Στέλλα Τενεκετζή – «Του επαγγέλματός της»

20.05.2020

σχόλια

Φωτογραφία Γιώτα Αναστασιάδου / Σχεδιασμός Elli Ketzi

 

Στέλλα Τενεκετζή

«Του επαγγέλματός της»

Απόπειρα 2019

 

Ιστορίες στη ζώνη του λυκόφωτος

 

γράφει ο Σάκης Σερέφας

 

Μια που όταν συναντά τον ψαροπώλη Δήμο η μήτρα της πεταρίζει σα να θέλει να γεννήσει όλα τα παιδιά του κόσμου. Μια που τρέχει και κρύβεται στην ντουλάπα κάθε φορά που ένας Μάρκος μπαίνει στο σπίτι. Μια που γδύνεται και θάβει ένα κουτί στο ιερό μιας εκκλησίας, ενώ μια αγέλη αντρών καννιβαλίζουν ο ένας τον άλλο και αποθέτουν τις σάρκες στα χέρια της. Μια που ιππεύει έναν Φάνη μέσα σ’ ένα λεωφορείο κι εκείνος χάνει τα μυαλά του – ή μήπως τα βρίσκει; Μια που μπαίνει σ’ ένα συνεργείο αυτοκινήτων και λίγες μέρες μετά το μαστορόπουλο πυροβολεί με την καραμπίνα της έναν σκύλο σ’ ένα μπαλκόνι. Μια που γνωρίζει μια Νανά και μετά ο Άλκης μένει με δυο παιδιά αμανάτι. Μια που διαβάζει το ημερολόγιο ενός μαζοχιστή ενώ ο άντρας της ροχαλίζει αμέριμνος στο διπλανό μαξιλάρι.

Εάν νομίζετε πως με τις παραπάνω φράσεις διαβάσατε την υπόθεση κάποιων από τις ιστορίες που περιέχει το βιβλίο Του Επαγγέλματός Της, τότε πλανάσθε πλάνη μεγάλη. Γιατί η υπόθεση όλων των ιστοριών είναι μία και συνοψίζεται στην εξής φράση:

Μια που της αρέσει να αφηγείται ιστορίες όπου ο Χρόνος κι η Στιγμή διαστέλλονται και το όνομά της είναι Στέλλα Τενεκετζή.

Πατάει το pause στη Στιγμή για να προλάβει να ξηλώσει τη φόδρα των γεγονότων και της πραγματικότητας μέσα στην οποία συμβαίνουν όλα. Πρόκειται για ιστορίες οι οποίες διαδραματίζονται στη ζώνη του λυκόφωτος, όταν τα πρόσωπα χάνουν τον έλεγχο της ζωής τους, από τις παγίδες που τους βάζει το ίδιο τους το μυαλό. Συμπεριφέρονται σαν αγριμάκια που νιώθουν παγιδευμένα μέσα σε μιαν ιστορία που επινόησε κάποιος για αυτά και τα έριξε μέσα της για να φάνε τις σάρκες τους. Αναπτύσσουν τελικά ως χαρακτήρες μια τέτοια δυναμική που οδηγούν τις ιστορίες τους σε μιαν άλλη τροπή από την προβλεπόμενη.

Κάτι που υπάρχει σε αρκετά σημεία είναι η φανέρωση των συγγραφικών εργαλείων στον αναγνώστη. Όπως στο εξής κλείσιμο ενός διηγήματος: «Σήκωσε τα μάτια προς το μπαλκόνι του σπιτιού, ψηλά, μέσα στο πηχτό σκοτάδι, ένα πούπουλο. Κίτρινο κατακίτρινο, πανάλαφρο. Το ακολούθησε κι έγινε στιγμιαία ασφαλής, όπως μια πρωτάρα αφήγηση που ψάχνει ένα αρχικό, οικείο σημείο για να κλείσει.»

Το συγκεκριμένο διήγημα άρχιζε με ένα πουλί μέσα σε κλουβί. Είναι σα να λέει η συγγραφέας στον αναγνώστη: Για δες, οι πρωτάρες ιστορίες είναι κυκλικές γιατί είναι ανασφαλείς και κάποτε κλείνουν και ολοκληρώνονται, σαν το φίδι που δαγκώνει την ουρά του. Η εξόδιος φράση, με την οποία τελειώνει όλο το βιβλίο, έρχεται να ανατρέψει την προηγούμενη αναφορά και φανερώνει στον αναγνώστη μιαν άλλη τεχνική. Η πρωταγωνίστριά του μας αποχαιρετά με τον εξής τρόπο: «Από χτες που τέλειωσα με αυτήν την άντε-να-μην-πω συλλογή, ήθελα πάλι να δω πώς λειτουργούν τα στρείδια όταν τα πετάς μέσα στο καυτό νερό, κάπως, με κάποιο τρόπο, ήθελα να ψηλαφίσω για τελευταία φορά το εσωτερικό τους. Κάτι βάρβαρο έχει αυτή η τελετή αποχαιρετισμού, είμαι σίγουρη πια, αλλά έβαλα την κατσαρόλα πάνω στο μάτι, άνοιξα τον υπολογιστή. Αυτή η σχέση με τη μηχανή αναζήτησης κάθε μέρα όλο και πιο στενή, ψιθύρισα ενώ ήδη κάτι βρήκα, φωναχτά διάβαζα: Τον ενοχλούσε η προσήλωση σε μια συγκεκριμένη δομή, τα πράγματα στη ζωή, έλεγε, δεν συμβαίνουν έτσι.»

Ναι, αλλά τα ανήσυχα βιβλία έτσι γράφονται.

Ακολουθήστε μας

Άγιο Αίμα, του Θοδωρή Παπαθεοδώρου

Άγιο Αίμα, του Θοδωρή Παπαθεοδώρου

Τι ρόλο έπαιξε η Τεργέστη στο προεπαναστατικό ζύμωμα, αν και κάτω από το αυστηρό βλέμμα του καγκελάριου Μέτερνιχ; Πώς φτάσαμε στην ανατίναξη στο Κούγκι και στον χορό του Ζαλόγγου; Γιατί ο Αλή πασάς των Ιωαννίνων ενόχλησε τελικά την Υψηλή Πύλη και πώς θα εκμεταλλευτούν...

Αργότερα, του Stephen King

Αργότερα, του Stephen King

Πόσο εύκολο είναι για έναν συγγραφέα να συνδυάζει με επιτυχία τον τρόμο, το υπερφυσικό στοιχείο και τη συγκίνηση στο μυθιστόρημά του; Όταν πρόκειται για τον μετρ του είδους, τον Stephen King, η απάντηση είναι αυτονόητη και για άλλη μια φορά το αποδεικνύει μέσα από το...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Επιμέλεια άρθρου Ομάδα σύνταξης

Επιμέλεια άρθρου

Διαβάστε κι αυτά

Αργότερα, του Stephen King

Αργότερα, του Stephen King

Πόσο εύκολο είναι για έναν συγγραφέα να συνδυάζει με επιτυχία τον τρόμο, το υπερφυσικό στοιχείο και τη συγκίνηση στο μυθιστόρημά του; Όταν πρόκειται για τον μετρ του είδους, τον Stephen King, η απάντηση είναι αυτονόητη και για άλλη μια φορά το αποδεικνύει μέσα από το...

Το πείραμα, του Sebastian Fitzek

Το πείραμα, του Sebastian Fitzek

Ο Βίκτορ Λάρεντς είναι ο συγγραφέας του «Ψυχοθραύστη», μιας ιατρικής έκθεσης μ’ ένα πρωτότυπο κι ενδιαφέρον πείραμα, γραμμένο όμως με τη μορφή βιβλίου θρίλερ! Ένας καθηγητής προσκαλεί φοιτητές του με χρηματικό έπαθλο για να ανακαλύψουν τον λόγο που ο Λάρεντς έγραψε τη...

Το Γκαμπί της Βασίλισσας, του Γουόλτερ Τέβις

Το Γκαμπί της Βασίλισσας, του Γουόλτερ Τέβις

- γράφει η Κάλλη Κωνσταντινοπούλου - Σκάκι, φεμινισμός, εθισμός: μια συναρπαστική ιστορία ενηλικίωσης που κόβει την ανάσα μέχρι τη δραματική κορύφωσή της, η οποία έχει χάρη ανάλογη με το να κάνεις ματ σε τέσσερις κινήσεις.[1] «Δεν είναι το αρχαιότερο παιχνίδι στην...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου