Κι αν δεν υπήρχε η Λάουρα;

Δημοσίευση: 2.03.2020

Ετικέτες

Κατηγορία

Η Λάουρα που φημιζόταν για την αρετή της, και τόσο πολύ την ύμνησα στα ποιήματα μου, εμφανίστηκε στα μάτια μου για πρώτη φορά την εποχή της ανθισμένης νεότητάς μου, εν έτη 1327, στις 6 Απριλίου το πρωί στην εκκλησία Saint-Claire d’ Avignon

Πετράρχης

γράφει ο Άκης Παρισιάδης

Έσερνα το στυλό μου με μια μονότονη κίνηση πάνω στη λευκή σελίδα. Αν τον πίεζα αποτύπωνε πάνω γράμματα που έπρεπε να αποδείξουν το αυτονόητο: Ότι η Λάουρα δεν υπήρξε ποτέ. Θα ήταν ίσως πιο εύκολο να έλεγα πως ούτε ο Πετράρχης έζησε κάποτε, αλλά τα γραπτά του αυτόματα θα απέρριπταν κάθε συλλογισμό μου. 

Μερόνυχτα μελετούσα τη ζωή του ποιητή. Είχα αποκοπεί από τις εξωτερικές φροντίδες των κοινωνικών μου υποχρεώσεων και μαχόμουν με τις ενδείξεις. Έπρεπε να τις αποσπάσω από τα φαινόμενα και να τις παρουσιάσω ως αλήθεια. Απομονώθηκα. Έβρισκα, αλλά δεν αποδείκνυα. Η Λάουρα δεν έπρεπε να υπάρχει. 

Αφουγκραζόμουν τον παλμό του Πετράρχη, όταν κρατούσε κι αυτός την πένα του. Ο παλμός του φανέρωνε την αγωνία, όταν σκιαγραφούσε τη μορφή της Λάουρα, πριν την αποτυπώσει με στίχους. Αν η έμπνευση υπάρχει, τότε θα υπήρχε και η Λάουρα. Αλλά η έμπνευση είναι μια υπαρκτή κατάσταση, όπως και η αθέατη πλευρά της σελήνης. Όλοι μιλάνε γι’ αυτήν, αλλά κανένας δεν την έχει δει. 

Η εργασία του βιβλιοκριτικού πάντα υπονοεί. Όταν όμως η ιστορικότητα εμπλέκεται στη ζωή ενός ποιητή, πρέπει να γίνεται συγκεκριμένη. Αν αποτινάξω την ύπαρξη της Λάουρα, τι θα έμενε από τον Πετράρχη; Η φενάκη, που δημιουργείται από την ανάγκη μιας πλαστής έμπνευσης; 

Υπήρξα κατά τα παλιά χρόνια κι εγώ ποιητής. Είχα αποτύχει τόσο, που κατάφερα να γίνω ένας σεβαστός κριτικός λογοτεχνίας. Τόσο που τα κείμενα μου για τα σύγχρονα βιβλία δεν έβρισκαν καμία ανταπόκριση. Δεν έκανα προσπάθεια να οικοδομήσω την ωραία εικόνα κανενός σύγχρονου βιβλίου. Έπρεπε να απευθυνθώ στην ιστορία των κλασσικών για να καταστρέψω έννοιες, που ο κοινός νους τις αντιστοιχεί με την τέχνη. Η έμπνευση ήταν μία από αυτές. Γιατί τελικά, τότε που έγραφα κι εγώ ποίηση, αν απευθυνόμουν σε κάποια, θα ήταν φανερά τα αποτελέσματα της επιτυχίας μου. Πάντα το μυστήριο παραλληλίζεται με το επιτυχημένο. 

Αν στον πρόλογο της τελευταίας ποιητικής μου συλλογής – που δε θυμάμαι καν τώρα τον τίτλο – ως αρχικό σημείωμα έγραφα: “Υπάρχει μια γυναίκα με εξαιρετική ψυχή, γνωστή για την αρετή και την ευγένειά της, της οποίας η λάμψη εκθειάζεται σε αυτή τη συλλογή και το όνομα της θα διαδοθεί ευρέως από τους στίχους μου. Η φυσική και ανεπιτήδευτη χάρη της, όπως και η γοητεία της σπάνιας ομορφιά της, σκλάβωσαν την ψυχή μου”, τότε η παρακίνηση του αγνώστου θα εκτόξευε τη φήμη μου, εξαιτίας της γυναίκας αυτής. Ακόμα κι αν δεν υπήρχε, όπως και δεν υπήρξε και η Λάουρα. 

Θα μπορούσε να εμπλουτίσω τον πρόλογο με όλες τις ιλαρότητες που θα προέκυπταν, μετά τη σαφή επιρροή μου από μια γυναίκα, σύμβολο της έμπνευσής μου: “Οι πέντε θρίαμβοι πάνω στους οποίους έχτισα τη ροή των ποιημάτων μου είναι η δικιά της επιρροή στην σκέψη μου. Είναι μια γυναίκα όπου η αγνότητά της υπερβαίνει τον έρωτα, ο θάνατος τον έρωτα, η φήμη το θάνατο, ο χρόνος της φήμη και η αιωνιότητα το χρόνο”. Θα στηριζόμουν στην άγνοια του κοινού για τα πραγματικά δεδομένα και θα γινόμουν ένας σπουδαίος. Αλλά η συνείδησή μου δε θα άντεχε να στηρίξω τη διαδρομή σε ένα ψέμα. 

Είχα κουραστεί. Δυστυχώς, όταν θέλεις να αποφύγεις τα λόγια, τότε ούτε το μελάνι εξατμίζεται ούτε οι σελίδες φθείρονται. Πάντα υπάρχουν εκεί και περιμένουν τη συνέχεια. Αλλά άψυχα αυτά δεν κατανοούν ότι ο δρόμος μπορεί να οδηγήσει και σε αδιέξοδο. Αφού δε με άφησαν εκείνα, τα άφησα εγώ. Θα ξανάπιανα την κριτική μου για τον Πετράρχη μετά, όταν θα ωρίμαζαν τα αμπέλια, λίγο πριν σαπίσουν, όπως σάπιζε και η αλήθεια στα δικά του σονέτα. Στα σονέτα για ένα φάντασμα.

Είχα πάντα μια έτοιμη και ίδια απαντητική επιστολή σε όσους μου έστελναν τα βιβλία τους και ζητούσανε τη γνώμη μου. Αν τύχαινε και άνοιγα το φάκελο που μου έστελναν οι εκκολαπτόμενοι συγγραφείς , απλά κοιτούσα τον τίτλο, τα ξεφύλλιζα για λίγο και τα άφηνα παρατημένα να υποστούν τη φυσική φθορά τους. Η σκόνη γινόταν η ανάσα τους. 

Ήταν μια Τετάρτη, όταν ασυνείδητα άνοιξα έναν κίτρινο φάκελο, έβγαλα το βιβλίο και το άφησα στο γραφείο μου. Το είχα ξεχάσει εκεί πάνω από δέκα μέρες, όταν κάποιο βράδυ, κάθισα να συνεχίσω για να γράψω σχετικά με τη φαιδρότητα της ζωής και του έργου του Πετράρχη.  Με την άκρη του ματιού μου, πάνω σε μια στοιβάδα χαρτιών, αναφάνηκε το βιβλίο. Το πήρα μπροστά μου. Κάθε τι άλλο θα με απωθούσε να του δώσω περισσότερη σημασία. Αλλά ο τίτλος του ήταν τόσο κωμικός, που το επεξεργάστηκα μόνο και μόνο για να το λοιδορήσω. Όταν ο μονολεκτικός τίτλος ήταν “έμπνευση”, τότε τα μεγαλοσχήματα των εκφράσεων υποκλίνονται σε αυτήν τη γελοιότητα. 

Ξεκίνησα να το διαβάζω για να έχω περισσότερα επιχειρήματα στη μελέτη μου για τον Πετράρχη. Προβληματίστηκα πως αν ακόμα και σήμερα υπάρχει το έρεισμα της δημιουργίας σε μία αφανή ύπαρξη, τότε το κακό της Λάουρα έχει επιταχυνθεί μέσα στο χρόνο. Ναι, ήταν καλό να ονομαστεί το “σύνδρομο της Λάουρα” σε ανεπιτυχείς συγγραφείς που ψάχνουν αλλού τα κομμάτια των γραπτών τους για να τα συνθέσουν. 

Αν δε χτυπούσε το κουδούνι ο ταχυδρόμος, δε θα καταλάβαινα ότι είχε έρθει το πρωί. Δε σηκώθηκα καν να τον ανοίξω. Συνέχιζα την ανάγνωση, μέχρι που είχα φτάσει στο τέλος του βιβλίου. Τότε ήταν που σηκώθηκα και στάθηκα μπροστά στο παράθυρο. Δύο σπουργίτια έμπλεκαν τη φωλιά τους μέσα στις σχισμές από τα κεραμίδια. Πιο κάτω, ένα μικρό παιδί έβαζε την αλυσίδα στο ποδήλατό του. Ο συνταξιούχος γείτονας κρατούσε τα ψώνια και καλημέριζε τον ιδιοκτήτη του καθαριστηρίου. Όλα στο δρόμο ήταν ίδια, όπως θα ήταν και κάθε άλλο πρωινό. Αλλά μέσα μου τότε, είχε αλλάξει η εικόνα της γειτονιάς μου.

Ψηλάφισα το βιβλίο που μόλις είχα αναγνώσει ολόκληρο, δίχως διακοπή. Δεν ήξερα αν ήταν σπουδαίο στη λογοτεχνική βάση που ορίζει το σπουδαίο, -δεν ξέρω και τι τελικά ορίζεται ως σπουδαίο- εν τούτοις πλημμύρισα  με ανέκφραστες, μέχρι τότε, έννοιες το μυαλό μου. Ένιωσα ότι δεν ήταν ένα βιβλίο που ανήκε μόνο στο συγγραφέα του. Ήταν μάλλον ένα απόσταγμα, που όταν απελευθερωνόταν άφηνε στον αέρα τη σύμμειξη δύο κόσμων. Της δημιουργίας και της έμπνευσης. 

Το άφησα από τα χέρια μου. Ένιωσα να το φοβάμαι. Κι όταν η κατανόηση είναι αδύνατη, ο φόβος γίνεται υποχρέωση.  Μιλούσε ο δημιουργός στο βιβλίο, αλλά η φωνή ήταν το πρόθεμα μιας άλλης φωνής. Η καθαρότητα του προσώπου της φαινόταν διαυγής, όπως το κρύσταλλο, όταν περνά το φως του ήλιου. Δε χρειαζόταν να αναζητήσω τίποτα άλλο. Καταλάβαινα τώρα και θα κατανοούσα αργότερα. 

Δεν ήταν απλά μια γυναίκα μονάχα υψωμένη από τα λόγια του συγγραφέα. Ήταν μια γυναίκα που εξιδανικευόταν στο ρεαλισμό. Η εξύψωση δε γινόταν στο στρώμα του θεϊκού. Εκεί, δε χρειάζονται εξηγήσεις για τίποτα. Παρέμενε πλάσμα χωμάτινο, όπως όλοι μας, μόνο που η σύσταση της υποκινούσε τα λεπτά σχοινιά της έκφρασης. Η ομορφιά της δεν υποτάσσει, απελευθερώνει μέσα από τα αντικείμενα εκείνο που γίνεται στο τέλος ποίηση. Είναι το σύμβολο στο κέντρο, όπου γύρω της αποθανατίζεται για πάντα η στιγμή που γίνεται αέναη συνέχεια. 

Κάποτε στις στιγμές της εγωιστικής μου πλημμυρίδας, που οι εκφάνσεις για το ταλέντο μου ξεπερνούσαν τις πραγματικές δυνατότητές μου, είχα αποκηρύξει την επιρροή ενός άλλου ανθρώπου στα γραπτά μου. Συνέχιζα μονάχα να επικεντρώνομαι στο σκοπό, αποκλείοντας το μέσο κι αυτή ήταν η συνεχής αιτία της αποτυχίας μου. Το βιβλίο αυτό, με τον τίτλο “έμπνευση” δεν ήταν για μένα ένας νέος δρόμος. Ήταν εκείνος ο δρόμος που έστεκε μπροστά μου και ποτέ δεν κίνησα να τον ακολουθήσω.

Τώρα απαλλαγμένος από κάθε προκατάληψη έπρεπε να αναθεωρήσω τις απόψεις μου για τον Πετράρχη και περισσότερο για τη Λάουρα. Φτάνει η πραγματικότητα που βιώνουμε και είναι πολλές φορές δύστροπη και κακοτράχαλη. Ας μη δυσκολεύουμε και το μέσο στην τέχνη. Η έμπνευση υπάρχει, άρα έπρεπε να υπάρχει και η Λάουρα. Θα ήταν εκτροχιασμός να απορρίπτουμε την παραγωγή της εξέλιξης ενός σονέτου, που έστω και αναγκαστικά ο Πετράρχης μάς το παρουσίαζε σα κομμάτι μιας γυναικείας ύπαρξης. 

Δε γινόταν αλλιώς: Ακόμα κι αν η Λάουρα δεν υπήρξε, ο Πετράρχης έπρεπε να τη δημιουργήσει. Αλλιώς δε θα δημιουργούσε ούτε εκείνος. Γιατί να προτιμήσει να σιωπά, όταν μπορούσε να μιλάει; 

Ακολουθήστε μας

Οι προσφορές των εφημερίδων για το Σαββατοκύριακο 19 – 20 Οκτωβρίου 2024

Οι προσφορές των εφημερίδων για το Σαββατοκύριακο 19 – 20 Οκτωβρίου 2024

Real News  Καθημερινή  Πρώτο Θέμα Το Βήμα της Κυριακής Δώστε μας το email σας και κάθε Παρασκευήθα έχετε στα εισερχόμενά σας τις προσφορές των εφημερίδων (Δεν στέλνουμε ανεπιθύμητη αλληλογραφία ενώ μπορείτε να διαγραφείτε με ένα κλικ...

Πώς ‘κατασκευάζονται’ οι λαοί;

Πώς ‘κατασκευάζονται’ οι λαοί;

- γράφει ο Κώστας Θερμογιάννης - Η απόσταση είναι ίσως το πιο χρήσιμο εργαλείο κάθε μελετητή τής Ιστορίας διότι η διαφορά τού χρόνου από το παρελθόν ενεργεί πάντοτε αφαιρετικά, σαν φίλτρο που διηθεί τής μελετούμενης περιόδου τις μικροσυγκυρίες, τα μικροσυμφέροντα και...

Για το «Ελσίνκι» του Θ. Γρηγοριάδη

Για το «Ελσίνκι» του Θ. Γρηγοριάδη

_ γράφει ο Ηρακλής Μίγδος - Πρόσφατα κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πατάκη το καινούργιο μυθιστόρημα του Θεόδωρου Γρηγοριάδη με τίτλο «Ελσίνκι». Ένα μυθιστόρημα που δε ξεπερνά της 230 σελίδες και που ο τίτλος και το εξώφυλλο δε προϊδεάζουν τον αναγνώστη. Ο κύριος...

Να είμαι ο γονιός που θα ήθελα να είχα αν γινόμουν πάλι παιδί

Να είμαι ο γονιός που θα ήθελα να είχα αν γινόμουν πάλι παιδί

_ γράφει η Τρισεύγενη Γκοτσίνου -    Ας υποθέσουμε πως βρισκόμαστε σε ένα σεμινάριο ενημέρωσης και στήριξης γονέων. Ο εμψυχωτής μας δείχνει σε ένα κομμάτι χαρτί τρεις απλές και σύντομες προτάσεις καλώντας μας να επιλέξουμε αυτή που χαρακτηρίζει καλύτερα τον τρόπο με...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Επιμέλεια άρθρου

Διαβάστε κι αυτά

EditorialΑρθρογραφία
Πώς ‘κατασκευάζονται’ οι λαοί;

Πώς ‘κατασκευάζονται’ οι λαοί;

- γράφει ο Κώστας Θερμογιάννης - Η απόσταση είναι ίσως το πιο χρήσιμο εργαλείο κάθε μελετητή τής Ιστορίας διότι η διαφορά τού χρόνου από το παρελθόν ενεργεί πάντοτε αφαιρετικά, σαν φίλτρο που διηθεί τής μελετούμενης περιόδου τις μικροσυγκυρίες, τα μικροσυμφέροντα...

Αρθρογραφία
Για το «Ελσίνκι» του Θ. Γρηγοριάδη

Για το «Ελσίνκι» του Θ. Γρηγοριάδη

_ γράφει ο Ηρακλής Μίγδος - Πρόσφατα κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πατάκη το καινούργιο μυθιστόρημα του Θεόδωρου Γρηγοριάδη με τίτλο «Ελσίνκι». Ένα μυθιστόρημα που δε ξεπερνά της 230 σελίδες και που ο τίτλος και το εξώφυλλο δε προϊδεάζουν τον αναγνώστη. Ο κύριος...

Αρθρογραφία
Να είμαι ο γονιός που θα ήθελα να είχα αν γινόμουν πάλι παιδί

Να είμαι ο γονιός που θα ήθελα να είχα αν γινόμουν πάλι παιδί

_ γράφει η Τρισεύγενη Γκοτσίνου -    Ας υποθέσουμε πως βρισκόμαστε σε ένα σεμινάριο ενημέρωσης και στήριξης γονέων. Ο εμψυχωτής μας δείχνει σε ένα κομμάτι χαρτί τρεις απλές και σύντομες προτάσεις καλώντας μας να επιλέξουμε αυτή που χαρακτηρίζει καλύτερα τον τρόπο...

Αρθρογραφία
Ήταν ο Καραγάτσης μισογύνης;

Ήταν ο Καραγάτσης μισογύνης;

_ γράφει ο Ηρακλής Μίγδος - Για άλλη μια φορά οι Έλληνες βρήκαν λόγο για να διχαστούν και να λογομαχήσουν στα social media. Αυτή τη φορά αφορμή ήταν ο Καραγάτσης. Όλα ξεκίνησαν από ένα άρθρο, δεν αναφέρω το όνομα του/της συντάκτη/ριας καθώς δε θέλω να κάνω...

Αρθρογραφία
Για το “Κατηγορώ” του Ρένου Αποστολίδη

Για το “Κατηγορώ” του Ρένου Αποστολίδη

_ γράφει ο Ηρακλής Μίγδος - Ρένος Αποστολίδης. Το άκουσμα του ονόματος και μόνο διχάζει τους αναγνώστες. Ένας λογοτέχνης, φιλόλογος, ανθολόγος, φιλόσοφος, δημοσιογράφος, κριτικός που έχει τόσους φανατικούς υποστηρικτές όσο και εχθρούς. Εδώ όμως δε θα μιλήσουμε για...

Αρθρογραφία
Σκέψεις για την 20η ΔΕΒΘ

Σκέψεις για την 20η ΔΕΒΘ

γράφει η Γεωργία Βασιλειάδου Ιστορίες ενός νέου συγγραφέα στην πόλη ή πως ανακαλύπτεις τον χαοτικό κόσμου του βιβλίου. Ας το παραδεχτούμε, είναι εντελώς διαφορετικό να είσαι αναγνώστης, βιβλιόφιλος ή  βιβλιοφάγος και να βρίσκεσαι στη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου...

Αρθρογραφία
Για την ποιητική συλλογή του Λευτέρη Χονδρού «ΔΕΚΑ ΜΗΝΕΣ ΑΥΤΑΡΕΣΚΕΙΑΣ»

Για την ποιητική συλλογή του Λευτέρη Χονδρού «ΔΕΚΑ ΜΗΝΕΣ ΑΥΤΑΡΕΣΚΕΙΑΣ»

_ γράφει ο Ηρακλής Μίγδος - Ο Λευτέρης Χονδρός είναι ένας νέος ηλικιακά ποιητής (γεννημένος το 1997). Παρά το νεαρό της ηλικίας του έχει εκδώσει τρεις ποιητικές συλλογές. Το 2019 εξέδωσε τη πρώτη του ποιητική συλλογή με τίτλο «Το τελευταίο χειρόγραφο» από τις...

Αρθρογραφία
Για τη συλλογή διηγημάτων «Η νοσταλγία της απώλειας» του Θεόδωρου Γρηγοριάδη

Για τη συλλογή διηγημάτων «Η νοσταλγία της απώλειας» του Θεόδωρου Γρηγοριάδη

_ γράφει ο Ηρακλής Μίγδος - Έπεσε στα χέρια μου, αρκετά καθυστερημένα, η συλλογή διηγημάτων του Θεόδωρου Γρηγοριάδη με τίτλο «Η νοσταλγία της απώλειας» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη. Αφορμή ήταν η επικείμενη μετάφραση του εν λόγω έργου στα γαλλικά. Το...

Αρθρογραφία
Η Αναβίωση της Ανάγνωσης: Τα Οφέλη των Audiobooks για τον Σύγχρονο Βιβλιόφιλο

Η Αναβίωση της Ανάγνωσης: Τα Οφέλη των Audiobooks για τον Σύγχρονο Βιβλιόφιλο

_ Στην εποχή της ψηφιακής επανάστασης, η αγάπη για το βιβλίο παραμένει αμετάβλητη. Όμως, οι τρόποι με τους οποίους απολαμβάνουμε τη λογοτεχνία έχουν υποστεί μια εξέλιξη που μας προσφέρει νέες δυνατότητες και προοπτικές. Τα Audiobooks αναδεικνύονται ως μια σημαντική...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου