Η ποιητική “έκρηξη” του Σπύρου Κατηφόρη

27.10.2016

Σπύρος Κατηφόρης
Κουκούτσι
ISBN: 978-618-5202-06-4

Ο Σπύρος Κατηφόρης[1] εντάσσεται κριτικά στους ποιητές της αγανάκτησης. Αν και απέχει από την κοινωνική ποίηση, η στιχουργική του είναι σύμφυτη της καλλιτεχνικής "αγανάκτησης" προς το παλιό και της αναζήτησης μίας νέας εκφραστικής φόρμας. Η ποίηση του Κατηφόρη με το θρυμματισμό της και τον συνειρμικό παραλογισμό στα γονίδιά της πηγάζει από την αγωνία για το μέλλον μέσα από μία θρυμματισμένη κοινωνία.

Η νέα του συλλογή, «εξερράγη» (κουκούτσι, 2016), απαρτίζεται από δύο ποιητικές συνθέσεις: τη "βιογραφία" και μία -πρώτη- σύνθεση θρυμματισμένη σε ανεξάρτητα ολιγόστιχα ποιήματα, με έναν λανθάνοντα επικοαφηγηματικό χαρακτήρα.

Πιστός στην ολιγόλεκτη διατύπωση ακολουθεί τον δρόμο του ποιητικού πειραματισμού. Η εκφραστική του ορθώνεται πάνω σε μία επιτηδευμένα απέριττη γλώσσα, απαλλαγμένη πλήρως από επίθετα ή σχήματα εντυπωσιασμού. Αποφθεγματικού τύπου προσεγγίσεις απορρέουν μέσα από σπαράγματα εικόνων και στίχων. Άλλοτε σε μικρές συνθέσεις με κομματισμένο στίχο εκθέτει την ανάγκη για ταξίδι, μιλά για το χρόνο που περνά και τα -ψυχικά ή σωματικά- σημάδια που αφήνει πίσω του· αγωνιά για τη μοναξιά του σύγχρονου ανθρώπου και την αδιαφορία για τον Άλλο

Η δυναμική "θολή" εικαστική του θεμελιώνεται στο σουρεαλιστικό λόγο και το συχνό αποφθεγματικό ύφος. Ωστόσο, ο δημιουργός δεν επιμένει στις εικόνες. Τούτες αναδύονται αυθόρμητα μέσα από τα στιχουργήματα. Η εικονοπλασία του ακολουθεί το δρόμο των συνειρμών μέσα από τις σκιές μία βιωματικής ποιητικής στις διαδρομές της φθοράς του ανθρώπου και της χαμένης ελπίδας.

Κατά τον Victor Shklovsky «η τέχνη υπάρχει για να επαναφέρει την αίσθηση της ζωής. Yπάρχει για να αισθανόμαστε τα πράγματα, για να κάνει την πέτρα πέτρινη. O σκοπός της τέχνης είναι να αποδίδει την αίσθηση των πραγμάτων όπως συλλαμβάνονται από τις αισθήσεις και όχι όπως γνωρίζουμε ότι είναι…»[2]. Έτσι, στόχος της τέχνης είναι να αισθανθεί ο αναγνώστης/ακροατής τον ποιητή και τον τρόπο που εκείνος εκλαμβάνει τον κόσμο γύρω του.

Δήμος Χλωπτσιούδης
Μανδραγόρας, 2016
ISBN: 978-960-592-032-6

Ο μεταμοντέρνος στιχουργικός θρυμματισμός του Κατηφόρη, ακανόνιστος οπτικά, και επιτηδευμένα "σκόρπιος", συνδέεται με τη σουρεαλιστική συνειρμικότητα κάτω από το πέπλο μιας υπαρξιακής αναζήτησης για τη ζωή και τις κακουχίες της, τον έρωτα και τα πάθη. Η στιχουργική του τούτη αισθητοποιεί ακριβώς τις αγωνίες του ευμετάβλητου βίου που παλινωδεί αναζητώντας την ισορροπία μέσα στη σύγχρονη κοινωνική -υπαρξιακού τύπου- ρευστότητα.

Επιλογικά, ο Κατηφόρης Καινοτομεί με την πειραματική αναζήτησή του στην πλαστική του στίχου, χωρίς να λειτουργεί ο νεωτερισμός ως αυτοσκοπός. Ο ποιητής συνδέει το υπαρξιακό στοιχείο με τη μεταμοντέρνα απομάκρυνση από τις παραδοσιακές νόρμες. Άλλωστε, στιχουργικά ούτε η σύνθεσή του υπακούει μόνο στο δικό της εσωτερικό κανόνα, υπό την καθοδήγηση του συνειρμικού συνδετικού/συνθετικού χαρακτήρα του εσωτερικού στιχουργικού ρυθμού του.

_______________
[1] βλ. και Δήμου Χλωπτσιούδη, η μεταμοντέρνα ποίηση του Κατηφόρη, κριτική στην ποιητική συλλογή «Ομίχλη από φωνές» (bookstars, 2014).
[2] Victor Shklovsky, H τέχνη ως τεχνική, 1924.

Κράτα το

Ακολουθήστε μας

Γεράκια στο κλουβί, της Κωνσταντίνας Μόσχου

Γεράκια στο κλουβί, της Κωνσταντίνας Μόσχου

Μεσόγειος, 1829. 201 κατάδικοι, απατεώνες, εγκληματίες ποινικού δικαίου και διαβόητοι Έλληνες πειρατές (τα Γεράκια της Μεσογείου) οδηγούνται στο ιστιοφόρο Νόρφοκ που θα τους οδηγήσει στον τόπο της εξορίας, τη μακρινή Νότια Γη ή Terra Australis. Ανάμεσα τους βρίσκεται...

Έξυπνα ηλεκτρονικά VS Έξυπνα βιβλία, της Νικολέτας Καπίλλα

Έξυπνα ηλεκτρονικά VS Έξυπνα βιβλία, της Νικολέτας Καπίλλα

Τα βιβλία είναι παρατημένα κι εγκαταλειμμένα στα ράφια μιας σκονισμένης βιβλιοθήκης και παραπονιούνται έντονα, κάτι που θυμώνει τη σμαρτ τιβί που βρίσκεται μπροστά τους. Μιας και νιώθουν πως όλες οι έξυπνες συσκευές αποβλακώνουν και χειραγωγούν τους ανθρώπους και με...

Βαγγέλης Χρόνης: ‘Ποίηση 1999-2020’

Βαγγέλης Χρόνης: ‘Ποίηση 1999-2020’

Εκδόσεις Καστανιώτη _ γράφει ο Σίμος Ανδρονίδης - Βαγγέλης Χρόνης: ‘Ποίηση 1999-2020’ «Πως νοσταλγείς ωραία καλοκαίρια που δεν έζησες. Μόνο να ονειρεύεσαι μπορείς αυτά που ίσως έλθουν» Βαγγέλης Χρόνης, ‘Νοσταλγία’   Από τις εκδόσεις Καστανιώτη, κυκλοφορούν, το...

Ιστορίες της θάλασσας, της Καρίνας Βέρδη (επιμ.)

Ιστορίες της θάλασσας, της Καρίνας Βέρδη (επιμ.)

Η Καρίνα Βέρδη, σε συνεργασία με τον Γιώργο Δάγλα, ετοίμασαν μια συλλογή διηγημάτων με το αγαπημένο θέμα πολλών, τη θάλασσα, συγκεντρώνοντας κείμενα σκληρά και διασκεδαστικά, πρωτότυπα και διαφορετικά, που όλα μυρίζουν αλάτι και ιώδιο. Φίλοι και γνωστοί που συνδέονται...

Φάκελος Καταρίνα, του Jorn Lier Horst

Φάκελος Καταρίνα, του Jorn Lier Horst

Το Φάκελος Καταρίνα αποτελεί τη δωδέκατη -σύμφωνα με την πρωτότυπη χρονολογική σειρά- περιπέτεια του επιθεωρητή Βίλιαμ Βίστιν, αλλά και την πρώτη ενασχόλησή του με μια από τις αποκαλούμενες «ξεχασμένες υποθέσεις», δηλαδή παλιές ανεξιχνίαστες υποθέσεις που παραμένουν...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Διαβάστε κι αυτά

Φάκελος Καταρίνα, του Jorn Lier Horst

Φάκελος Καταρίνα, του Jorn Lier Horst

Το Φάκελος Καταρίνα αποτελεί τη δωδέκατη -σύμφωνα με την πρωτότυπη χρονολογική σειρά- περιπέτεια του επιθεωρητή Βίλιαμ Βίστιν, αλλά και την πρώτη ενασχόλησή του με μια από τις αποκαλούμενες «ξεχασμένες υποθέσεις», δηλαδή παλιές ανεξιχνίαστες υποθέσεις που παραμένουν...

Οι 10 χωρισμοί

Οι 10 χωρισμοί

ΟΙ 10 ΧΩΡΙΣΜΟΙ (εφηβικό σατιρικό)   Πρώτη φορά χωρίσανε, όταν ήμουνα 9, Αυτός έπαιζε χαρτιά, Αυτή όλο να φωνάζει, έφυγε για κανά μήνα, αλλά γύρισε κλαμένος και τα βρήκαν φυσικά. Μα η 2η φορά ήρθε μετά από λίγους μήνες, έλειψε όλο το βράδυ, κι όταν ήρθε το πρωί, τον...

Η Ήττα

Η Ήττα

Και τελικά πες μου. Γιατί να πετάξω; Ποιος ο λόγος τα σύννεφα να φτάσω; Έκανα το πρώτο βήμα και τόλμησα, έκανα το πρώτο άλμα με τόσες προσδοκίες. Τόσα σενάρια πιθανά, τόσες ελπίδες επιθυμητές. Αλλά, ξέχασα ότι η ζωή δεν είναι ποτάμι που κυλάει όπως επιθυμώ. Έκανα την...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου