Το τρίτο λάθος, του Κωνσταντίνου Μανίκα

γράφει η Βάλια Καραμάνου

Όλα ξεκινούν εξήντα χρόνια πριν στο κέντρο της Αθήνας μιας άλλης εποχής σε ένα νεοκλασικό κτίριο που θα δοθεί -κατά το σύνηθες- για αντιπαροχή. Μαζί του γεννιέται και η ιστορία του κυρίου Μιχάλη και της οικογένειάς του, που προσπαθούν να καταξιωθούν οικονομικά και κοινωνικά στην πρωτεύουσα. Την θέση της μονοκατοικίας σταδιακά θα πάρει άλλη μια άχαρη πολυκατοικία που θα στεγάσει ιστορίες πολλών ανθρώπων που θα αφήσουν εκεί το αποτύπωμά τους. Βασικός πυρήνας του μυθιστορήματος αποτελεί ειδικότερα το διαμέρισμα του τρίτου ορόφου και οι ζωές τριών κυρίως ανθρώπων που θα ξετυλιχθούν μέσα σε αυτό, ενωμένες παράλληλα μεταξύ τους με έναν μοιραίο τρόπο, σαν τον ιστό μιας αράχνης που δημιουργεί ένα αόρατο σχεδόν μωσαϊκό τέχνης.

Η Ήβη είναι η πρώτη φιγούρα μιας αθώας και δροσερής κοπέλας από την επαρχία που έρχεται για να σπουδάσει στην Αθήνα κυνηγώντας τα όνειρά της. Ωστόσο η ορμή της νιότης της διοχετεύεται σε έναν σκοτεινό άνθρωπο που με σαδιστικό τρόπο την παρασύρει στον κόσμο της νύχτας και την φτάνει ως το χείλος της αβύσσου. Ο Θοδωρής είναι ένας άντρας που αναζητά επίσης την καταξίωση και την οικογενειακή ευτυχία, αλλά αποτυγχάνει και στα δύο πέφτοντας θύμα της οικονομικής – και όχι μόνο- κρίσης. Τρίτη φιγούρα είναι η ηλικιωμένη Θάλεια- ένας από τους πιο τραγικούς χαρακτήρες- που θα καταφύγει στο διαμέρισμα της γνωστής πολυκατοικίας στην πιο ψυχοφθόρα φάση της ζωής της, τόσο ψυχικά όσο και σωματικά. Η άλλοτε πολλά υποσχόμενη κοπέλα προερχόμενη από μια καταξιωμένη οικογένεια, προδομένη από τον έρωτα και την ανθρώπινη αποδοχή γενικότερα, περνά την τελευταία και πιο σκοτεινή περίοδο της ζωής της μέσα στην απομόνωση, στην εξαθλίωση με την συντροφιά μιας γάτας. Ανάμεσα στις ζωές των ηρώων δεσπόζει η φιγούρα του γέρου Κλεόβουλου, του γηραιού ενοίκου που ζει μια οχυρωμένη ζωή πίσω από τις κουρτίνες του διαμερίσματός του. Έχοντας απωθήσει κάθε επιθυμία, κάθε ίχνος λαχτάρας για ζωή ζει τις ζωές των άλλων παρακολουθώντας τους ηδονικά μέσα από την κρυψώνα του.

Μέσα σε μια πόλη που αλλάζει, σταδιακά χάνει το ανθρώπινο πρόσωπό της και μεταμορφώνεται σε κάτι αγνώριστα αφιλόξενο, οι άνθρωποι με την σειρά τους χάνουν ένα μέρος της υπόστασής τους, αφήνονται παθητικά στο αναπόφευκτο της θνητής μοίρας τους ή διαπράττουν ακόμα και το «τρίτο λάθος», το πιο ολέθριο και συχνά μη αναστρέψιμο. Όμως μέσα από τον ρεαλισμό του κειμένου, που αναδύει συχνά το πεσιμιστικό άρωμα της διάψευσης και της ματαιότητας, ανατέλλει η ελπίδα στην μορφή της Ειρήνης. Μέσα από την ψυχοθεραπεία, ανοίγεται ένας δίαυλος επικοινωνίας και προσέγγισης των ηρώων, που βρίσκουν ξανά την ελπίδα ρίχνοντας σταδιακά τις άμυνες και τα περιχαρακώματά τους.

Το «τρίτο λάθος» είναι ένα μωσαϊκό που ενώνει τις ζωές διαφορετικών ανθρώπων με έναν τρόπο γοητευτικό και βαθιά ανθρώπινο. Ο συγγραφέας πατά στέρεα στον ρεαλισμό μιας εποχής που φθίνει για να καταδείξει την διαχρονική αξία της ανθρώπινης ύπαρξης, εκείνα ακριβώς τα στοιχεία που οδηγούν τον άνθρωπο να συνεχίζει , ακόμα και στο πιο βαθύ σκοτάδι. Ο άνθρωπος που αναζητά πάντα την ένωση με τον συνάνθρωπό του, την ουσιαστική αποδοχή πέρα από κάθε επιτήδευση και υπερβολή, το πέρασμα από το σκοτάδι της απομόνωσης στο φως είναι μόνο μερικά από τα στοιχεία που αφήνουν μια γλυκόπικρη γεύση στο τέλος της ιστορίας. Ο συγγραφέας θέτει με ιδιαίτερη ικανότητα βασικά υπαρξιακά ερωτήματα και – το κυριότερο- προτείνει πιθανές απαντήσεις που διασώζουν κάποιους από τους ήρωες από το να διαπράξουν το μοιραίο «τρίτο λάθος». Όσο εύθραυστη και συχνά αυτοκαταστροφική αποδεικνύεται η ανθρώπινη φύση τόσο «θεϊκή» μπορεί να γίνει αν ακολουθήσει το μονοπάτι που οδηγεί προς τον άλλον άνθρωπο για να ολοκληρωθεί αυτό το μωσαϊκό, σαν περίτεχνος ιστός αράχνης, που αφήνει το ίχνος του ακόμα και μετά τον θάνατο. Καταληκτικά, δεν θα μπορούσα να μην αναφερθώ στην αξιοσημείωτη και αξιοθαύμαστη χρήση της γλώσσας, που ρέει πλούσια και αβίαστα σε όλη την έκταση του κειμένου με έναν ασυνήθιστο τρόπο για τα δεδομένα της εγχώριας λογοτεχνικής παραγωγής.

Ακολουθήστε μας

Οι προσφορές των εφημερίδων για το Σαββατοκύριακο 20 – 21 Απριλίου 2024

Οι προσφορές των εφημερίδων για το Σαββατοκύριακο 20 – 21 Απριλίου 2024

Real News Καθημερινή Πρώτο Θέμα Το Βήμα της Κυριακής Δώστε μας το email σας και κάθε Παρασκευήθα έχετε στα εισερχόμενά σας τις προσφορές των εφημερίδων (Δεν στέλνουμε ανεπιθύμητη αλληλογραφία ενώ μπορείτε να διαγραφείτε με ένα κλικ και δεν θα...

Στον κόσμο των ονείρων, της Κατερίνας Δουκάκη

Στον κόσμο των ονείρων, της Κατερίνας Δουκάκη

- γράφει η Κατερίνα Σιδέρη - Το έτος 2018 στη Νάπολη η Μπιάνκα Αλταμούρα στα 88 της χρόνια, ζει μόνη της με μια νεαρή που τη βοηθά και τη φροντίζει. Έχει έναν γιο τον Αλεσάντρο έναν μοναχικό άνδρα από τον γάμο της με τον αδικοχαμένο Σαβέριο, πολλά χρόνια πριν. Τόσο ο...

Σπύρος Ζαχαράτος: ‘Φύλακας Φυλαχτών’

Σπύρος Ζαχαράτος: ‘Φύλακας Φυλαχτών’

Σπύρος Ζαχαράτος Φύλακας Φυλαχτών _ γράφει ο Σίμος Ανδρονίδης - Από τις εκδόσεις Οδός Πανός, κυκλοφόρησε το 2015 η ποιητική συλλογή του Επτανήσιου ποιητή Σπύρου Ζαχαράτου, που εν προκειμένω φέρει τον τίτλο ‘Φύλακας Φυλαχτών. Στα χαρακώματα των ηττημένων’. Εύλογα...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Επιμέλεια άρθρου

Διαβάστε κι αυτά

Βιβλιοκριτικές
Στον κόσμο των ονείρων, της Κατερίνας Δουκάκη
Στον κόσμο των ονείρων, της Κατερίνας Δουκάκη

Στον κόσμο των ονείρων, της Κατερίνας Δουκάκη

- γράφει η Κατερίνα Σιδέρη - Το έτος 2018 στη Νάπολη η Μπιάνκα Αλταμούρα στα 88 της χρόνια, ζει μόνη της με μια νεαρή που τη βοηθά και τη φροντίζει. Έχει έναν γιο τον Αλεσάντρο έναν μοναχικό άνδρα από τον γάμο της με τον αδικοχαμένο Σαβέριο, πολλά χρόνια πριν. Τόσο...

Βιβλιοκριτικές
Σπύρος Ζαχαράτος: ‘Φύλακας Φυλαχτών’
Σπύρος Ζαχαράτος: ‘Φύλακας Φυλαχτών’

Σπύρος Ζαχαράτος: ‘Φύλακας Φυλαχτών’

Σπύρος Ζαχαράτος Φύλακας Φυλαχτών _ γράφει ο Σίμος Ανδρονίδης - Από τις εκδόσεις Οδός Πανός, κυκλοφόρησε το 2015 η ποιητική συλλογή του Επτανήσιου ποιητή Σπύρου Ζαχαράτου, που εν προκειμένω φέρει τον τίτλο ‘Φύλακας Φυλαχτών. Στα χαρακώματα των ηττημένων’. Εύλογα...

Βιβλιοκριτικές
Τα αηδόνια της σιωπής, του Στέφανου Δάνδολου
Τα αηδόνια της σιωπής, του Στέφανου Δάνδολου

Τα αηδόνια της σιωπής, του Στέφανου Δάνδολου

Ένας άντρας και μια γυναίκα ζουν την κομψή belle-epoque της Αθήνας, ερωτεύονται ο ένας τον άλλον αλλά κανείς δεν κάνει το πρώτο βήμα, κανείς δεν εξομολογείται το αισθήματά του. Κι έρχονται τα μαύρα χρόνια της Κατοχής που τα ακολουθούν τα ματωμένα των Δεκεμβριανών,...

ΒιβλιοκριτικέςΠαιδική λογοτεχνία
Ο Μπλε Σκύλος, της Nadja
Ο Μπλε Σκύλος, της Nadja

Ο Μπλε Σκύλος, της Nadja

Ένας μεγάλος σκύλος με μπλε τρίχωμα και πράσινα μάτια κάνει παρέα στη μικρή Σαρλότ κι αυτό δυσαρεστεί τους γονείς της και τους χωρίζουν. Μια μέρα όμως το κοριτσάκι τους χάνεται στο δάσος και τότε… Το ανατρεπτικό και τρυφερό παραμύθι της Nadja είναι ένας φόρος τιμής...

Βιβλιοκριτικές
Ο Ελβετός, της Μαρίας Τζιρίτα
Ο Ελβετός, της Μαρίας Τζιρίτα

Ο Ελβετός, της Μαρίας Τζιρίτα

- γράφει η Κατερίνα Σιδέρη - «Ο Ελβετός», είναι μια αληθινή ιστορία η οποία χρωματίζεται με την πένα της Μαρίας Τζιρίτα που απώτερο της σκοπό έχει να μας παρασύρει στο ταξίδι της, ένα ταξίδι με σταθμούς τη Ζυρίχη, την Αιθιοπία, αλλά και την Ελλάδα. Ξεχώρισα τις...

ΒιβλιοκριτικέςΠαιδική λογοτεχνία
Το δικό μας 1821, της Αναστασίας Ευσταθίου
Το δικό μας 1821, της Αναστασίας Ευσταθίου

Το δικό μας 1821, της Αναστασίας Ευσταθίου

Σε αυτό το καλογραμμένο βιβλίο, εφτά αντικείμενα αφηγούνται αντίστοιχες ιστορίες της Ελληνικής Επανάστασης, με τρόπο κατάλληλο για παιδιά από 6 ετών και πάνω. Συναρπαστικές ιστορίες για το 1821 δίνονται μέσα από μια πρωτότυπη ματιά και αφήγηση και μας ταξιδεύουν σε...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου