Οι σύντομες ματιές της Τεμπρίδου στις ζωές των ανθρώπων

21.08.2018

Γιώτα Τεμπρίδου
Ένεκεν
ISBN: 978-960-86532-9-0

Έχουμε αρκετές φορές διαπιστώσει ότι τα τελευταία χρόνια το διήγημα έχει επιστρέψει δυναμικά στα γράμματα. Σε αυτό με βοήθησε και το διαδίκτυο με τις απαιτήσεις του σε μικρή έκταση. Ταυτόχρονα όμως αναδύθηκε και μία υποκατηγορία, εκείνη των μικροδιηγημάτων (ή flash stories ή snap stories) που κερδίζουν όλο και περισσότερους οπαδούς. Η περιορισμένη έκταση έχει βέβαια τις δικές της απαιτήσεις, καθώς σε λίγες εκατοντάδες λέξεις πρέπει να εξελιχθεί μία πλοκή και να χτιστούν χαρακτήρες.

Στο δρόμο αυτό κινείται και η συλλογή διηγημάτων της Γιώτας Τεμπρίδου «η ωδή που δεν έγραψα» (ένεκεν, 2017). Στη συλλογή συχνή είναι η παρουσία του θανάτου (σελ. 7, 10, 11, 26, 28, 34, 46, 55)∙ μα ο θάνατος της Τεμπρίδου είναι μία φυσική κατάσταση, απέχοντας τόσο από κάθε βίαιη προσέγγιση όσο και από τον πόνο που συνήθως γεννά. Το προσεγγίζει ως ένα κοινωνικό συμβάν. Άλλωστε, όλα τα μικρά διηγήματα είναι μικρές ματιές της συγγραφέως στον κοινωνικό χώρο.

Με ευαισθησία αγγίζει καθημερινά προβλήματα και φωτίζει μυθοπλαστικά οπτικές τους. Άλλοτε με μηδενική εστίαση και άλλες φορές με εσωτερική, ο ενδοδιηγητικός κατά βάση αφηγητής αποκαλύπτει μικρές -και συχνά αδιάφορες για τους γύρω- καθημερινές ιστορίες (σελ. 10, 18, 22, 43). Μολονότι ο αφηγητής στέκεται μακριά συναισθηματικά, εντούτοις η θερμή αφήγηση τον φέρνει πολύ κοντά στους ήρωες του (σελ. 11, 33, 47).

Και έχει ενδιαφέρον ότι μέσα στη σύντομη πλοκή η Τεμπρίδου οικοδομεί ενδιαφέροντες και στιβαρούς χαρακτήρες. Γύρω τους υπάρχουν Βέβαια και δευτερεύοντες ήρωες, που συνήθως λειτουργούν ως σημεία αναφοράς για να φανούν οι αλλαγές στην ψυχολογία των πρωταγωνιστών (σελ. 25, 30). Χαρακτηριστικό είναι ότι δεν εντοπίζεται κάποιος προππικός συμπαραστάτης ανταγωνιστής σειράς. Βέβαια, η αρχετυπική Σκιά του Γιουνγκ καλύπτει κάθε ιστορία.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι μία λεπτή ειρωνεία διατρέχει τις διηγήσεις της. Μα τούτη αντικατοπτρίζει την ειρωνεία της ίδιας της ζωής με τις ανατροπές της (σελ. 9, 15, 27, 33, 39) εξάγοντας μία στοχαστική διάθεση (σελ. 17,  18, 21, 43, 45, 49). Η ίδια αυτή η ανατρεπτική ειρωνεία συμπλέκεται με την πλοκή της εξιστόρησης μέσα από αναδρομικές αφηγήσεις (σελ. 32, 34, 40, 47).

Επιλογικά, η Τεμπρίδου φέρνει στο προσκήνιο στιγμές σκηνές από τη ζωή απλών ανθρώπων που περνούν αδιάφορες από την κοινωνία. Με τη λεπτή ειρωνεία που διακρίνει τη γραφή της εκθέτει το ειδικό προσεγγίζοντας σαν ψηφιδωτό το συλλογικό. Τα σύντομα αστικά μικροδιηγήματά της αναδεικνύουν την μυθοπλαστική ευρηματικότητα της συγγραφέως πλέκοντας μέσα σε λίγες λέξεις σύντομες πλοκές, με ανάδρομη συχνά αφήγηση που φωτίζει την ψυχολογία των ηρώων της.

Κράτα το

Κράτα το

Ακολουθήστε μας!

Οδηγός ιστοσελίδας

Αρχείο

Διαβάστε κι αυτά

Αντιός, Σεχραζάντ, του Donald Westlake

Αντιός, Σεχραζάντ, του Donald Westlake

Το «Αντιός, Σεχραζάντ» το πρότεινε ο απηγμένος ήρωας στο «Τραγούδι του κούκου» και ναι, είναι πολύ διασκεδαστικό αλλά και σκεπτικιστικό. Αν και γραμμένο το 1970 είναι τόπους τόπους ξεκαρδιστικό, η αγωνία του στερημένου από έμπνευση συγγραφέα διαχρονική και οι αγωνίες...

Καζούο Ισιγκούρο: «Ένας καλλιτέχνης του ρέοντος χρόνου»

Καζούο Ισιγκούρο: «Ένας καλλιτέχνης του ρέοντος χρόνου»

  Καζούο Ισιγκούρο «Ένας καλλιτέχνης του ρέοντος χρόνου»   Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ  - γράφει ο Άγγελος Πετρουλάκης - Ξεκινώ από μια ευτυχή σύμπτωση. Την ίδια ημέρα που γινόταν γνωστό πως η Σουηδική Ακαδημία απένειμε το Νόμπελ Λογοτεχνίας 2017 στον βρετανό, ιαπωνικής...

Παγωμένη σκανδάλη, του Anthony Horowitz

Παγωμένη σκανδάλη, του Anthony Horowitz

Μετά από τον «Θάνατο του 007», ο Anthony Horowitz επιστρέφει με την «Παγωμένη σκανδάλη», όπου ο διασημότερος λογοτεχνικός μυστικός πράκτορας, ο Τζέιμς Μποντ, μπλέκεται σε άλλη μία συναρπαστικά επικίνδυνη περιπέτεια. Η πλοκή τοποθετείται μετά το τέλος της επιχείρησης...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου