Select Page

Πλάτωνας – Κριτίας

Πλάτωνας – Κριτίας

 

 

ΠΛΑΤΩΝ – «ΚΡΙΤΙΑΣ»

Ανάλυση της οργανωμένης πολιτείας

 

Μία ανολοκλήρωτη τριλογία που έστω και με το ένα ατελές έργο της μας δίνει μία βασική αν όχι αναλυτική ιδέα για το πώς ήταν μία οργανωμένη κοινωνία στην αρχαιότητα αλλά και πως αυτή «εύκολα» εξαφανίστηκε εν μία νυκτί. Το μοναδικό αυτό έργο του Πλάτωνα δεν ολοκληρώθηκε – εικάζουν κάποιοι – διότι ξεκίνησε να γράφει τους «Νόμους», κάτι που δεν υποστηρίζεται από άλλους εφόσον πιστεύουν ότι το τέλος του «Κριτία» είναι φυλασσόμενο μαζί με άλλα σημαντικά έργα ή έχει καταστραφεί.

Ο υπότιτλος «Ατλαντικός» μας αναφέρει απ’ ακριβώς για το ποιο είναι το κεντρικό θέμα του έργου, η Ατλαντίδα η οποία γνώρισε τον απόλυτο πλούτο και την μοναδική οργάνωση αλλά και την καταστροφή. Η ιστορία διαδραματίζεται εννέα χιλιάδες χρόνια πριν από την εξιστόρηση του Κριτία προπάππου του Πλάτωνα με πηγή τις πληροφορίες που έδωσαν στον Σόλωνα οι ιερείς της Αιγύπτου (μάλιστα αυτό υποστηρίζεται πως συνέβη, καθώς εφόσον η γη καταποντίστηκε στον βυθό χάθηκαν μαζί της και τα όποια έργα και συγγράματα της εποχής). Παρουσιάζονται δύο μεγάλες πόλεις η μία η οποία βρίσκεται στην Αττική γη και η άλλη είναι η Ατλαντίδα η οποία είναι τόσο μεγάλη όσο η σημερινή Ασία και Αφρική. Δεδομένου ότι έχουν υπάρξει πολλές γεωλογικές μεταβολές από την αρχαιότητα έως σήμερα λέγεται πως οι ήπειροι ήσαν αρκετά πιο κοντά η μία στην άλλη και δεν θύμιζαν τίποτα από το σήμερα. Βάση αυτής της ιδέας είναι αρκετοί αρχαίοι χάρτες οι οποίοι δείχνουν σημερινές ηπείρους κολλημένες την μία στην άλλη και που σήμερα οι συγκεκριμένοι ήπειροι έχουν απομακρυνθεί αρκετά.

             Πρώτα αναλύεται η Αττική, στον «Κριτία», όπου ήταν μία πόλη προστατευόμενη από τον Ήφαιστο και την Αθηνά και εύφορη και έπειτα ο αφηγητής περνάει σε μία μεγαλύτερη και πιο λεπτομερέστερη ανάλυση αυτή της Ατλαντίδας. Η Ατλαντίδα ήταν προστατευόμενη από τον Ποσειδώνα και ήταν διαιρεμένη σε δέκα βασίλεια για να διοικείται ευκολότερα. Βασιζόμενη σε μία πολύ αυστηρή νομοθεσία οι κάτοικοι κατάφεραν να αναπτύξουν τέτοιο πολιτισμό που τελειότερος δεν υπήρχε πριν. Η τεχνολογία είχε φτάσει σε πολύ υψηλά επίπεδα , πολύ πιο υψηλά από τα σημερινά δεδομένα, κάτι που από την υπερβολή είχε στο τέλος τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα. Οι κάτοικοι έπαψαν να σέβονται τους θεούς με αποτέλεσμα οι θεοί να καταστρέψουν όλη την ήπειρο με έναν κατακλυσμό που διήρκεσε μία νύχτα.

               Η υπερβολική αφήγηση και τα μεγέθη έχουν κάνει αρκετούς αναλυτές να μιλούν για μία υπερβολή που παρουσιάζεται σε ιστορίες φαντασίας και να υποστηρίζουν ότι τα πράγματα δεν ήταν ακριβώς έτσι. Κάποιοι άλλοι όμως μελετώντας στο σύνολό του το συγγραφικό έργο του Πλάτωνα αλλά και άλλων αρχαίων φιλοσόφων κάνουν λόγο για ένα πηγάδι πληροφοριών που ίσως βοηθήσει να ανακαλυφθεί στις μέρες μας η λεγόμενη χαμένη Ατλαντίδα.

               Το τέλος του έργου αφήνει πολλά ερωτήματα για το πώς ακριβώς βυθίστηκε και εξαφανίστηκε ο λαμπρός πολιτισμός διότι «κόβεται» ακριβώς στο σημείο όπου οι πληροφορίες που θα έδινε ίσως να άλλαζαν και όλη την ιστορία της ανθρωπότητας. Πολλοί υποστηρίζουν ότι ίσως οι πληροφορίες να μην ήταν μόνο για το πως καταστράφηκε η νήσος αλλά επίσης να έδιναν και άλλα στοιχεία όσων αφορά την τεχνολογία που υπήρχε εκείνη την εποχή.

 

Ο μύθος της χαμένης Ατλαντίδας στο σήμερα

          Αρκετοί λάτρεις των ιστοριών, που δεν έχουν τεκμηριωθεί με ευρήματα, υποστηρίζουν πως η Ατλαντίδα είναι θέμα χρόνου να βρεθεί έτσι ώστε να μπορέσουμε να γνωρίσουμε πολλά πράγματα για το παρελθόν γενικά της ανθρωπότητας. Η αφήγηση του «Κριτία» όπως αναφέρεται από τον «Πλάτωνα» και με όποια υπερβολή την διακρίνει δεν παύει να είναι μία συλλογή πληροφοριών που οι περισσότερες, έχει τεκμηριωθεί, είναι αληθείς. Σχετικά με το μέγεθος της ηπείρου που βυθίστηκε, επιστήμονες έχουν ήδη υποστηρίξει πως είναι αληθινό όπως περιγράφεται όχι μόνο από τους χάρτες της αρχαιότητας αλλά και από κάποια ευρήματα που έχουν βρεθεί στον Ατλαντικό ωκεανό. Πολλοί υποστηρίζουν πως ο λόγος που ονομάστηκε έτσι ο ωκεανός ήταν ο μύθος της χαμένης Ατλαντίδας και ότι μέσω των γεωλογικών φαινομένων μετατοπίστηκε στο βυθό έτσι ώστε στο σήμερα να βρίσκεται μεταξύ των ηπείρων της Αμερικής και της Ευρώπης. Μάλιστα και ο όρος «νέος κόσμος» που αναφέρεται στην Αμερικάνικη ήπειρο είναι βγαλμένος και αυτός από την βυθισμένη πολιτεία.

               Κάποιοι συνδέουν όλα τα παραπάνω, και πάλι βασιζόμενοι στον Πλάτωνα, με το λεγόμενο «τρίγωνο των Βερμούδων» όπου έχουν παρατηρηθεί φαινόμενα εξαφάνισης πλοίων με μυστηριώδη τρόπο. Υποστηρίζουν ότι η χαμένη τεχνολογία της νήσου ίσως να προξενεί όλα αυτά τα φαινόμενα τα οποία δεν μπορούμε με σιγουριά να εξετάσουμε με τη σημερινή τεχνολογία που έχουμε στα χέρια μας.

               Υπάρχουν βέβαια και οι απόψεις ότι η βυθισμένη ήπειρος μπορεί να βρίσκεται και στον βυθό της Ελλάδας και να συνδέεται με την Σαντορίνη και την ηφαιστειακή καταστροφή που εξαφάνισε και τον Μινωικό Πολιτισμό. Αυτό πιστεύουν όσοι ισχυρίζονται την διαφορά των ημερολογίων των Ελλήνων και των Αιγυπτίων όπου οι Αιγύπτιοι πρόσθεταν ένα μηδενικό στις ημερομηνίες και μπορούσε κάλλιστα το 9000 να είναι 900 και η καταστροφή να συμπίπτει με αυτή της Θήρας.

               Μετά την καταστροφή που υπέστη η Ατλαντίδα πλήθος συγγραφέων αναφέρουν πως ίσως οι ελάχιστοι διασωθέντες κάτοικοι βρήκαν καταφύγιο στην σημερινή Αίγυπτο δημιουργώντας τις πυραμίδες που ακόμη και στις μέρες μας θεωρούνται έργα τέχνης και μυστηριώδους αρχαίας τεχνολογίας. Αν κάτι τέτοιο δεν ισχύει δημιουργούνται εύλογα ερωτήματα για το πώς έχουν φτιαχτεί οι πυραμίδες σε μία περίοδο που η τεχνολογία δεν ήταν σε σημαντικά επίπεδα. Υπάρχουν επίσης και αυτές οι φήμες που θέλουν την κατασκευή των πυραμίδων μέχρι και με την χρησιμοποίηση του αιθέρα – που οι αρχαίοι μύστες μπορούσαν και τον έλεγχαν. Κάτι τέτοιο όμως δεν έχει μέχρι σήμερα αποδειχθεί.

               Υπάρχουν, βέβαια, και οι θεωρίες όπου αναφέρονται στην αιώνια διαμάχη μεταξύ αρχαίας Αιγηίδας και αρχαίας Ατλαντίδας όπου κατά κάποιο τρόπο αυτή η σύγκρουση φυλών μπορεί να συμβαίνει μέχρι και στις μέρες μας. Μάλιστα οι υπέρμαχοι αυτών των θεωριών μιλούν με τα στοιχεία που μας έρχονται από την γεωλογία με την δημιουργία της Πελασγονίας που πρώτη αναδύθηκε από την θάλασσα.

               Ένα άλλο έργο που θα μπορούσε κάλλιστα να υποστηρίξει την θεϊκή καταγωγή των Ατλάντων και συνάμα και την δημιουργία της πολιτείας τους, είναι και αυτό του Ησίοδου «Έργα και ημέραι» όπου μιλάει για τα γένη του ανθρώπου και τα βασικά χαρακτηριστικά τους. Το «χρυσό γένος» που φτιάχτηκε πρώτο και είχε όλα τα στοιχεία σχεδόν των θεών, έπειτα ακολούθησε το «αργυρό γένος» όπου δεν είχε καμία σχέση με το χρυσό, ακολουθεί το «χάλκινο γένος» που είχε ακόμη λιγότερα θεϊκά στοιχεία για να περάσουμε στο «ηρωικό γένος» που χαρακτηριζόταν έτσι το γένος των ημίθεων και να καταλήξουμε τέλος στο «σιδερένιο γένος» που είναι και το πιο άχρηστο. Με βάση τις πληροφορίες του Ησίοδου οι Άτλαντες θα μπορούσαν να ανήκουν σε ένα από αυτά τα γένη των ανθρώπων που είχαν στοιχεία των θεών αλλά επειδή δεν γνωρίζουμε πότε περίπου αυτά δημιουργήθηκαν δεν μπορούμε να πούμε με σιγουριά που ανήκαν οι κάτοικοι της Ατλαντίδας.

 

Συμπέρασμα

             Ο Πλάτωνας είναι ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες φιλοσόφους ο οποίος έχει προσφέρει πολλά στην παγκόσμια φιλοσοφία εμπνέοντας πολλούς συγγραφείς έως και τις μέρες μας. Η ανάλυση του για την θρυλική Ατλαντίδα οδηγεί πολλούς ερευνητές μέχρι και σήμερα που έχουν ως σκοπό να αποκαλύψουν τα αρχαία μυστικά που έχουν συμβάλλει στην μετέπειτα πορεία της ανθρωπότητας. Αναλύοντας ταυτόχρονα με τον «Κριτία» την γεωλογία της εποχής αλλά και λαμβάνοντας υπόψη τους αρκετούς κατακλυσμούς που έχουν συμβεί έως σήμερα (Δευκαλίωνα, Δαρδάνου και Ωγύγου), μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι η Ατλαντίδα είναι μία πραγματική ιστορία και όχι προϊόν μυθοπλασίας. Κάτι τέτοιο υποστηρίζεται συχνά όταν αρκετοί επιστήμονες με γνώμονα τον «Κριτία» προσπαθούν να λύσουν και άλλα μυστήρια που συνδέονται με την βυθισμένη πολιτεία. Γι αυτόν ακριβώς το λόγο η χαμένη Ατλαντίδα και ο «Κριτίας» αν και μισοτελειωμένος θα είναι πάντα η βασική πηγή για το τι συνέβηκε χιλιάδες χρόνια πριν.

 

_

γράφει η Δέσποινα Δημότση

Επιμέλεια κειμένου

Υποβολή σχολίου

Ακολουθήστε μας!

Follows

Κερδίστε τα!

Ημερολόγιο 2018

Εγγραφείτε στο newsletter

Εκδηλώσεις

Φόρτωση περισσότερων

Διαγωνισμοί σε εξέλιξη

Υποβολή συμμετοχής!

Αρχείο

Είσοδος

Pin It on Pinterest

Αν σας άρεσε...

κοινοποιήστε το στους φίλους σας!