Η πτήση του Δημήτρη Βέλλα στο ανεκπλήρωτο

22.03.2018

Δημήτρης Βέλλας
Μανδραγόρας
ISBN: 978-960-592-054-8

Η νέα –δεύτερη– ποιητική συλλογή του Δημήτρη Βέλλα, αφήνει όμορφες εντυπώσεις μέσα με την ευρύτατη χρήση μεταφορών, όπως ακριβώς και ο τίτλος της συλλογής «μεταφορές» (Μανδραγόρας, 2017). Συνυποδηλώσεις και μία διαρκή μεταφορά στον μαγικό κόσμο του λυρισμού και μιας απραγματοποίητης πτήσης.

Στην έκφραση του ξεχωρίζει ο πλούσιος μεταφορικός λόγος. Όμορφες και λυρικές συνυποδηλώσεις με υπερρεαλιστική καταγωγή, μα ενταγμένες στο νοηματικό πλαίσιο του στίχου, διανθίζουν τις συνθέσεις. Ο Βέλλας αξιοποιεί τη συνειρμική αίσθηση της γλώσσας και παράγει ονοματικά ή ρηματικά σύνολα που συμβάλλουν στη διοχέτευση του συναισθήματος. Οι μεταφορές του είναι δεμένες άμεσα με τον προηγούμενο στίχο, διαμορφώνοντας έναν ιδιαίτερο εσωτερικό ρυθμό στη στιχουργική του. Και η γραφή του οδηγεί σε ένα απέριττο αποφθεγματικό λόγο που ως  επιμύθια (ανεξίτηλη προφητεία, ακρωτήρι ακρωτηριασμών, μεταφορές, από κοντά) συμβάλλοντας στη συναισθηματική ένταση των συνθέσεων.

Ο ποιητής αναζητά την πτήση στο ανεκπλήρωτο ακροβατώντας στο σκοινί των στοχασμών∙ μα βράχια που φυτρώνουν στις ρίζες των κομμένων φτερών απαγορεύουν στα ποιητικά υποκείμενα να πετάξουν∙ πάθη ανθρώπινα και δυσκολίες που εμποδίζουν με τα χαμένα όνειρα την απογείωση στο απραγματοποίητο. Στην εικονοποιητική του γραφή εικόνες κοινωνικών παραστάσεων ή φύσης ή αφηρημένες έννοιες (πάθος) παρεισφρέω στη στιχουργική του υποστηρίζοντας εικαστικά την προβληματική του που δημιουργούν (δεν αρκεί, λεβάντα, εσωτερικές ειδήσεις, γιορτάζει Μεγάλη Παρασκευή).

Και την ίδια στιγμή ο αλληγορικός του λόγος διαμορφώνει μία πλούσια εικαστική. Η εικονοποιία του  συνδέει υπαρξιακές εσωτερικές αγωνίες με κοινωνικά και φυσιολογικά στιγμιότυπα ορίζοντας ένα κολάζ σε συνεχή κίνηση. Η εικονοππλασία του –φενάκη αυθόρμητη– προσδίδει μία διαρκή κίνηση στον στίχο και το περιεχόμενο. Λέξεις που συνυποδηλωτικά εμπεριέχουν κίνηση (ανεμίζουν, φτερά, περιπατητής, απογειωνόταν κλπ) εμπλουτίζουν το μελαγχολικό κάδρο που τείνει χρωματικά και συναισθηματικά στο αδιάφορο γκρι.

Στη διαμόρφωση κίνησης συμβάλλουν και οι εξακολουθητικοί χρόνοι μέσα στον θρυμματισμένο στίχο και τα συχνά μετέωρα ονοματικά σύνολα (αντιτρομοκρατικό ανακοινωθέν, εφήμερη τέχνη, γιορτάζει Μεγάλη Παρασκευή, του Λυκαβηττού, συναισθησία) ή ρηματικά στιχουργικά σπαράγματα (αδελφικές νουθεσίες, ανεξίτηλη προφητεία, πάθος). Άλλωστε, τα ρήματα ως ενέργεια από μόνα τους απομακρύνουν κάθε έννοια στασιμότητας.

Ωστόσο, η εικονοποιία και ο συνυποδηλωτικός του λόγος δεν αποτελούν επιλογές της έκφρασης με μόνο στόχο να εντυπωσιάσει ο ποιητής με έναν στείρο λυρισμό. Είναι αρμονικά δεμένα με το συναίσθημα που αναδύεται από τον στίχο του. Αισθητοποιούν τις αγωνίες του ποιητή για τη μοναξιά/ερημιά (εσωτερικές ειδήσεις, αφόρετα, μεταφορές, one night stand) και το κελί/δέσιμο (αφόρετα, συγκρατημένη εξάρτηση, μάταιη ορθοφωνία, ημιτελές, το κλουβί), ενώ συχνά με την αναφορά των φτερών (το κλουβί, συγκρατημένη εξάρτηση, σύντομη ξενάγηση, ακρωτήρι ακρωτηριασμών) και το πέταγμα (μακρόβιες πεταλούδες, γιορτάζει Μεγάλη Παρασκευή) γενικότερα αποκαλύπτεται μία βαθύτερη επιθυμία δραπέτευσης.

 

Κράτα το

Κράτα το

Ακολουθήστε μας

Η κουρελού, του Τάκη Γεράρδη

Η κουρελού, του Τάκη Γεράρδη

Τριάντα οχτώ  μικρές και μεγάλες ιστορίες, κατά κύριο λόγο αυτοβιογραφικές, μας χαρίζει στο νέο του βιβλίο ο Τάκης Γεράρδης. Διηγήματα τα χαρακτηρίζει εκείνος, ψηφίδες ζωής θα τα αποκαλέσω εγώ, μιας και πρόκειται για αναμνήσεις, βιώματα, ακούσματα από την πολυκύμαντη...

O κόσμος μας

O κόσμος μας

Πόσο μικρή στα αλήθεια, μοιάζει η ζωή; Πόσο ασύστολα, παλεύει με τον χρόνο; σαν συμπυκνώνεται, σε μια μόνο στιγμή σε ένα παιχνίδι, που σε βρίσκει πάντα μόνο.   Πόσο μικρός μοιάζει ο κόσμος μας, αλήθεια;  σε ένα σύμπαν που ατέλειωτο φαντάζει όταν το συναίσθημα,...

Άνταμ Τολέντο: Καρδιά μου θυμήσου να γυρίσεις σπίτι νωρίς

Άνταμ Τολέντο: Καρδιά μου θυμήσου να γυρίσεις σπίτι νωρίς

Μπορείς να με λες Αδάμ ή ό, τι σου αρέσει Λέω στον φίλο μου Ρούμπιν στο όνειρό μου   Ξέρεις τι εννοώ Ρούμπιν Δώσε μου την εντολή σου Δώσε μου τις παραγγελίες σου   Είμαστε και τα δύο παιχνιδιάρικα παιδιά που συμπεριφέρονται σαν ενήλικες που θέλουν να γίνουν διάσημοι...

Ο θάνατος του 007, του Anthony Horowitz

Ο θάνατος του 007, του Anthony Horowitz

Ακόμα κι αν κάποιος δεν είναι φανατικός αναγνώστης του Ian Fleming και οπαδός του πιο διάσημου μυστικού πράκτορα στον κόσμο, ένα βιβλίο με τίτλο Ο θάνατος του 007 αποκλείεται να μην του τραβήξει το ενδιαφέρον. Ο συγγραφέας Anthony Horowitz αποδέχεται την...

Αμείωτη ταλάντωση

Αμείωτη ταλάντωση

Και σιγανά είπε: «Είμαι λυπημένη Έχω κατάθλιψη Χρειάζομαι βοήθεια  την χρειάζομαι τώρα Γιατί είμαι εδώ πνιγμένη  Σε μία θάλασσα από ατυχή συμβάντα  και λάθος υποθέσεις Τη θεραπεύεις; Αυτή την έλλειψη γνώσεων που κυλά στα δικά μου  τα γονίδια Τη μαγεύεις; Την μάζωξη...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Διαβάστε κι αυτά

Αμείωτη ταλάντωση

Αμείωτη ταλάντωση

Και σιγανά είπε: «Είμαι λυπημένη Έχω κατάθλιψη Χρειάζομαι βοήθεια  την χρειάζομαι τώρα Γιατί είμαι εδώ πνιγμένη  Σε μία θάλασσα από ατυχή συμβάντα  και λάθος υποθέσεις Τη θεραπεύεις; Αυτή την έλλειψη γνώσεων που κυλά στα δικά μου  τα γονίδια Τη μαγεύεις; Την μάζωξη...

Ταξιδεύοντας, της Εύης Ρούτουλα

Ταξιδεύοντας, της Εύης Ρούτουλα

- γράφει η Βάλια Καραμάνου - Πρόκειται για ένα οδοιπορικό σε οχτώ διαφορετικούς προορισμούς, ο καθένας με τον δικό του ξεχωριστό χαρακτήρα, αλλά όλοι μαζί ταυτόχρονα αποτελούν ένα μεγάλο εξωτικό ταξίδι για τον αναγνώστη. Ουσιαστικά, περιγράφεται με απλή γλώσσα και...

Εν συντομία

Εν συντομία

Σκηνοθετούσε τη ζωή αρνιόταν την ανατομία του χρόνου ερωτοτροπούσε με τα προσωποποιημένα όνειρα βάδιζε πάνω σε θραύσματα νεκρών τρεφόταν με άγριο ρεαλισμό αγαπούσε τις πληγές των εβένινων πλασμάτων μετρούσε τις γραμμές του πεπρωμένου πάντα κατέληγαν σε θηλιές άγγιζε...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου