Select Page

“…η σχέση μου με την λογοτεχνία δεν με πρόδωσε ποτέ” – Δήμητρα Σιδηροπούλου

Θάλασσα ιδεών σε ταξίδι αέναο....

(Φωτογραφία: Στράτος Γιαννόπουλος)

Σημερινή φιλοξενούμενη στη δράση «Ελάτε να μιλήσουμε για τη λογοτεχνία» είναι η  συγγραφέας Δήμητρα Σιδηροπούλου, την οποία και ευχαριστώ πολύ για την δοτική της συνέντευξη!

Βιογραφικό

Φωτογραφία της Dimi Sidiropoulou.

Η Δήμητρα Σιδηροπούλου γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Είναι μητέρα τριών παιδιών.

Σπούδασε ξενοδοχειακά και τουριστικά επαγγέλματα και έχει γνώσεις μεταπτυχιακής εξειδίκευσης στα ταξίδια και στον τουρισμό, ενώ εργάζεται σε τουριστική και ξενοδοχειακή εταιρεία από το 1996.

Έχει άδεια διδασκαλίας αγγλικών από το Proficiency Cambridge και μετά από σεμινάρια καθηγητών αγγλικής δίδαξε εθελοντικά για τρία καλοκαίρια αγγλικά σε παιδιά στην βιβλιοθήκη της Ορέστου.

Επίσης, από το 2016 συντονίζει το τμήμα φιλαναγνωσίας της βιβλιοθήκης. Είναι τελειόφοιτη του προγράμματος Σπουδές στον Ελληνικό Πολιτισμό με κατεύθυνση φιλολογίας στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο της Κύπρου. Παρουσίασε έρευνα δική της για τα πολιτεύματα στην αρχαιότητα και την κοινωνική θέση της γυναίκας σε Αθήνα και Σπάρτη στο ΑΠΚΥ, συμμετείχε με τη συγγραφή δοκιμίου σε διαγωνισμό έρευνας για τον απελευθερωτικό αγώνα της ΕΟΚΑ.

Δημοσίευσε άρθρο στο περιοδικό journal με τίτλο η μετάβαση της γυναίκας από λογοτεχνική ηρωίδα και αναγνώστρια σε λογοτέχνη και η χειραφέτησή της την εποχή του Μοντερνισμού και σε τόμο πρακτικών για συνέδριο του πανεπιστημίου Αιγαίου.

Συμμετείχε στα επιμορφωτικά προγράμματα α)σύνταξη ερευνητικής πρότασης στο ΑΠΘ, β) αρχαία ελληνικά και μέση εκπαίδευση, γ)εφαρμογές μέσων κοινωνικής δικτύωσης και δ) η γλώσσα των ελληνικών λειτουργικών κειμένων της ορθοδόξου εκκλησίας και ε) εκπαίδευση εκπαιδευτών ενηλίκων του ΑΠΘ και στ)σε ανοιχτά σεμινάρια ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου.

Παρακολούθησε διδακτικές ενότητες δια ζώσης στο ΑΠΘ για λογοτεχνία και δημοσιογραφία, επικοινωνία, πολιτισμό, την ενότητα θέματα επικοινωνίας ευρωπαϊκού πολιτισμού και ΜΜΕ και ισότητα των δύο φύλων και την ενότητα περιβαλλοντική δημοσιογραφία.

Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια του ELT καθηγητών αγγλικής για την διάσπαση προσοχής, και ΔΕΠΥ, Συναισθηματική νοημοσύνη, παιδικό ιχνογράφημα, σύνδρομο asperger. Συμμετείχε σε λογοτεχνικές ημερίδες στο ΑΠΘ και παρακολούθησε τις εργασίες συνεδρίων φιλοσοφικής και λογοτεχνικής κατεύθυνσης.

Ακόμη, ανέλαβε τα καθήκοντα της υπεύθυνης πολιτισμού και δημοσίων σχέσεων του πανεπιστημιακού περιοδικού του ΑΠΚΥ ως μέλος της συντακτικής ομάδας. Παρακολούθησε σεμινάρια δημιουργικής γραφής, μυθοπλασίας, μαθήματα ιστορίας, αγιογραφίας στις βιβλιοθήκες του Δήμου Θεσσαλονίκης. Είναι μέλος της ΕΛΒΕ και κυκλοφορεί το βιβλίο Αχτίδες στο σκοτάδι στο οποίο συμμετέχει σε μια ανθολογία διηγημάτων από νέους συγγραφείς με δύο διηγήματα το ένα εκ των οποίων βραβεύθηκε σε διαγωνισμό των Αθηνών.

Ερωτηματολόγιο για Συγγραφείς και Ποιητές

  1. Γιατί γράφεις;

Γράφω από εσωτερική ανάγκη για έκφραση και δημιουργία. Η γραφή μιας ιστορίας, ενός διηγήματος, μιας πανεπιστημιακής εργασίας, ενός δοκιμίου, μιας ερευνητικής πρότασης, όλα τα είδη γραπτού λόγου είναι εναλλακτικοί τρόποι τοποθέτησης σε διάφορα θέματα ρεαλιστικά και φανταστικά. Όταν τα κείμενα έχουν αναγνωστικό κοινό έχουμε ευθύνη απέναντι σ΄ αυτό και στον εαυτό μας να μην γράφουμε με θελκτική ασυναρτησία ,αλλά να χτίζουμε συνειδήσεις. Για μένα είναι αυτονόητο να γράφω, γιατί είναι στη φύση μου και είναι τρόπος ζωής.

  1. Για ποιους λόγους θα συμβούλευες κάποιον να γίνει συγγραφέας ή ποιητής και γιατί να τ’ αποφύγει;

Θα συμβούλευα κάποιον να γίνει συγγραφέας ή ποιητής αν αγαπά τη συγγραφή και αισθάνεται την ανάγκη να γράφει και να εκφράζεται μέσα από τον γραπτό λόγο. Θα του πρότεινα να το αποφύγει αν καταφεύγει σε αυτό ως βιοποριστική πηγή και έσοδο. Όχι μόνο γιατί δεν επαρκεί με την απελευθέρωση του διαδικτύου και τον ανταγωνισμό, αλλά κυρίως γιατί η αγάπη για τη λογοτεχνία πρέπει να είναι ο μόνος οδηγός που μπορεί να επαληθεύσει και να αιτιολογήσει την ενασχόληση ενός συγγραφέα με το χώρο.

  1. Ποιο είδος γραφής αγαπάς να υπηρετείς και για ποιο πιστεύεις πως δεν έχεις τις απαραίτητες ικανότητες, διάθεση και γνώσεις για να συνεισφέρεις;

Μου αρέσει να γράφω πανεπιστημιακές εργασίες, δοκίμια, ερευνητικές προτάσεις, άρθρα, διηγήματα, θεατρικά. Το αγαπημένο μου λογοτεχνικό είδος είναι το ιστορικό μυθιστόρημα και πραγματικά όταν θα έχω λιγότερες υποχρεώσεις θα μ’ ευχαριστούσε πολύ να ασχοληθώ με αυτό το είδος. Πιστεύω πως δεν έχω ικανότητες, διάθεση και γνώσεις να συνεισφέρω στο αστυνομικό μυθιστόρημα και στις ιστορίες τρόμου, γιατί ποτέ δεν με άγγιζαν ως αναγνώστη. Από παιδί, αλλά και ως έφηβη και ενήλικος διάβαζα φιλοσοφικά, ψυχολογικά, κοινωνικά βιβλία με αγάπη, σταθερότητα, και συνέπεια. Η σχέση μου με την λογοτεχνία δεν με πρόδωσε ποτέ. Ο καλός συγγραφέας είναι πρωτίστως και καλός αναγνώστης. Οι δικές μου αναγνώσεις δεν αφορούσαν το συγκεκριμένο είδος για αυτό και χωρίς ερεθίσματα δεν θα έγραφα για κάτι που δεν με εκφράζει.

  1. Σε ποιόν εκδοτικό οίκο θα ήθελες να εκδίδεται το βιβλίο σου και γιατί;

Δεν θα έβαζα κανέναν περιορισμό σε ποιον εκδοτικό οίκο θα ήθελα να εκδίδεται το βιβλίο μου. Θα μ’ ενδιέφερε η σχέση μου με τον εκδότη να είναι αμοιβαίας εμπιστοσύνης, σεβασμού  και η σχέση μας με  το αναγνωστικό κοινό αντίστοιχα να στηρίζεται στον σεβασμό, γιατί οι αναγνώστες είναι οι τελικοί κριτές.

  1. Τι είναι για εσένα οι αναγνώστες; Πελάτες, κριτές ή συμβουλάτορες;

Καταρχήν οι αναγνώστες είναι ίσως το πιο σημαντικό κομμάτι για την ολοκλήρωση της γραφής μας. Γράφουμε με αφετηρία τις εσωτερικές και πνευματικές μας αναζητήσεις, αλλά οι αναγνώστες είναι οι τελικοί αποδέκτες. Αυτοί αξιολογούν την ωφελιμότητα και την συνεισφορά της γραφής. Το έργο μας κρίνεται και εμείς οι ίδιοι. Με όποια περιγραφή και να προσδιορίσεις τους αναγνώστες πελάτες, κριτές ή συμβουλάτορες, ο παρονομαστής είναι κοινός. Για μένα είναι άνθρωποι που οφείλω να σέβομαι και να έχω ηθική υποχρέωση απέναντί τους να γίνομαι φορέας αισιόδοξων μηνυμάτων.

  1. Η καλύτερη και η χειρότερη κριτική που άκουσες για το έργο σου;

Ως φοιτήτρια φιλολογίας στο ΑΠΚΥ εισέπραξα άριστες κριτικές για τις εργασίες και την παρουσίαση μιας έρευνας που είχα κάνει. Οφείλω να ομολογήσω ότι είχα ακούσει μια σκληρή κριτική από έναν αυστηρό καθηγητή που είχαμε, ο οποίος μου είπε ότι θα ήθελε περισσότερες μεταπτώσεις και ανατροπές στο  διήγημα που έγραψα για τις ανάγκες των μαθημάτων δημιουργικής γραφής. Ο χρόνος όμως απέδειξε ότι το διήγημα δεν τις είχε ανάγκη, γιατί βραβεύθηκε σε διαγωνισμό των Αθηνών. Αυτό αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα ότι οι γνώμες είναι υποκειμενικές και σχετικές, για αυτό δεν πρέπει να μας πτοούν. Στις δράσεις και στα προγράμματα του ΑΠΘ που συμμετέχω κατά καιρούς πάντα λαμβάνω θετικές εκτιμήσεις. Δόξα τω Θεώ όλες οι κριτικές συνηγορούν να συνεχίσω να ασχολούμαι με αυτό που αγαπώ και επαληθεύουν ότι είμαι στο σωστό δρόμο.

  1. Τι σε ενοχλεί και θα ήθελες να αλλάξει στον λογοτεχνικό χώρο; Τι σου αρέσει και θα ήθελες να μείνει ως έχει;

Με ενοχλεί η έλλειψη συνείδησης και η ελαφρύτητα με την οποία ορισμένοι εκτιμούν τον ρόλο του συγγραφέα. Έτυχε να παρευρίσκομαι σε λογοτεχνικό ακαδημαϊκό συνέδριο στο οποίο η καλεσμένη  συγγραφέας μας διάβασε απόσπασμα από το βιβλίο της που θύμιζε πορνογραφικό υλικό. Όταν της είπα δημοσίως ότι έχει κοινωνική ευθύνη για την γραφή της, γιατί αυτή χτίζει συνειδήσεις έδειξε απείραχτη και εξοικειωμένη με αυτό το ύφος γραφής σαν να το θεωρούσε απόλυτα φυσιολογικό. Θα ήθελα η λογοτεχνία να αποτελεί έναν ρομαντικό χώρο από ανθρώπους με πνευματικές ανησυχίες για ανθρώπους με καλλιτεχνικές ευαισθησίες, έναν δίαυλο επικοινωνίας ανάμεσα στον συγγραφέα πομπό και στον αναγνώστη δέκτη.

  1. Ανέφερε τρείς χαρακτηρισμούς για τον εαυτό σου για τους οποίους είσαι υπερήφανος/η και άλλους τρείς για τους οποίους όχι.

Εργατική,δυναμική,δημιουργική είναι τρεις θετικές ιδιότητες που με οδηγούν σε νέα μονοπάτια και με χαροποιούν για την αέναη πνευματική κίνηση στο χωροχρόνο της ζωής μου. Τρεις χαρακτηρισμοί που επιδέχονται βελτίωση και είναι αδυναμίες μου είναι η έλλειψη διπλωματίας, η υπερβολική δοτικότητα στους άλλους που περιορίζει τον διαθέσιμο χρόνο στις ενασχολήσεις με την λογοτεχνία και η υπερβολική ειλικρίνεια.

  1. Ο χειρότερος εφιάλτης που φοβάσαι για την καριέρα σου και το ομορφότερο όνειρό που σου έχει πραγματοποιηθεί ή προσδοκάς να συμβεί στο μέλλον;

Φοβάμαι μήπως ο φόρτος εργασιών και ευθυνών που αναλαμβάνω καθημερινά καθυστερήσουν τη συγγραφή λογοτεχνικού βιβλίου. Το πιο απρόσμενο όνειρο που έζησα  είναι η διάκρισή μου σε λογοτεχνικό διαγωνισμό και η διάκριση του γιού μου εννιά ετών στον πανελλαδικό και παγκύπριο μαθητικό λογοτεχνικό διαγωνισμό διηγήματος. Προσδοκώ να έχουμε έμπνευση και να μοιραζόμαστε τις εμπειρίες και τις γνώσεις μας με τους αναγνώστες μας, να μιλάμε στην καρδιά τους.

  1. …και η ώρα σου να ανταποδώσεις την…. ιερή εξέταση που πέρασες από αυτή την ανακριτική συνέντευξη! Κάνε μια δική σου, λογοτεχνική ερώτηση-ταμπού για κάτι που θα ήθελες να μάθεις για τον δημιουργό αυτού του ερωτηματολογίου!

Αγαπητέ και χαρισματικέ μου φίλε Θεόφιλε,

Ανταποδίδω με την δική μου ερώτηση: Πιστεύεις πως ο συγγραφέας-ποιητής έχει ηθική ευθύνη για την γραφή του και πρέπει να την κρατά σε ένα υψηλό επίπεδο; Αν θέλεις σχολιάζεις, πιστεύεις πως για να χαρακτηριστεί ένα λογοτεχνικό βιβλίο καλό και πετυχημένο πρέπει να έχει πολλές ανατροπές και μεταπτώσεις;

Σε ευχαριστώ για την φιλοξενία στη στήλη σου και σου εύχομαι πάντα επιτυχίες με οδηγό την καρδιά και το μυαλό!

Αφιερωμένο στους αναγνώστες μας από την «Ασκητική» του Καζαντζάκη: «Δεν ζυγιάζω, δε μετρώ, δε βολεύομαι. Ακολουθώ το βαθύ μου χτυποκάρδι. Δεν ελπίζω τίποτα, δεν φοβούμαι τίποτα λυτρώθηκα από το νου κι από την καρδιά, ανέβηκα πιο πάνω, είμαι λεύτερος.

 

Θεόφιλος Γιαννόπουλος: Ανταποδίδω από καρδιάς αγαπητή μου συγγραφέα Δήμητρα Σιδηροπούλου και εύχομαι πάντα καλοτάξιδες οι γραφές της καρδιάς σου!

Σχετικά με το πρώτο ερώτημά σου, θεωρώ πως πριν αγγίξει ο συγγραφέας την πένα του στο χαρτί, πρέπει να θεωρεί τον αναγνώστη ως τον καλύτερο του Φίλο. Και φυσικά να είναι αυθόρμητος και ειλικρινής, εξομολογώντας όλη την αλήθεια ή την φαντασία που έχει μέσα του.

Σχετικά με το πετυχημένο λογοτεχνικό βιβλίο, θεωρώ πως το μυστικό συστατικό είναι στην διαφορετικότατα της Ψυχής του Συγγραφέα και ο τρόπος που θα μας μεταδώσει όσα έχει πλάσει η έμπνευσή  στο μυαλό του….

 

Αν είσαι συγγραφέας, ποιητής, αναγνώστης ή κριτικός βιβλίων, τότε σε καλούμε σε μια προσωπική λογοτεχνική συνέντευξη-ταμπού στην στήλη ”Θάλασσα ιδεών”!

Για να σας αποσταλεί  το ερωτηματολόγιο  επικοινωνείτε μαζί μου στο προφίλ www.facebook.com/giannopoulos.theofilos ή στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο theofilosbook@yahoo.gr με τίτλο  θέματος: «Μιλάμε για τη λογοτεχνία» συμπληρώνοντας την λέξη «Συγγραφέας», «Ποιητής» , «Αναγνώστης» ή «Κριτικός βιβλίων», ανάλογα με την ιδιότητά σας.

Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων για την συμμετοχή.

Ελάτε να βάλουμε όλοι μας από ένα λιθαράκι ώστε ο λογοτεχνικός κόσμος να γίνει ακόμη ομορφότερος!

Με όλη μου τη θετική ενέργεια

Θεόφιλος Γιαννόπουλος

Επιμέλεια κειμένου

Θεόφιλος Γιαννόπουλος

Ο Θεόφιλος Γιαννόπουλος γεννήθηκε και ζει στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης. Δραστηριοποιείται ως συγγραφέας, ποιητής, αξιολογητής και λογοτεχνικός επιμελητής μυθιστορημάτων, ομιλητής σε παρουσιάσεις βιβλίων, καθώς και ως αρθρογράφος σε πολιτιστικές ιστοσελίδες. Έχει διακριθεί σε πανελλήνιους, διεθνείς και παγκόσμιους λογοτεχνικούς διαγωνισμούς κι έργα του συμμετέχουν σε ανθολογίες διηγημάτων και ποίησης. "Το Αγκάθινο Στέμμα" από τις εκδόσεις ΕΞΗ είναι το πρώτο του μυθιστόρημα. Για περισσότερα στοιχεία σχετικά με την πλοκή, καθώς και για να διαβάσετε δωρεάν το πρώτο κεφάλαιο του βιβλίου, μπορείτε να επισκεφτείτε την παρακάτω ιστοσελίδα: http://ekdoseiseksi.gr/shop/ελληνική-λογοτεχνία/το-αγκαθινο-στεμμα/ Τρόπος επικοινωνίας: www.facebook.com/giannopoulos.theofilos

Υποβολή σχολίου

Ακολουθήστε μας!

Follows

Ημερολόγιο 2018 – Πρόσκληση

Εγγραφείτε στο newsletter

Εκδηλώσεις

Φόρτωση περισσότερων

Διαγωνισμοί σε εξέλιξη

Υποβολή συμμετοχής!

Αρχείο

Είσοδος

Pin It on Pinterest

Αν σας άρεσε...

κοινοποιήστε το στους φίλους σας!