Μια φορά κι ένα καλοκαίρι, της Μεταξίας Κράλλη

10.12.2015

mia fora ki ena kalokairiΕίναι τόσο δύσκολο να μιλάς για ένα βιβλίο που για σένα σημαίνει πολλά περισσότερα από ένα απλό ανάγνωσμα και πραγματικά δε ξέρω από πού ν’ αρχίσω. Ξέρω πως η γνώμη μου είναι τελείως υποκειμενική και πιθανών πολλοί να μη συμφωνήσουν μαζί μου λέγοντας ότι είναι απλά ένα ελαφρύ ανάγνωσμα χωρίς απαιτήσεις. Ίσως και να έχουν δίκιο. Εξαρτάται από το πόσο καταφέρνει ένα βιβλίο να σε αγγίζει, να μιλάει στη ψυχή σου και να γίνεται κομμάτι σου από τη πρώτη μέρα που το διάβασες μέχρι σήμερα. Γιατί αυτό πέτυχε το συγκεκριμένο βιβλίο και δεν είναι υπερβολή που το λέω. Για να μην είμαι τελείως απόλυτη θα πω ότι θα πρέπει να περάσει πάρα πολύς καιρός για να καταφέρει μια συγγραφέας να μιλήσει στη καρδιά μου σε τέτοιο βαθμό όσο η Μεταξία Κράλλη, κι όχι ότι δεν υπάρχει περίπτωση άλλος συγγραφέας να καταφέρει να το πετύχει. Ας μην είμαστε απόλυτοι στη ζωή, τα πράγματα συνεχώς αλλάζουν, για τώρα τουλάχιστον είναι για μένα μακράν η καλύτερη συγγραφέας του είδους, καθώς διαβάζοντας και τα 2 επόμενα βιβλία της, το ‘’Η αγάπη φόβο φέρνει’’ και τη ‘’Δεύτερη πράξη’’, μου το επιβεβαίωσε περίτρανα.

Καλοκαίρι 2012 λοιπόν-σημαδιακή η εποχή, είμαι σίγουρη, και χωρίς να ξέρω ποια είναι η Μεταξία Κράλλη, μου έκανε εντύπωση πώς μια νέα συγγραφέας που χρησιμοποιεί μάλιστα ψευδώνυμο-άλλο μέγα μυστήριο για το ποιος κρύβεται τελικά πίσω από αυτό το όνομα-που δεν έχει κάνει καμία παρουσίαση, κανένας αναγνώστης δε ξέρει πώς είναι, δεν υπάρχει καν ένας τρόπος επικοινωνίας τηλεφωνικά ή ιντερνετικά μαζί της, κατάφερε κι έκανε τόσο καλή εντύπωση με το πρώτο της βιβλίο κι οι θετικές κριτικές άρχισαν να πέφτουν απανωτά. Θα μου πείτε, επηρεάζεσαι από τις κριτικές; Σαφώς και όχι πάντα καθώς ουκ ολίγες φορές έχουμε φάει τα μούτρα μας με βιβλία που αλλιώς παρουσιάζονταν κι αλλιώς ήταν στη πραγματικότητα, ουκ όμως και ολίγες φορές έχουμε ανακαλύψει αριστουργήματα που δικαίως κατέχουν αυτό το τίτλο. Βλέποντας λοιπόν αφενός τα θετικά σχόλια, αφετέρου κάτι στην υπόθεση που με ιντρίγκαρε ότι δε μπορεί, κάτι καλό θα διαβάσω, τόλμησα κι έκανα την αγορά του συγκεκριμένου βιβλίου. Δε ξέρω τι περίμενα να διαβάσω, δε ξέρω τι περίμενα να αισθανθώ, σίγουρα όμως δε φανταζόμουν ποτέ ότι η καρδιά μου θα χτυπούσε τόσο δυνατά από ένα σημείο κι ύστερα, ότι θα τράβαγα κυριολεκτικά τις σελίδες για να μη τελειώσει νωρίτερα, ότι θα διάβαζα ξανά και ξανά τα πιο αγαπημένα μου σημεία γιατί πλέον είχαν χαραχτεί ανεξίτηλα στο μυαλό μου. Αυτό όμως συνέβη και έμελλε να με σημαδέψει για πάντα.

Ίσως η αντίδραση μου να φαίνεται υπερβολική από την άποψη ότι η ιστορία θεωρητικά δεν είναι κάτι το ασυνήθιστο-μια νεαρή γυναίκα, η Μάρθα επιστρέφει από το Παρίσι, όπου μένει για πολλά χρόνια, στην Ελλάδα, με αφορμή το θάνατο του αδερφού της και της νύφης της κι εκεί ξανασυναντάει τον νεανικό της έρωτα, τον Δημήτρη, όπου η μεταξύ τους σχέση δεν έχει πει ακόμη τη τελευταία της λέξη, καθώς και πολλά δευτερεύοντα πρόσωπα που μπλέκουν ανάμεσα τους, η ανεπανάληπτη Αλίκη, ο ξεχωριστός Αχιλλέας, η ντροπαλή Αντιγόνη, ο μοναδικός για πολλούς λόγους Άγης κι η νεαρή Ιωάννα, λέγοντας τη δική τους ιστορία-ή κάτι που ίσως δεν έχουμε διαβάσει σε άλλα βιβλία. Αυτό όμως που πέτυχε με ένα μοναδικό τρόπο η Κράλλη είναι να πλάσει ήρωες τόσο μα τόσο αληθινούς που να νομίζεις ότι τους ξέρεις, ότι είναι οι φίλοι σου, οι γείτονες σου, οι συνάδελφοι σου, και να αποτυπώσει στο χαρτί τη ζωή τους όπως ακριβώς είναι. Είναι τόσο ζωντανοί και παραστατικοί οι διάλογοι που σε κάνουν να νιώθεις κομμάτι του βιβλίου, με κοφτές και γρήγορες φράσεις, απίστευτο χιούμορ και εξαιρετικά εύστοχες ατάκες αλλά και ένα μοναδικό συναίσθημα που ξεχειλίζει από κάθε σελίδα και σε συνεπαίρνει, τον έρωτα. Χωρίς να γίνεται ούτε μια στιγμή σαπουνοπερικό ή γλυκανάλατο-που θα μπορούσε κάλλιστα γιατί είχε όλα τα στοιχεία-καταφέρνει να χτίσει κομμάτι-κομμάτι τα συναισθήματα των ηρώων, να τους κάνει να πείθουν με τις αντιδράσεις τους και για την πορεία που ακολουθούν στη ζωή τους, ακόμη κι αν δε συμφωνείς πάντα μαζί τους, και να περνάει μηνύματα χωρίς να γίνεται δασκαλίστικο ή δήθεν. Αν αυτό δεν είναι επιτυχία για πρώτο αλλά και για κάθε βιβλίο, τι είναι;

Θα μπορούσα να πω πολλά περισσότερα αλλά δε νομίζω ότι χρειάζεται, ο καλύτερος τρόπος για να πειστεί κάποιος για το αν είναι καλό το βιβλίο είναι απλά να το διαβάσει. Να αφήσει τους ήρωες να του μιλήσουν ένας ένας ξεχωριστά και αν διαβαστεί χωρίς προκαταλήψεις και ενδοιασμούς, σίγουρα θα πει πολλά. Για μένα είναι μοναδικό. Απλά.

_

γράφει η Μαρία Ανδρικοπούλου

Ακολουθήστε μας

Το τρένο των παιδιών, της Βιόλα Αρντόνε

Το τρένο των παιδιών, της Βιόλα Αρντόνε

- γράφει η Λεύκη Σαραντινού - "Μερικές φορές αυτός που σε αφήνει να φύγεις σε αγαπάει περισσότερο από αυτόν που σε κρατάει κοντά του..." Αυτή είναι η φράση η οποία αντιπροσωπεύει εν ολίγοις το νόημα του βιβλίου "Το τρένο των παιδιών" της Ναπολιτάνας λογοτέχνιδας Βιόλα...

Ο ουρανός που δεν ήθελε να είναι μόνος του, της Ελένης Θεοδοσίου

Ο ουρανός που δεν ήθελε να είναι μόνος του, της Ελένης Θεοδοσίου

Συνήθως όταν διαλέγουμε παραμύθια ψάχνουμε αυτά που έχουν ένα κοινωνικό μήνυμα να περάσουν, αυτά που είναι διασκεδαστικά ή αυτά που κινητοποιούν τις δεξιότητες των παιδιών. Τα τελευταία χρόνια η παιδική λογοτεχνία καταπιάνεται όλο και συχνότερα με πιο «δύσκολες»...

Έγκλημα στον Νείλο, της Agatha Christie

Έγκλημα στον Νείλο, της Agatha Christie

Ο Βέλγος ντετέκτιβ Ηρακλής Πουαρό είναι σε μια κρουαζιέρα στον Νείλο και απολαμβάνει τις ξεναγήσεις στους ναούς και στις παραποτάμιες πόλεις. Όλα κυλάνε υπέροχα όταν η πλούσια κληρονόμος Λινέτ Ρίτζγουεϊ βρίσκεται δολοφονημένη αφήνοντας απαρηγόρητο τον σύζυγό της, με...

Η φλόγα της Ελεγκάντι, της Χριστίνας Ψύλλα

Η φλόγα της Ελεγκάντι, της Χριστίνας Ψύλλα

«Είμαι η Ελίζ Γουάιτ. Είμαι το απαγορευμένο, ο μύθος σας, και θα διεκδικήσω τη θέση μου σε αυτόν τον κόσμο». Έτσι συστήνει την ηρωίδα της στο αναγνωστικό κοινό η Χριστίνα Ψύλλα, η οποία, με το συγγραφικό της ντεμπούτο Η φλόγα της Ελεγκάντι, διεκδικεί επάξια μια θέση...

Πύρινη κόλαση – (Στέλλα Άνταμς #2), της Κικής Τσιλιγγερίδου

Πύρινη κόλαση – (Στέλλα Άνταμς #2), της Κικής Τσιλιγγερίδου

Ο Αλέξανδρος Κορρές, δημοσιογράφος και παρουσιαστής στη μεσημεριανή τηλεοπτική ζώνη, βρίσκεται δολοφονημένος, βασανισμένος και φριχτά ακρωτηριασμένος στο διαμέρισμά του στον Λυκαβηττό. Τι θέλει να δείξει ο δολοφόνος με τον τρόπο που τοποθέτησε το θύμα αφού αφαίρεσε τη...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Διαβάστε κι αυτά

Πύρινη κόλαση – (Στέλλα Άνταμς #2), της Κικής Τσιλιγγερίδου

Πύρινη κόλαση – (Στέλλα Άνταμς #2), της Κικής Τσιλιγγερίδου

Ο Αλέξανδρος Κορρές, δημοσιογράφος και παρουσιαστής στη μεσημεριανή τηλεοπτική ζώνη, βρίσκεται δολοφονημένος, βασανισμένος και φριχτά ακρωτηριασμένος στο διαμέρισμά του στον Λυκαβηττό. Τι θέλει να δείξει ο δολοφόνος με τον τρόπο που τοποθέτησε το θύμα αφού αφαίρεσε τη...

Το Τζόκερ, της Μαργαρίτας Αλευρίδη

Το Τζόκερ, της Μαργαρίτας Αλευρίδη

Η Σοφία Πετρίδη, που η ζωή της είναι τελματωμένη και κατ’ εκείνη αποτυχημένη, παιδί κλασικής μεσοαστικής οικογένειας, βλέπει ένα προφητικό όνειρο που της δείχνει κάποιους αριθμούς. Μήπως είναι τα νούμερα του Τζόκερ; Σπεύδει λοιπόν και καταθέτει το δελτίο της. Θα...

Μυστήριο στην Καραϊβική, της Agatha Christie

Μυστήριο στην Καραϊβική, της Agatha Christie

Η μις Μαρπλ δεν ευχαριστιέται τις διακοπές της στην Καραϊβική κι ας είναι δώρο του ανιψιού της, Ρέιμοντ Γουέστ, ώσπου η φλυαρία του ταγματάρχη Πάλγκρεϊβ για έναν δολοφόνο που εξακολουθεί να μένει ασύλληπτος της κεντρίζει το ενδιαφέρον. Την επόμενη μέρα ο ταγματάρχης...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου