ξεκόλλα απ’ τη σχεδία! – Δημήτρης Βλάχος – Κωνσταντίνος Βλάχος

γράφει η Άννα Δεληγιάννη – Τσιουλπά

Αν ο πρώτος στόχος στη ζωή είναι να εργαστείς για να αποκτήσεις πολλά αγαθά -επειδή η ζωή είναι ένα διάστημα με αρχή και τέλος-ο δεύτερος στόχος θα πρέπει να είναι, εφόσον έχεις επίγνωση, πώς θα ξεφορτωθείς το βάρος και τις ευθύνες που γεννούν τα υλικά πράγματα αλλά και τις ιδέες γύρω από αυτά και τις ψευδαισθήσεις της προσωπικής απόλαυσης μέσα σε μια ήδη ομολογούμενη πλήξη.

«ξεκόλλα απ’ τη σχεδία» μας λένε οι συγγραφείς του παρόντος βιβλίου-μελέτης, με διαφορετικό ύφος, ίσως αυτό ενός νέου πειράματος, με μια φυσική φιλοσοφία, η οποία υπαγορεύει την αρμονική συνύπαρξη του πνεύματος με τον αισθητό κόσμο.

Πρόκειται για ένα βιβλίο, προσφορά στον άνθρωπο του 21ουαιώνα, γεμάτο αγάπη και πόθο των συγγραφέων να ζήσει ο άνθρωπος πραγματικά, να δώσει νόημα στην καθημερινότητά του, να απολαύσει τούτη την επίγεια πορεία του, αφού δεν ήρθε απλώς για να φύγει αλλά να δημιουργήσει το σήμερα και το αύριο των παιδιών του, όπως πραγματικά του αξίζει. Όλα μέσα από μια έγκυρη πληροφόρηση, συνθετική και αναλυτική σκέψη, κατανόηση των φαινομένων και μια θρησκευτική διάσταση, χάρη σε μια υπέρτατη εσωτερική ελευθερία. Μπροστά στο υλικό χρέος, προκύπτει το ηθικό, που όμως δύσκολα εξοφλείται, γιατί βασική παράμετρος είναι η συνείδηση.

Προς τούτο επιστρατεύονται επιτυχώς μύθος και πραγματικότητα, ο Όμηρος και σύγχρονοι συγγραφείς με ένα σκεπτικό που δομείται με τρόπο αλληγορικό, υπαινικτικό, ιδιόμορφα αληθινό, προμηνύοντας μια άξια και επιτυχημένη διαδρομή, για εκείνον που επιθυμεί να βελτιώσει τον τρόπο ζωής του, να βελτιώσει και τη ζωή των άλλων και κατ’ επέκταση το κοινωνικό γίγνεσθαι.

Οι συγγραφείς, που γνωρίζουν καλά την Οδύσσεια, με τη χρήση του διαλόγου, αφήνουν τεχνηέντως να ρέει στις σελίδες του βιβλίου ο μύθος της επιστροφής του Οδυσσέα στην Ιθάκη, εστιάζοντας στο θέμα της «ενηλικίωσης» υπό την έννοια της ωριμότητας. Ενηλικίωση ναι, ωριμότητα όμως;

«ξεκόλλα απ’ τη σχεδία» που σημαίνει επί της ουσίας ξεφορτώσου τον παλιό σου εαυτό, προχώρα δημιουργικά, θέσε στόχους, προχώρα με αυτοπεποίθηση και σιγουριά.

Ένα βιβλίο, άριστο σε ό,τι αφορά τη γλώσσα, το ύφος, την τεχνική, τη σύνθεση και τη δομή. Ένα έργο πρωτότυπο, γραμμένο με έναν φυσικό προικισμό, με τη δωρεά της αισθαντικότητας και της διορατικότητας για όσα συμβαίνουν και θα συμβούν, όπου αναλύονται και συνθέτονται τα παρόντα με τον μύθο. Ένας κόσμος στον οποίο εισάγει τον νέο άνθρωπο και του δίνει τρόπο να σκεφτεί. Μια ακέραιη ανθρωπιά, που διαπερνά τις σελίδες, μέσα από μια αναπλαστική μνήμη, με φαντασία που σαφώς ξεπερνά τη γνώση χωρίς να απομακρύνεται πολύ από αυτήν.

Με ύφος προσωπικό, εύγλωττο και μια ιδιαιτερότητα γλωσσικής υφής, π.χ. η αξιολογική ισχύς του επιθέτου έκθαμβος, ανοίγουν οι συγγραφείς χώρο, να κατανοήσει ο αναγνώστης τα νοήματα με προμετωπίδα ίσως το «η ζωή μου δίνει γνώση και η γνώση με κάνει να ζω, να ζω καλά». Στοχάζονται περισσότερο και δημιουργούν ως συνειδητοί τεχνίτες του λόγου με πειστικότητα και θέρμη, χρωματίζοντας έντονα τις εναλλαγές του μύθου με την πραγματικότητα. Αποδίδουν στα πρόσωπα μια άριστη ψυχική νομοτέλεια, γιατί αποσκοπούν στη διακρίβωση της δράσης και της αποφασιστικότητας. Όλο το έργο το διατρέχει ένας νοηματικός δυναμισμός, που απαιτεί εγρήγορση και στοχασμό, σε ένα παιχνίδι ερωταποκρίσεων όπου το ύφος του λόγου είναι εναρμονισμένο με το ήθος. Πρέπει να καταφέρει και ο αναγνώστης να το παρακολουθήσει συμμετέχοντας σε αυτό, εκεί που όπως προείπα δημιουργούνται ηθελημένα κενά για τη συμμετοχή του, με το πιθανό ερώτημα: «τι κάνω τώρα εγώ;»

Ανάμεσα στα άλλα, υπεισέρχεται θαρρώ η δημοκρίτεια έννοια του καθήκοντος άρα και ο αυτοσεβασμός. Το κακό συνδέεται με τον άνθρωπο και αποσυνδέεται με το θείο.

Μια ιδιαίτερη μέθοδος συμβουλευτικής και προσωπικής ανάπτυξης και υπεροχής με κρίκους που συνδέουν χαρακτήρες του μύθου και της πραγματικότητας και με μία τεχνική γραφής που αποδεικνύει πότε και από ποιον τα λόγια μας προδίδουν σύνεση και πότε αυτή εκλαμβάνεται ως θρασύτητα. Γιατί οι σκοπιμότητες, πανταχού και πάντοτε παρούσες, άλλους εξυπηρετούν και άλλους βλάπτουν.

Αλλά πώς προλαμβάνεται το μη ορθό; Με τον ώριμο στοχασμό σε συνάφεια και με την πείρα που προσδίδουν τα χρόνια, η ηλικία.

Η κατηγορία «νέος» στην παρούσα μελέτη αποτελεί στοιχείο ζωτικής σημασίας το οποίο ενισχύεται μέσα από το παράδειγμα τόσο του Οδυσσέα αλλά κυρίως του Τηλέμαχου. Γιατί η συμπεριφορά των προσώπων στην παρούσα υποδειγματική μελέτη δεν εγγράφεται στο πλαίσιο μιας οριζόντιας χαρακτηρολογίας αλλά ανακαλύπτεται ως αποτέλεσμα πολλαπλών παραγόντων

Ξεκόλλα από τα τετριμμένα. Απομακρύνσου από αυτά που σε ταλαιπωρούν, που είναι περισσότερο οι αρνητικές σκέψεις που μπλοκάρουν τον εαυτό σου, ο οποίος βαλτώνει στα παλιά, από ανωριμότητα και φόβο.

Απαιτητικέ μου αναγνώστη, δεν είσαι «Ο χιονάνθρωπος των σπηλαίων» για να επινοείς τεχνικές επιβίωσης, μόνος, χάριν της απόλυτης ελευθερίας. Είσαι ον κοινωνικό και οφείλεις να ανακτάς τις δυνάμεις σου και να ζεις ανάμεσα σε ανθρώπους όπως πραγματικά ορίζει η ιδιοσυγκρασία σου και η αποστολή σου. Η ζωή είναι ωραία, μας λένε οι συγγραφείς με τον πιο πρωτότυπο τρόπο, σε ένα βιβλίο, σημαντική προσφορά στα Ελληνικά Γράμματα, που αξίζει να διαβάσεις αργά και προσεκτικά, γιατί έρχεται να μας υπενθυμίσει την αληθινή γνώση μέσα από τη διαδικασία του παραδείγματος και της ενδοσκόπησης, γιατί σε μια εποχή απάνθρωπη, όπου μας πληγώνει το άκρατο, υλιστικό και ωφελιμιστικό πνεύμα, σε μια ακόρεστη και ανελέητη εποχή, γεμάτη σκοπιμότητες, υστεροβουλία, ιδιοτέλεια, υποκρισία και ρηχότητα, έχουμε ανάγκη να ξεπεράσουμε την υποκειμενικότητα, να αναβαθμιστούμε, να δράσουμε, να αφήσουμε πίσω τον παλιό μας εαυτό, να ξεκολλήσουμε από τη σχεδία, εμείς οι νέοι Οδυσσείς.

Αν είσαι αποφασισμένος να αλλάξεις, αν έχεις τη γνώση, αν έχεις την υπομονή να μελετήσεις όχι απλώς να διαβάσεις, να δεις και αυτή την Οδύσσεια του Ομήρου όχι σαν παραμύθι αλλά σαν ένα εγχειρίδιο συμβουλευτικής -έτσι το βλέπουν οι συγγραφείς-διάβασε τούτο το βιβλίο μία, δύο και περισσότερες φορές γιατί το χρειάζεσαι. Και να έχεις υπόψη σου ότι δεν είναι ένα απλό μυθιστόρημα να μετράς σελίδες για να δεις πώς τα βολεύουν οι ήρωές του. Πρόκειται για Μελέτη, οδηγό καλύτερης διαβίωσης, μαθήματα ζωής με αφορμή την Οδύσσεια, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στον υπότιτλο του βιβλίου, για να έχεις, κατά τον εθνικό μας ποιητή Δ. Σολωμό, πάντα ανοιχτά, πάντα άγρυπνα τα μάτια της ψυχής σου.

Ακολουθήστε μας

Οι προσφορές των εφημερίδων για το Σαββατοκύριακο 24 – 25 Φεβρουαρίου 2024

Οι προσφορές των εφημερίδων για το Σαββατοκύριακο 24 – 25 Φεβρουαρίου 2024

Real News https://youtu.be/Ls_AhdE_48oΚαθημερινή https://youtu.be/e4WcN0I4SeE?si=FMFk6LVSJyUZKDMJ Πρώτο Θέμα Το Βήμα της Κυριακής Δώστε μας το email σας και κάθε Παρασκευήθα έχετε στα εισερχόμενά σας τις προσφορές των εφημερίδων (Δεν στέλνουμε...

Λένια, μια ιστορία με όνομα, της Αλεξάνδρας Συρίγου

Λένια, μια ιστορία με όνομα, της Αλεξάνδρας Συρίγου

- γράφει η Κατερίνα Σιδέρη - Σε ένα σπίτι που ξεχειλίζει η αγάπη και η καλοσύνη γεννήθηκε η μικρή Γιασεμή. Το όνομά της κρύβει μια ιστορία και το άρωμα του γιασεμιού θα χαρακτηρίζει τόσο την ίδια όσο και τους οικείους της. Μητέρα της η Ελενίτσα, πατέρας της ο Περικλής...

Πώς να γίνεις κατάσκοπος, του Ντανιέλ Νεσκένς

Πώς να γίνεις κατάσκοπος, του Ντανιέλ Νεσκένς

Τι είναι κατάσκοπος; Ποια είναι τα προσόντα και ποιοι οι δώδεκα χρυσοί κανόνες του καλού κατασκόπου; Τι τεχνικές κατασκοπείας να ακολουθήσω και τι λάθη γίνονται συνήθως; Τι περιέχει η βαλίτσα του κατασκόπου; Ποιοι είναι οι θρυλικότεροι κατάσκοποι; Αυτά και άλλα...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Επιμέλεια άρθρου

Διαβάστε κι αυτά

Βιβλιοκριτικές
Λένια, μια ιστορία με όνομα, της Αλεξάνδρας Συρίγου
Λένια, μια ιστορία με όνομα, της Αλεξάνδρας Συρίγου

Λένια, μια ιστορία με όνομα, της Αλεξάνδρας Συρίγου

- γράφει η Κατερίνα Σιδέρη - Σε ένα σπίτι που ξεχειλίζει η αγάπη και η καλοσύνη γεννήθηκε η μικρή Γιασεμή. Το όνομά της κρύβει μια ιστορία και το άρωμα του γιασεμιού θα χαρακτηρίζει τόσο την ίδια όσο και τους οικείους της. Μητέρα της η Ελενίτσα, πατέρας της ο...

ΒιβλιοκριτικέςΠαιδική λογοτεχνία
Πώς να γίνεις κατάσκοπος, του Ντανιέλ Νεσκένς
Πώς να γίνεις κατάσκοπος, του Ντανιέλ Νεσκένς

Πώς να γίνεις κατάσκοπος, του Ντανιέλ Νεσκένς

Τι είναι κατάσκοπος; Ποια είναι τα προσόντα και ποιοι οι δώδεκα χρυσοί κανόνες του καλού κατασκόπου; Τι τεχνικές κατασκοπείας να ακολουθήσω και τι λάθη γίνονται συνήθως; Τι περιέχει η βαλίτσα του κατασκόπου; Ποιοι είναι οι θρυλικότεροι κατάσκοποι; Αυτά και άλλα...

Βιβλιοκριτικές
Ο άνεμος ξέρει τ’ όνομά μου, της Ιζαμπέλ Αλιέντε
Ο άνεμος ξέρει τ’ όνομά μου, της Ιζαμπέλ Αλιέντε

Ο άνεμος ξέρει τ’ όνομά μου, της Ιζαμπέλ Αλιέντε

- γράφει η Κατερίνα Σιδέρη - Ο Ζάμουιλ είναι ένα παιδί 6 χρονών. Πατέρας του είναι ο γιατρός Ρούντολφ που προσφέρει δωρεάν τις υπηρεσίες του σχεδόν στους μισούς ασθενείς του και μητέρα του η Ράχελ, δασκάλα μουσικής. Είναι Εβραίοι και ζουν στην Αυστρία. Ο Ζάμουιλ...

Βιβλιοκριτικές
Σταύρος Μίχας: ‘Ραβδοσκόπος του κενού’
Σταύρος Μίχας: ‘Ραβδοσκόπος του κενού’

Σταύρος Μίχας: ‘Ραβδοσκόπος του κενού’

Σταύρος Μίχας Ραβδοσκόπος του κενού _ γράφει ο Σίμος Ανδρονίδης - Οι εκδόσεις ‘Μανδραγόρας’ εξέδωσαν εντός του 2023 την όγδοη κατά σειρά ποιητική συλλογή του Σταύρου Μίχα, που εν προκειμένω φέρει τον εξόχως ποιητικό τίτλο ‘Ραβδοσκόπος του κενού’. Σε αυτό το...

Βιβλιοκριτικές
«…και χορεύω τις νύχτες», της Γαβριέλλας Νεοχωρίτου
«…και χορεύω τις νύχτες», της Γαβριέλλας Νεοχωρίτου

«…και χορεύω τις νύχτες», της Γαβριέλλας Νεοχωρίτου

 Γαβριέλλα Νεοχωρίτου Εκδόσεις ΦΙΛΙΠΠΟΤΗ - γράφει η Βάλια Καραμάνου - Τι είναι ο κόσμος μας; «Ένα όνειρο μέσα σε όνειρο» ισχυριζόταν ο Πόε, ένα «καταφύγιο που φθονούμε» έγραφε ο Καρυωτάκης. Ένας τέτοιος κόσμος ξεδιπλώνεται στην ποιητική συλλογή της Γαβριέλλας...

Βιβλιοκριτικές
Από ήλιο σε ήλιο: Αποσπερίτης, της Μαίρης Κόντζογλου
Από ήλιο σε ήλιο: Αποσπερίτης, της Μαίρης Κόντζογλου

Από ήλιο σε ήλιο: Αποσπερίτης, της Μαίρης Κόντζογλου

Σέριφος, ένα μικρό νησί με κατοίκους που αγωνίζονται να επιβιώσουν με ελάχιστες καλλιέργειες και με σκληρή καθημερινότητα. Η γη του όμως είναι πλούσια σε μετάλλευμα και γι’ αυτό μπαίνει στο στόχαστρο επιτήδειων που θέλουν να πλουτίσουν άκοπα και γρήγορα. Έτσι, το...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου