Creative Commons – Τι είναι;

22.04.2016

creative commons_b

Γίνεται συχνά λόγος για τις άδειες πνευματικών δικαιωμάτων Creative Commons, υπάρχει όμως και μια σχετική σύγχυση γύρω από αυτές. Για να εξετάσουμε το ζήτημα από την αρχή, θα πρέπει να διασαφηνίσουμε το γεγονός πως η Creative Commons είναι μια μη κερδοσκοπική εταιρία με έδρα το Σαν Φρανσίσκο στην Καλιφόρνια των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής. Σκοπός της είναι η επέκταση της χρήσης πνευματικών έργων μέσω ειδικών αδειών, καθιστώντας έτσι το διαμοιρασμό των δημιουργιών αυτών νόμιμο, προστατεύοντας ταυτόχρονα και το ίδιο το έργο αλλά και το δημιουργό του. Ο Κάθε δημιουργός δηλώνει εύκολα, απλά και γρήγορα ποια δικαιώματα θέλει να διατηρήσει και ποια όχι προς όφελος άλλων δημιουργών.

Οι άδειες Creative Commons (CC) θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί πως έρχονται σε πλήρη αντίθεση με το παραδοσιακό σύστημα της διατήρησης του πλήρους δικαιώματος της πνευματικής ιδιοκτησίας, όπως αυτό περιγράφεται και είναι θεσμοθετημένο σε κάθε χώρα (δείτε εδώ το σχετικό άρθρο), αλλά δεν είναι ακριβώς έτσι. Ο δημιουργός σε κάθε περίπτωση διατηρεί το δικαίωμα της πνευματικής του ιδιοκτησίας αλλά ταυτόχρονα επιτρέπει σε άλλους να χρησιμοποιήσουν το έργο του για να παράξουν δικά τους έργα, να το διαμοιράσουν, να το αντιγράψουν κλπ., ανάλογα με το είδος της άδειας που έχει ο ίδιος παραχωρήσει. Ταυτόχρονα, κάθε άδεια CC διασφαλίζει το γεγονός πως ο αρχικός δημιουργός έχει την αναγνώριση επί του έργου του.



Υπάρχει μια σειρά διαφορετικών αδειών CC που μπορεί να επιλέξει ο δημιουργός, προκειμένου να παραχωρήσει το δικαίωμα χρήσης του έργου του από τρίτους. Ενδεικτικά αναφέρουμε ορισμένες μόνο από αυτές:

Αναφορά Δημιουργού
CC BY

Αυτή η άδεια επιτρέπει στους άλλους να διανέμουν, να αναμειγνύουν, και να δημιουργούν πάνω στο έργο, ακόμη και εμπορικά, αρκεί να πιστώνουν το δημιουργό για την αρχική δημιουργία.

Αναφορά Δημιουργού - Παρόμοια Διανομή
CC BY-SA

Αυτή η άδεια επιτρέπει στους άλλους να αναμειγνύουν, να τροποποιούν, και να δημιουργούν πάνω στο έργο, ακόμη και για εμπορικούς σκοπούς, αρκεί να αποδίδουν στο δημιουργό την αναγνώριση, και να υπαγάγουν τις νέες τους δημιουργίες υπό τους ίδιους όρους.

Αναφορά Δημιουργού-Όχι Παράγωγα Έργα
CC BY-ND

Αυτή η άδεια επιτρέπει την αναδιανομή, εμπορική και μη-εμπορική, αρκεί να μεταδίδεται στον επόμενο απαράλλακτα και καθ' ολοκληρίαν, με την απόδοση αναγνώρισης στο δημιουργό.

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα
CC BY-NC-ND

Αυτή η άδεια είναι η πιο περιοριστική από τις έξι κύριες άδειες, επιτρέποντας μόνο στους άλλους να μεταφορτώνουν τα έργα και να τα μοιράζονται με άλλους, αρκεί να σας αποδίδουν αναγνώριση στο δημιουργό, αλλά δεν μπορούν να τα αλλάξουν κατά κανέναν τρόπο ή να τα χρησιμοποιήσουν εμπορικά.



Η ιδέα πίσω από τις άδειες CC είναι απλή κι εξαιρετικά χρήσιμη για το σύγχρονο άνθρωπο. Η κάθε δημιουργία γίνεται κοινό κτήμα και μπορεί να χρησιμοποιηθεί προκειμένου να παραχθεί μια νέα δημιουργία, η οποία με τη σειρά της μπορεί να οδηγήσει σε μια άλλη δημιουργία. Το ένα έργο έρχεται να υποστηρίξει το επόμενο, κι εκείνο με τη σειρά του το μεθεπόμενο. Κι όλο αυτό χωρίς να χάνεται η πατρότητα του αρχικού!

Ο δικτυακός τόπος τοβιβλίο.net υποστηρίζει την ιδέα αυτή και το σύνολο των βιβλίων που έχει παράξει συνοδεύονται από αντίστοιχες άδειες CC. Επίσης, οι εκατοντάδες άνθρωποι που συμμετέχουν με τις δημιουργίες τους στη σελίδα, έχουν συμφωνήσει πως τα έργα τους συνοδεύονται από άδεια CC προκειμένου να δημοσιευτούν. Άλλωστε, η πνευματική δημιουργία που δε μένει κλειδωμένη μέσα σε ένα συρτάρι και ταυτόχρονα γίνεται η ισχυρή βάση για να μπορεί κανείς να στηριχτεί πάνω της και να δημιουργήσει νέα πράγματα είναι αξία… ανεκτίμητη!

_

Σχετικοί σύνδεσμοι:

Creative Commons

Wikipedia

Ανοιχτό διαδίκτυο

Μην ξεχνάτε πως το σχόλιό σας είναι πολύτιμο!

Ακολουθήστε μας

Πώς θα ήταν τα Νεοελληνικά Γράμματα χωρίς τον Σολωμό και τον Παπαδιαμάντη

Πώς θα ήταν τα Νεοελληνικά Γράμματα χωρίς τον Σολωμό και τον Παπαδιαμάντη

- γράφει ο Αντώνης Χρ. Περδικούλης - Η γνωστή τελειομανία που χαρακτήριζε τον Σολωμό, μας δείχνει ότι ένα γραπτό κείμενο μπορεί να μην τελειώνει ποτέ, ιδιαιτέρως όταν πρόκειται για ποίημα. Βάζει τελεία όταν το θελήσει ο δημιουργός του, κι επιπλέον μας στεριώνει την...

Μνήμη Αλέκου Φασιανού

Μνήμη Αλέκου Φασιανού

  Μνήμη Αλέκου Φασιανού «Τρεις γείτονες τον συνόδευσαν στο τελευταίο του σπίτι. Τρεις γείτονες, όχι φίλοι. Τρεις μαύρες ομπρέλες ανοίχτηκαν. Να συγκρατήσουν τα δάκρυα της βροχής που κυλούσαν για συμπαράσταση» (Βαγγέλης Χρόνης, ‘Οι μαύρες ομπρέλες’). _ γράφει ο...

Αφιέρωμα στον Χουάν Ρούλφο (μέρος Β’)

Αφιέρωμα στον Χουάν Ρούλφο (μέρος Β’)

- - γράφει η Βάλια Καραμάνου -  Αφιέρωμα στον Χουάν Ρούλφο (μέρος Β’) (δείτε το Α' μέρος του αφιερώματος εδώ) Ο Κάμπος στις φλόγες Το 1953 εκδίδεται η συλλογή δεκαεφτά διηγημάτων με τίτλο «Ο Κάμπος στις φλόγες», λίγο πριν το «Πέδρο Πάραμο», δύο έργα ικανά να...

Αφιέρωμα στον Χουάν Ρούλφο (μέρος Β’)

Αφιέρωμα στον Χουάν Ρούλφο (μέρος Α’)

- - γράφει η Βάλια Καραμάνου -  Αφιέρωμα στον Χουάν Ρούλφο (μέρος Α’) (δείτε το Β' μέρος του αφιερώματος εδώ)  Πέδρο Πάραμο Ο Χουάν Προυσιάδο υπόσχεται στο νεκροκρέβατο της μητέρας του Ντολόρες πως θα πάει στην αγαπημένη της Κομάλα για να βρει τον πατέρα του, τον...

Η αληθινή τέχνη, μια αναγκαιότητα

Η αληθινή τέχνη, μια αναγκαιότητα

Η αληθινή τέχνη διαθέτει τη δύναμη να προκαλέσει καίριες μεταβολές στη συλλογική συνείδηση, μέσα από τη δημιουργική επινόηση, από το γόνιμο και από τον ουσιώδη διαλογισμό, από το αισθητικό της περιεχόμενο και από την εφαρμόσιμη γνώση της.  Από τα απαραίτητα στοιχεία...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Διαβάστε κι αυτά

Η αληθινή τέχνη, μια αναγκαιότητα

Η αληθινή τέχνη, μια αναγκαιότητα

Η αληθινή τέχνη διαθέτει τη δύναμη να προκαλέσει καίριες μεταβολές στη συλλογική συνείδηση, μέσα από τη δημιουργική επινόηση, από το γόνιμο και από τον ουσιώδη διαλογισμό, από το αισθητικό της περιεχόμενο και από την εφαρμόσιμη γνώση της.  Από τα απαραίτητα στοιχεία...

Ο Τάκης Βαρβιτσιώτης μεταφράζει αριστοτεχνικά ποιήσεις του Stefan Mallarme

Ο Τάκης Βαρβιτσιώτης μεταφράζει αριστοτεχνικά ποιήσεις του Stefan Mallarme

  γράφει ο Αντώνης Χρ. Περδικούλης Η εντέλεια της μετάφρασης δεν έγκειται απλά στη μορφολογική μεταφορά της αντίστοιχης επιλεγμένης λέξης, ούτε αρκείται σε μια αυστηρή απόδοση των εκφραστικών μέσων και εννοιών του πρωτοτύπου. Aυτή ενδημεί μέσα στο αισθητήριο των...

Αριστοτέλης, Dune και Game of Thrones

Αριστοτέλης, Dune και Game of Thrones

- γράφει ο Ανδρέας Αντωνίου - διὸ ὥσπερ εἴπομεν ἤδη καὶ ταύτῃ θεσπέσιος ἂν φανείη Ὅμηρος παρὰ τοὺς ἄλλους, τῷ μηδὲ τὸν πόλεμον καίπερ ἔχοντα ἀρχὴν καὶ τέλος ἐπιχειρῆσαι ποιεῖν ὅλον· λίαν γὰρ ἂν μέγας καὶ οὐκ εὐσύνοπτος ἔμελλεν ἔσεσθαι ὁ μῦθος, ἢ τῷ μεγέθει μετριάζοντα...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου