Η Σοφία Βόικου συνομιλεί με την Βούλα Παπατσιφλικιώτη

Η Σοφία Βόικου συνομιλεί με την Βούλα Παπατσιφλικιώτη

Κάθε έργο της είναι για τον αναγνώστη μια μοναδική εμπειρία και ένα ξεχωριστό ταξίδι στην ιστορία του τόπου μας!

 

 

Σας επέλεξε η γραφή ή την επιλέξατε; Με τι κόστος;

Μάλλον αλληλοεπιλεχθήκαμε, θα τολμούσα να πω. Είναι μία σχέση που κρατάει από την εφηβεία μου οπότε φαντάζομαι πως για να διαρκεί τόσα χρόνια, είναι μία σχέση δυνατή με σεβασμό και από τα δύο μέρη. Το κόστος δεν είναι πάντα αμελητέο, ιδίως όταν δεν ασχολείσαι μόνο με τη γραφή. Έχει τύχει να χάσω 'κομμάτια του εαυτού μου' για τη γραφή. Ευτυχώς, το κατάλαβα γρήγορα και δεν την άφησα να με 'καταβροχθίσει'.

 

Τι σημαίνει «γράφω» για σας;

Δραπετεύω. Δραπετεύω από τα προβλήματα της καθημερινότητας, από τη μιζέρια, από την αρνητικότητα.

Ταξιδεύω. Ταξιδεύω σε άλλους κόσμους πραγματικούς και φανταστικούς. Κόσμους που τους δημιουργώ όπως θέλω εγώ, δίχως περιορισμούς και ανώφελα 'πρέπει'.

Ανακαλύπτω. Ανακαλύπτω εκ νέου τον εαυτό μου και τη σχέση μου με τους άλλους ανθρώπους.

 

Πιστεύετε ότι κάποιος γεννιέται ή γίνεται συγγραφέας;

Δύσκολη ερώτηση. Ειλικρινά δεν ξέρω. Μάλλον είναι ένας συνδυασμός και των δύο. Σαφώς υπάρχει μία ροπή προς τη συγγραφή. Από την άλλη για να γίνει συγγραφέας, πρέπει και να το προσπαθήσεις. Να είσαι φανατικός αναγνώστης και να έχεις μεγάλη πειθαρχία. Ένα βιβλίο δεν γράφεται από τη μια μέρα στην άλλη.

 

 

 

Μιλήστε μας για το τελευταίο σας βιβλίο.

“Οι ψίθυροι του βαρδάρη” είναι ένα πολυπρόσωπο μυθιστόρημα με φόντο τη Θεσσαλονίκη των αρχών του 20ου αιώνα, από την είσοδο του ελληνικού στρατού στην πόλη το 1912 μέχρι τον ξεριζωμό των Εβραίων το 1943. Μέσα από τη ζωή της γιαγιάς Σοφίας, τον τυχοδιωκτισμό του Μεχμέτ εφέντη, το ρομαντισμό της Αναστασίας, τον απελπισμένο έρωτα του Ιμπραήμ, την ελεύθερη ηθική της Ζοζεφίν, τον κυνισμό του Τζαννέτου και την απελπισία του Σαλί μπέη, ο αναγνώστης θα γνωρίσει μια ξεχασμένη πολυφυλετική και πολυθρησκευτική Θεσσαλονίκη. Θέλω επίσης να πιστεύω πως θα απολαύσει ένα ταξίδι στο χρόνο μέσα από τη δράση, τα πάθη και τους έρωτες των ηρώων.

 

 

 

Ποια μοίρα ελπίζετε για τα βιβλία σας;

Ποιος συγγραφέας κατά βάθος δεν ονειρεύεται την αθανασία για τα βιβλία του; Επειδή όμως είμαι ρεαλίστρια, ευελπιστώ τουλάχιστον να αγαπηθούν από τους αναγνώστες.

 

Έχετε συγκινηθεί με ένα βιβλίο πού έχετε γράψει ή έχετε διαβάσει;

Δεν συγκινούμαι με τα δικά μου βιβλία. Συγκινούμαι μόνο με συγκεκριμένες σκηνές, όπως για παράδειγμα η σκηνή στους “Ψίθυρους του βαρδάρη” όπου η εγγονή Σοφία ανακαλύπτει το θάνατο της γιαγιάς της. Με βιβλία άλλων συγγραφέων, συγκινούμαι και κλαίω πολύ συχνά. Το πιο πρόσφατο που μου έρχεται στο μυαλό είναι “Ο φύλακας της αδερφής μου” της Jodi Picoult.

 

Ποια είναι η αγαπημένη σας φράση;

“Αύριο ξημερώνει μια νέα μέρα” της Σκάρλετ Ο'Χάρα από το “Όσα παίρνει ο άνεμος”. Όσο παράδοξο κι αν ακουστεί, παρά τη δεδομένη λατρεία μου στην ιστορία, δεν μου αρέσει να κοιτάω πίσω.

 

Για ποιο λόγο θα σταματούσατε να γράφετε;

Μα και τώρα, υπάρχουν διαστήματα που δεν γράφω. Δεν είμαι από τους συγγραφείς που βρίσκονται σε συνεχή ανάγκη να γράφουν κάτι. Θα σταματούσα αν αισθανόμουν πώς με πίεζε κάποιος για να γράψω, για να ταξιδέψω στον κόσμο ή γιατί περνάω πολύ καλά και δεν έχω ανάγκη να καταφύγω στη μοναξιά της γραφής. Αυτό που σίγουρα δεν θα μπορούσα να σταματήσω ποτέ είναι να διαβάζω. Αλλά από την άλλη, 'ποτέ μη λες ποτέ'.

 

 

_

γράφει η Βούλα Παπατσιφλικιώτη

 

Έργα της συγγραφέως από τις εκδόσεις Ψυχογιός:

ΨΙΘΥΡΟΙ ΤΟΥ ΒΑΡΔΑΡΗ

Η Σαλονίκη, η πόλη των τριών θεών, των χριστιανών, των μουσουλμάνων και των Εβραίων, προσπαθεί να βρει την ταυτότητά της στην αυγή του εικοστού αιώνα. 

 

Αύγουστος 1917. Η πόλη καίγεται συθέμελα. Ο πλούσιος Μεχμέτ εφέντης σώζει τη ζωή μιας χριστιανής, της Σοφίας. Την ερωτεύεται παράφορα, παντρεύεται όμως μια άλλη γυναίκα. 

Η Ζοζεφίν και το πολυτελές πορνείο της γίνονται μάρτυρες μιας μάζωξης λαών από όλα τα μέρη του κόσμου που θα κληθούν να χύσουν το αίμα τους σε έναν καταστροφικό πόλεμο. 

Η Εσρά, μια τσιγγάνα που η γέννησή της χάνεται στον χρόνο, κινείται αθόρυβα και υπογείως στην πόλη και παρεμβαίνει στις ανθρώπινες ζωές. 

Μια επιστολή, πολλά χρόνια αργότερα, φέρνει στο φως επτασφράγιστα μυστικά που σημάδεψαν τη μοίρα όλων αυτών που κάποτε σεργιάνισαν στους δρόμους της Θεσσαλονίκης. 

 

Ο βαρδάρης, ο αέναος τοπικός άνεμος, μας παρασέρνει στη δίνη της ιστορίας μιας πόλης σαγηνευτικής και φέρνει μαζί του ψιθύρους ξεχασμένους.

 

 

ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΗΣ ΚΑΤΑΙΓΙΔΑΣ

Ένα νησί στο Αιγαίο, ένα σβησμένο ηφαίστειο, μια απρόσμενη καταιγίδα, ένα μεγάλο μυστικό… 

Η μυστηριώδης Κατερίνα βλέπει τον κόσμο μέσα από τα σφραγισμένα παράθυρα του καπετανόσπιτού της. 

Ένας Ιταλός καπετάνιος, φορτωμένος πάθη κι ενοχές, προσαράζει με τέσσερις ψυχές σ’ έναν καταραμένο όρμο. 

Ο Λογγίνος, ο καμπούρης καντηλανάφτης, κουβαλάει στην πλάτη του τις αμαρτίες του νησιού κρύβοντας ένα επτασφράγιστο μυστικό. 

Κι ένας ξένος που εμφανίζεται αναπάντεχα σαράντα χρόνια αργότερα, για να αναζητήσει τα ίχνη της χαμένης του αγάπης. 

Η ξαφνική καταιγίδα πού θα σαρώσει το νησί θα ξεπλύνει κρίματα και αμαρτίες, θα ξεκλειδώσει συνειδήσεις, θα ζωντανέψει έρωτες ανεκπλήρωτους κι αγάπες ξεχασμένες. 

Από τα ιταλοκρατούμενα Δωδεκάνησα και τη γερμανική Κατοχή στην ξεγνοιασιά της δεκαετίας του ’80… 

Ένα βιβλίο-ύμνος στη χαρά της ζωής και στη δύναμη του έρωτα.

 

 

ΣΤΗ ΣΚΙΑ ΤΟΥ ΑΥΓΕΡΙΝΟΥ

Πίσω από κάθε μεγάλο άντρα κρύβεται συνήθως μια μεγάλη γυναίκα. Όλα όμως ανατρέπονται όταν η Τερέζα Βολάνη, μαθήτρια, μοντέλο και ερωμένη του διάσημου γλύπτη Άγγελου Αυγερινού, μεταμορφώνεται σ’ ένα λαμπερό και αυτόφωτο αστέρι. Ο δάσκαλος αισθάνεται πως χάνει το βάθρο του. Ο εγωισμός τον τυφλώνει. Η σύγκρουση είναι αναπόφευκτη παρόλο που τα έργα, πού είναι στην πραγματικότητα γλυπτά της μαθήτριάς του, φέρουν τη δική του υπογραφή. Με φόντο την Αθήνα του Μεσοπολέμου και την παρακμιακή ελευθεριότητα των καμπαρέ όπου όλα επιτρέπονται, μία θυελλώδης ερωτική σχέση πού ξεπερνάει τα σύνορα της Ελλάδας οδηγεί τους ήρωες σε μια πολυτάραχη ζωή. Από τα διθυραμβικά σχόλια και την αποθέωση στη δίνη της φλόγας και της καταστροφής. Δίπλα στον Αυγερινό και την Τερέζα, η ανδρόγυνη Καλυψώ, η άνευρη Άννα, ο φοβισμένος Θεμιστοκλής θα προσπαθήσουν ν’ αδράξουν την ευτυχία. Άραγε το αστέρι της Τερέζας Βολάνη θα ανατείλει κάτω από τη σκιά του Αυγερινού;

 

ΠΙΚΡΟ ΓΛΥΚΟ ΛΕΜΟΝΙ

Νόμιζα ότι τα είχα αφήσει όλα πίσω μου: τους ανθρώπους που μ’ ανάθρεψαν, τον τόπο όπου γεννήθηκα, το στεφάνι που φόρεσα…

Λένε πως η ανθρώπινη μνήμη είναι επιλεκτική… Μέχρι τη στιγμή που ένα γλυκό λεμονάκι θα την ξυπνήσει και θα τα θυμηθεί όλα…

 

Λιδωρίκι 1913. Η Ασημούλα κι ο Κωνσταντής παντρεύονται από έρωτα. Η απρόσμενη στρατολόγηση του Κωσταντή θα τον απομακρύνει από τη γυναίκα του και το παιδί που περιμένουν.

  1. Ξεσπάει ο πρώτος παγκόσμιος πόλεμος. Στην Ελλάδα, το μίσος βενιζελικών και βασιλικών κι ο επερχόμενος Εθνικός Διχασμός θα φέρουν μαύρα σύννεφα όχι μόνο στον τόπο αλλά και στη ζωή των δύο νέων.
  2. Έξι χιλιάδες στρατιώτες, ανάμεσά τους κι ο Κωσταντής, μεταφέρονται μυστικά από την Καβάλα στη Γερμανία του Κάιζερ. Μέσα από τις στάχτες του πολέμου, θα γεννηθεί ένας καινούργιος έρωτας.
  3. Το Λιδωρίκι καίγεται. Ένας Γερμανός στρατιώτης θα σώσει από την πύρινη λαίλαπα δύο ψυχές που η ζωή θα φέρει στο δρόμο του μέσα από ένα παράξενο παιχνίδι της μοίρας.

Δύο εποχές, δύο πόλεις σε δύο διαφορετικές χώρες, δύο γυναίκες, μια φοβερή αποκάλυψη…

 

Ένα μυθιστόρημα βασισμένο σε αληθινά γεγονότα

που φέρνει στο φως μία από τις άγνωστες πτυχές

της ελληνικής ιστορίας. 

 

ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΗΣ ΦΩΤΙΑΣ

ΓΑΛΛΙΑ 1506

Ο Μιχαήλ ακολούθησε γοργά τα βήματά της…

«Ποιος άγιος άραγε να γιόρταζε κι είχαν τέτοιο πανηγύρι σ’ εκείνον τον τόπο; Οι φλόγες ήταν ψηλές και θα πρέπει να έψησαν δεκάδες ελάφια κι άλλα τόσα ζαρκάδια κι αντιλόπες…»

«Έκαψαν τη μητέρα μου», απάντησε η Νηρηίς και συνέχισε να περπατά χωρίς να γυρίσει να κοιτάξει πίσω.

 

ΣΗΜΕΡΑ

Η Νεφέλη, διακεκριμένη βοτανολόγος, δέχεται μιαν απρόσμενη επαγγελματική πρόταση τη στιγμή που η προσωπική της ζωή έχει γίνει στάχτη. Ο Νικολά Σαντέρ, ιστορικός και αρχαιολόγος, καλείται να φέρει στο φως ένα μεσαιωνικό χωριό, ενώ στην πραγματικότητα αποκαλύπτει κομμάτια του εαυτού του πού ακόμη και ο ίδιος αγνοούσε την ύπαρξή τους. Ένα παλιό χειρόγραφο για βότανα και ρίζες κι ένα φιαλίδιο μ’ ένα μυστηριώδες περιεχόμενο θα τους φέρουν αντιμέτωπους μ’ ένα τρομερό μυστικό που χάνεται πίσω στο χρόνο, στη βόρεια Γαλλία του 1506.

Ένα μυθιστόρημα γεμάτο περιπέτεια και πάθη, όπου μεσαιωνικοί θρύλοι και δοξασίες αναβιώνουν σήμερα μέσα από το επίπονο ταξίδι για την αναζήτηση της αυτογνωσίας, το ταξίδι της φωτιάς.

 

ΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ ΣΗΜΑΔΙ

Το κόκκινο σημάδι πού έχει η Αργυρώ στο κορμί της από γεννησιμιού της είναι ένας οιωνός. Στο εξής θα καθορίζει τα βήματά της και θα χαράζει την πορεία της στη ζωή. Από την καταστροφή της Σμύρνης και την απώλεια των γονιών της θα βρεθεί στη Θεσσαλονίκη και θα ζήσει την προσφυγιά, για να καταλήξει σε οίκο ανοχής στην Αθήνα. Η γνωριμία της με τον κόμη Φαμπιέν ντε Φοντέν θα την οδηγήσει στο Παρίσι του Μεσοπολέμου, όπου θα γίνει η μούσα όλων των μεγάλων καλλιτεχνών της εποχής: Πάμπλο Πικάσο, Σαλβαδόρ Νταλί, Αντρέ Μπρετόν, Χένρι Μίλερ. Ακόμα και ο φλεγματικός Τζέιμς Τζόις θα υποκύψει στη γοητεία της. Θα ακολουθήσει η μεταπολεμική Νέα Υόρκη όπου η Αργυρώ, ως διάσημη γκαλερίστα, θα αναδείξει τους καλλιτέχνες πού θα σφραγίσουν το δεύτερο μισό του εικοστού αιώνα. Το κόκκινο σημάδι θα συνεχίσει να της στέλνει μηνύματα. Μια πρόσκληση εγκαινίων, μια χαμένη φωτογραφία, μια απρόσμενη συνάντηση, και η Αργυρώ θα ’ρθει αντιμέτωπη με κομμάτια της ύπαρξής της πού και η ίδια αγνοούσε.

Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε γαλλική φιλολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο Sophia Antipolis της Νίκαιας, στη Γαλλία, στον τομέα της Επικοινωνίας και του Πολιτισμού των χωρών της Μεσογείου. Σπούδασε επίσης Ιστορία της Τέχνης στην École du Louvre στη Γαλλία. Έχει διδάξει Θεωρία της Επικοινωνίας και Ιστορία της Τέχνης στην ιδιωτική εκπαίδευση, ενώ για χρόνια διατηρούσε μόνιμη στήλη για τα εικαστικά δρώμενα σε διάφορα πολιτιστικά περιοδικά της Θεσσαλονίκης. Έχει ασχοληθεί με τη μετάφραση βιβλίων και έχει γράψει δύο παραμύθια για παιδιά, ενώ από το 1997 δραστηριοποιείται επαγγελματικά στον χώρο της διαφήμισης και επικοινωνίας. Έχοντας περάσει από τη θέση της κειμενογράφου, και καταλήγοντας διευθύντρια δημιουργικού, πολλές διαφημιστικές καμπάνιες φέρουν την υπογραφή της. Μιλάει αγγλικά, γαλλικά και ισπανικά. Είναι παντρεμένη και έχει δύο παιδιά.

Μην ξεχνάτε πως το σχόλιό σας είναι πολύτιμο!

Επιμέλεια κειμένου

2 Σχόλια

  1. Άιναφετς

    Με τεράστια χαρά και συγκίνηση Σοφία μου, διάβασα την συνέντευξη σου και με όλη μου την καρδιά, εύχομαι να είναι καλοτάξιδο και αυτό σου το βιβλίο!
    Χαίρομαι επίσης που σ’ αισθάνομαι καλά!
    Με πολύ αγάπη,
    Στεφανία

    Απάντηση
  2. Georgette IoannitCa

    Η κυρία Βόικου καταφέρνει πάντα να μας ταξιδεύει με τα λογοτεχνικά έργα της με μία όμορφη γραφή και με σεβασμό στον αναγνώστη.Την ακολουθώ πάντα και εύχομαι καλή διαδρομή να έχει και το νέο της βιβλίο.

    Απάντηση

Υποβολή σχολίου

Υποβολή συμμετοχής!

Εγγραφείτε στο newsletter

Αρχείο

Είσοδος