Θερινές προβολές

4.06.2013

Γράφει ο Αντώνης Τσόκος

Ένα χελιδόνι μπορεί να μη φέρνει την άνοιξη, ένα θερινό σινεμά όμως φέρνει το καλοκαίρι. Παλιότερα, το «καλοκαιρινό στίγμα» έδιναν οι χειμερινές αίθουσες με το χαρακτηριστικά γραμμένο με φαρδύ μαρκαδόρο μήνυμα «Ραντεβού τον Σεπτέμβρη».  Στις μέρες μας, τα ραντεβού με τον Σεπτέμβρη λιγοστεύουν χρόνο με το χρόνο. Το μήνυμα πια είναι ξεκάθαρο: «Η αίθουσα κλιματίζεται».

Έκτος από το νοσταλγικό ραντεβού που δίνεται πλέον από λιγοστούς αμετανόητους λάτρεις των παλιών κινηματογράφων, άρχισαν να χάνονται μια μια και οι παλιές κινηματογραφικές αίθουσες.

Στην καθημερινότητά μας έχουν μπει χρόνια τώρα τα «multiplex cinemas». Ένας διαφορετικός κινηματογραφικός κόσμος. Καλογυαλισμένος. Τέλειος ήχος, κρυστάλλινη εικόνα, αναπαυτικές καρέκλες και μυρωδιά αμερικανοθρεμμένου ποπ κορν απ’ άκρη σε άκρη.

Στο στόχαστρο των πολυκινηματογράφων μπήκαν όμως και τα θερινά σινεμά. Το πιο νοσταλγικό και ταυτόχρονα το πιο ζωντανό κομμάτι της μεγάλης οθόνης.

Μπουλντόζες και κλιματιστικά προσπάθησαν – μάταια ωστόσο – να αποπροσανατολίσουν κοινό και κριτικούς.

Ευτυχώς η προσπάθεια τους έπεσε στο κενό. Τα θερινά σινεμά όρθωσαν εγκαίρως το ανάστημά τους.  Ανακαινιστήκαν τόσο όσο ώστε να μη χάσουν την ταυτότητά τους. Τα χαλίκια έδωσαν τη θέση τους στα πλακάκια. Οι άβολες καρέκλες στις αναπαυτικές κινηματογραφικές πολυθρόνες, ενώ ο ήχος κι η εικόνα βελτιώθηκαν αισθητά.

Μονάχα η ατμόσφαιρα δεν άλλαξε κοστούμι. Οι ήχοι. Ο θόρυβος. Γιατί το θέρος θέλει θόρυβο. Πολύ θόρυβο! Μωρά να κλαίνε απ’ τις απέναντι πολυκατοικίες, τηλεοράσεις ανοιχτές, μπουκάλια μπύρας να σπάνε.

Θέλει η νύχτα ν’ αποσπά την προσοχή των θεατών. Ψίθυρους, γέλια, αγκαλιές…

Στα θερινά τα σινεμά δεν πηγαίνεις για την ταινία, πηγαίνεις για τη μαγεία. Τιμή σε όσους «ποτίζουν» σεκανς τα καλοκαιρινά μας βράδια.

Τιμή ή respect όπως θα έλεγε ένας δεκαεφτάχρονος για κάθε πλάνο που μοιράζονται μαζί μας.

Ακολουθήστε μας

Ο Ουγκώ για την Ελληνική Επανάσταση

Ο Ουγκώ για την Ελληνική Επανάσταση

Το όνομα του Βίκτωρος Ουγκώ (1802-1885) είναι περισσότερο συνδεδεμένο με τα μυθιστορήματά του, όπως «Η Παναγία των Παρισίων» και «Οι Άθλιοι», ωστόσο το έργο του περιλαμβάνει, επίσης, δοκίμια, διηγήματα, θεατρικά  και ποιήματα, με μία ευρεία θεματολογία γύρω από τις...

Οι μικροί γαλαξίες – Νικηφόρος Βρεττάκος

Οι μικροί γαλαξίες – Νικηφόρος Βρεττάκος

γράφει η Άντια Αδαμίδου - Οι μικροί γαλαξίες Του Νικηφόρου Βρεττάκου Πᾶνε κι ἔρχονται οἱ ἄνθρωποι πάνω στὴ γῆ. Σταματᾶνε γιὰ λίγο, στέκονται ὁ ἕνας ἀντίκρυ στὸν ἄλλο, μιλοῦν μεταξύ τους. Ἔπειτα φεύγουν, διασταυρώνονται, μοιάζουν σὰν πέτρες ποὺ βλέπονται. Ὅμως, ἐσύ, δὲ...

15 Απριλίου – Σαν σήμερα γεννήθηκε ο Λεονάρντο ντα Βίντσι

15 Απριλίου – Σαν σήμερα γεννήθηκε ο Λεονάρντο ντα Βίντσι

- γράφει η Άννα Αργύρη - Οι μορφές χάνονται η μια μέσα στην άλλη, καθώς οι χρωματικοί τόνοι μεταβαίνουν απαλά από τη σκιά στο φως, "σαν τον καπνό που διαλύεται" (Sfumato). Τα περιγράμματα σβήνουν και δημιουργείται το ασαφές. Το αίνιγμα. 15 Απριλίου 1452 γεννιέται ο...

Πληγωμένη Άνοιξη

Πληγωμένη Άνοιξη

- γράφει η Βάλια Καραμάνου - Η Άνοιξη, ως περίοδος Αναγέννησης και άνθησης, συχνά αποτελεί συνώνυμο της ζωής και της ευτυχίας. Ωστόσο, καμιά γέννα δεν προκύπτει χωρίς ωδίνες και μάλιστα – σε ορισμένες περιπτώσεις- ο πόνος ξεπερνά κατά πολύ και επισκιάζει την ακμή της...

30 Μαρτίου – Σαν σήμερα γεννήθηκε ο Βίνσεντ βαν Γκογκ

30 Μαρτίου – Σαν σήμερα γεννήθηκε ο Βίνσεντ βαν Γκογκ

- γράφει η Άννα Αργύρη - 1888. Ο Σερά απασχολεί με τον Pointillism τα φιλότεχνα καφενεία στη Rive Gauche του Παρισιού. Ο Σεζάν από την άλλη απομονώνεται δημιουργικά στο Αιξ. Κι ένας νέος με ασκητική μορφή και γεμάτος πάθος αναχωρεί από το Παρίσι για τη Νότια Γαλλία....

Διαβάστε κι αυτά

30 Μαρτίου – Σαν σήμερα γεννήθηκε ο Βίνσεντ βαν Γκογκ

30 Μαρτίου – Σαν σήμερα γεννήθηκε ο Βίνσεντ βαν Γκογκ

- γράφει η Άννα Αργύρη - 1888. Ο Σερά απασχολεί με τον Pointillism τα φιλότεχνα καφενεία στη Rive Gauche του Παρισιού. Ο Σεζάν από την άλλη απομονώνεται δημιουργικά στο Αιξ. Κι ένας νέος με ασκητική μορφή και γεμάτος πάθος αναχωρεί από το Παρίσι για τη Νότια Γαλλία....

Ο Τζόναθαν Κόου, ο κ. Γουάιλντερ και η Ελλάδα

Ο Τζόναθαν Κόου, ο κ. Γουάιλντερ και η Ελλάδα

Ο Τζόναθαν Κόου είναι ένας ευφυής συγγραφέας που δεν αρκείται στο να αφηγηθεί απλώς μια ιστορία. Καταβάλλει πάντα κόπο ως προς την επιλογή και τη δόμηση των χαρακτήρων του, στην επιλογή της γλώσσας και τη διερεύνηση των πολιτικών γεγονότων που συνιστούν τη συνήθη...

Το 1821, η ιστορία, και η πρόσληψη του από τον ποιητή Βαγγέλη Χρόνη

Το 1821, η ιστορία, και η πρόσληψη του από τον ποιητή Βαγγέλη Χρόνη

  Βαγγέλης Χρόνης Κωνσταντίνος Μπούρας ‘Μελλοντική ελευθερία’   «Ο χορευτής αφού λειτούργησε στην σκηνή υπό τον ήχο των στίχων αποχώρησε εξαντλημένος. Είχε καταφέρει να προσθέσει νέες λέξεις όπως δεν τις είχε διανοηθεί ο ποιητής. Γράφει και ο χορευτής...

5 σχόλια

5 Σχόλια

  1. Μετήλλιας Γιώργος

    Οι θερινοί κινηματογράφοι δεν είναι μόνο ανάμνηση περασμένων χρόνων μας, είναι η ικανότητα μας να σκύβουμε ακόμα να χαϊδέψουμε μιά παπαρούνα.

    Απάντηση
  2. theda

    κι ας με τρώνε τα κουνούπια κι ας φωνάζουν τα παιδιά κι ας κορνάρουν τα αυτοκίνητα..θερινό σινεμά για πάντα!

    Απάντηση
  3. Βάσω Αποστολοπούλου-Αναστασίου

    “Στα θερινά τα σινεμά δεν πηγαίνεις για την ταινία, πηγαίνεις για τη μαγεία. Τιμή σε όσους «ποτίζουν» σεκανς τα καλοκαιρινά μας βράδια.” Συμφωνώ απόλυτα φίλε Αντώνη! Για όλους εμάς που μεγαλώσαμε με “τα θερινά τα σινεμά” (που λέει κι ο Κηλαηδόνης!) θα ήταν μεγάλη απώλεια αυτή η μαγεία! Ευτυχώς που αντιστάθηκαν κι εξακολουθούν να μας την χαρίζουν!

    Απάντηση
  4. Αντώνης Τσόκος

    @ Γιώργο.
    Δεν θα μπορούσα να το πω καλύτερα.

    @ theda
    Τιμή και στα σινεφίλ κουνούπια.

    @ Βάσω
    Έχουν να μεγαλώσουν πολλές γενιές ακόμα!

    Ευχαριστώ για τα σχόλιά σας θερινοί συνοδοιπόροι!

    Απάντηση
  5. Άννα Ρουμελιώτη

    Μαγεία ναι … και μερικοί που έχουν ακόμη χαλίκια να μας κάνουν να προσπαθούμε να σιάξουμε σωστά την καρέκλα να μην γέρνουμε …ναι μαγεία σας ευχαριστώ που μου το θυμίζετε!!

    Απάντηση

Υποβολή σχολίου