Select Page

«…στους ανθρώπους ψάχνω το είναι και όχι το φαίνεσθαι» – Βαγγέλης Τσερεμέγκλης

«…στους ανθρώπους ψάχνω το είναι και όχι το φαίνεσθαι» – Βαγγέλης Τσερεμέγκλης

Θάλασσα ιδεών σε ταξίδι αέναο....

(Φωτογραφία: Στράτος Γιαννόπουλος)

Φιλοξενούμενος στην σημερινή μας δημοσίευση για την λογοτεχνική δράση «Ελάτε να μιλήσουμε για τη λογοτεχνία» είναι ο ποιητής Βαγγέλης Τσερεμέγκλης,τον οποίο και ευχαριστώ για την δοτική του συνέντευξη!

 Βιογραφικό Σημείωμα

Φωτογραφία του Βαγγέλης Τσερεμέγκλης.

Αντί βιογραφικού, παραθέτω ένα ποίημά μου.

 

 Να κοιμηθείς “μπαμπά”

να ηρεμήσεις

“είπε το παιδί φεύγοντας”.

 

– Δεν ξέρω αν τα καταφέρω,

τρέχει μέσα μου η συνοικία.

 

Ξέρεις αλήθεια τι είναι συνοικία;

 

Είναι, αυτό που δεν ολοκληρώθηκε ποτέ,

είναι γέλιο που βγήκε βιασμένο,

στίχος για πλάκα,

φωνή – κραυγή

ευχοκατάρα ανάμεικτη,

σαν δάκρυ και σαν χαμόγελο μαζί.

 

Και ξέρεις μάτια μου,

τι είναι βιασμένο γέλιο;

 

Είναι εκείνο, που σε πνίγει η χαρά

κι εσύ φοβάσαι πως θα τελειώσει σύντομα.

 

Είναι που νιώθεις φεύγοντας,

ότι δεν έχει επιστροφή,

συγνώμη ή αλλάζω γνώμη,

είναι, έχω μα δεν έχω,

μπορώ μα δεν το ξέρω.

 

Ερωτηματολόγιο για Συγγραφείς και Ποιητές

  1. Γιατί γράφεις;

Η γραφή και εγώ συναντηθήκαμε όταν ήμουν σε μικρή ηλικία. Αγαπηθήκαμε, βρήκαμε το βηματισμό μας και πορευόμαστε έναν κοινό βίο, χωρίς ανταλλαγές και μικροσυμβιβασμούς. Εκείνη συνεχίζει να μου απελευθερώνει το συναίσθημα και εγώ προσπαθώ να έχω μαζί της την καλύτερη δυνατή σχέση. Φυσικά με έχει κερδίσει με εκείνη την δυνατή μορφή της, την ποίηση, χωρίς όμως να μου στερεί το δικαίωμα να ασχολούμαι περιστασιακά και με την άλλη της μορφή, την πεζογραφία. Συχνά, βασανιζόμαστε μαζί, προσπαθώντας να αντιμετωπίσουμε τις καταιγίδες των λέξεων και τις τρικυμίες των συναισθημάτων. Τα καταφέρνουμε συνήθως. Στο τέλος νιώθουμε μια αγαλλίαση, όπως αυτή της μάνας μετά τον τοκετό.

  1. Για ποιους λόγους θα συμβούλευες κάποιον να γίνει συγγραφέας ή ποιητής και γιατί να τ’ αποφύγει;

Αν κάποιος αντέχει να ζει ταυτόχρονα σε δύο κόσμους, εκείνον της καθημερινότητας με το κυνήγι της επιβίωσης και τον άλλον τον φανταστικό, ιδεατό και βασανιστικό με μία έννοια,ας ακολουθήσει τον δρόμο της καρδιάς του. Αν πάλι κάπου δει, πως αυτός ο δρόμος είναι δύσκολος και ανηφορικός, ας οπλιστεί με υπομονή και επιμονή και ας τον συνεχίσει, μέχρι άγνωστου τέλους. Αν τέλος νομίζει πως δεν έχει αυτήν την υπομονή και την καρτερικότητα να περιμένει κάτι που ίσως δεν έρθει ποτέ, ας μην το επιχειρήσει. Ίσως βλάψει και τους άλλους που αντέχουν.  

  1. Ποιο είδος γραφής αγαπάς να υπηρετείς και για ποιο πιστεύεις πως δεν έχεις τις απαραίτητες ικανότητες, διάθεση και γνώσεις για να συνεισφέρεις;

Δηλώνω ενωμένος με αιώνια δεσμά, με την Ποίηση. Δεν το βλέπω ως θέμα ικανοτήτων ή γνώσεων ή διαθέσεων. Απλά λατρεύω την “ ωδή στην αρμονία”, ως την μια και μοναδική μου θεά.

  1. Σε ποιόν εκδοτικό οίκο θα ήθελες να εκδίδεται το βιβλίο σου και γιατί;

Δεν έχω κάτι συγκεκριμένο στο μυαλό μου. Σίγουρα πάντως δεν θα ήθελα ο εκδοτικός οίκος με τον οποίον θα συνεργαζόμουν να λειτουργεί αποκλειστικά και μόνον ως εμπορική επιχείρηση. Θα ήθελα να “ ψάχνει” και να αιτιολογεί τις αποφάσεις συνεργασίας του και κυρίως να έχει μια εμμονή στην αναζήτηση “ καλών βιβλίων”, νέων συγγραφέων με πρωτότυπες ιδέες και ιστορίες. Ανθρώπους δηλαδή που θα ανοίξουν νέους δρόμους και θα βάλουν την σφραγίδα τους στην εξέλιξη της λογοτεχνίας και της ποίησης. 

  1. Τι είναι για εσένα οι αναγνώστες; Πελάτες, κριτές ή συμβουλάτορες;

Τίποτα από τα τρία. Οι αναγνώστες είναι η άγνωστη διεύθυνση που στέλνω τα γράμματα – ποιήματά μου, με κύριο σκοπό να προσφέρω αφορμές και αιτίες για εμβάθυνση και σκέψη. 

  1. Τι εικόνα πιστεύεις πως έχουν για εσένα οι αναγνώστες; Ισχύει;

Ειλικρινά δεν γνωρίζω. Δεν έχω ασχοληθεί με τέτοιου είδους σκέψεις και μελέτες. Είναι ίσως γιατί στους ανθρώπους ψάχνω το είναι και όχι το φαίνεσθαι. Και όπως δεν με απασχολεί η εξωτερική εικόνα κάποιου, κρίνω εξ’ ιδίων και δεν με απασχολεί η δική μου εικόνα στους άλλους.

  1. Τι σε ενοχλεί και θα ήθελες να αλλάξει στον λογοτεχνικό χώρο; Τι σου αρέσει και θα ήθελες να μείνει ως έχει;

Ένα εξαιρετικά ενοχλητικό πράγμα στον χώρο αυτό, είναι η  ακραία εμπορευματοποίηση του βιβλίου και ότι αυτή γεννάει. Αντιγραφές ιδεών, πενία νέων θεμάτων, πρωτοτυπίας, ανταγωνισμό και όχι “ άμιλλα” ευγενική και ταπεινή. Οι σχέσεις αλληλεξάρτησης και οι υπόγειες διαδρομές των επιφανών και γνωστών που συχνά επισκιάζουν “ γνήσιους συγγραφείς και ποιητές”. Ένα επίσης ενοχλητικό πράγμα, είναι η διαχείριση των έργων από τους εκδοτικούς οίκους. Ο τρόπος  προσέγγισης, η σχεδόν υποχρεωτική οικονομική συμμετοχή του δημιουργού προκειμένου να εκδοθεί, να κυκλοφορήσει ένα έργο του. Αυτό από μόνο του εξαιρεί πιθανά νέους συγγραφείς και ποιητές από την προσπάθεια και καθιστά την έκδοση, καθαρά ταξική πράξη. Έχεις, εκδίδεσαι, δεν έχεις μένεις στα αζήτητα. Μόνη όαση, το διαδίκτυο, όπου με πιο εύκολο και προσιτό τρόπο μπορεί κάποιος να δημοσιεύσει πράγματα, σε ένα μικρό δυστυχώς κοινό, αφού σύμφωνα με έρευνες το ποσοστό αναγνωστών σε σχέση με το φυσικό βιβλίο,αγγίζει περίπου το 10%. 

  1. Πιστεύεις πως οι περισσότεροι ομότεχνοί σου γράφουν από εσωτερική ανάγκη ή επιδιώκουν αποκλειστικά το χρήμα και την δόξα;

     Να λέμε αλήθειες. Αν δεν έγραφαν για το χρήμα και την δόξα, δεν θα είχαμε τον πληθωρισμό όμοιων θεμάτων. Θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί πως αλληλεπιδρούν και αλληλοεμπνέονται. Προσωπικά πιστεύω πως ο άνθρωπος είναι προϊόν του περιβάλλοντος του. Και το γενικότερο περιβάλλον έχει πολύ reality, πολύ τηλεόραση, πολύ talent show και πολύ, πάρα πολύ μεγάλο πόθο για εύκολο χρήμα συνδυασμένο με δόξα, έστω και εφήμερη. Χωρίς αρχές, χωρίς κανόνες, χωρίς ήθος. Η τέχνη όμως δεν είναι αυτό. Η λογοτεχνία πολύ περισσότερο και σε εντελώς μακρινή απόσταση από όλες τις τέχνες, η ποίηση. Συγνώμη κιόλας, αλλά σε αυτήν την μικρή χώρα, που γέννησε 2,5 νόμπελ λογοτεχνίας και ποίησης, που προσπαθείς να φτιάξεις μια εκδήλωση με μελωποιημένους ποιητές και ο χρόνος που θα πρέπει να αφιερώσεις ξεπερνά το εικοσιτετράωρο για να μην αδικήσεις κάποιον, δεν μπορεί κανένας να αντιγράφει τα στιχάκια του ημερολογίου και να λέει είμαι ποιητής. Ούτε μπορεί το βράδυ να βλέπει τουρκοβραζιλιάνκη σαπουνόπερα και το πρωί να γράφει αισθηματική νουβέλα στα βραδινά τηλεοπτικά πρότυπα. Να κλείσω λίγο αυτόν τον “ θυμωμένο κύκλο” λέγοντας,πως σίγουρα εκεί έξω, υπάρχουν “γραφεργάτες”. Άνθρωποι αυθεντικοί και γνήσιοι που θέλουν να πουν πράγματα και δυστυχώς πνίγονται. Κάποτε όμως θα πάρουν τις ανάσες τους και θα δώσουν τις απαντήσεις τους, με μιας. 

  1. …και η ώρα σου να ανταποδώσεις την…. ιερή εξέταση που πέρασες από αυτή την ανακριτική συνέντευξη! Κάνε μια δική σου, λογοτεχνική ερώτηση-ταμπού για κάτι που θα ήθελες να μάθεις για τον δημιουργό αυτού του ερωτηματολογίου!

 Που αποσκοπεί όλο αυτό το project; Τι ακριβώς θέλει να πετύχει ο ανακριτής από αυτές τις ανακριτικές διαδικασίες;

Θεόφιλος Γιαννόπουλος: Καταρχήν, σ’ ευχαριστώ απο καρδιάς για την τόσο περιεκτική συνέντευξή σου ποιητή μας Βαγγέλη Τσερεμέγκλη! Όπως ανέφερα και στην προκήρυξη αυτής της στήλης, η αγάπη όλων μας για τη λογοτεχνία έχει διάφορες εκφράσεις, άλλωστε τούτο είναι ένα από τα γνωρίσματα της ανθρώπινης φύσης. Οι αντιλήψεις του καθενός μας είναι διαφορετικές, όπως διαφορετικές είναι και οι απαιτήσεις αλλά και οι προσδοκίες μας. Στο πλαίσιο λοιπόν αυτό, θέλοντας να βρούμε την κοινή κατεύθυνση που μας οδηγεί στο χώρο της τέχνης του λόγου, αναζητούμε τις απόψεις τόσο των λογοτεχνών όσο και των αναγνωστών. Ας μην ξεχνάμε πως οι αναγνώστες αποτελούν την κινητήρια δύναμη της λογοτεχνίας και χωρίς αυτούς όλα τα μεγάλα έργα θα είχαν απλώς μείνει σε κάποιο συρτάρι. Το διάλογο αυτό έχουμε πρόθεση να τον κάνουμε μέσω σύντομων συνεντεύξεων, οι οποίες στην πραγματικότητα θα είναι ένα σύνολο ερωταπαντήσεων μέσα από τις οποίες θα δοθεί η δυνατότητα να γίνουν γνωστές οι απόψεις όλων όσων ενδιαφέρονται να συμμετέχουν σ’ αυτό το ενδιαφέρον εγχείρημα.

Αν είσαι συγγραφέας, ποιητής, αναγνώστης ή κριτικός βιβλίων, τότε σε καλούμε σε μια προσωπική λογοτεχνική συνέντευξη-ταμπού στην στήλη ”Θάλασσα ιδεών”!

Για να σας αποσταλεί  το ερωτηματολόγιο  επικοινωνείτε μαζί μου στο προφίλ www.facebook.com/giannopoulos.theofilos ή στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο theofilosbook@yahoo.gr με τίτλο  θέματος: «Μιλάμε για τη λογοτεχνία» συμπληρώνοντας την λέξη «Συγγραφέας», «Ποιητής» , «Αναγνώστης» ή «Κριτικός βιβλίων», ανάλογα με την ιδιότητά σας.

Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων για την συμμετοχή.

Ελάτε να βάλουμε όλοι μας από ένα λιθαράκι ώστε ο λογοτεχνικός κόσμος να γίνει ακόμη ομορφότερος!

Με όλη μου τη θετική ενέργεια

Θεόφιλος Γιαννόπουλος

Επιμέλεια κειμένου

Θεόφιλος Γιαννόπουλος

Ο Θεόφιλος Γιαννόπουλος γεννήθηκε και ζει στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης. Δραστηριοποιείται ως συγγραφέας, ποιητής, αξιολογητής και λογοτεχνικός επιμελητής μυθιστορημάτων, ομιλητής σε παρουσιάσεις βιβλίων, καθώς και ως αρθρογράφος σε πολιτιστικές ιστοσελίδες. Έχει διακριθεί σε πανελλήνιους, διεθνείς και παγκόσμιους λογοτεχνικούς διαγωνισμούς κι έργα του συμμετέχουν σε ανθολογίες διηγημάτων και ποίησης. "Το Αγκάθινο Στέμμα" από τις εκδόσεις ΕΞΗ είναι το πρώτο του μυθιστόρημα. Για περισσότερα στοιχεία σχετικά με την πλοκή, καθώς και για να διαβάσετε δωρεάν το πρώτο κεφάλαιο του βιβλίου, μπορείτε να επισκεφτείτε την παρακάτω ιστοσελίδα: http://ekdoseiseksi.gr/shop/ελληνική-λογοτεχνία/το-αγκαθινο-στεμμα/ Τρόπος επικοινωνίας: www.facebook.com/giannopoulos.theofilos

Υποβολή σχολίου

Ακολουθήστε μας!

Follows

Εγγραφείτε στο newsletter

Εκδηλώσεις

Φόρτωση περισσότερων

Διαγωνισμοί σε εξέλιξη

Υποβολή συμμετοχής!

Αρχείο

Είσοδος

Pin It on Pinterest

Αν σας άρεσε...

κοινοποιήστε το στους φίλους σας!