Λογοτεχνία, τι είναι και ποιος ο σκοπός της; Ποιητές (β’ μέρος)

31.03.2014

 

Η σελίδα της ΑλίκηςΔείτε το πρώτο μέρος του άρθρου εδώ.

 

ΕΠΤΑΝΗΣΙΑΚΗ ΣΧΟΛΉ( 1821-1864)

Στη σχολή αυτή ανήκουν ο Σολωμός, ο Κάλβος, ο Μαρκοράς, ο Μαβίλης, ο Λασκαράτος, ο Βαλαωρίτης και άλλοι. Τα χαρακτηριστικά της Σχολής αυτής είναι ότι

α) γράφουν περισσότερα ποιήματα παρά πεζά

β) ότι οι ποιητές έχουν Ιταλική μόρφωση και δέχονται την Ιταλικήν επίδραση και

γ) το κυριότερο, χρησιμοποιούν την δημοτική γλώσσα.

Οι σπουδαιότεροι είναι ο Σολωμός που θεωρείται και αρχηγός της σχολής και επηρεάζει και τους άλλους... Γεννήθηκε το 1798 στη Ζάκυνθο. Πατέρας του ήταν ο Νικόλαος Σολωμός, κόμης και πλούσιος και μητέρα του η Αγγελική Νίκλη. Οι πρόγονοί του είχαν έρθει από την Κρήτη και συναριθμήθηκαν με τις σημαντικότερες οικογένειες του τόπου. Εννέα χρονών χάνει τον πατέρα του και μένει με τον αδερφό του Δημήτριο κληρονόμος μιας πλούσιας περιουσίας. Όπως ήταν συνήθεια την εποχή εκείνη, στέλνεται από τον επίτροπό του κόμητα Μεσαλά στην Ιταλία, που ήταν κέντρο φωτισμού, για να σπουδάσει Ιταλική και Λατινική Φιλολογία. Στη Ζάκυνθο επιστρέφει το 1818 και γράφει τα πρώτα ποιήματά του στην Ιταλική γλώσσα και έπειτα κατόπιν παρακινήσεως του Τρικούπη, στην Ελληνική. Το ποίημα που τον επέβαλε είναι ο "Ύμνος εις την Ελευθερίαν", που έγινε και ο Εθνικός ύμνος των Ελλήνων... Επηρεασμένος από τις θηριωδίες των Τούρκων και από τη διχόνοια που κατατρώγει τους Έλληνες, στη χειρότερη περίοδο της ιστορικής τους πορείας, αφήνει τον εαυτό του ελεύθερο να ξεχειλίσει όλη την οργή για τους αλλόθρησκους, αλλά και για τις μεγάλες δυνάμεις που δεν προσέφεραν αυτά που όφειλαν στους σκλαβωμένους Έλληνες και θυμώνει και πιο πολύ με τους συμπατριώτες του που σκοπό τους έχουν το πώς να αρπάξουν την εξουσία και το σκήπτρο το δολερό. Γεμάτος νοήματα ο ύμνος, γεμάτος πόνο από τον ποιητή που θέλει να πολεμήσει και δεν μπορεί για λόγους υγείας. Ο ύμνος αποτελείται από 158 τετράστιχες στροφές με πλεκτή ομοιοκαταληξία και λέξεις και φράσεις δυναμικές, παρμένες και από την εκκλησιαστική μας υμνολογία. "Αγαλλιάσθω η έρημος και ανθείτω ως κρίνον" και εις τον ύμνον.." πήγες εις το Μεσολόγγι την ημέρα του Χριστού, μέρα που άνθισαν οι λόγγοι για το τέκνο του Θεού". Είναι αληθινό ότι οι Τούρκοι όρμησαν εναντίον του Μεσολογγίου τα ξημερώματα αυτής της Άγιας ημέρας. Και η πίκρα της άρνησης… "Δεν είν' εύκολες οι θύρες, εάν η χρεία ταις κουρταλεί... Άλλοι, ωιμέ! ς'τη συμφορά σου όπου εχαίροντο πολύ... Σύρε νάβρης τα παιδιά σου, σύρε, έλεγαν οι σκληροί" και συνεχίζει με τον πόνο για τη φιλονικία που δέρνει τους Έλληνες "Κειο το σκήπτρο που σας δείχνει έχει αλήθεια ωραία θωριά. Μην το πιάστε, γιατί ρίχνει εισέ δάκρυα θλιβερά.. Μην ειπούν στο στοχασμό τους τα ξένα έθνη αληθινά, εάν μισούνται ανάμεσό τους δεν τους πρέπει ελευθεριά!" Είναι ανεκτίμητος σε ιδέες και αξίες ο Ύμνος εις την Ελευθερίαν. Είναι πάντοτε επίκαιρος και δυστυχώς για μας και τώρα που η διχόνοια χτυπά την πόρτα όλων μας και η πρόοδος της Πατρίδας μας γίνεται περίγελως των ξένων, αυτών που πρώτοι εμείς τους διδάξαμε, που τους ποδηγετήσαμε σε αρχές και αξίες, αξίες ανυπέρβλητες, σε πολιτισμό και κυρίως στη δημοκρατική αντίληψη που αποτελεί και την κορωνίδα για την ομαλή εξέλιξη του ανθρώπου και του πολιτισμού γενικώς. Ο Σολωμός έμεινε στη Ζάκυνθο ως το 1828 και ύστερα ταραγμένος από μια οικογενειακή υπόθεση, εγκαθίσταται στην Κέρκυρα, όπου και γράφει και τα καλύτερα ποιήματά του. Το καλύτερο είναι "Οι ελεύθεροι πολιορκημένοι" επικολυρικό ποίημα που το δούλεψε για δέκα ολόκληρα χρόνια και δυστυχώς έμεινεν ατελείωτο. Το εμπνεύστηκε από τη δεύτερη πολιορκία του Μεσολογγίου. Άλλα σπουδαία έργα του είναι ο Κρητικός, ο Πόρφυρας, ο Λάμπρος, η Φαρμακωμένη και άλλα, πολλά από τα οποία έμειναν ατελείωτα, γιατί πέθανε πριν τα τελειώσει. Έγραψε και πεζά με σπουδαιότερο το "Διάλογος" στον οποίο υποστηρίζει τη Δημοτική γλώσσα.

 

της Αλίκης Οικονόμου Γιωτάκου

Μην ξεχνάτε πως το σχόλιό σας είναι πολύτιμο!

Ακολουθήστε μας

Η Ποίηση στον κινηματογράφο

Η Ποίηση στον κινηματογράφο

- - γράφει η Βάλια Καραμάνου - Όταν η Ποίηση «εισβάλλει» στον χώρο της έβδομης Τέχνης προκύπτουν μικρά αριστουργήματα που συμπληρώνουν την μουσική, τις ερμηνείες και τα σκηνικά υπογραμμίζοντας κάθε καρέ της ιστορίας που λαμβάνει σάρκα και οστά. Παραθέτω μερικές μόνο...

Αν μείνουν τα πράγματα, όπως έχουν

Αν μείνουν τα πράγματα, όπως έχουν

  γράφει η Άντια Αδαμίδου - Αν μείνουν τα πράγματα, όπως έχουν   Αν μείνουν τα πράγματα, όπως έχουν, είστε ηττημένοι. Ο φίλος σας είναι η αλλαγή. Η συμμαχία σας είναι το δίλλημα. Από το τίποτα, εσείς πρέπει να κάνετε το κάτι. Ωστόσο και το παντοδύναμο οφείλει να...

Ακούγοντας λογοτεχνία

Ακούγοντας λογοτεχνία

Σήμερα, όταν αναφερόμαστε στον όρο «λογοτεχνία» εννοούμε τα έντυπα βιβλία και ίσως να συμπεριλαμβάνουμε σε αυτά και τις ιστοσελίδες λογοτεχνικού περιεχομένου στο διαδίκτυο, τα ιστολόγια (blogs) συγγραφέων και τις πύλες εκδοτών ή πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Έτσι, τα...

Πότε γράφτηκαν τα ομηρικά έπη; Οι φιλόλογοι απαντούν

Πότε γράφτηκαν τα ομηρικά έπη; Οι φιλόλογοι απαντούν

Σύμφωνα με το ενδιαφέρον άρθρο του Βαγγέλη Κανσίζογλου στο lavart.gr, "η απόλυτη χρονολόγηση συγκρότησης των ομηρικών επών είναι αδύνατη, εικάζεται ότι αυτά, στη μνημειώδη μορφή που γνωρίζουμε σήμερα, συντέθηκαν ήδη κατά τον 8o προχριστιανικό αιώνα, δηλαδή ακριβώς την...

Ερωτικό

Ερωτικό

  γράφει η Άντια Αδαμίδου - Ερωτικό oι πόλεις συντρίβονται λίγο πριν εκτοξευθούμε στο φως μη με κοιτάζεις έτσι μόνο δώσε μου ένα μενεξέ του απρίλη -μα είναι χειμώνας- μια σταγόνα της αυγής -μα εδώ είναι έρημος- κοίταξε από το παράθυρό σου βλέπεις ό,τι βλέπεις δεν...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Διαβάστε κι αυτά

Ερωτικό

Ερωτικό

  γράφει η Άντια Αδαμίδου - Ερωτικό oι πόλεις συντρίβονται λίγο πριν εκτοξευθούμε στο φως μη με κοιτάζεις έτσι μόνο δώσε μου ένα μενεξέ του απρίλη -μα είναι χειμώνας- μια σταγόνα της αυγής -μα εδώ είναι έρημος- κοίταξε από το παράθυρό σου βλέπεις ό,τι βλέπεις δεν...

Παρ’ ολίγον μέλλον!

Παρ’ ολίγον μέλλον!

Είναι εξόχως αυθαίρετη η σκέψη πως η επιλογή και η ‘διαλογή’ μπορεί να λειτουργήσει θετικά μέσα στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Θαλασσινοί θρήνοι

Θαλασσινοί θρήνοι

- γράφει η Βάλια Καραμάνου - Η μοναξιά, το αναπόφευκτο του θανάτου και η πανίσχυρη Μοίρα είναι θέματα που απαντώνται συχνά στην λογοτεχνία και μάλιστα συχνά σε ειδυλλιακά φυσικά τοπία. Ίσως γιατί ο αφανισμός είναι κομμάτι της υπόστασής μας και κατ’ επέκταση της φύσης...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου