Plaudite, amici, comedia finita est!

Δημοσίευση: 20.07.2018

Ετικέτες

Κατηγορία

Τέ-λος. Το σημείο πέραν του οποίου δεν συνεχίζεται μια ενέργεια ή ένα πράγμα, το έσχατο σημείο, το πέρας. Μια πράξη πολλές φορές δύσκολη αλλά και παρεξηγημένη. Παρεξηγημένη, γιατί με την πρώτη ματιά, τα συναισθήματα που γεννιούνται για αυτήν την ενέργεια είναι κυρίως αρνητικά. Το τέλος όμως σε μια κατάσταση, σε ένα γεγονός δεν μπορεί να είναι πάντα αρνητικό. Η διακοπή μιας κατάστασης που μας πνίγει, η αποχώρηση από έναν τόπο ή από έναν άνθρωπο που έκανε τοξική την επαφή μας μαζί του είναι το λιγότερο γενναία και σίγουρα ξεκάθαρη απόδειξη αγάπης ως προς τον εαυτό μας.

«Finis coronat opus»
(μτφρ. Το τέλος στεφανώνει το έργο)

Το πώς λήγει κάποιος κάτι είναι μια διαδικασία που εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Εξαρτάται σίγουρα από το πόσο επίπονη είναι η περίοδος που περνά κανείς που επιζητά απεγνωσμένα να λήξει, από τον χαρακτήρα του ανθρώπου που παίρνει την απόφαση, από το είδος της ανθρώπινης σχέσης που μπορεί να εμπλέκεται στην όποια διακοπή καθώς και από άλλους εξωτερικούς αλυσιδωτούς παράγοντες που επηρεάζουν και δυσκολεύουν την απόφαση. Όπως και να έχει όμως, όσο τραγελαφικός ή όχι είναι ο τρόπος που λήγουμε κάποια κατάσταση δεν παύει να είναι μια διαδικασία που μας δυναμώνει και μας οπλίζει με μια εσωτερική ενέργεια που προσφέρει στο παρόν και στο μέλλον μας, τρεφόμενη από τις εμπειρίες μας.

«Καλύτερα ένα άθλιο τέλος παρά μια αθλιότητα χωρίς τέλος»
Καρλ Μαρξ, Γερμανός φιλόσοφος

 

Τι μπορεί να τελειώνει κανείς; Μια ανθρώπινη σχέση. Μια φιλία. Έναν έρωτα. Μια εργασία. Μια διαμονή σε έναν τόπο. Μια κακή συνεργασία. Μια απασχόληση. Την συγγραφή ενός βιβλίου που έφτασε στα μισά. Μια συνήθεια. Οτιδήποτε και αν είναι αυτό που πρέπει να λήξει προκαλεί έναν μικρό ή μεγάλο αποχωρισμό. Πενθούμε εσωτερικά και εξωτερικά για κάτι που μας σημάδεψε, μας κράτησε ενδεχομένως συντροφιά μια περίοδο της ζωής μας, μας άλλαξε.

«Κάθε αποχωρισμός είναι ένας μικρός θάνατος»
George Eliot,  Αγγλίδα συγγραφέας

Η διακοπή μιας κατάστασης είναι πολλές φορές μια πολύ δύσκολή διαδικασία απόφασης ιδίως αν η κατάσταση αυτή έχει μεγάλη διάρκεια. Αν κάτι που θέλουμε να διακόψουμε γιατί μας δυσαρεστεί, αργεί να λήξει, δυσκολεύει την απόφαση και γιγαντώνει την όποια φαντασία μας για την ενέργεια αυτή. Οι συνέπειες φαίνονται περισσότερο τρομακτικές και επίπονες από την ίδια την απόφαση και έτσι διαιωνίζουμε μια κατάσταση στην ζωή μας που γίνεται θηλιά και μας πνίγει. Είναι πολλές οι φορές που ταυτιζόμαστε με το ρόλο του θύματος σε μια προβληματική σχέση τόσο πολύ που μας είναι πολύ δύσκολο να ξεφύγουμε από τον βασανιστικό αυτόν ρόλο.

«Μισώ τα θύματα που σέβονται τους δήμιους τους»
Ζαν-Πωλ Σαρτρ,  Γάλλος φιλόσοφος

Τι είναι αυτό που δίνει το θάρρος για μία τέτοια απόφαση; Η απάντηση δίνεται πάντα μέσα από την τριβή μας με την ποίηση, την συγγραφή. Δίνεται πάντα μέσα από ένα σονέτο, μια ζωγραφιά, δίνεται πάντα μέσα από την Τέχνη. Τα λόγια μεγάλων ανθρώπων, τα έργα τους, είναι κομμάτια ψυχής καρφωμένα σε σελίδες, καμβάδες, πεντάγραμμα και διάφορα άλλα μέσα και είναι έτοιμα εκεί για να μας απαντήσουν ή και να μας συμβουλεύσουν. Είναι οι φίλοι εκείνοι που έρχονται να σταθούν σύμμαχοι στην διαδρομή μας όπως πάντα ενεργεί η Τέχνη.

Αν λοιπόν στεκόμασταν σε λόγια που έχουνε χαράξει την Ελληνική Λογοτεχνία θα ήταν λόγια όπως του Καβάφη και του Καζαντζάκη ανθρώπων ταιριαστών λογοτεχνικά ακόμα και αν είχαν εντελώς διαφορετικούς δρόμους στην γραφή τους. Με οξυδέρκεια και με ευαισθησία που χαρακτηρίζει και τους δύο, μας διδάσκουν το μεγαλείο του τέλους μαθαίνοντάς μας πως αξίζει η διαδρομή, το ταξίδι και πως κάθε μέρα, κάθε ώρα κάθε στιγμή πρέπει να στεκόμαστε ψυχικά έτοιμοι να αποχαιρετήσουμε τον τόπο, τους ανθρώπους, τις στιγμές μας με γενναιότητα και ανδρεία, σημάδια ωριμότητας, σοφίας μα και εσωτερικής γαλήνης.

«Σαν έτοιμος από καιρό, σαν θαρραλέος,
αποχαιρέτα την Αλεξάνδρεια που φεύγει»
Κωνσταντίνος Καβάφης, Έλληνας ποιητής

 

«Αποχαιρέτα τα πάντα κάθε στιγμή.
Στύλωνε τη ματιά σου αργά,
παθητικά στο καθετί και λέγε: Ποτέ πια
Νίκος Καζαντζάκης, Έλληνας συγγραφέας

 

* “Plaudite, amici, comedia finita est!”- Ludwig van Beethoven (μτφρ: Χειροκροτήστε, φίλοι, η κωμωδία τελείωσε!)

Ακολουθήστε μας

Οι προσφορές των εφημερίδων για το Σαββατοκύριακο 14 – 15 Δεκεμβρίου 2024

Οι προσφορές των εφημερίδων για το Σαββατοκύριακο 14 – 15 Δεκεμβρίου 2024

Real News Καθημερινή Πρώτο Θέμα Το Βήμα της Κυριακής Δώστε μας το email σας και κάθε Παρασκευήθα έχετε στα εισερχόμενά σας τις προσφορές των εφημερίδων (Δεν στέλνουμε ανεπιθύμητη αλληλογραφία ενώ μπορείτε να διαγραφείτε με ένα κλικ και δεν θα...

Η θέση και ο ρόλος της λογοτεχνίας στο πλαίσιο της προσχολικής εκπαίδευσης: σχόλια για μία τοξική σχέση

Η θέση και ο ρόλος της λογοτεχνίας στο πλαίσιο της προσχολικής εκπαίδευσης: σχόλια για μία τοξική σχέση

  γράφει ο Μιχάλης Κατσιγιάννης   Εισαγωγικές παρατηρήσεις Σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης παρατηρείται το ίδιο παιδαγωγικό μοτίβο – τόσο σε επίπεδο θεωρίας όσο και σε επίπεδο πράξης – ως προς την αντίληψη για την αισθητική καλλιέργεια και ευαισθητοποίηση και την...

Πώς ‘κατασκευάζονται’ οι λαοί;

Πώς ‘κατασκευάζονται’ οι λαοί;

- γράφει ο Κώστας Θερμογιάννης - Η απόσταση είναι ίσως το πιο χρήσιμο εργαλείο κάθε μελετητή τής Ιστορίας διότι η διαφορά τού χρόνου από το παρελθόν ενεργεί πάντοτε αφαιρετικά, σαν φίλτρο που διηθεί τής μελετούμενης περιόδου τις μικροσυγκυρίες, τα μικροσυμφέροντα και...

Για το «Ελσίνκι» του Θ. Γρηγοριάδη

Για το «Ελσίνκι» του Θ. Γρηγοριάδη

_ γράφει ο Ηρακλής Μίγδος - Πρόσφατα κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πατάκη το καινούργιο μυθιστόρημα του Θεόδωρου Γρηγοριάδη με τίτλο «Ελσίνκι». Ένα μυθιστόρημα που δε ξεπερνά της 230 σελίδες και που ο τίτλος και το εξώφυλλο δε προϊδεάζουν τον αναγνώστη. Ο κύριος...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Επιμέλεια άρθρου

Διαβάστε κι αυτά

ΑρθρογραφίαΕκπαίδευση
Η θέση και ο ρόλος της λογοτεχνίας στο πλαίσιο της προσχολικής εκπαίδευσης: σχόλια για μία τοξική σχέση

Η θέση και ο ρόλος της λογοτεχνίας στο πλαίσιο της προσχολικής εκπαίδευσης: σχόλια για μία τοξική σχέση

  γράφει ο Μιχάλης Κατσιγιάννης   Εισαγωγικές παρατηρήσεις Σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης παρατηρείται το ίδιο παιδαγωγικό μοτίβο – τόσο σε επίπεδο θεωρίας όσο και σε επίπεδο πράξης – ως προς την αντίληψη για την αισθητική καλλιέργεια και ευαισθητοποίηση και...

EditorialΑρθρογραφία
Πώς ‘κατασκευάζονται’ οι λαοί;

Πώς ‘κατασκευάζονται’ οι λαοί;

- γράφει ο Κώστας Θερμογιάννης - Η απόσταση είναι ίσως το πιο χρήσιμο εργαλείο κάθε μελετητή τής Ιστορίας διότι η διαφορά τού χρόνου από το παρελθόν ενεργεί πάντοτε αφαιρετικά, σαν φίλτρο που διηθεί τής μελετούμενης περιόδου τις μικροσυγκυρίες, τα μικροσυμφέροντα...

Αρθρογραφία
Για το «Ελσίνκι» του Θ. Γρηγοριάδη

Για το «Ελσίνκι» του Θ. Γρηγοριάδη

_ γράφει ο Ηρακλής Μίγδος - Πρόσφατα κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πατάκη το καινούργιο μυθιστόρημα του Θεόδωρου Γρηγοριάδη με τίτλο «Ελσίνκι». Ένα μυθιστόρημα που δε ξεπερνά της 230 σελίδες και που ο τίτλος και το εξώφυλλο δε προϊδεάζουν τον αναγνώστη. Ο κύριος...

Αρθρογραφία
Να είμαι ο γονιός που θα ήθελα να είχα αν γινόμουν πάλι παιδί

Να είμαι ο γονιός που θα ήθελα να είχα αν γινόμουν πάλι παιδί

_ γράφει η Τρισεύγενη Γκοτσίνου -    Ας υποθέσουμε πως βρισκόμαστε σε ένα σεμινάριο ενημέρωσης και στήριξης γονέων. Ο εμψυχωτής μας δείχνει σε ένα κομμάτι χαρτί τρεις απλές και σύντομες προτάσεις καλώντας μας να επιλέξουμε αυτή που χαρακτηρίζει καλύτερα τον τρόπο...

Αρθρογραφία
Ήταν ο Καραγάτσης μισογύνης;

Ήταν ο Καραγάτσης μισογύνης;

_ γράφει ο Ηρακλής Μίγδος - Για άλλη μια φορά οι Έλληνες βρήκαν λόγο για να διχαστούν και να λογομαχήσουν στα social media. Αυτή τη φορά αφορμή ήταν ο Καραγάτσης. Όλα ξεκίνησαν από ένα άρθρο, δεν αναφέρω το όνομα του/της συντάκτη/ριας καθώς δε θέλω να κάνω...

Αρθρογραφία
Για το “Κατηγορώ” του Ρένου Αποστολίδη

Για το “Κατηγορώ” του Ρένου Αποστολίδη

_ γράφει ο Ηρακλής Μίγδος - Ρένος Αποστολίδης. Το άκουσμα του ονόματος και μόνο διχάζει τους αναγνώστες. Ένας λογοτέχνης, φιλόλογος, ανθολόγος, φιλόσοφος, δημοσιογράφος, κριτικός που έχει τόσους φανατικούς υποστηρικτές όσο και εχθρούς. Εδώ όμως δε θα μιλήσουμε για...

Αρθρογραφία
Σκέψεις για την 20η ΔΕΒΘ

Σκέψεις για την 20η ΔΕΒΘ

γράφει η Γεωργία Βασιλειάδου Ιστορίες ενός νέου συγγραφέα στην πόλη ή πως ανακαλύπτεις τον χαοτικό κόσμου του βιβλίου. Ας το παραδεχτούμε, είναι εντελώς διαφορετικό να είσαι αναγνώστης, βιβλιόφιλος ή  βιβλιοφάγος και να βρίσκεσαι στη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου...

Αρθρογραφία
Για την ποιητική συλλογή του Λευτέρη Χονδρού «ΔΕΚΑ ΜΗΝΕΣ ΑΥΤΑΡΕΣΚΕΙΑΣ»

Για την ποιητική συλλογή του Λευτέρη Χονδρού «ΔΕΚΑ ΜΗΝΕΣ ΑΥΤΑΡΕΣΚΕΙΑΣ»

_ γράφει ο Ηρακλής Μίγδος - Ο Λευτέρης Χονδρός είναι ένας νέος ηλικιακά ποιητής (γεννημένος το 1997). Παρά το νεαρό της ηλικίας του έχει εκδώσει τρεις ποιητικές συλλογές. Το 2019 εξέδωσε τη πρώτη του ποιητική συλλογή με τίτλο «Το τελευταίο χειρόγραφο» από τις...

Αρθρογραφία
Για τη συλλογή διηγημάτων «Η νοσταλγία της απώλειας» του Θεόδωρου Γρηγοριάδη

Για τη συλλογή διηγημάτων «Η νοσταλγία της απώλειας» του Θεόδωρου Γρηγοριάδη

_ γράφει ο Ηρακλής Μίγδος - Έπεσε στα χέρια μου, αρκετά καθυστερημένα, η συλλογή διηγημάτων του Θεόδωρου Γρηγοριάδη με τίτλο «Η νοσταλγία της απώλειας» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη. Αφορμή ήταν η επικείμενη μετάφραση του εν λόγω έργου στα γαλλικά. Το...

4 σχόλια

4 Σχόλια

  1. Απόστολος Παλιεράκης

    Υπέροχο και πάλι, κι ας είναι κοινότοπο το σχόλιό μου

    Απάντηση
  2. Απόστολος Παλιεράκης

    Στα καλλίτερά μου όνειρα, βλέπω ένα κόσμο με τέτοιες κοινοτοπίες

    Απάντηση

Υποβολή σχολίου