“περίπολος για τους εναπομείναντες” με “δέκα φτερά”

27.06.2017

Ντέμης Κωνσταντινίδης
24grammata
ISBN: 978-960-93-8548-0

Η νέα ποιητική δουλειά του Ντέμη Κωνσταντινίδη, «περίπολος για τους εναπομείναντες» (24 γράμματα, 2016), συνεχίζει την προηγούμενη διαδρομή που ο δημιουργός χάραξε στην κοινωνική ποίηση. Μολονότι δεν οδηγείται στην αναζήτηση μιας ουτοπίας, ο ποιητής εκφράζει την αγωνία του για όσα ταλανίζουν την κοινωνία.

Σε ένα πλέγμα αντιθέσεων και αναλογιών συνδέει το εξόριστο παρελθόν με το βασανισμένο παρόν περιπολώντας με όπλο την ειρωνεία. Εκφράζει ποιητικά την απογοήτευση και την οργή που σκεπάζει σήμερα ολόκληρη την ελληνική κοινωνία. Ως ένας εκφραστής της "ποίησης της αγανάκτησης" ο Κωνσταντινίδης αφουγκράζεται τα συναισθήματα της κοινωνίας και τα αναπλάθει στιχουργικά.

Ενώ η στιχουργική του κινείται σε ένα εικονιστικό επίπεδο, η έκφρασή του απλώνεται ακτινωτά προς την ειρωνεία, καθιστώντας την μία περιφερειακή ασπίδα προστασίας από όσα απειλούν και πληγώνουν τον δημιουργό. Ο ποιητικός σαρκασμός του αποτυπώνει όμως και την κοινωνική μελαγχολία. Το μειδίαμα που αφήνει στον ακροατή/αναγνώστη, είναι ίσως και η μόνη άμυνα απέναντι σε όσα μας κατατρύχουν.

Μα η ειρωνεία του Κωνσταντινίδη δεν είναι αυτοσκοπός. Εμβαπτισμένη στα γεμάτα κίνηση και ήχους ποιητικά του κάδρα, αφήνει ελεύθερο το κοινό να στοχαστεί και να συν-αισθανθεί μαζί με τον δημιουργό. Γιατί η ποίηση του Κωνσταντινίδη λειτουργεί ως μία εικαστική και συνάμα ακουστική αφορμή προκειμένου να δούμε τον κόσμο μέσα από τα μάτια του δημιουργού.

συλλογικό
επιμ: Βασίλης Γεργατσούλης
εντύποις
ISBN: 978-618-5019-86-0

Από την άλλη όμως, οι ποιητικές ανθολογίες έχουν αναντίρρητα μία δυναμική εκπροσώπησης πολλών δημιουργών σε ένα μόνο βιβλίο. Όταν όμως μία ανθολογία γίνεται από τα κάτω και υποστηρίζεται από έργα που επιλέγουν οι ίδιοι οι δημιουργοί, τότε το βιβλίο πέρα από τις καλλιτεχνικές τάσεις, αποκαλύπτει και στοιχεία του πώς βλέπουν οι συμμετέχοντες τα έργα τους.

Με μία τέτοια προοπτική ξεκίνησαν και οι «ποιητικές συμπλεύσεις Ι, δέκα φτερά» (εκδόσεις εντύποις, 2016) με στόχο να δοθεί ένα βήμα σε ποιητές να εκφραστούν συμπλέοντας με συνοδοιπόρους μέσα από μία συλλογική δράση. Έτσι η συλλογικότητα αναδεικνύεται σε έναν φωτεινό δρόμο ακόμα και στην τέχνη μέσα σε μία περίοδο κρίσης.

Και ταυτόχρονα όμως αναδεικνύεται η διαφορετικότητα του ύφους και της θεματολογίας του κάθε δημιουργού καθιστώντας την ανθολόγια ένα εφαλτήριο συμμετοχής σε κοινούς ποιητικούς δρόμους. Άλλωστε, αυτός είναι ο στόχος μιας ανθολογίας: να αναδειχθούν οι διαφορές και τα κοινά σημεία ποιητών που εκκινούν το ταξίδι στα συναισθήματα και τους φθόγγους από διαφορετικές αφετηρίες.

Ακόμα κι αν η ανθολογία δεν λειτουργεί αντιπροσωπευτικά για την κριτική προσέγγιση της ποίησης της εποχής υπό την συνεχή επαγρύπνηση ενός ανθολόγου, σε κάθε περίπτωση αποκαλύπτει της αναζητήσεις των ίδιων των ποιητών. Αποκαλύπτει τις αγωνίες, τους πειραματισμούς, την επίπονη προσπάθεια για την εξεύρεση εκφραστικών διεξόδων και έκθεσης των συναισθημάτων τους.

Στις «ποιητικές συμπλεύσεις» συμμετέχουν οι ποιητές: Βασίλης Ι. Γεργατσούλης, Γιώργος Δελιόπουλος, Γεωργία Δεμπερδεμίδου, Ξανθίππη Ζαχοπούλου, Μανόλης Μαυρολέων, Δημήτρης Παπακωνσταντίνου, Κώστας Γ. Σώκος, Άννα Τηλιακού, Ολυμπία Τσικαρδάνη, Κωνσταντίνος Π. Χατζηπαναγιώτης.

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

Ακολουθήστε μας

Εποχικό

Εποχικό

Το φούντωμα του Απριλομαγιού που κοκκινίζει πάλλευκους καρπούς, θόλους γαλάζιους, του Ιούνη τα ερωτόπληκτα ιστία, τα ξέσκεπα του Ιούλη στήθη που τα ρουφούν Αυγούστου χείλη φλόγινα, η μελωδία του Σεπτέμβρη διαδέχεται ενώ τα φύλλα λυπημένα μουρμουρίζουν το αναπότρεπτο....

Το υφάδι της προσμονής, της Ζωγραφιάς Τσαβέα

Το υφάδι της προσμονής, της Ζωγραφιάς Τσαβέα

Από το Χαλέπι και τη Δαμασκό ταξιδεύουμε στην Αλεξάνδρεια και την Κωνσταντινούπολη ακολουθώντας τα ίχνη της ζωής του μεγαλέμπορου χαλιών Μοσά Χαντάντ. Μόλις γεμίσουν τα ρουθούνια μας ευωδιές και τα χείλη μας γεύσεις προχωράμε στην Κρήτη για να γνωρίσουμε τους αγώνες...

Ο θάνατος του Οδυσσέα, του Δημήτρη Σίμου

Ο θάνατος του Οδυσσέα, του Δημήτρη Σίμου

Ένας άντρας απειλεί να πέσει από την ταράτσα ενός ξενοδοχείου της Χαλκίδας και ο αστυνόμος Χρίστος Καπετάνος αναλαμβάνει τις διαπραγματεύσεις, λίγα λεπτά πριν ο άγνωστος δολοφονηθεί από ελεύθερο σκοπευτή. Ποιος τον σκότωσε και γιατί; Τι ήξερε ο νεκρός που δεν έπρεπε...

Ο φόνος είναι εύκολος, της Agatha Christie

Ο φόνος είναι εύκολος, της Agatha Christie

Ο συνταξιούχος αστυνομικός Λουκ Φιτζγουίλιαμ, ταξιδεύοντας με τρένο για το Λονδίνο, συναντάει μια ηλικιωμένη επιβάτισσα που επιμένει ότι υπάρχει ένας επικίνδυνος δολοφόνος στο χωριό της, το Γουίτσγουντ, ο οποίος έχει ήδη διαπράξει τρία εγκλήματα και σύντομα θα κάνει...

Όταν γυρίσεις

Όταν γυρίσεις

Όταν γυρίσεις στο κρυφό μας ακρογιάλι μετά από χρόνια όταν τα πάντα έχουν χαθεί δίπλα στον βράχο που καθόμαστε το βράδυ θα θυμηθείς του έρωτα μας το φιλί . Λόγια και όρκοι που δώσαμε μαζί τους πήρε ο άνεμος τους πήρε κι η βροχή μόνο το κύμα θα αγγίζει τη γωνιά εκεί...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Διαβάστε κι αυτά

Όταν γυρίσεις

Όταν γυρίσεις

Όταν γυρίσεις στο κρυφό μας ακρογιάλι μετά από χρόνια όταν τα πάντα έχουν χαθεί δίπλα στον βράχο που καθόμαστε το βράδυ θα θυμηθείς του έρωτα μας το φιλί . Λόγια και όρκοι που δώσαμε μαζί τους πήρε ο άνεμος τους πήρε κι η βροχή μόνο το κύμα θα αγγίζει τη γωνιά εκεί...

Στα ίχνη του κρυμμένου θησαυρού, της Μαρίας Δασκαλάκη

Στα ίχνη του κρυμμένου θησαυρού, της Μαρίας Δασκαλάκη

Η Γοργώ και η Αρετή κατάγονται από πλούσια οικογένεια της Κέρκυρας και ζουν με τους γονείς τους στην Κρήτη. Το καλοκαίρι, μόλις κλείνουν τα σχολεία, πηγαίνουν στον παππού και τη γιαγιά για διακοπές, μόνο που φέτος έχουν το προαίσθημα πως θα βιώσουν κάτι συγκλονιστικό!...

Όταν κλείνω τα μάτια, του Γιώργου Μεσολογγίτη

Όταν κλείνω τα μάτια, του Γιώργου Μεσολογγίτη

γράφει η Βάλια Καραμάνου - Εφτά ιστορίες, βγαλμένες από την σύγχρονη αστική και επαρχιακή πραγματικότητα, λειτουργούν σαν παραμορφωτικός καθρέφτης που μετατρέπει την ρεαλιστική καθημερινότητα σε Κόλαση. Ο κόσμος μας καταρρέοντας μεταμορφώνεται σε αυτό που όλοι...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου