Να γίνομαι Άνεμος για τον χαρταετό και χαρταετός για τον Άνεμο

4.05.2018

Ά-νε-μος.  Ονομάζεται η όποια αισθητή «οριζόντια κίνηση» του αέρα. Ο άνεμος είναι εκείνος που θα βοηθήσει ένα ιστιοφόρο να προχωρήσει, έναν σέρφερ να παίξει στα κύματα μα είναι και εκείνος που μπορεί να φουντώσει περισσότερο μια φωτιά, να καταστρέψει περιουσίες και να παρασύρει τα πάντα στο διάβα του και… είναι εκείνος που ενίοτε γεμίζει και τα μυαλά των ανθρώπων…

Άνεμος. Μπορεί κανείς να τον δαμάσει; Μπορεί κανείς να τον εκμεταλλευτεί;  Μπορεί να προστατευτεί από την ορμή του; Μπορεί ενδεχομένως να τον κάνει σύμμαχο;

Τι αεράκι φυσά στην Λογοτεχνία; Και εμείς που βαστάμε τα χαρτιά μας με τους αγκώνες μας μπορούμε να αντέξουμε; Μπορεί ένα ταλαντούχο χέρι να μοιράσει τις αλήθειες του, να μιλήσει για όλα όσα δεν έχουνε ειπωθεί αν το ίδιο δεν γνωρίζει πού θέλει να φτάσει και σε ποιους θα απευθυνθεί;

 

«Δεν υπάρχει ευνοϊκός άνεμος γι’ αυτόν που δεν ξέρει πού πηγαίνει»
Μισέλ ντε Μονταίν,  Γάλλος δοκιμιογράφος

 

Το μεγαλύτερο πρόβλημα λοιπόν σε έναν συγγραφέα (και κατ’ επέκτασιν σε έναν καλλιτέχνη) είναι το να ορίσει το μέρος, τον τόπο, το σημείο που θέλει να πάει. Κι αυτό δεν σημαίνει πως έχει προδιαγράψει το ταξίδι του και πως το έχει εγκλωβίσει σε μια ασφαλή διαδρομή που κόβει στα δυο την δημιουργικότητα και την φαντασία. Σημαίνει όμως πως μπορεί αν ξέρει πού θέλει να φτάσει, να εκμεταλλευτεί ό,τι του προσφέρει η ζωή. Από ένα βήμα σε ένα άλλο βήμα να στρώνει τα κομμάτια ψυχής του στην σωστή φορά του ανέμου γνωρίζοντας με σοφία πως έτσι θα μπορέσει να ταξιδέψει εκεί που επιθυμεί.

«Όποιος σπέρνει ανέμους θερίζει θύελλες»

Φανταστείτε τον εαυτό σας ως ταξιδιώτη που σημείωσε στο χάρτη τον μακρινό τόπο που θέλει να γνωρίσει. Τότε όλα τα μέσα μεταφοράς που επιλέγετε να κινηθείτε στοχεύουν σε μία κατεύθυνση. Κάθε τι που παρουσιάζεται μπροστά σας, μπορεί να ζυγιστεί και να χρησιμοποιηθεί καταλλήλως. Ξαφνικά τα μολύβια έχουνε παρέα άλλα μολύβια και το λευκό χαρτί έχει άλλα γεμάτα χαρτιά ως συνοδοιπόρους. Η μετάδοση ενός μηνύματος βρίσκει το πρόσφορο έδαφος και το νόημα της συγγραφικής μας υπόστασης γίνεται ακόμα μεγαλύτερο χτίζοντας γερά θεμέλια.

Κι αν ο άνεμος έρχεται κόντρα εκεί που θέλουμε να κινήσουμε, τότε το ταξίδι γίνεται περισσότερο γοητευτικό. Αν εμείς γνωρίζουμε τον τόπο που θέλει η πένα μας να φτάσει, τότε πάντα θα υπάρχει ένας άνεμος ικανός για να σαλπάρουμε. Αρκεί να μην προδώσουμε τις δικές μας αξίες. Αρκεί να μείνουμε πιστοί στο λευκό μας χαρτί που λαχταρά την δική μας ελεύθερη βούληση. Αρκεί να είμαστε οι ίδιοι οι άνεμοι της ζωής μας.

«…από τότε που ο άνεμος μου εναντιώθηκε, έμαθα να σαλπάρω με όλους τους ανέμους»
Φρήντριχ Νίτσε, Γερμανός φιλόσοφος

*Ο τίτλος του σημερινού άρθρου είναι από το έργο “Ο Μικρός Ναυτίλος” του Οδυσσέα Ελύτη

Ακολουθήστε μας

Πότε γράφτηκαν τα ομηρικά έπη; Οι φιλόλογοι απαντούν

Πότε γράφτηκαν τα ομηρικά έπη; Οι φιλόλογοι απαντούν

Σύμφωνα με το ενδιαφέρον άρθρο του Βαγγέλη Κανσίζογλου στο lavart.gr, "η απόλυτη χρονολόγηση συγκρότησης των ομηρικών επών είναι αδύνατη, εικάζεται ότι αυτά, στη μνημειώδη μορφή που γνωρίζουμε σήμερα, συντέθηκαν ήδη κατά τον 8o προχριστιανικό αιώνα, δηλαδή ακριβώς την...

Ερωτικό

Ερωτικό

  γράφει η Άντια Αδαμίδου - Ερωτικό oι πόλεις συντρίβονται λίγο πριν εκτοξευθούμε στο φως μη με κοιτάζεις έτσι μόνο δώσε μου ένα μενεξέ του απρίλη -μα είναι χειμώνας- μια σταγόνα της αυγής -μα εδώ είναι έρημος- κοίταξε από το παράθυρό σου βλέπεις ό,τι βλέπεις δεν...

Παρ’ ολίγον μέλλον!

Παρ’ ολίγον μέλλον!

Είναι εξόχως αυθαίρετη η σκέψη πως η επιλογή και η ‘διαλογή’ μπορεί να λειτουργήσει θετικά μέσα στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Θαλασσινοί θρήνοι

Θαλασσινοί θρήνοι

- γράφει η Βάλια Καραμάνου - Η μοναξιά, το αναπόφευκτο του θανάτου και η πανίσχυρη Μοίρα είναι θέματα που απαντώνται συχνά στην λογοτεχνία και μάλιστα συχνά σε ειδυλλιακά φυσικά τοπία. Ίσως γιατί ο αφανισμός είναι κομμάτι της υπόστασής μας και κατ’ επέκταση της φύσης...

Ικέτιδες του Ευριπίδη: «αγώνας λόγων» μεταξύ του Θησέα και του Κήρυκα

Ικέτιδες του Ευριπίδη: «αγώνας λόγων» μεταξύ του Θησέα και του Κήρυκα

- γράφει ο Φιλόλογος & Συγγραφέας Χρίστος Σοροβέλης - Στον Επιτάφιο του Θουκυδίδη ο αγορευτής Περικλής υπερασπίζεται το δημοκρατικό πολίτευμα, διότι η πόλη δεν είναι έρμαιο κάποιου ή κάποιων πολιτικών, αλλά αποφασίζει ο λαός για την τύχη του. Ο Αθηναίος πολιτικός...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Διαβάστε κι αυτά

Ικέτιδες του Ευριπίδη: «αγώνας λόγων» μεταξύ του Θησέα και του Κήρυκα

Ικέτιδες του Ευριπίδη: «αγώνας λόγων» μεταξύ του Θησέα και του Κήρυκα

- γράφει ο Φιλόλογος & Συγγραφέας Χρίστος Σοροβέλης - Στον Επιτάφιο του Θουκυδίδη ο αγορευτής Περικλής υπερασπίζεται το δημοκρατικό πολίτευμα, διότι η πόλη δεν είναι έρμαιο κάποιου ή κάποιων πολιτικών, αλλά αποφασίζει ο λαός για την τύχη του. Ο Αθηναίος πολιτικός...

Η τέχνη μέσα απ’ τα μάτια του Δημήτρη Μαυροκεφαλίδη

Η τέχνη μέσα απ’ τα μάτια του Δημήτρη Μαυροκεφαλίδη

- γράφει η Άντια Αδαμίδου -   Ανάμεσα στις πολλές και διαφορετικές απόψεις που κυκλοφορούν περί τέχνης και έκφρασης στην εποχή μας, μπορεί κανείς να διακρίνει ορισμένες οπτικές, οι οποίες αποτελούν αναμφίβολα μαθήματα και φιλοσοφία ζωής. Ο Δημήτρης...

«Θα πω τραγούδια όμορφα και άσματα σπουδαία»: Η Θέση της Καλεβάλα στη Weltliteratur

«Θα πω τραγούδια όμορφα και άσματα σπουδαία»: Η Θέση της Καλεβάλα στη Weltliteratur

- γράφει ο Ανδρέας Αντωνίου - Στα τελευταία μου άρθρα για τον Νεοφορμαλισμό και για τα προβλήματα που παρουσιάζει η σύγχρονη κυπριακή ποίηση, έχω υποστηρίξει πως ο δρόμος που πρέπει να ακολουθήσει η ελληνική/κυπριακή ποίηση είναι ο δρόμος της weltliteratur, δηλαδή τον...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου