Ο Βασίλης Γρίβας συνομιλεί με τον Κώστα Θερμογιάννη

Δημοσίευση: 8.11.2016

Ετικέτες

Κατηγορία

Ο Βασίλης Γρίβας είναι ένας άνθρωπος με πολύ μεγάλο ταλέντο κι αυτό μπορεί να το διαπιστώσει κανείς βλέποντας τις εξαιρετικές δουλειές που έχει κάνει. Με διαφορετικές τεχνοτροπίες και ωραίους συνδυασμούς χρωμάτων εντυπωσιάζει με τις εικόνες που δημιουργεί. Τον υποδεχόμαστε σήμερα με μεγάλη χαρά στο δικτυακό τόπο τοβιβλίο.net

Σας καλωσορίζουμε στο δικτυακό τόπο τοβιβλίο.net

Καλώς σας βρίσκω και σας ευχαριστώ για την πρόσκληση.

Μιλήστε μας για την πορεία σας στο χώρο της εικονογράφησης. Πώς ξεκινήσατε;

Ξεκίνησα τυχαία το 2000, μου είπαν πως απ’ τις εκδόσεις «Παπαδόπουλος» αναζητούσαν εικονογράφο για μια σειρά μυθολογίας του Βαγγέλη Ηλιόπουλου, η καλή μου νεράιδα αν μπορώ να την αποκαλέσω έτσι, που μου έδωσε την πληροφορία, και την ευχαριστώ πάντα για αυτό, ήταν η Γεωργία Γαλανοπούλου, με την οποία συνεργαστήκαμε αργότερα για την εικονογράφηση του βιβλίου της «Το γράμμα του Ιάσονα».

Πήγα χωρίς δεύτερη σκέψη, και με αρκετή άγνοια για τα βασικά μιας επαγγελματικής εικονογράφησης, πήρα το κείμενο έκανα δοκιμαστικά μια εικόνα, και εντελώς ανέλπιστα μου ανέθεσαν επίσημα την πρώτη μου δουλειά, και έτσι γεννήθηκε «ο Αχελώος ο θεός ποταμός» σε κείμενο Βαγγέλη Ηλιόπουλου.

Την χάρηκα την πρώτη μου δουλειά, γιατί πίστευα πως θα ήταν και η τελευταία, ευτυχώς έπεσα έξω.

Από τότε άρχισε μια πορεία μέχρι την στιγμή που μιλάμε, με ορμή που την δυναμική της την κρατάω αμείωτη έως σήμερα, με δημιουργικό άγχος

για να εφευρίσκω συνεχώς τον εαυτό μου σε κάθε καινούργιο βιβλίο, διασκεδάζοντας όταν εικονογραφώ ένα ωραίο κείμενο, με παράδοξα και απαιτήσεις παράλογες σε κάποια συνεργασία, με πολλά ξενύχτια και περισσότερα ακόμα τσιγάρα.

Ένα ταξίδι μέχρι τώρα, που δεν γνωρίζω τον ακριβή προορισμό, σταθμό ή κατάληξή του.

Για να απεικονίσει κανείς τις σκέψεις και τη φαντασία ενός συγγραφέα θα πρέπει πριν απ’ όλα να μπει τόσο μέσα στο μυαλό του συγγραφέα όσο και μέσα στο πνεύμα της ιστορίας που καλείται να ζωντανέψει, χωρίς βεβαίως να ξεχνάει τον αναγνώστη! Πόσο δύσκολο είναι αυτό;

Εγώ καλούμαι να αφηγηθώ ξανά την ιστορία με χρώμα, έτσι ώστε οι ζωγραφιές μου και η ιστορία του συγγραφέα να συναντηθούν, και να δώσουν ένα όμορφο αποτέλεσμα ώστε να γεννηθεί ένα βιβλίο που θα συντροφεύσει θα εκπαιδεύσει και θα διασκεδάσει τον μικρό αναγνώστη.

Η δυσκολία έγκειται στο αν τα αποτελέσματα της συνάντησης εμένα και του συγγραφέα θα είναι γόνιμα, ευτυχώς πολλά ραντεβού ήταν πετυχημένα, κάποια πάλι όχι για αυτό και δεν ανανεώθηκαν.

Τι πρέπει να προσέχει ένας εικονογράφος όταν δημιουργεί; Τι είναι εκείνο που αναζητούν τα παιδιά, τα οποία ίσως είναι και οι απαιτητικότεροι αναγνώστες;

Στην εικονογράφηση δεν υπάρχει πρέπει, γιατί δεν είναι εφαρμοσμένη τέχνη. Ο εικονογράφος πέρα απ’ τη δική του καλλιτεχνική ανάγκη, να έχει στον νου του το παιδί, και τις απαιτήσεις της ηλικίας του , ώστε να δημιουργεί και το ανάλογο εικονικό περιβάλλον. Τα παιδιά αναζητούν ζωηρά χρώματα, παιχνιδιάρικες εικόνες, έναν ήρωα με τον οποίο μπορούν να ταυτιστούν.

Ο εικονογράφος όταν απευθύνεται σε μικρότερες ηλικίες να θυμάται πως δεν απευθύνεται σε γκαλερίστες, ούτε σε κρητικούς τέχνης, κάνει διάλογο μ’ ένα παιδί.

Δώσε μας μια εικόνα από τις δημιουργικές σου στιγμές, από τη δουλειά σου. Πώς δουλεύεις, ποια είναι η ατμόσφαιρα και το περιβάλλον γύρω σου; Τι σε εμπνέει περισσότερο; Με τι υλικά και χρώματα καταπιάνεσαι περισσότερο;

Δουλεύω σε έναν πάγκο εργασίας που επικρατεί ένα χάος, στον οποίο κατά περίεργο τόπο υπάρχει μια τάξη.

Πάντα παίζει μουσική που με εμπνέει με χαλαρώνει και με ξεμπλοκάρει, Ακουαρέλες, τέμπερες, μελάνια, υπολογιστής, με ταμπλέτα και γραφίδα. Ακόμα κι ένας χυμένος καφές, ή μια μουτζούρα από στάχτη τσιγάρου στο χαρτί δημιουργεί ένα απρόσμενα όμορφο αποτέλεσμα.

Σίγουρα υπάρχουν κάποια μυστικά στη δουλειά σου, κάποιες λεπτομέρειες που θα τραβήξουν το παιδικό βλέμμα. Ποιες είναι αυτές;

Τα μυστικά ας παραμείνουν μυστικά, μια βασική λεπτομέρεια που θα τραβήξει ένα παιδικό βλέμμα είναι ένας ήρωας που θα μπορεί να συνδιαλαγεί το παιδί μαζί του χωρίς να νοιώθει απειλή.

Ένα άλλο πράγμα που κάνω συχνά όταν εικονογραφώ, είναι να μην δίνω έτοιμη τροφή στο παιδί και να του αποκαλύπτω τα πάντα, αφήνω κάποια μικρά κενά ώστε με την δική του φαντασία να συμπληρώνει εικόνες με το μυαλό του.

Το 2013 έγραψες και εικονογράφησες ένα Picture Book με τίτλο «Zaf, the Persian Cat», που κυκλοφορεί από την Tate publishing στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής. Μίλησέ μας γι’ αυτό. Πώς είναι οι συνθήκες συνεργασίας σου με το εξωτερικό;

Βρίσκομαι ακόμα στις συστάσεις με τους ξένους, είναι πολύ εύκολο να δουν την δουλειά σου λόγο ιντερνέτ, μιας και εξαιτίας του ο κόσμος έχει μικρύνει δραματικά.

 Το σύστημα των ξένων λειτούργει πολύ διαφορετικά απ’ το δικό μας, γιατί χρησιμοποιεί μάνατζερ, δεν κάνεις βήμα χωρίς έναν καλό μάνατζερ.

Αυτή την στιγμή το βιβλίο μου για τον γάτο Zaf, βρίσκεται on line προς πώληση σε πολλές πλατφόρμες αγοράς παγκόσμια, χωρίς όμως τα αναμενόμενα αποτελέσματα, δεδομένου ότι δεν χρησιμοποιώ μάνατζερ.

Πώς είναι η συνεργασία σου με τους ελληνικούς εκδοτικούς οίκους; Χρειάζονται δημόσιες σχέσεις για να επιτύχει κανείς στο χώρο της εικονογράφησης ή αρκεί μόνο το ταλέντο;

Η συνεργασία μου είναι καλή με τους εκδοτικούς οίκους, αν εξαιρέσει κανείς στην αρχή ή στην πορεία μιας συνεργασίας, κάποιους παραλογισμούς συγγραφέων, οι οποίοι μερικές φορές θεωρούν απόλυτα φυσιολογικό να σε παρακάμψουν και να παρέμβουν στο έργο σου, ή να σου υποδείξουν τι θα ζωγραφίσεις, αλλά δεν δίνω πολλά περιθώρια. Υπάρχουν και οι συγγραφείς που σέβονται το δικό μου κομμάτι και δεν επεμβαίνουν, όπως και εκδότες που μ’ αφήνουν τελείως ελεύθερο, τότε το μόνο σίγουρο είναι ότι το αποτέλεσμα θα είναι εξαίσιο.

Δημόσιες σχέσεις! Όχι δεν έκανα ούτε όταν ξεκίνησα, ούτε και τώρα, δεν είμαι καθόλου καλός σ’ αυτό, και βρίσκω άσκοπες τις συνάξεις που γίνονται κατά καιρούς στον χώρο, να χαριεντίζομαι ανούσια και χωρίς λόγο με τον καθένα, η δουλειά μου κυκλοφορεί στα ηλεκτρονικά μέσα, έχω και ένα blog που κατά καιρούς αναρτώ τις δουλειές μου, και βρίσκεται σ’ αυτή την διεύθυνση http://grivasillustration.blogspot.gr/

Πέραν του όποιου ταλέντου, όταν καλείσαι να αναλάβεις μια δουλειά, καλείσαι για αυτό που εκπροσωπείς ζωγραφικά.

Ποιο βιβλίο θα ήθελες να έχεις εικονογραφήσει;

Θα ήθελα να εικονογραφήσω ένα βιβλίο με τα παραμύθια των αδελφών Γκριμ, έτσι όπως ακριβώς τα είχαν γράψει εξ αρχής, γιατί το γοβάκι της σταχτοπούτας δεν ήταν γυάλινο αλλά γούνινο, και ο «Πρίγκιπας Βάτραχος», αντί να μεταμορφωθεί απ’ την πριγκίπισσα από βάτραχο σε πρίγκιπα με ένα φιλί, τον είχε πετάξει με δύναμη σε έναν τοίχο. Θα ήταν πρόκληση κάτι τέτοιο.

Θα συμβούλευες ένα νέο άνθρωπο να ακολουθήσει αυτό το επάγγελμα;

Θα τον παρότρυνα να ακολουθήσει το όνειρό του, και να αναζητήσει την τύχη του στο εξωτερικό ως εικονογράφος, για πολλά και διάφορα, αφού έχει εξασκηθεί πρώτα στον εγχώριο χώρο.

 Γιατί στην Ελλάδα πολλοί τον συγχέουν με τον αγιογράφο, για να γνωρίζει η εφορία όταν κάποιος εικονογράφος κάνει έναρξη επαγγέλματος τι ακριβώς είναι ο εικονογράφος, και να μην τον κοιτάζουν σαν εξωγήινο που προσγειώθηκε στο γκισέ του φορολογικού καταστήματος, για να σέβονται τον χρόνο του και να πληρώνεται για ένα δοκιμαστικό που θα κάνει σ’ έναν εκδότη για κάποιο βιβλίο, για να έχει δικαιώματα στην δουλειά του, και όχι να τα εκμεταλλεύεται ο εκδότης όπως θέλει και για όσα χρόνια θέλει, για να αμείβεται για την εργασία του αξιοπρεπώς και όχι με φιλοδωρήματα, ούτε με ταρίφες που κόβουν οι εκδότες, για να εικονογραφεί έξυπνες ιστορίες, και όχι μόνο λοβοτομημένες αράδες από δασκάλες, για να μην νοιώθει σαν ελαιοχρωματιστής από παραινέσεις Wannabe συγγραφέων, και ο κατάλογος μακρύς!

Ποια είναι τα σχέδιά σας για το μέλλον;

Δύσκολο να μιλάς για μέλλον σε μια χώρα που είναι υπό κατάρρευση, τα σχέδιά μου είναι αρκετά συγκρατημένα.

Σας ευχαριστούμε θερμά για την όμορφη συζήτηση!

Εγώ σας ευχαριστώ για την φιλοξενία, και την ευκαιρία που μου δώσατε να μιλήσω για το τι είναι και τι κάνει ένας εικονογράφος.

Ο Βασίλης Γρίβας έχει εικονογραφήσει πληθώρα παιδικών βιβλίων, ανάμεσα στα οποία είναι τα:

  • Tate Publishing and Enterprises, LLC (2013) «Zaf, the Persian Cat», Γραμμένο και εικονογραφημένο από εμένα.
  • Ομήρου Οδύσσεια του Μιχάλη Γκανά. Εκδόσεις Μεταίχμιο (2016)
  • (2016) Γαρμπή, Έρικα – Αγγέλικα, Γειτονιές, Κόκκινη Κλωστή Δεμένη [εικονογράφηση]
  • (2016) Παπαθεοδούλου, Αντώνης, Ο μύθος της Αράχνης, Μεταίχμιο [εικονογράφηση]
  • (2016) Παπαθεοδούλου, Αντώνης, Ο Πηλέας και η Θέτιδα, Μεταίχμιο [εικονογράφηση]
  • (2016) Λάλου, Αγγελική, Τελευταίο θρανίο, Φίλντισι [εικονογράφηση]
  • (2015) Chriss, Peter, Άρχοντας για μια μέρα, Φίλντισι [εικονογράφηση]
  • (2015) Τσόγκα, Μαρία, Διάβασέ μου κι άλλο, Μεταίχμιο [εικονογράφηση]
  • Συνεργασία με το Αγροτικό τμήμα της Αμερικάνικης Πρεσβείας στην Αθήνα USDA Foreign Agricultural Service of the United States (2002)

Μπροσούρα και λόγκο

  • Συνεργασία με το διαγνωστικό κέντρο προγεννητικού έλεγχου στο Βουκουρέστι ,για το λόγκο της εταιρίας.Prenatal Diagnostic Center, Cytogenomic FA, Bucharest, Romania (2007)
  • Συμμετοχή στην έκθεση εικονογράφων στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα με 3 έργα μου. Sharjah International Book Fair, Ministry of Culture, United Arab Emirates (2012)
  • Εικονογράφηση στο ηλεκτρονικό περιοδικό Stimulus Respond Online Magazine, UK (2012) για ένα άρθρο που αφορούσε την σύγχρονη αρχιτεκτονική.
  • Σχεδιασμός γυαλιών για την εταιρία Hear&Vission σε συνεργασία με το διαφημιστικό γραφείο Spa & Spa Advertising Company, Udine, Italy (2012)
  • Εκδόσεις Μεταίχμιο. Εικονογραφήσεις για τα βιβλία
  • «Ένα δώρο για τον τζελόζο», «μια αλεπουδίτσα πονηριά σταλίτσα», «οι περιπέτειες του Τομ Σώγιερ», «ο δράκος που έτρωγε τα παιχνίδια».
  • Εκδόσεις Ψυχογιός. Εικονογραφήσεις για τα βιβλία «Ο Θυμιούλης», «με λένε Πρόμις», και πολλά άλλα.
  • Εκδόσεις Κέδρος. «Ο κύριος Μόνος Μάνος», και πολλά άλλα
  • Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα. «Τα μαγικά δάκρυα της αλεπουδίτσας».
  • Εκδόσεις Ιπτάμενο κάστρο «Ο Δέλτα χι και ο μηχανισμός»
  • Εκδόσεις Μίλητος «ο Γαργαντούας», «Πετάει η μάγισσα πετάει», «Η μαγική τρομπέτα» και άλλα.
  • Εκδόσεις Μοτίβο. «Αισχύλος Αγαμέμνων», «Αισχύλος Προμηθέας Δεσμώτης», «Αισχύλος 7 επί Θήβας».

Ακολουθήστε μας

Οι προσφορές των εφημερίδων για το Σαββατοκύριακο 24 – 25 Φεβρουαρίου 2024

Οι προσφορές των εφημερίδων για το Σαββατοκύριακο 24 – 25 Φεβρουαρίου 2024

Real News Καθημερινή Πρώτο Θέμα Το Βήμα της Κυριακής Δώστε μας το email σας και κάθε Παρασκευήθα έχετε στα εισερχόμενά σας τις προσφορές των εφημερίδων (Δεν στέλνουμε ανεπιθύμητη αλληλογραφία ενώ μπορείτε να διαγραφείτε με ένα κλικ και δεν θα...

Ευαγγελία Τσακίρογλου: “Τις μεγαλύτερες ανατροπές στη ζωή τις φέρνει η αλήθεια”

Ευαγγελία Τσακίρογλου: “Τις μεγαλύτερες ανατροπές στη ζωή τις φέρνει η αλήθεια”

- Συνέντευξη της Ευαγγελίας Τσακίρογλου στην Κατερίνα Σιδέρη - Πώς προέκυψε η συγγραφή στη ζωή σας; Καταρχάς σας ευχαριστώ πολύ για τη φιλοξενία! Η συγγραφή ήταν ένα όνειρο που είχα από παιδί. Από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού, όταν ξεκίνησα πλέον να διαβάζω...

Καίτη Δροσίνη: “Η έπαρση κάνει τον άνθρωπο αλαζόνα”

Καίτη Δροσίνη: “Η έπαρση κάνει τον άνθρωπο αλαζόνα”

- Συνέντευξη της Καίτης Δροσίνη στην Κατερίνα Σιδέρη - Μιλήστε μας για το βιβλίο σας «Παλέτα δολοφόνου». Πρόκειται για μια ιστορία, με αστυνομική χροιά, που διαδραματίζεται σε δυο χρόνους. Από τη μια παρακολουθούμε την πορεία ενός ταλαντούχου ζωγράφου και την μεθοδική...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Επιμέλεια άρθρου

Διαβάστε κι αυτά

Καίτη Δροσίνη: “Η έπαρση κάνει τον άνθρωπο αλαζόνα”

Καίτη Δροσίνη: “Η έπαρση κάνει τον άνθρωπο αλαζόνα”

- Συνέντευξη της Καίτης Δροσίνη στην Κατερίνα Σιδέρη - Μιλήστε μας για το βιβλίο σας «Παλέτα δολοφόνου». Πρόκειται για μια ιστορία, με αστυνομική χροιά, που διαδραματίζεται σε δυο χρόνους. Από τη μια παρακολουθούμε την πορεία ενός ταλαντούχου ζωγράφου και την μεθοδική...

Χρήστος Φλουρής: “Όταν μιλάμε για αγάπη μιλάμε για την αγάπη που έχει ως βάση της την αρχή της ειλικρίνειας”

Χρήστος Φλουρής: “Όταν μιλάμε για αγάπη μιλάμε για την αγάπη που έχει ως βάση της την αρχή της ειλικρίνειας”

- Συνέντευξη του Χρήστου Φλουρή στην Κατερίνα Σιδέρη - Μιλήστε μας για το βιβλίο σας «Volcano». Το Volcano είναι ένα κοινωνικό, θα έλεγα, μυθιστόρημα που διαδραματίζεται στην περίοδο από τη δεκαετία του 1950 μέχρι το 2004, με το μεγαλύτερο μέρος της δράσης να...

Ελένη Πουλημένου: “Κόκκινό μου είναι η διαρκής εγρήγορση για την αναζήτηση του ‘κόκκινου’”

Ελένη Πουλημένου: “Κόκκινό μου είναι η διαρκής εγρήγορση για την αναζήτηση του ‘κόκκινου’”

- Συνέντευξη της Ελένης Πουλημένου στην Κατερίνα Σιδέρη - Μιλήστε μας για το βιβλίο σας «Ταξίδι στο κόκκινο». Το «ταξίδι στο κόκκινο» είναι ένα βιβλίο που το έγραφα για αρκετά χρόνια και γι’ αυτό αναπαριστά πολλές φάσεις της πρόσφατης ζωής μου. Με «ταξίδεψε», δηλαδή,...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου