4 μικροδιηγήματα του Δήμου Χλωπτσιούδη

18.04.2019

τα παπούτσια

Πήραν το παπούτσι. Έδεσαν τα κορδόνια σαν να το φορούσε κάποιος αόρατος. Το άφησαν δίπλα στα άλλα. Πέντε χιλιόμετρα στον αστικό δρόμο γεμάτο παπούτσια. Αλλά μόνα, αλλά σε ζευγάρια. Λίγες κάλτσες στόλιζαν τα δέντρα. Ζήλεψα την πανδαισία των χρωμάτων στην άσφαλτο, το πάντρεμα της διαφορετικότητας. Η ταμπέλα έγραφε: «σε σύγκρουση οχήματος και πεζού με 70 χλμ/ώρα, στον χώρο μένουν μόνο παπούτσια δεμένα».

το άλφα του Θανάση

Με το χέρι δεμένο βγήκε από την πόρτα του νοσοκομείου. Ο ήλιος τον τύφλωσε για λίγο. Γύρω του μπαινόβγαιναν άνθρωποι∙ γιατροί, νοσηλευτές, συγγενείς. Ασθενοφόρα σταματούσαν και έφευγαν. Σε ένα πεζούλι στο αίθριο μία γυναίκα έκλαιγε, σχεδόν ούρλιαζε. Ένας άντρας όρθιος, σκυθρωπός την αγκαλιάζει διακριτικά. η άφιξη μιας νεκροφόρας επέβαλε μεταφυσικά τη σιωπή. Όλοι στράφηκαν στα κοράκια. Ο οδυρμός, μοιρολόι μονοφωνικό, έσπασε τη σιωπή.

Ο Θάνος κούμπωσε το παλτό με το καλό το χέρι και στηριζόμενος στην Αναστασία προχώρησαν. Όταν την είδε εκείνες τις θολές ώρες, τις πρώτες μετά το κώμα, ένιωσε την ανάσταση. Έξω από το νοσοκομείο ψιθύρισε Χατζηδάκι: «Α, ρε Θανάση, έκοψες το άλφα και έχασες την αθανασία». Όχι εγώ∙ θα πάρω πίσω το άλφα μου, και κουτσαίνοντας της είπε θα πουλήσω τη μηχανή.

 

φοβικός ρεαλισμός

Ανοίγει τα μάτια. Ο χώρος είναι σκοτεινός. Προσπαθεί να κουνηθεί∙ δεν μπορεί. Τα χέρια της είναι δεμένα∙ τα πόδια επίσης. Το μυαλό αναζητά εξηγήσεις. Θυμάται τον δρόμο. Είναι σε ένα αυτοκίνητο. Παρακολουθεί τον δρόμο, καθώς το αμάξι τρέχει, ακουμπισμένη στο παράθυρο. Φορά ένα μπουφάν ανδρικό. Δεν της είναι οικεία η περιοχή. Βλέπει έναν αχυρώνα, αλλά νυστάζει. Τα μάτια κλείνουν∙ χάνεται.

Είχε έρθει ένα αυτοκίνητο. Ένας δράκος με φώτα εκτυφλωτικά μέσα στη νύχτα. Ο οδηγός σταμάτησε και κατέβηκε. Την αγκάλιασε κοιτώντας γύρω του. Εκείνη ξέσπασε σε κλάματα. Της φέρνει ένα πανωφόρι πρόχειρο από το φορτηγάκι. Της δίνει νερό και της ανοίγει την πόρτα. Από την ομίχλη των ματιών βλέπει τον εαυτό της να τρέχει με ξεσκισμένα ρούχα στα χωράφια. Γυμνή σχεδόν, τρέχει. Κοιτά συνέχεια γύρω της, πίσω της. Τα πόδια της πληγωμένα, γεμάτα λάσπες και αίματα. Μαζεύει τα κουρέλια που έχει πάνω της και τρέχει. Σκοντάφτει, πέφτει, σηκώνεται. Ξανατρέχει με τα κουρέλια να ανεμίζουν.

 

το χαστούκι

– Σκέφτηκα το αίτημά σας για προαγωγή. Η αλήθεια είναι ότι το αξίζετε∙ τόσα χρόνια σε όλα σχεδόν άψογη. Έπρεπε να έρθει νωρίτερα. ΠΕ Οικονομικού με μεταπτυχιακό κι ακόμα γραμματέας Β’. Κι όμορφη…
– Σας ευχαριστώ.
– Σκέφτομαι, αποφάσισα μάλλον, να εισηγηθώ την προαγωγή σας στο Δ.Σ.
– Σας ευχαριστώ. Σας ευχαριστώ πολύ…
– Ελάτε το βράδυ από το σπίτι μου να συζητήσουμε τις λεπτομέρειες και τον χρόνο ανακοίνωσης της προαγωγής.
Ο ήχος του χαστουκιού έσχισε την σιωπή που για λίγο απείλησε να καλύψει τον χώρο. Κάθεται στην καρέκλα κλαίγοντας. Σκεπάζει το πρόσωπό με τα χέρια. Τον κοιτά αγριεμένος να στρώνει τη γραβάτα του και να φτιάχνει τα μαλλιά του με το χέρι.
– Τι ώρα να έρθω; Έχω ανάγκη την αύξηση, το ξέρετε… Πρέπει να στηρίξω τον αδελφό μου.
– Αυτισμός, αν θυμάμαι καλά;
Σκουπίζοντας τα δάκρυά της, έγνεψε καταφατικά και φόρεσε το γλυκό της χαμόγελο.

Κράτα το

Κράτα το

Ακολουθήστε μας

Βήματα στη γειτονιά

Βήματα στη γειτονιά

Τον φίλο από τα παλιά τον συνάντησα στη γειτονιά του πατρικού. Έμοιαζε φευγάτος. Δεν ξέρω τι είχε καταφέρει από όσα ζητούσε, όμως έμοιαζε να μην τον ενδιαφέρει πια το ρήμα. ''Ζω ανάμεσα στο παρελθόν και στο τώρα'' μου είπε και δεν πολυκατάλαβα. ''Με δένει ένα περίεργο...

Το τηλέφωνο της μοναξιάς

Το τηλέφωνο της μοναξιάς

ΤΟ ΤΗΛΕΦΩΝΟ. Μεγάλη εφεύρεση του ανθρώπου. Εκτός των πολλαπλών χρήσεών του και εφαρμογών, έχει γίνει απαραίτητο συμπλήρωμα, ας το πούμε κι’ έτσι, της καθημερινότητάς μας είτε μέσα στο σπίτι είτε έξω απ΄ αυτό. Αν τύχει και συμβεί κάποια βλάβη στο δίκτυο και δεν...

Το φλερτ

Το φλερτ

_ γράφει ο Νίκος Πουλικίδης _ Η οθόνη του κινητού αναβόσβηνε. Μόλις ήρθε το μήνυμα από το αγόρι της. Περιχαρής πληκτρολόγησε την απάντηση αγάπης. Όλα ήταν τόσο αυτοματοποιημένα πλέον. Η αγάπη μπορούσε να βρει καταφύγιο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, να γίνει story...

Ανώνυμος τόπος

Ανώνυμος τόπος

Δεν ξέρω πως βρέθηκα εδώ σε αυτήν την παραλία να κοιτάζω τους γλάρους και να γεύομαι την μεθυστική αλμύρα της ατίθασης θάλασσας, το μόνο που επιθυμώ είναι να παραμείνω σε αυτόν τον αλλόκοτο τόπο που μου μιλά μέσα από τα τοπία του. Πριν λίγο τα χέρια μου άγγιξαν τα...

Τρόπος διεξαγωγής των Πανελλαδικών εξετάσεων 2021, γραπτών ή προφορικών και εφαρμογή του υποχρεωτικού μέτρου του διαγνωστικού ελέγχου νόσησης (δωρεάν αυτοδιαγνωστικός έλεγχος) από τον κορωνοϊό COVID-19

Τρόπος διεξαγωγής των Πανελλαδικών εξετάσεων 2021, γραπτών ή προφορικών και εφαρμογή του υποχρεωτικού μέτρου του διαγνωστικού ελέγχου νόσησης (δωρεάν αυτοδιαγνωστικός έλεγχος) από τον κορωνοϊό COVID-19

Στο ΦΕΚ 2363/Β εκδόθηκε η αριθ. Φ.251/64572/Α5/3-6-2021 απόφαση του Υπουργείου Παιδείας με θέμα: "Τρόπος διεξαγωγής των Πανελλαδικών εξετάσεων 2021, γραπτών ή προφορικών και εφαρμογή του υποχρεωτικού μέτρου του διαγνωστικού ελέγχου νόσησης (δωρεάν αυτοδιαγνωστικός...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Διαβάστε κι αυτά

Τρόπος διεξαγωγής των Πανελλαδικών εξετάσεων 2021, γραπτών ή προφορικών και εφαρμογή του υποχρεωτικού μέτρου του διαγνωστικού ελέγχου νόσησης (δωρεάν αυτοδιαγνωστικός έλεγχος) από τον κορωνοϊό COVID-19

Τρόπος διεξαγωγής των Πανελλαδικών εξετάσεων 2021, γραπτών ή προφορικών και εφαρμογή του υποχρεωτικού μέτρου του διαγνωστικού ελέγχου νόσησης (δωρεάν αυτοδιαγνωστικός έλεγχος) από τον κορωνοϊό COVID-19

Στο ΦΕΚ 2363/Β εκδόθηκε η αριθ. Φ.251/64572/Α5/3-6-2021 απόφαση του Υπουργείου Παιδείας με θέμα: "Τρόπος διεξαγωγής των Πανελλαδικών εξετάσεων 2021, γραπτών ή προφορικών και εφαρμογή του υποχρεωτικού μέτρου του διαγνωστικού ελέγχου νόσησης (δωρεάν αυτοδιαγνωστικός...

Η μάσκα

Η μάσκα

Μόλις πριν λίγα χρόνια, έβλεπε κανείς αραιά και πού, κανέναν ξένο, κυρίως Κινέζο- εύκολα εντοπίζεις την Εθνικότητά του,- να περιδιαβαίνει τους Αρχαιολογικούς χώρους του τόπου, σαν τουρίστας, φορώντας, περιέργως, χειρουργική μάσκα. Δεν ήξερα τι να υποθέσω. Να ήταν ο...

Μια αναπάντεχη συνάντηση

Μια αναπάντεχη συνάντηση

- γράφει η Αγάπη Χαριτάκη -   Μ’ αρέσει να φτιάχνω πρωινό για τα παιδιά μου. Έρχονται στο σπίτια πια μόνο τις Κυριακές. Δουλειά, σπουδές, τρεχάματα, που να προλάβουν και αυτά. Τηγανίζω 2 αυγά και βράζω άλλα δύο δίπλα. Έτσι ήταν πάντα οι γιοι μου, ο ένας μέρα, ο...

16 σχόλια

16 Σχόλια

  1. Μάχη Τζουγανάκη

    Εξαιρετικά όλα. Κοφτερά και γεμάτα νόημα Δήμο. Πονάνε μα είναι πέρα για πέρα αληθινά.

    Απάντηση
  2. Ευθυμία

    Πολύ ωραία σύντομα και περιεκτικά. Στο “το άλφα του Θανάση” κάτι ξέφυγε μέσα στην ορμή τού γραψίματος (Ο οδυρμός, μοιρολόι μονοφονικό, έσπασε τη σιωπή)

    Απάντηση
  3. Άννα Δεληγιάννη-Τσιουλπά

    Αγαπητέ Δήμο, με τα μικρά τούτα κείμενα ,που εγώ συμπαθώ ιδιαιτέρως ,μας δίνεις αφορμή και χρόνο να σκεφτούμε και γιατί όχι,να καλοσυλλογιστούμε:αν δεν ήταν έτσι πώς θα μπορούσε να είναι !Μας φέρνεις πιο κοντά στον άνθρωπο, που εδώ και δεκάδες χρόνια αγνοούμε ,δίνοντας προτεραιότητα στην τεχνολογία και στα περί αυτής !Στην αμφιλύκη του μυαλού μας αντιλαμβανόμαστε ότι κάτι τρέχει τελικά .

    Απάντηση
  4. Lena Mavroudi Mouliou

    Άκου.Με ένα ποίημα τεσσάρων στίχων μπορείς να πεις όσα θα έλεγες σε ένα εκτενές διήγημα. Το ίδιο μπορείς να κάνεις με αυτά τα διηγήματα ”αστραπή”μεν ΑΛΛΑ ΤΟΥΣ ΛΕΊΠΕΙ Η ΔΡΑΣΗ. Μοιάζουν με περίληψη.Και δεν μπορώ να φανταστώ ένα βιβλίο 200 σελίδων με 100 τέτοια μεστά έστω, κείμενα.

    Απάντηση
    • Δήμος Χλωπτσιούδης

      Δεν είναι η δράση το παν. Το παν είναι η πλοκή και το χτίσιμο χαρακτήρα, όπου ο τελευταίος θα εξελίσσεται, θα ολοκληρώνεται ως ζώσα προσωπικότητα. Αν θεοποιήσουμε τη δράση, τότε θα οδηγηθούμε σε μεγάλα έργα αποκλειστικά.
      Ο αναγνώστης δεν είναι παθητικός δέκτης, συλλογάται όσο διαβάζει, θυμάται και ερμηνεύει ταυτόχρονα κάθε λέξη.
      Αναφορικά με την ποιηση, δεν έχω να πω κάτι. Όσα λένε τα μυθιστορήματα τα έχουμε πει με στίχους, με μεγαλύτερο συναισθηματικό βάθος. Για αυτό είναι δυσκολότερη η ποίηση και για αυτό τη λατρεύουμε.

      Απάντηση
  5. G.C

    Λιτά, περιεκτικά, μεστά από νοήματα. Πιο πολύ μου άρεσε το τρίτο. Τόσο ζωντανό που το ζεις!

    Απάντηση
  6. Ανώνυμος

    Σημαντικές, πολύ σημαντικές εικόνες και στιγμές, πρόσωπα, αδιέξοδα και πόνος που συμβαίνει. Όταν αυτόν τον όγκο τον χωράς σε λίγο χώρο του δίνεις την έκταση της σκέψης του αναγνώστη.

    Απάντηση
    • Δήμος Χλωπτσιούδης

      Ο όγκος ενός διηγήματος και η πλοκή σε τόση μικρή έκταση, συνδέεται άμεσα με την αναγνωστική ανταπόκριση, με την ενεργό συμμετοχή του αναγνώστη να φαντάζεται και να καλύπτει κενά ενός έργου με τη δική του αναγνωστική εμπειρία (και τους ορίζοντες προσδοκίας του).

      Απάντηση
  7. Απόστολος Παλιεράκης

    Σημαντικές, πολύ σημαντικές εικόνες και στιγμές, πρόσωπα, αδιέξοδα και πόνος που συμβαίνει. Όταν αυτόν τον όγκο τον χωράς σε λίγο χώρο του δίνεις την έκταση της σκέψης του αναγνώστη.

    Απάντηση
    • Δήμος Χλωπτσιούδης

      Σ’ ευχαριστώ, Απόστολέ μου. Γιατί ο αναγνώστης είναι ενεργητικός δέκτης και δεν έχει ανάγκη από όλες τις πληροφορίες. Μερικές φορές μία σειρά μπορεί να ορίσει την πλοκή (προ-ιστορία και μετά-ιστορία).

      Απάντηση

Υποβολή σχολίου