(Φωτογραφία: Στράτος Γιαννόπουλος)
Φιλοξενούμενη στη δράση «Ελάτε να μιλήσουμε για τη λογοτεχνία» είναι η συγγραφέας Αγάπη Ντόκα, την οποία και ευχαριστώ πολύ για την εξομολογητική της συνέντευξη!
Βιογραφικό
Ο πελαργός με προσγείωσε τη μέρα των Χριστουγέννων του 1963 στη Θεσσαλονίκη.
Είμαι μαμά δύο κοριτσιών και γιαγιά δύο εγγονών.
Δεν σπούδασα γιατί ήμουν μικρή, χαζή και άμυαλη και τώρα που είμαι μεγάλη, είμαι ξανθιά.
Είχα έφεση στις γλώσσες τις αλλοδαπές κι έτσι έμαθα αγγλικά, γαλλικά, ιταλικά, με τυχαία σειρά τα αναφέρω. Σκαμπάζω και από υπολογιστές.
Δούλεψα ντίλερ σε τάπερ και καλλυντικά, βοηθός μηχανογράφησης σε εκπαιδευτικό οργανισμό, ταμίας, προϊσταμένη και υπεύθυνη καταστήματος, γραμματέας σε δικηγορικό γραφείο, τόσο ώστε να μην δικαιούμαι σύνταξης.
Το διάβασμα το ξεκίνησα με Μίκυ Μάους, το συνέχισα με Άρλεκιν και Μπούρντα, με περιοδικά κι εφημερίδες και το τερμάτισα με λογοτεχνία, ψυχολογία και Μπελ.
Το γράψιμο κατάλαβα ότι μου αρέσει όταν κάναμε καλλιγραφία στο Δημοτικό. Μετά το εξέλιξα με ημερολόγια, συνταγές (παρόλο που καθόλου δεν μου αρέσει η μαγειρική-ζαχαροπλαστική) και εκθέσεις στο Λύκειο.
Είμαι μέλος της Ένωσης Λογοτεχνών Βορείου Ελλάδος.
Είμαι συνεργάτης στους ‘Θεματοφύλακες Λόγω Τεχνών’, thematofylakes.gr και έχω τη στήλη ‘Αχ, Αγάπη!’ στα koalakia.blogspot.gr.
Έχω πάρει μέρος με τα κείμενά μου: ‘Στην κρίση μη μ’ αγαπάς’ και ‘Να το αποφεύγεις το ηλιοβασίλεμα’ στο συλλογικό βιβλίο ‘Αχτίδες στο σκοτάδι’(εκδ. Ανάτυπο, 2016).
Το διήγημά μου ‘Χίλιες και μία νύχτες’ έλαβε έπαινο στο διαγωνισμό ‘Λογοτεχνικές Πένες 2016, που συνδιοργάνωσαν το GoodBooksweb.com και οι εκδόσεις Γράφημα.
Το διήγημά μου ‘Το θλιμμένο παλικαράκι’ έλαβε Τιμητική Διάκριση Συμμετοχής από την ΕΛΒΕ σε συνεργασία με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος για το ‘Λογοτεχνικό Αναλόγιο 2017’.
Το διήγημα μου ‘Α, ρε μαλάκα…’ έλαβε την 2η θέση στον ‘5ο Διαγωνισμό Ελεύθερης Γραφής’ που συνδιοργάνωσαν τα koalakia.blogspot.gr και οι εκδόσεις Γράφημα (2017).
Από τον Νοέμβριο του 2016 κυκλοφορεί το πρώτο μου βιβλίο ‘Καταδικασμένη να είμαι σπάνια’, εκδόσεις Θερμαϊκός, το εξώφυλλο του οποίου διακρίθηκε ως ένα από τα εννέα καλύτερα του 2016 από το site POPCODE.oneman.gr.
Επικοινωνία:
e-mail: [email protected]
facebook: Agapi Doka (προφίλ) & Αγάπη Ντόκα ‘Καταδικασμένη να είμαι σπάνια’ (σελίδα)
Ερωτηματολόγιο για Λογοτέχνες
Γιατί γράφεις;
Άλλοτε γιατί σχηματίζονται ιστορίες που, αν δεν τις βγάλω απ’ το κεφάλι μου, μπουκώνει ο σκληρός μου δίσκος κι άλλοτε γιατί οι άτιμοι οι ήρωες με παιδεύουν και θέλω να τους δώσω ένα μάθημα.
Για ποιους λόγους θα συμβούλευες κάποιον να γίνει συγγραφέας ή ποιητής και γιατί να τ’ αποφύγει;
Δεν μπορείς να συμβουλέψεις κάποιον να γίνει κάτι που δεν το έχει μέσα του. Μπορείς, όμως, σίγουρα να τον συμβουλέψεις να το αποφύγει, για τον ίδιο λόγο.
Ποιο είδος γραφής αγαπάς να υπηρετείς και για ποιο πιστεύεις πως δεν έχεις τις απαραίτητες ικανότητες, διάθεση και γνώσεις για να συνεισφέρεις;
Το μυθιστόρημα, η νουβέλα, το διήγημα και τα μικρά κείμενα είναι αυτά τα οποία μπορώ να δώσω τον καλύτερο εαυτό μου. Η ποίηση είναι κάτι διαφορετικό. Από μικρή σκάρωνα ποιήματα έμμετρα, πολλές φορές σατυρικά, αλλά η μοντέρνα ποίηση που δεν έχει ρίμα, είναι κάτι που νομίζω ότι δεν μπορώ να το αγγίξω με τον σεβασμό που απαιτεί, τουλάχιστον προς το παρόν.
Τι είναι για εσένα οι αναγνώστες; Πελάτες, κριτές ή συμβουλάτορες;
Και τα τρία. Ως πελάτες, κρατούν την αγορά του βιβλίου ζωντανή. Ως κριτές, κρατούν την πορεία του βιβλίου στα χέρια τους και ως συμβουλάτορες δίνουν την ώθηση στον συγγραφέα να αφουγκραστεί τις διαφορετικές οπτικές γωνίες που βλέπει ο καθένας την ιστορία.
Τι σε ενοχλεί και θα ήθελες να αλλάξει στον λογοτεχνικό χώρο; Τι σου αρέσει και θα ήθελες να μείνει ως έχει;
Με ενοχλεί η αλαζονεία. Όταν εκδίδεις ένα βιβλίο, δεν πρέπει να καβαλάς το καλάμι. Σαν εσένα κι άλλοι χίλιοι, ποια η διαφορά; Ο αναγνώστης κρίνει το έργο σου, το αποδέχεται ή το απορρίπτει. Όταν γνωρίζει και τον άνθρωπο πίσω απ’ το γραπτό, τον κερδίζεις με το να σε θυμάται για την ταπεινότητα που αντιμετωπίζεις την επιτυχία.
Πολλές φορές έχω πει ότι παρακολουθώ μαθήματα δημιουργικής γραφής. Στην Αμερική, μάλιστα, δεν νοείται συγγραφέας που να μην έχει περάσει απ’ αυτά τα μαθήματα. Πιστεύω ότι ο καθένας οφείλει να παίρνει κάποιες γνώσεις πριν ή αφού ασχοληθεί με το γράψιμο, εφόσον το έχει πάρει στα σοβαρά. Δεν είναι ότι σου μαθαίνουν να γράφεις, αυτό κανείς δεν μπορεί να στο εγγυηθεί, αλλά σου δίνουν εκείνα τα στοιχεία που θα σε βοηθήσουν να χτίσεις σωστά το γράψιμό σου και να βελτιώσεις τον τρόπο που θα εξελιχθείς ως προς αυτό. Μου αρέσει και χαίρομαι που όλο και περισσότεροι κατανοούν αυτήν την ανάγκη κι αυτό θα ήθελα να μείνει όχι ως έχει, αλλά να διευρυνθεί.
Ποια λογοτεχνική ερώτηση μισείς να σου κάνουν και γιατί;
Δεν μισώ καμία ερώτηση, αλλά είναι ενοχλητικό να σε ρωτούν αν αυτά που γράφεις, τα έχεις ζήσει. Όλοι, πέρα από τη μυθοπλασία, βάζουμε στοιχεία και δικά μας και ανθρώπων γύρω μας. Τα κείμενα αντιγράφουν τη ζωή και η ζωή τα κείμενα.
Με άριστα το 10, πού κατατάσσεις την συγγραφική σου ικανότητα και γιατί;
Θα ήταν ωραίο να πω στον εαυτό μου: Μπράβο σου! Άριστα δέκα! Αλλά αυτό θα σήμαινε ότι δεν έχω προοπτική εξέλιξης. Προτιμώ, λοιπόν, ένα πενταράκι, ίσα να περάσω το μάθημα.
Πιστεύεις πως οι περισσότεροι ομότεχνοί σου γράφουν από εσωτερική ανάγκη ή επιδιώκουν αποκλειστικά το χρήμα και την δόξα;
Πιστεύω ότι η γραφή είναι εσωτερική ανάγκη: γράφεις, γιατί απλά δεν μπορείς να κρατήσεις τα δάχτυλα μακριά από το στυλό ή το πληκτρολόγιο, γιατί οι ιδέες έρχονται απανωτές, γιατί υπάρχουν συναισθήματα που θέλεις να τα εξωτερικεύσεις με κάποιον τρόπο. «Το χρήμα πολλοί εμίσησαν, την δόξα ουδείς». Και σίγουρα την δόξα την θέλουν όλοι. Αν έρθει και το χρήμα, τότε ολοκληρώνεται ο κύκλος της ικανοποίησης.
Έχεις μόνο συμπάθειες ή και αντιπάθειες στους λογοτεχνικούς κύκλους; Ποια η αιτία αυτών;
Το να συμπαθείς κάποιον, σημαίνει ότι αποδέχεσαι το ποιος είναι και το τι έχει καταφέρει με τη δουλειά του. Το να αντιπαθείς κάποιον, σημαίνει ότι δεν μπορείς να αποδεχτείς αυτά τα δύο. Πιστεύω πως, όταν νοιώθει κάποιος αντιπάθεια, οφείλεται στη χαμηλή αυτοεκτίμησή του.
…και η ώρα σου να ανταποδώσεις την…. ιερή εξέταση που πέρασες από αυτή την ανακριτική συνέντευξη! Κάνε μια δική σου, λογοτεχνική ερώτηση-ταμπού για κάτι που θα ήθελες να μάθεις για τον δημιουργό αυτού του ερωτηματολογίου!
Θεόφιλε, θα έβαζες ακραίες βιαιοπραγίες ή ακραίες ερωτικές σκηνές στα βιβλία σου, αν αυτό θα εξυπηρετούσε την εξέλιξη της ιστορίας;
Θεόφιλος Γιαννόπουλος: Σ’ ευχαριστώ πολύ για την απολαυστική σου συνέντευξη αγαπητή μου συγγραφέα Αγάπη Ντόκα, εύχομαι πάντα χαρές να έχεις στην λογοτεχνική σου διαδρομή!
Σχετικά με το ερώτημά σου, θα έβαζα ακραίες βιαιοπραγίες ή ακραίες ερωτικές σκηνές στα βιβλία μου, μονάχα εάν αυτό περιείχε κάποιο ηθικό δίδαγμα και φυσικά εξυπηρετούσε 101% την ροή της ιστορίας μου και όχι για την δημιουργία εντυπώσεων.
Αν είσαι λογοτέχνης, αναγνώστης ή κριτικός βιβλίων, τότε σε καλούμε σε μια προσωπική λογοτεχνική συνέντευξη-ταμπού στην στήλη ”Θάλασσα ιδεών”!
Για να σας αποσταλεί το ερωτηματολόγιο επικοινωνείτε μαζί μου στο προφίλ www.facebook.com/giannopoulos.theofilos ή στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο [email protected] με τίτλο θέματος: «Μιλάμε για τη λογοτεχνία» συμπληρώνοντας την λέξη «Συγγραφέας», «Ποιητής» , «Αναγνώστης» ή «Κριτικός βιβλίων», ανάλογα με την ιδιότητά σας.
Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων για την συμμετοχή.
Ελάτε να βάλουμε όλοι μας από ένα λιθαράκι ώστε ο λογοτεχνικός κόσμος να γίνει ακόμη ομορφότερος!
Με όλη μου τη θετική ενέργεια
Θεόφιλος Γιαννόπουλος
0 Σχόλια