Για του Κόσμου τα Μάτια, του Βαγγέλη Γιάννου

γράφει η Άννα Δεληγιάννη – Τσιουλπά

Ένα δυνατό συγγραφικό ταλέντο, αναδεικνύει για άλλη μια φορά το νέο μυθιστόρημα του Βαγγέλη Γιάννου «για του Κόσμου τα Μάτια». Στις σελίδες του- που συναρπάζουν με τη συνεκτικότητα, την απέριττη λιτότητα και το συμβολισμό τους-τα προβλήματα της εποχής μας, έτσι όπως αγγίζουν τραγικά αδιέξοδα του σύγχρονου ανθρώπου, παίρνουν μια φιλοσοφική διάσταση.
Νέοι, κατά κύριο λόγο, άνθρωποι, ζουν θλιβερές, απρόσμενες καταστάσεις και πέφτουν για να σηκωθούν δυνατότεροι, ακμαιότεροι, για να μας πουν πως και οι μεγαλύτεροι δεν σταματούν, εξαιτίας του συμφέροντος, να εμπλέκονται στα πόδια τους και να δημιουργούν απρόσμενες και απροσδόκητες ιστορίες
Όλα, η οικογένεια, η μοίρα, οι σαθρές και αλλοτριωμένες αξίες, το συμφέρον, η εκμετάλλευση, φτάνουν να εκμηδενίσουν σχεδόν την ανθρώπινη υπόσταση.
«για του Κόσμου τα Μάτια». Τίτλος που αντιτίθεται σαφώς στη λαϊκή ρήση «για τα μάτια του κόσμου» αφού ο συγγραφέας θέλει να υπερτονίσει πόσο σημαντικό ρόλο παίζουν τις περισσότερες φορές τα χαρακτηριστικά και όχι τα χαρακτηρολογικά στοιχεία. Πόσες φορές τα χαρακτηριστικά ενός ατόμου, μας επηρεάζουν θετικά ή αρνητικά, πόσες φορές μια αρνητική γνώμη που αποκρυσταλλώνεται και παγιώνεται στις μικρές κοινωνίες, μπορεί να οδηγήσει κάποιον στην απόγνωση, στο να αναζητεί νέες διεξόδους, άλλο τόπο, άλλη πατρίδα. Κι αν τα μάτια της Αμαλίας ήταν διαφορετικά, μεγάλα, εντυπωσιακά, σπάνια, που να προκαλέσουν ένα ολόκληρο χωριό εναντίον της, αυτά τα ίδια μάτια έφεραν τον έρωτα στη ζωή της.
Συγχαίρω στο σημείο αυτό τον συγγραφέα για την επινόηση του μύθου, ο οποίος κάπου, κάποτε ίσως ως ένα απλό γεγονός βιώθηκε ή ένα άκουσμα μιας ιστορίας έφτασε στο μυαλό του για να δημιουργήσει το κλίμα.
Άλλωστε, τα θέματα του μυθιστορήματος δεν είναι απλώς επινοήσεις της φαντασίας, αγγίζουν την πραγματικότητα.
Έντονα συναισθήματα διαποτίζουν τις περιγραφές και τα πρόσωπα του κειμένου και δημιουργούν σκηνές έντονης τραγικότητας. Υπό αυτή την έννοια θα μπορούσε να χαρακτηριστεί το μυθιστόρημα και λογοτεχνικό ψυχογράφημα.
Κοντά σε έναν άντρα επιφανειακά συγκρατημένο και από μέσα δυνατό και «ωραίο ως Έλληνα» θα διαδραματιστούν όλα. Κι αν ανάμεσα σε πρωταγωνιστές και δευτεραγωνιστές, η ενοχή που γεννά ντροπή, δημιουργεί έως και τραγικές καταστάσεις, μέσα από την εξαπάτηση, την απόρριψη, την εκδίκηση, τον εκφοβισμό, ο συγγραφέας, με εξαιρετική τεχνική, θα μας βγάλει από την άβυσσο, από την τρικυμία που γεννούν οι ανθρώπινες σχέσεις, θα μας φτάσει σώους στη στεριά για να κλείσουμε ικανοποιημένοι και ευχαριστημένοι το οπισθόφυλλο του βιβλίου.
Η αξία του έργου βρίσκεται στους στοχασμούς και στις δράσεις των προσώπων-ηρώων. Οι χαρακτήρες του, έχουν ρεαλιστικά χαρακτηριστικά και λιγότερο φανταστικά αφού αποτελούν πιθανότατα πραγματικά πρόσωπα, με τη δράση και την αντίδραση των προσώπων να δημιουργούν έντονα συναισθήματα.
Θα τολμήσω να πω πως και τα ονόματα δεν είναι τυχαία, κάπου αναφέρεται κιόλας. Η έννοια της αγάπης, της ανθρωπιάς, της θυσίας ως σύμβολα διαρκούς δράσης σχετίζονται και με τα ονόματα.
Έτσι για παράδειγμα Δέσποινα: δέσποινα (κυρία) που προέρχεται απ’ το «δεσπόζω, κυριαρχώ» και όντως με τις ενέργειές της κυριαρχεί και βάζει τα πράγματα στη θέση τους.
Στάθης Ευστάθιος Είναι ακλόνητος, σταθερός όπως λέει το όνομά του. Ικανός να στέκει στα πόδια του ακόμα και έπειτα από τη χειρότερη θύελλα της ζωής.
Οι περιγραφές του συγγραφέα δημιουργούν ένα σκηνικό νεανικό κατά κύριο λόγο που όμως γίνεται τραγικό όταν εμπλέκονται μεγαλύτεροι σε ηλικία άνθρωποι ή άλλοι που δρουν ενάντια σε ό, τι τους εμποδίζει στο «έργο» τους.
Αντιπαλεύουν η μοίρα και η θέληση η οποία θέληση μεταβάλλεται σε αδυσώπητη δύναμη.
Η γλώσσα και το ύφος του μυθιστορήματος είναι επιμελημένα και δένουν αρμονικά. Ο λόγος του δίνει αξία στους δύσκολους καιρούς με τη διαχρονικότητα των νοημάτων και των ιδεών.
Το μυθιστόρημα σαφώς, επηρεάζει τη σκέψη και τη συνείδηση του αναγνώστη που προσέχει τι διαβάζει.
Εμπνέει, άποψή μου, τη δημιουργία διασκευής για το θέατρο, λόγω της αισθητικής και λογοτεχνικής του αξίας.
Νιώθω την υποχρέωση αναγνώστη μου, να σου πω προκαταβολικά ότι τα βιβλία του Βαγγέλη Γιάννου απαιτούν προσεκτική ανάγνωση. Δεν είναι φυλλάδες πολυσέλιδες, χάριν εντυπωσιασμού, με περιεχόμενο χαμηλής ποιότητας. Αυτό που θέλει να πει και που θα σου είναι χρήσιμο, ή λέγεται καθαρά ή υπονοείται, όπου εκείνος αντιλαμβάνεται ότι πρέπει να βασανίσει λίγο τον αναγνώστη προκειμένου με ευθεία ανάγνωση και πισωγυρίσματα να βρει τον ρυθμό του.
Επηρεάζει η γραφή του Βαγγέλη Γιάννου τη συνείδηση του αναγνώστη καθώς δίνει προτεραιότητα στο ηθικό και πνευματικό στοιχείο. Αυτά είναι το υφάδι και το οδηγητικό νήμα του εσωτερικού του τοπίου.
Ο συγγραφέας βάζει τη ζωή μέσα στη λογοτεχνία τόσο πετυχημένα που ελκύει τον αναγνώστη, τον μαγνητίζει -ποιον αναγνώστη όμως, εκείνον ο οποίος καταφέρνει να δει την καθημερινότητα στο κείμενο, να παρατηρήσει τη συμπεριφορά των ηρώων και να ταυτιστεί ίσως-με ρόλους χωρίς έντονα συναισθήματα, χωρίς δακρύβρεχτους συναισθηματισμούς.
Αν θεωρήσουμε καθρέφτη το κείμενο του Βαγγέλη Γιάννου, εμείς οι αναγνώστες «ενδοσκοπούμε» τον εαυτό μας στην επιφάνειά του, ανακαλύπτοντας και κάποια κρυφά μυστικά που ενδεχόμενα δεν είχαμε υποπτευθεί.
Ο συγγραφέας ξέρει να μας προσανατολίζει στις συντεταγμένες των αναζητήσεων του με νηφαλιότητα και κατασταλαγμένη σκέψη, καταγράφει αλήθειες που με τον μύθο ακούγονται ηπιότερα και παρακολουθούνται καλύτερα.
Ένα έργο που αξίζει να διαβαστεί για την πλοκή, τις ιδέες, τα μηνύματα για τη μαγεία του λόγου του, του ωραίου, χωρίς υπερβολές, φιλοσοφημένου λόγου, ως συνέπεια της γνώσης, της ψυχοπαιδαγωγικής κατάρτισης και της ωριμότητας του συγγραφέα.
Όπως και να ‘χει η ζωή προπορεύεται μέσα στο φως και στη δύναμη που έχει ο άνθρωπος και πρέπει να την ανακαλύψει νωρίς, για να αντιπαλέψει τον άνθρωπο – θηρίο που θα βρει κοντά του ή απέναντί του.

Ακολουθήστε μας

Οι προσφορές των εφημερίδων για το Σαββατοκύριακο 13 – 14 Απριλίου 2024

Οι προσφορές των εφημερίδων για το Σαββατοκύριακο 13 – 14 Απριλίου 2024

Real News https://youtu.be/3eXtyfebkQcΚαθημερινή Πρώτο Θέμα Το Βήμα της Κυριακής Δώστε μας το email σας και κάθε Παρασκευήθα έχετε στα εισερχόμενά σας τις προσφορές των εφημερίδων (Δεν στέλνουμε ανεπιθύμητη αλληλογραφία ενώ μπορείτε να...

Ο Μπλε Σκύλος, της Nadja

Ο Μπλε Σκύλος, της Nadja

Ένας μεγάλος σκύλος με μπλε τρίχωμα και πράσινα μάτια κάνει παρέα στη μικρή Σαρλότ κι αυτό δυσαρεστεί τους γονείς της και τους χωρίζουν. Μια μέρα όμως το κοριτσάκι τους χάνεται στο δάσος και τότε… Το ανατρεπτικό και τρυφερό παραμύθι της Nadja είναι ένας φόρος τιμής...

Ο Ελβετός, της Μαρίας Τζιρίτα

Ο Ελβετός, της Μαρίας Τζιρίτα

- γράφει η Κατερίνα Σιδέρη - «Ο Ελβετός», είναι μια αληθινή ιστορία η οποία χρωματίζεται με την πένα της Μαρίας Τζιρίτα που απώτερο της σκοπό έχει να μας παρασύρει στο ταξίδι της, ένα ταξίδι με σταθμούς τη Ζυρίχη, την Αιθιοπία, αλλά και την Ελλάδα. Ξεχώρισα τις...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Επιμέλεια άρθρου

Διαβάστε κι αυτά

ΒιβλιοκριτικέςΠαιδική λογοτεχνία
Ο Μπλε Σκύλος, της Nadja
Ο Μπλε Σκύλος, της Nadja

Ο Μπλε Σκύλος, της Nadja

Ένας μεγάλος σκύλος με μπλε τρίχωμα και πράσινα μάτια κάνει παρέα στη μικρή Σαρλότ κι αυτό δυσαρεστεί τους γονείς της και τους χωρίζουν. Μια μέρα όμως το κοριτσάκι τους χάνεται στο δάσος και τότε… Το ανατρεπτικό και τρυφερό παραμύθι της Nadja είναι ένας φόρος τιμής...

Βιβλιοκριτικές
Ο Ελβετός, της Μαρίας Τζιρίτα
Ο Ελβετός, της Μαρίας Τζιρίτα

Ο Ελβετός, της Μαρίας Τζιρίτα

- γράφει η Κατερίνα Σιδέρη - «Ο Ελβετός», είναι μια αληθινή ιστορία η οποία χρωματίζεται με την πένα της Μαρίας Τζιρίτα που απώτερο της σκοπό έχει να μας παρασύρει στο ταξίδι της, ένα ταξίδι με σταθμούς τη Ζυρίχη, την Αιθιοπία, αλλά και την Ελλάδα. Ξεχώρισα τις...

ΒιβλιοκριτικέςΠαιδική λογοτεχνία
Το δικό μας 1821, της Αναστασίας Ευσταθίου
Το δικό μας 1821, της Αναστασίας Ευσταθίου

Το δικό μας 1821, της Αναστασίας Ευσταθίου

Σε αυτό το καλογραμμένο βιβλίο, εφτά αντικείμενα αφηγούνται αντίστοιχες ιστορίες της Ελληνικής Επανάστασης, με τρόπο κατάλληλο για παιδιά από 6 ετών και πάνω. Συναρπαστικές ιστορίες για το 1821 δίνονται μέσα από μια πρωτότυπη ματιά και αφήγηση και μας ταξιδεύουν σε...

Βιβλιοκριτικές
Μαύρος Σεπτέμβρης «Ευανθία» – Στάθης Τσατσαλάκης
Μαύρος Σεπτέμβρης «Ευανθία» – Στάθης Τσατσαλάκης

Μαύρος Σεπτέμβρης «Ευανθία» – Στάθης Τσατσαλάκης

- γράφει η Κατερίνα Σιδέρη - Όλα όσα θα λάβουν χώρα στις πρώτες σελίδες του βιβλίου, διαδραματίζονται στη μάγισσα και πλανεύτρα Σμύρνη. Με κυρίαρχο πρόσωπο τη μικρή Ευανθία, διαβάζουμε για βεγγέρες, σεργιάνια, μαχαλάδες, φοινίκια. Η νεαρή Ευανθία ζούσε με την...

Βιβλιοκριτικές
Τα δάκρυα στέρεψαν, του Θεόδωρου Δεύτου
Τα δάκρυα στέρεψαν, του Θεόδωρου Δεύτου

Τα δάκρυα στέρεψαν, του Θεόδωρου Δεύτου

- γράφει η Άννα Δεληγιάννη - Τσιουλπά - Ένα νέο μυθιστόρημα, κυκλοφόρησε πρόσφατα, «ποίημα» του Θοδωρή Δεύτου το οποίο, ως κριτικός, θα το χαρακτήριζα ιδιαίτερο και αξιοθαύμαστο, χάρη στην τεχνική γραφής που χρησιμοποιεί ο συγγραφέας. Για τον αναγνώστη που θα το...

ΒιβλιοκριτικέςΠαιδική λογοτεχνία
Ένα καλαμάρι επιθυμεί να πάει στο φεγγάρι και άλλες ποιητικές ιστορίες, του Γιώργου Τσακνιά
Ένα καλαμάρι επιθυμεί να πάει στο φεγγάρι και άλλες ποιητικές ιστορίες, του Γιώργου Τσακνιά

Ένα καλαμάρι επιθυμεί να πάει στο φεγγάρι και άλλες ποιητικές ιστορίες, του Γιώργου Τσακνιά

Καλώς ήλθατε στον βυθό της θάλασσας, καλώς ήλθατε σ’ έναν κόσμο γεμάτο παράδοξες ιστορίες, διασκεδαστικές ανατροπές και πολλά ευτράπελα! Ο Γιώργος Τσακνιάς καταφέρνει μέσα σε λίγους στίχους να ζωντανέψει διάφορες και διαφορετικές ιστορίες, να μας συστήσει ψάρια και...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου