Συνέκδοση και αυτοέκδοση – Γενικές πληροφορίες

Δημοσίευση: 12.01.2017

Ετικέτες

Κατηγορία

Μέχρι τώρα στη στήλη ΒιβλιοΛογικά σταθήκαμε σε γενικές πληροφορίες σχετικά με τις εκδόσεις, τους εκδοτικούς οίκους και τους νέους συγγραφείς. Στις επόμενες τέσσερις εβδομάδες θα επικεντρωθούμε στο μεγάλο κεφάλαιο που ονομάζεται «Αυτοέκδοση και συνέκδοση» και στόχος είναι να δοθούν απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματα που μπορεί να βασανίζουν εκείνους που γράφουν και θέλουν να βγουν στο προσκήνιο.

Αρχικά, επιχειρώντας να δώσουμε έναν ορισμό στο ερώτημα «τι είναι αυτοέκδοση και συνέκδοση;», μπορούμε να συνοψίσουμε στην ακόλουθη περιγραφή: Πρόκειται για την απόφαση του δημιουργού (συγγραφέα ή ποιητή) να χρηματοδοτήσει ο ίδιος την έκδοση του πονήματός του. Η διαφορά μεταξύ «συνέκδοσης» και «αυτοέκδοσης» βρίσκεται στο ποιος φέρνει σε πέρας το εκδοτικό έργο και τι αποδίδει στο δημιουργό.

Στη «συνέκδοση» η δουλειά γίνεται από συγκεκριμένους, επώνυμους, παλιούς εκδοτικούς οίκους. Αυτοί, στο εκδοτικό τους πρόγραμμα δέχονται να εντάξουν το πόνημα κάποιου νέου συγγραφέα, εφόσον το κρίνουν ότι έχει κάποιες προδιαγραφές να σταθεί δίπλα στο ιστορικό τους λογότυπο. Βέβαια, η αποδοχή αυτή συνοδεύεται από τον προσδιορισμό ενός χρηματικού ποσού που καλείται ο συγγραφέας να πληρώσει, έτσι ώστε να καλυφθεί η εκτύπωση, η διανομή, η προώθηση ή ό,τι άλλο μπορεί να υποσχεθεί ο υπεύθυνος του εκδοτικού οίκου. Το εάν τηρούνται οι δεσμεύσεις αυτές και σε ποιο βαθμό, είναι θέμα που θα εξετάσουμε σε επόμενο άρθρο. Το σίγουρο είναι πως ο συγγραφέας που θα πληρώσει τον επώνυμο εκδοτικό οίκο δεν μπορεί να αξιώσει μεγαλύτερα συγγραφικά δικαιώματα απ’ ότι όλοι οι υπόλοιποι δημιουργοί που εκδίδονται χωρίς να πληρώνουν. Το προσφερόμενο ποσοστό κυμαίνεται μεταξύ 10% έως 15% (ενώ στην αυτοέκδοση τα συγγραφικά δικαιώματα ξεκινούν από 35% και φτάνουν μέχρι το 70%).

Πρέπει να σημειωθεί ότι δεν κάνουν όλοι οι παλιοί εκδοτικοί οίκοι συνεκδόσεις. Εξακολουθούν να υπάρχουν εκείνοι που εκδίδουν μόνο τα κείμενα που επιλέγουν και δεν ζητούν από τον δημιουργό οικονομική συμμετοχή. Την ίδια οδό ακολουθούν και ορισμένοι νέοι εκδοτικοί οίκοι.

Στην περίπτωση της «αυτοέκδοσης» ο δημιουργός πληρώνει όλο το πακέτο που σημαίνει: σελιδοποίηση, εξώφυλλα, επιμέλεια, εκτύπωση, διανομή, προβολή και εισπράξεις. Στην αυτοέκδοση ο συγγραφέας έχει το προνόμιο να ελέγχει πλήρως τις πωλήσεις και τα έσοδα του βιβλίου του, πλεονέκτημα που δεν υπάρχει στη «συνέκδοση».

Οι μέθοδοι αυτοέκδοσης είναι οι ακόλουθοι:
– Μέσω εκδοτικών οίκων που ασχολούνται μόνο με την αυτοέκδοση. Τέτοιες επιχειρήσεις υπάρχουν αρκετές και παρέχουν πολλά πακέτα υπηρεσιών σχετικών με το βιβλίο.
– Αυτοέκδοση μέσω πλατφόρμας στο εξωτερικό. Η πιο γνωστή είναι η πλατφόρμα της Amazon (createspace.com) η οποία μάλιστα είναι δωρεάν.
– Αυτέκδοση με ίδια μέσα. Αυτό σημαίνει ότι ο συγγραφέας γίνεται εκδότης του εαυτού του, βρίσκει διορθωτές, σχεδιαστές, διανομείς κλπ.
Για κάθε μία από τις παραπάνω τρεις περιπτώσεις αυτοέκδοσης θα κάνουμε ξεχωριστή ανάλυση στις επόμενες εβδομάδες. Είναι πολλές οι πληροφορίες που πρέπει να δοθούν για την κάθε επιλογή.

Στο τέλος του κύκλου, θα επιχειρήσουμε και μια προσέγγιση στη μικροοικονομία των πωλήσεων. Αν δηλαδή ένα βιβλίο πωλείται με τιμή 10 ευρώ, τι κέρδη τελικώς θα πρέπει να προσμένει ένας συγγραφέας, έστω κι αν έχει πληρώσει για όλο το πακέτο εκτύπωσης, διανομής και προβολής; Πόσο αυτή η τιμή μεταβάλλεται από τα κέντρα διανομής και για πόσο χρονικό διάστημα προστατεύεται από την ενιαία τιμή βιβλίου.

Για εκείνους που δεν μπορούν να περιμένουν το τέλος του «κύκλου» έτσι ώστε να ενημερωθούν για τα οικονομικά και τα κέρδη, σας γράφω εκ των προτέρων ότι ποτέ και κανένας νέος συγγραφέας κέρδισε από τη δουλειά του. Είτε στη συνέκδοση, είτε στην αυτοέκδοση, το χέρι μπαίνει στη τσέπη μόνο για να αφαιρέσει χρήματα κι όχι να προσθέσει. Το μόνο πραγματικό κέρδος που προκύπτει από όλο αυτό είναι η χαρά της δημιουργίας, ένα αντίτυπο που θα ευφράνει τη ψυχή σας και δυο πήχες επιπλέον μπόι.

Ακολουθήστε μας

Οι προσφορές των εφημερίδων για το Σαββατοκύριακο 11 – 12 Ιανουαρίου 2025

Οι προσφορές των εφημερίδων για το Σαββατοκύριακο 11 – 12 Ιανουαρίου 2025

Real News https://youtu.be/UsZ1Ak6D9SsΚαθημερινή https://youtu.be/v6xqxwEnDJgΠρώτο Θέμα Το Βήμα της Κυριακής Δώστε μας το email σας και κάθε Παρασκευήθα έχετε στα εισερχόμενά σας τις προσφορές των εφημερίδων (Δεν στέλνουμε ανεπιθύμητη...

Κριτική του εκπαιδευτικού συστήματος: για το βιβλίο ‘Το σχολείο φυλακή και η ελεύθερη μάθηση’, του Τζων Χολτ

Κριτική του εκπαιδευτικού συστήματος: για το βιβλίο ‘Το σχολείο φυλακή και η ελεύθερη μάθηση’, του Τζων Χολτ

  γράφει ο Μιχάλης Κατσιγιάννης   Κριτική του εκπαιδευτικού συστήματος: για το βιβλίο ‘Τ σχολείο φυλακή και η ελεύθερη μάθηση’, του Τζων Χολτ[1]   Εισαγωγή Ποιος είναι ο ρόλος και η στόχευση της εκπαίδευσης στην κοινωνία μας; Σε τι εξυπηρετεί η υποχρεωτική σχολική...

Η θέση και ο ρόλος της λογοτεχνίας στο πλαίσιο της προσχολικής εκπαίδευσης: σχόλια για μία τοξική σχέση

Η θέση και ο ρόλος της λογοτεχνίας στο πλαίσιο της προσχολικής εκπαίδευσης: σχόλια για μία τοξική σχέση

  γράφει ο Μιχάλης Κατσιγιάννης   Εισαγωγικές παρατηρήσεις Σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης παρατηρείται το ίδιο παιδαγωγικό μοτίβο – τόσο σε επίπεδο θεωρίας όσο και σε επίπεδο πράξης – ως προς την αντίληψη για την αισθητική καλλιέργεια και ευαισθητοποίηση και την...

Πώς ‘κατασκευάζονται’ οι λαοί;

Πώς ‘κατασκευάζονται’ οι λαοί;

- γράφει ο Κώστας Θερμογιάννης - Η απόσταση είναι ίσως το πιο χρήσιμο εργαλείο κάθε μελετητή τής Ιστορίας διότι η διαφορά τού χρόνου από το παρελθόν ενεργεί πάντοτε αφαιρετικά, σαν φίλτρο που διηθεί τής μελετούμενης περιόδου τις μικροσυγκυρίες, τα μικροσυμφέροντα και...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Επιμέλεια άρθρου

Διαβάστε κι αυτά

ΑρθρογραφίαΕκπαίδευση
Κριτική του εκπαιδευτικού συστήματος: για το βιβλίο ‘Το σχολείο φυλακή και η ελεύθερη μάθηση’, του Τζων Χολτ

Κριτική του εκπαιδευτικού συστήματος: για το βιβλίο ‘Το σχολείο φυλακή και η ελεύθερη μάθηση’, του Τζων Χολτ

  γράφει ο Μιχάλης Κατσιγιάννης   Κριτική του εκπαιδευτικού συστήματος: για το βιβλίο ‘Τ σχολείο φυλακή και η ελεύθερη μάθηση’, του Τζων Χολτ[1]   Εισαγωγή Ποιος είναι ο ρόλος και η στόχευση της εκπαίδευσης στην κοινωνία μας; Σε τι εξυπηρετεί η υποχρεωτική σχολική...

ΑρθρογραφίαΕκπαίδευση
Η θέση και ο ρόλος της λογοτεχνίας στο πλαίσιο της προσχολικής εκπαίδευσης: σχόλια για μία τοξική σχέση

Η θέση και ο ρόλος της λογοτεχνίας στο πλαίσιο της προσχολικής εκπαίδευσης: σχόλια για μία τοξική σχέση

  γράφει ο Μιχάλης Κατσιγιάννης   Εισαγωγικές παρατηρήσεις Σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης παρατηρείται το ίδιο παιδαγωγικό μοτίβο – τόσο σε επίπεδο θεωρίας όσο και σε επίπεδο πράξης – ως προς την αντίληψη για την αισθητική καλλιέργεια και ευαισθητοποίηση και...

EditorialΑρθρογραφία
Πώς ‘κατασκευάζονται’ οι λαοί;

Πώς ‘κατασκευάζονται’ οι λαοί;

- γράφει ο Κώστας Θερμογιάννης - Η απόσταση είναι ίσως το πιο χρήσιμο εργαλείο κάθε μελετητή τής Ιστορίας διότι η διαφορά τού χρόνου από το παρελθόν ενεργεί πάντοτε αφαιρετικά, σαν φίλτρο που διηθεί τής μελετούμενης περιόδου τις μικροσυγκυρίες, τα μικροσυμφέροντα...

Αρθρογραφία
Για το «Ελσίνκι» του Θ. Γρηγοριάδη

Για το «Ελσίνκι» του Θ. Γρηγοριάδη

_ γράφει ο Ηρακλής Μίγδος - Πρόσφατα κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πατάκη το καινούργιο μυθιστόρημα του Θεόδωρου Γρηγοριάδη με τίτλο «Ελσίνκι». Ένα μυθιστόρημα που δε ξεπερνά της 230 σελίδες και που ο τίτλος και το εξώφυλλο δε προϊδεάζουν τον αναγνώστη. Ο κύριος...

Αρθρογραφία
Να είμαι ο γονιός που θα ήθελα να είχα αν γινόμουν πάλι παιδί

Να είμαι ο γονιός που θα ήθελα να είχα αν γινόμουν πάλι παιδί

_ γράφει η Τρισεύγενη Γκοτσίνου -    Ας υποθέσουμε πως βρισκόμαστε σε ένα σεμινάριο ενημέρωσης και στήριξης γονέων. Ο εμψυχωτής μας δείχνει σε ένα κομμάτι χαρτί τρεις απλές και σύντομες προτάσεις καλώντας μας να επιλέξουμε αυτή που χαρακτηρίζει καλύτερα τον τρόπο...

Αρθρογραφία
Ήταν ο Καραγάτσης μισογύνης;

Ήταν ο Καραγάτσης μισογύνης;

_ γράφει ο Ηρακλής Μίγδος - Για άλλη μια φορά οι Έλληνες βρήκαν λόγο για να διχαστούν και να λογομαχήσουν στα social media. Αυτή τη φορά αφορμή ήταν ο Καραγάτσης. Όλα ξεκίνησαν από ένα άρθρο, δεν αναφέρω το όνομα του/της συντάκτη/ριας καθώς δε θέλω να κάνω...

Αρθρογραφία
Για το “Κατηγορώ” του Ρένου Αποστολίδη

Για το “Κατηγορώ” του Ρένου Αποστολίδη

_ γράφει ο Ηρακλής Μίγδος - Ρένος Αποστολίδης. Το άκουσμα του ονόματος και μόνο διχάζει τους αναγνώστες. Ένας λογοτέχνης, φιλόλογος, ανθολόγος, φιλόσοφος, δημοσιογράφος, κριτικός που έχει τόσους φανατικούς υποστηρικτές όσο και εχθρούς. Εδώ όμως δε θα μιλήσουμε για...

Αρθρογραφία
Σκέψεις για την 20η ΔΕΒΘ

Σκέψεις για την 20η ΔΕΒΘ

γράφει η Γεωργία Βασιλειάδου Ιστορίες ενός νέου συγγραφέα στην πόλη ή πως ανακαλύπτεις τον χαοτικό κόσμου του βιβλίου. Ας το παραδεχτούμε, είναι εντελώς διαφορετικό να είσαι αναγνώστης, βιβλιόφιλος ή  βιβλιοφάγος και να βρίσκεσαι στη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου...

Αρθρογραφία
Για την ποιητική συλλογή του Λευτέρη Χονδρού «ΔΕΚΑ ΜΗΝΕΣ ΑΥΤΑΡΕΣΚΕΙΑΣ»

Για την ποιητική συλλογή του Λευτέρη Χονδρού «ΔΕΚΑ ΜΗΝΕΣ ΑΥΤΑΡΕΣΚΕΙΑΣ»

_ γράφει ο Ηρακλής Μίγδος - Ο Λευτέρης Χονδρός είναι ένας νέος ηλικιακά ποιητής (γεννημένος το 1997). Παρά το νεαρό της ηλικίας του έχει εκδώσει τρεις ποιητικές συλλογές. Το 2019 εξέδωσε τη πρώτη του ποιητική συλλογή με τίτλο «Το τελευταίο χειρόγραφο» από τις...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου