Select Page

“…το καλό βιβλίο σε συναρπάζει από τις πρώτες σελίδες” – Χρυσούλα Βακιρτζή

“…το καλό βιβλίο σε συναρπάζει από τις πρώτες σελίδες” – Χρυσούλα Βακιρτζή

Θάλασσα ιδεών σε ταξίδι αέναο....

(Φωτογραφία: Στράτος Γιαννόπουλος)

Φιλοξενούμενη στη δράση «Ελάτε να μιλήσουμε για τη λογοτεχνία» είναι η κριτικός βιβλίων Χρυσούλα Βακιρτζή, την οποία και ευχαριστώ πολύ για την εξομολογητική της συνέντευξη!

Φωτογραφία της Chrysoula Vakirtzi.

Βιογραφικό

Χρυσούλα Βακιρτζή. Συγγραφέας, δημοσιογράφος, βιβλιοκριτικός. Γεννήθηκε στην Καβάλα. Σπούδασε Αγγλικά, Δημοσιογραφία, Δημόσιες Σχέσεις και Ψυχολογία.

Κάτοχος πτυχίου Ψυχολογίας ceac εγκεκριμένο από το υπουργείο Παιδείας της Ισπανίας, είναι Επίτιμο Μέλος της Ελληνικής Ψυχολογικής Εταιρείας (ΕΛΨΕ).

Κείμενά της δημοσιεύονται σε λογοτεχνικά έντυπα, αξιόλογες ιστοσελίδες του διαδικτύου και έγκυρες εφημερίδες. Το 2007 υποψήφια για ένα από τα πρώτα λογοτεχνικά βραβεία της Ακαδημίας Αθηνών. Μία βιβλιοκριτική της τιμήθηκε από τα ΜΜΕ ως η καλύτερη σε Ελλάδα και Ευρώπη το δεύτερο εξάμηνο του 2001.

Με το έργο της ασχολήθηκε ο Οδυσσέας Ελύτης, ο οποίος πίστεψε και στήριξε τα πρώτα της λογοτεχνικά βήματα.

Έχει γράψει οκτώ ποιητικές συλλογές, δοκίμια κριτικής, μια σειρά διηγημάτων και επί σειρά ετών δίδαξε σύγχρονη συγκριτική λογοτεχνία στο Μουσικό Σχολείο Καβάλας. Η ποιητική της συλλογή «Άλικος Άνεμος», εκδόθηκε από τη Νομαρχία Καβάλας και διανεμήθηκε, «τιμής ένεκεν» σε σχολεία, γυμνάσια, πολιτιστικούς συλλόγους του Νομού Καβάλας.

http://www.vakirtzi.gr/

https://www.facebook.com/vakirtzi

 

Γιατί διαβάζεις;

Από δίψα για μάθηση, για να συνταξιδεύω με τον πλησίον μου, να συναντώ κατ’ ουσία με τον εαυτό μου και γιατί… έτσι γεννήθηκα!

 

Ποια είναι τα κριτήρια που σε ωθούν να αγοράσεις ένα βιβλίο;

Το θέμα ή η θεματική που με αφορά σε κάθε βιβλίο, κατά πόσο αυτό μ’ ενδιαφέρει κάθε εποχή της ζωής μου. Αρκεί να μου ανοίγει νέους ορίζοντες στη σκέψη. Και στους λεγόμενους «κλασικούς» αλλά και στους «σύγχρονους» συγγραφείς, η διαχρονικότητα πηγαινοέρχεται σαν εκκρεμές ανάλογα με την κοινωνικοπολιτική της εκάστοτε εποχής.

 

Ποια πιστεύεις πως είναι η ιδανική τιμή αγοράς ώστε να ικανοποιηθείς τόσο εσύ όσο και οι κόποι δημιουργού – εκδοτικού οίκου;

Αναλόγως θα έλεγα. Παίζει μεν ρόλο το όνομα εκδοτικού οίκου –  συγγραφέα, αριθμός σελίδων, θεματολογία, το «πουλάει, δεν πουλάει» θεματάκι – δες εμπορικότητα. 12 – 20 ευρώ, βάλε ως 30 για τις σπάνιες εκδόσεις (κλασικές εκδόσεις). Έτσι το βιβλίο θα απαλλαγεί από τη «σούμα» της υπερπροσφοράς, κάτι που κάνει απωθητικό στον αναγνώστη κι αναλώνει άσκοπα τους συγγραφείς.

 

Ποιο είδος λογοτεχνικού βιβλίου προτιμάς;

Αυτά που η πλοκή τους συμβαδίζει με τις κοινωνικοπολιτικές περιόδους, έστω κι αν το πόνημα συγκαταλέγεται στο άχρονο. Τόσο ο Πίντερ, όσο ο Βερν, ο Ξενόπουλος κι ένας Άρης Αλεξάνδρου συνταιριάζουν το άχρονο με το διαχρονικό, το ‘εγώ’ και το εκάστοτε ‘κοινωνικό’ στίγμα. Δυάδα αδιαίρετη, τολμώ να πω.

 

Σε κουράζουν τα πολυσέλιδα βιβλία; Ποιον αριθμό σελίδων θεωρείς ως ιδανικό;

Η πλειοψηφία των πολυσέλιδων βιβλίων, συνήθως πλατειάζει κι αφήνει, εν πολλοίς, αβασάνιστο το θέμα. Ωστόσο, υπάρχουν και τα πολυσέλιδα βιβλία που σε ανταμείβουν, γιατί η φλυαρία τους κρύβει πολλά!

 

Σε ποιο στάδιο της ανάγνωσης αντιλαμβάνεσαι αν ένα βιβλίο ανταποκρίνεται ή όχι στις προσδοκίες σου; Σου έχει τύχει παρά τις αρχικές αρνητικές εντυπώσεις, να σε αιφνιδιάσει στην συνέχεια θετικά;

Ναι, μου έχει τύχει. Μεγάλο ρόλο παίζει και η χρονική στιγμή της ανάγνωσης. Το καλό βιβλίο σε συναρπάζει από τις πρώτες σελίδες, δείχνει τα όσα έχει να σου πει, άλλα θέλουν υπομονή, το χρόνο τους. Κι αυτά, πάλι μου το φανερώνουν πια από τις πρώτες σελίδες και όσες φορές κι αν το διαβάσεις, πάλι ‘κάτι’ έχει να σου πει.

 

Θεωρείς πως οι παρουσιάσεις βιβλίων υλοποιούνται για να γνωρίσεις καλύτερα το έργο ενός δημιουργού ή συμβαίνουν απλά και μόνο για εμπορική διαφήμιση

Δυστυχώς, οι περισσότερες παρουσιάσεις είναι μάρκετινγκ. Και μάλιστα σκληρό μάρκετινγκ, που, δυστυχώς, φιμώνει τον ίδιο τον συγγραφέα. Ο οποίος, συγγραφέας, περιφέρεται σαν πιόνι ή μοντέλο σε πασαρέλα, ενώ οφείλει και πρέπει να είναι φορέας πολιτισμού και μάθησης.

 

Ανέφερε τρείς αγαπημένους σου λογοτέχνες.

Ελύτης, Πίντερ, Διδώ Σωτηρίου.

 

Στην μάχη Ελλήνων και ξένων λογοτεχνών, ποιον κρίνεις ως νικητή;

Δυστυχώς τους ξένους. Διότι κατέκτησαν την αποστασιοποίηση. Ψάχνουν, ζουν, μαθαίνουν μέσω Ομήρου, Σεφέρη, Σαπφούς, Θουκιδίδη, ως θνητοί μαθητές τους. Ενώ εμείς επιμένουμε να γίνουμε βασιλείς στη θέση αυτών των «βασιλιάδων», ξεχνώντας ν’ αφήσουμε το δικό μας συγγραφικό λιθαράκι.

 

Ποιόν εκδοτικό οίκο θεωρείς ως τον κορυφαίο στην ελληνική αγορά;

Τις εκδόσεις Πόλις, που στηρίζουν την καλή και ξένη λογοτεχνία, καθώς και τον Άγρα, γιατί έκανε γνωστή την ψυχολογία μέσω τω βιβλίων του Γιάλομ, άσχετα αν μ’ αυτά γίναμε όλοι αυθεντίες ψυχοθεραπευτές!!!

 

Διαβάζεις περισσότερο νέους, κλασικούς ή γενικά καταξιωμένους λογοτέχνες;

Δεν αποκλείω κανένα είδος, Ακόμα και η μη καλή λογοτεχνία, βασίζεται στους κλασικούς συγγραφείς και στην προφορική παράδοση των λαών. Αυτό αντιλήφθηκα με την, από χρόνια τώρα, ενασχόλησή μου ως βιβλιοκριτικός.

 

Το ιδανικό μέρος και ώρα για ανάγνωση;

Ιδανικό μέρος η μοναξιά μου και ώρα από το μεσημέρι, ως το επόμενο πρωί!

 

Τι περισσότερο ή λιγότερο πιστεύεις πως έχει μια ταινία που είναι βασισμένη σε βιβλίο;

Ασφαλώς κάνει γνωστή στο πλατύ κοινό λογοτεχνία και βιβλίο, την παγιδεύει όμως σε όρια και κλισέ.

 

Ποια η γνώμη σου για τα βιβλία που εξελίσσονται και προωθούνται σε τριλογίες; Είναι εμπορικά ή όχι;

Το βλέπω μια κατ’ επέκταση εξέλιξη κινηματογραφικού επιπέδου. Δεν είναι αρνητικό, αρκεί η εμπορικότητα να συμβαδίζει ή να προσανατολίζεται σε όσα σημαίνει κατ’ ουσία ένα λογοτεχνικό έργο.

 

Τι πρέπει να διαθέτει κατά τη γνώμη σου ένας ολοκληρωμένος λογοτέχνης;

Αντοχές για βαθιά αυτογνωσία και αυτοκριτική. Μην το μπερδεύουμε με τον πεσιμισμό, που επικρατεί σήμερα σχεδόν παντού.

 

Ποια ιστοσελίδα ή ποιο έντυπο μέσο θεωρείς ως το πιο ενημερωμένο γύρω από τον κόσμο της λογοτεχνίας;

Οι στήλες για το βιβλίο της εφημερίδας Καθημερινή.

 

Επιμέλεια κειμένου

Θεόφιλος Γιαννόπουλος

Ο Θεόφιλος Γιαννόπουλος γεννήθηκε και ζει στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης.

Δραστηριοποιείται ως συγγραφέας, ποιητής, αξιολογητής και λογοτεχνικός επιμελητής μυθιστορημάτων, ομιλητής σε παρουσιάσεις βιβλίων, καθώς και ως αρθρογράφος σε πολιτιστικές ιστοσελίδες.

Έχει διακριθεί σε πανελλήνιους, διεθνείς και παγκόσμιους λογοτεχνικούς διαγωνισμούς κι έργα του συμμετέχουν σε ανθολογίες διηγημάτων και ποίησης.

“Το Αγκάθινο Στέμμα” από τις εκδόσεις ΕΞΗ είναι το πρώτο του μυθιστόρημα. Για περισσότερα στοιχεία σχετικά με την πλοκή, καθώς και για να διαβάσετε δωρεάν το πρώτο κεφάλαιο του βιβλίου, μπορείτε να επισκεφτείτε την παρακάτω ιστοσελίδα: http://ekdoseiseksi.gr/shop/ελληνική-λογοτεχνία/το-αγκαθινο-στεμμα/

Τρόπος επικοινωνίας: www.facebook.com/giannopoulos.theofilos

Υποβολή σχολίου

Ακολουθήστε μας!

Follows

Κερδίστε τα!

Ημερολόγιο 2018

Εγγραφείτε στο newsletter

Εκδηλώσεις

Φόρτωση περισσότερων

Διαγωνισμοί σε εξέλιξη

Υποβολή συμμετοχής!

Αρχείο

Είσοδος

Pin It on Pinterest

Αν σας άρεσε...

κοινοποιήστε το στους φίλους σας!