Writing Steps

Η Δημιουργική Γραφή ως διδακτικό αντικείμενο δεν αναζητά συγγραφικά ταλέντα. Συμμετέχει όμως ενεργά στη διαμόρφωση ενός δημιουργικού νου, όπως το έθετε ο Gianni Rodari όταν σημείωνε πως δημιουργικός νους είναι αυτός που «πάντα δουλεύει, που πάντα ρωτάει, που ανακαλύπτει προβλήματα εκεί όπου οι άλλοι βρίσκουν ικανοποιητικές απαντήσεις, που νιώθει άνετα σε ρευστές καταστάσεις, που διαθέτει κρίση αυτόνομη και ανεξάρτητη, που αρνείται το τυποποιημένο, που καταπιάνεται απ’ την αρχή με τα πράγματα και τις έννοιες, χωρίς να εμποδίζεται από κομφορμισμούς» (Rodari). Στην πραγματικότητα η Δημιουργική γραφή αναζητά έναν τρόπο να αναδείξει την «αποκλίνουσα σκέψη» των παιδιών ώστε «να σπάσουν τα σχήματα της εμπειρίας».  Η δημιουργικότητα, σε αντίθεση με τις ρομαντικές αντιλήψεις του παρελθόντος, δεν είναι υπόθεση περιορισμένων εκλεκτών ή “προικισμένων” ατόμων, αλλά χαρακτηρίζει δυνάμει οποιονδήποτε άνθρωπο (Carter).

Μέσα από το διδακτικό αντικείμενο της Δημιουργικής Γραφής οι μαθητές ενθαρρύνονται στον πειραματισμό πάνω σε ποικίλα λογοτεχνικά είδη χωρίς το φόβο σωστού ή λάθους (Morley). Άλλωστε, όπως σημειώνει κι ο Winnicott το παιδί είναι πιο δημιουργικό στο παιχνίδι. Η δημιουργική συναίσθηση του Winnicott «κάνει το άτομο να αισθάνεται ότι η ζωή αξίζει να τη ζήσεις».

Η Δημιουργική Γραφή ως διδακτική τεχνική απελευθερώνει την έκφραση του μαθητή κι ενεργοποιεί την αυτοέκφραση και τη φαντασία με την ανατρεπτική δυναμική της λογοτεχνίας. Η ενθάρρυνση στη γραφή έχει αποδειχθεί ως ένας από τους καλύτερους τρόπους για να εκτιμήσει με τρόπο ενεργητικό το παιδί την λογοτεχνία, και άρα να μάθει να απολαμβάνει την ανάγνωση καθώς εξοικειώνεται με τις τεχνικές γραφής και τα ερμηνευτικά εργαλεία. Κάθε άνθρωπος όταν διαβάζει, ερμηνεύει. Η ενεργοποίηση των μαθητών πάνω στο κείμενο, συνδέεται με την ανταπόκρισή τους ως οξυδερκείς και ευέλικτες προσωπικότητες. Η ανάγνωση είναι μια περίπλοκη διαδικασία, η οποία προϋποθέτει τη γνώση και τη χρήση ενός συγκεκριμένου γλωσσικού κώδικα. Η γλώσσα της λογοτεχνίας –ως παρεκκλίνουσα από το κανονικό– χρησιμοποιεί τη σύνταξη, τη γραμματική, τη στίξη, τα συμφραζόμενα, με έναν τρόπο που ευνοεί την κρυπτικότητα και την πολυσημία.

Και αυτό στην περίπτωση της διδασκαλίας μιας ξένης γλώσσας δρα καταλυτικά τόσο για τη βαθύτερη αντίληψη της γλώσσας και την εξεύρεση λύσεων στον κώδικα επικοινωνίας για τη βέλτιστη επικοινωνία. Με την αξιοποίηση της Δημιουργικής Γραφής ο μαθητής διδάσκεται να αναζητά την κατάλληλη λέξη, να ερμηνεύει τη χρήση κάθε λέξης σε ένα ποίημα και να βλέπει τη λειτουργικότητά της μέσα στο λογοτεχνικό κείμενο. Μαθαίνει να δομεί τον λόγο του με στόχο την έκφραση μιας αγωνίας και ενός εσωτερικού χώρου συναισθημάτων. Ο York θεωρεί πως η σύνδεση της Δημιουργικής Γραφής με τη διδασκαλία όλων των παραμέτρων της γλώσσας καθιστά τον μαθητή καλύτερο συγγραφέα εναρμονισμένο με όλες τις χρήσεις της γλώσσας (York, Συμεωνάκη). Ο γραπτός λόγος είναι μια ικανότητα, η καλλιέργεια της οποίας αποτελεί πρωταρχική επιδίωξη της εκπαίδευσης.  Για την Maxwell η εκτίμηση και κατανόηση της λογοτεχνίας από τους μαθητές ενισχύεται και εκτείνεται με τον διαλογισμό που συντελείται πάνω στο κείμενο αναφοράς μέσα από την προσωπική απόπειρα ποιητικής/λογοτεχνικής γραφής.

Το ακόλουθο project -σε συνεργασία με φιλόλογο Αγγλικών- κινήθηκε στις βασικές αρχές της Δημιουργικής Γραφής στην αγγλική γλώσσα, ως ξένη γλώσσα. Πρόκειται για μαθητές και μαθήτριες που διδάσκονται αγγλικά για δύο ή τρία χρόνια. Τα παιδιά εμπνεύστηκαν από προτεινόμενα κείμενα αναφοράς του Cambridge (πρόγραμμα storybird) και δημιούργησαν τις δικές τους ιστορίες. Η Δημιουργική Γραφή αποτελεί έναν άλλο τρόπο διδασκαλίας της λογοτεχνίας και της ποίησης, ενσωματώνοντας τη γραφή στην ανάλυση και την ερμηνεία. Συμβάλλει έτσι στην ανάπτυξη του γραπτού λόγου και ταυτόχρονα κάνει τους μαθητές μέσα από την έρευνα, με τη χρήση των νέων τεχνολογιών, να προσεγγίσουν την λογοτεχνία επιστρατεύοντας τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους.

τοβιβλίο.net και οι εκδόσεις τοβιβλίο έχουν τη χαρά να παρουσιάσουν
την πειραματική έκδοση παιδικών ιστοριών στην αγγλική γλώσσα «writing steps».

Το βιβλίο μπορείτε να το κατεβάσετε ελεύθερα κάνοντας κλικ στην εικόνα πιο κάτω

εκδόσεις: τοβιβλίο | είδος: συλλογική έκδoση
σελίδες: 36| επιμέλεια έκδοσης: Δήμος Χλωπτσιούδης

Ακολουθήστε μας

Οι προσφορές των εφημερίδων για το Σαββατοκύριακο 2 – 3 Μαρτίου 2024

Οι προσφορές των εφημερίδων για το Σαββατοκύριακο 2 – 3 Μαρτίου 2024

Real News https://youtu.be/hOMlcAy2RLgΚαθημερινή Πρώτο Θέμα Το Βήμα της Κυριακής Δώστε μας το email σας και κάθε Παρασκευήθα έχετε στα εισερχόμενά σας τις προσφορές των εφημερίδων (Δεν στέλνουμε ανεπιθύμητη αλληλογραφία ενώ μπορείτε να...

“Ήταν κάποτε μαζί μας” – Το ηλεκτρονικό βιβλίο της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδας για τα 35α γενέθλιά της

“Ήταν κάποτε μαζί μας” – Το ηλεκτρονικό βιβλίο της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδας για τα 35α γενέθλιά της

  Η Ένωση Σεναριογράφων Ελλάδος εορτάζοντας τα 35 χρόνια από τη σύστασή της, προσφέρει δωρεάν σε όλο τον κόσμο, το βιβλίο αυτό, που αφορά στη ζωή και το έργο των εκλιπόντων σεναριογράφων, μελών και μη της Ε.Σ.Ε., προκειμένου να αποτίσει φόρο τιμής στους...

Routine

Routine

- γράφει ο Κώστας Θερμογιάννης - Ήταν ίσως η μόνη γυναίκα στον κόσμο που ξέβαφε τα χείλια της! Έμοιαζε με εξώφυλλο ακριβού περιοδικού πολυτελείας που κανείς δεν μπορούσε να (εξ)αγοράσει. Είχε φίλους. Πολλούς και λίγους. Οι πολλοί της φίλοι, σαν τα πουκάμισα τα αδειανά...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Επιμέλεια άρθρου

Διαβάστε κι αυτά

Routine

Routine

- γράφει ο Κώστας Θερμογιάννης - Ήταν ίσως η μόνη γυναίκα στον κόσμο που ξέβαφε τα χείλια της! Έμοιαζε με εξώφυλλο ακριβού περιοδικού πολυτελείας που κανείς δεν μπορούσε να (εξ)αγοράσει. Είχε φίλους. Πολλούς και λίγους. Οι πολλοί της φίλοι, σαν τα πουκάμισα τα αδειανά...

Pure

Pure

- γράφει ο Κώστας Θερμογιάννης - Ήταν βασίλισσα, αυτό της είχαν πει από μικρή. Κι εκείνη το είχε πιστέψει. Μέχρι τη μέρα που γνώρισε ένα αγόρι κι εκείνος της είπε ότι την αγαπάει. Βρέθηκε σε δύσκολη θέση, δεν ήταν βλέπεις του κύκλου της. Πάλεψε με τον εαυτό της όπως...

Mimozas

Mimozas

- γράφει ο Κώστας Θερμογιάννης - Είχε γεννηθεί απότομα πολλά χρόνια πριν το καταλάβει. Η ζωή του έμοιαζε με αρχαία τραγωδία, παιδί αγνώστων θεών, ήξερε πως έπρεπε να θυσιαστεί στο βωμό της διαφορετικότητας για να μπορέσει να ζήσει. Τον είχαν προικίσει όμως οι θεοί με...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου