί.

Μια τέτοιου είδους δύναμη δύναται να αποδειχθεί πολύτιμη. Ωστόσο, υπάρχουν κάποιες προϋποθέσεις ορισμένες από τον θεό Απόλλωνα. Η ικανότητες αυτές δεν πρέπει επ ουδενί να χρησιμοποιηθούν καταχρηστικά προς ίδιον όφελος. Η μοίρα έπρεπε να μείνει ανεπηρέαστη. Μεταξύ λοιπόν θεϊκής ισχύος και ανθρώπινης αδυναμίας, εξωπραγματικής ενόρασης και θνητού πάθους, ιέρειας και γυναίκας η Οργετού ακροβατεί άλλοτε εκπληρώνοντας το καθήκον της ως απεσταλμένη του θεού και άλλες φορές παραπαίει καταστρατηγώντας τους ιερούς νόμους προκειμένου να βοηθήσει τους ανθρώπους γύρω της. Η συμπαντική ισορροπία διαταράσσεται και φυσικό επακόλουθο είναι η τιμωρία εξαιτίας της ύβρης.

Η δεύτερη ευκαιρία έρχεται αργότερα  με την γέννηση της Δανάης στην Φώκαια της Μικράς Ασίας το 1914 η οποία κατέχει τις ίδιες δυνάμεις με την Οργετού. Τι σχέση μπορεί να έχει με την Οργετού; Θα καταφέρει αυτή η Σίβυλλα να φέρει εις πέρας την αποστολή της δίχως να νικηθεί από την ανθρώπινη φύση της; Όλες αυτές οι αντιθέσεις λαμβάνουν χώρα σε περιβάλλοντα με έντονη ιστορική σημασία σχηματίζοντας ένα ιδιότυπο και ενδιαφέρον φόντο. Περιγράφονται με ιδιαίτερη γλαφυρότητα περιοχές όπως η Χίος, η Γένοβα, η Φλωρεντία, η Τοσκάνη, το Μιλάνο και η Κωνσταντινούπολη, μεταξύ άλλων προσδίδοντας στο έργο μια διεθνή και κοσμοπολίτικη αύρα.

Η Σίβυλλα είναι μια ξεχωριστή, πρωτότυπη και ιδιότυπη ιστορία που αξίζει κάποιος να διαβάσει, καθώς συνδυάζει έντονες παραστάσεις, ενδιαφέρουσα και ανατρεπτική πλοκή, σημαντικά ιστορικά γεγονότα και ισχυρούς χαρακτήρες οι οποίοι αναμετριούνται με την μοίρα κάθε στιγμή σε ένα διαχρονικό παιχνίδι μεταξύ ανθρώπινης βούλησης και προδιαγεγραμμένης κατάληξης.

Η μηχανή του χρόνου της Δήμητρας Παπαναστασοπούλου σε μεταφέρει με ευκολία σε τόπους κοντινούς και μακρινούς καθώς γίνεσαι μάρτυρας πολέμων, της στέψης του Αυτοκράτορα Μανουήλ ΄Β Παλαιολόγου, φιλοτέχνησης τοιχογραφιών και μύησης των Ναϊτών Ιπποτών.

Ακολουθεί κανείς με την ανάγνωση της Σίβυλλας ένα ατελείωτο ταξίδι, έναν συνεχή αγώνα επιβίωσης. Πέρα όμως από την ιστορικότητα του έργου θα πρέπει να τονιστεί και η δυναμική της εσωτερικότητας την οποία εκφράζει. Διότι αν οι μάχες αυτές τελείωσαν εδώ και αρκετά χρόνια δεν συμβαίνει το ίδιο και με τον εσωτερικό- ενδόμυχο προσωπικό αγώνα των ανθρώπων ενάντια στην μοίρα. Έτσι μοιραία τελειώνοντας την Σίβυλλα της Δήμητρας Παπαναστασοπούλου αναρωτιέται κανείς: Ο αγώνας έχει τελειώσει; Ή μήπως όσο ζούμε θα συνεχίζεται;

Ακολουθήστε μας

Το φιλί του φεγγαριού, της Εύης Γεροκώστα

Το φιλί του φεγγαριού, της Εύης Γεροκώστα

Ένα αγόρι ψάχνει τρόπους να φτάσει στο φεγγάρι που τον κοιτάζει από ψηλά. Προσπαθεί ξανά και ξανά. Θα τα καταφέρει τελικά; Αποζητάει κάποιου είδους επιβράβευση ή απλά ικανοποιεί την έμφυτη περιέργειά του; Οι γονείς του θα το στηρίξουν στον αγώνα του; Η Εύη Γεροκώστα...

Μα γιατί; της Σαντρίν Φριγκού

Μα γιατί; της Σαντρίν Φριγκού

Η Λένα είναι μια ποντικίνα που μια μέρα ξύπνησε κακόκεφη. Ρωτάει συνέχεια το «γιατί», όχι τόσο για να μάθει όσο για να γκρινιάξει, με αποτέλεσμα να κουράζει τους γύρω της και ταυτόχρονα να παίρνει απρόσμενες απαντήσεις. Πόσο σημαντικό είναι να ρωτάμε και πόσο συχνά...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Επιμέλεια άρθρου Κώστας Θερμογιάννης

Επιμέλεια άρθρου

Διαβάστε κι αυτά

Μα γιατί; της Σαντρίν Φριγκού

Μα γιατί; της Σαντρίν Φριγκού

Η Λένα είναι μια ποντικίνα που μια μέρα ξύπνησε κακόκεφη. Ρωτάει συνέχεια το «γιατί», όχι τόσο για να μάθει όσο για να γκρινιάξει, με αποτέλεσμα να κουράζει τους γύρω της και ταυτόχρονα να παίρνει απρόσμενες απαντήσεις. Πόσο σημαντικό είναι να ρωτάμε και πόσο συχνά...

Καχαραμπού, της Φραντζέσκας Μάνγγελ

Καχαραμπού, της Φραντζέσκας Μάνγγελ

Η Στέφη, μετά την αποκάλυψη του πρώτου βιβλίου, βρίσκεται σε κίνδυνο. Ταυτόχρονα, η κίνηση του Κίμωνα να τα παρατήσει όλα για να τη βρει άλλαξε τα συναισθήματά της απέναντί του. Αυτό θα της δώσει δύναμη να παλέψει με τον νέο της εχθρό και να τραπεί σε φυγή. Χάρη στη...

Σταύρος Σταμπόγλης: ‘Η γενναιότητα του πένθους στην ποιητική του Κώστα Θ. Ριζάκη‘

Σταύρος Σταμπόγλης: ‘Η γενναιότητα του πένθους στην ποιητική του Κώστα Θ. Ριζάκη‘

_ γράφει ο Σίμος Ανδρονίδης - «…εχ μονιά ερημιά μου τσακάλι/αχυρόστρωμα σβήσε το αίμα: / μη σπαράζεις τα γόνατα ποίημα…» Κώστας Θ. Ριζάκης Σε ένα σύντομο βιβλίο (μονογραφία) που εν προκειμένω φέρει τον τίτλο ‘Η γενναιότητα του πένθους στην ποιητική του Κώστα Θ....

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου