“…δεν μπορείς να μείνεις πολύ καιρό στη τέχνη της γραφής αν δεν βρίσκεις κάτι εσωτερικό να σε κινητοποιεί» – Χρήστος Ν. Καρακάσης

“…δεν μπορείς να μείνεις πολύ καιρό  στη τέχνη της γραφής αν δεν βρίσκεις κάτι εσωτερικό να σε κινητοποιεί» – Χρήστος Ν. Καρακάσης

Θάλασσα ιδεών σε ταξίδι αέναο....

(Φωτογραφία: Στράτος Γιαννόπουλος)

Στο σημερινό άρθρο έχουμε την χαρά να φιλοξενούμε τον Καθηγητή Κινηματογράφου και Θεάτρου,  σκηνοθέτη, σεναριογράφο, παραγωγό, αρθρογράφο,  συγγραφέα και ποιητή, Χρήστο Ν. Καρακάση, τον οποίο και ευχαριστώ για την τόσο περιεκτική του συνέντευξή!

Ας γνωρίσουμε λοιπόν την προσωπικότητα του δημιουργού:

Λογοτεχνικό βιογραφικό Χρήστου Ν. Καρακάση:

Ο Χρήστος Ν. Καρακάσης γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε μουσική, πληροφορική και σκηνοθεσία θεάτρου, κινηματο-γράφου, τηλεόρασης. Κατέχει μεταπτυχιακούς τίτλους στην Ανάπτυξη και μεθοδολογία της εκπαίδευσης και στη Σκηνοθεσία κινηματογράφου και θεάτρου. Ως σκηνοθέτης, σεναριογράφος και παραγωγός έχει παρουσία από το 1992. Οι ταινίες του έχουν αποσπάσει διεθνείς βραβεύσεις και έχουν προβληθεί στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Τα τελευταία χρόνια ταινίες του όπως το «Ανάμεσα σε δυο πατρίδες», «Μορφογένεση» και άλλες έχουν συγκινήσει και αγαπηθεί από το διεθνές κοινό κάνοντας ξεχωριστή πορεία. Ταυτόχρονα είναι Καθηγητής Κινηματογράφου και Θεάτρου σε πολλές σχολές και ιδρύματα, καθώς και στο Σπουδαστήριο Τεχνών και Επιστημών της Κουίντα. Είναι Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Ψηφιακού Κινηματογράφου Αθήνας AIDFF καθώς και του Διεθνούς Οικολογικού Πανοράματος. Έχει γράψει το βιβλίο «Εισαγωγή στον κινηματογράφο» (εκδόσεις Κουίντα). Αρθρογραφεί στο filmmaker και στο koyinta art emagazine). Η «Φωταύγεια»  είναι η πρώτη του ποιητική συλλογή.

 

Ερωτηματολόγιο για Συγγραφείς και Ποιητές

  1. Γιατί γράφεις;

Η γραφή και η ποίηση που έχω ασχοληθεί θεωρώ ότι είναι η κορυφαία οδός έκφρασης και δημιουργίας. Μπορώ να κατασκευάσω έναν κόσμο γεμάτο σκέψεις και απόψεις χωρίς να υπάρχουν όρια. Η σκέψη ταξιδεύει στο δημιουργικό κενό ανάμεσα στην φαντασία και την αλληγορία, στο πεδίο των προθέσεων του ποιητή και της διάθεσης του να κυριαρχήσει στα ένστικτα του. Η ποίηση δεν είναι ένα ελευθέρωμα της συγκίνησης, λέει ο Έλιοτ, αλλά απόδραση από τη συγκίνηση. Δεν είναι έκφραση της προσωπικότητας, αλλά απόδραση από την προσωπικότητα. Όλοι μας ονειρευόμαστε πολύ κάθε νύχτα, αλλά το πρωί  όλα τα έχουμε ξεχάσει. Οι ποιητές θυμούνται τα όνειρά και τα εκφράζουν συζητώντας τα και γράφοντας τα. Αναζητώντας την ουσία από την οποία είναι φτιαγμένα τα όνειρα η ποίηση το κάνει αυτό με αξιοσημείωτη ευκολία, με στόχο και όραμα ανοιχτό, χωρίς προσμίξεις και με καθαρότητα προθέσεων. Ο Σοπενχάουερ λέει ότι τις αλήθειες του βάθους μόνο με την θέαση μπορεί κανείς να τις συλλάβει, όχι με τον υπολογισμό. Το πρώτο γνωστικό άγγιγμα τους είναι άμεσο και προκαλείται από μια στιγμιαία εντύπωση. Εκδηλώνεται μόνο εφόσον αυτή η εντύπωση είναι έντονη, ζωηρή και βαθειά.

  1. Για ποιους λόγους θα συμβούλευες κάποιον να γίνει συγγραφέας ή ποιητής και γιατί να τ’ αποφύγει;

Η ποίηση μας προτρέπει να υπερβούμε  τα  περιορισμένα όρια της ζωής Ενώνει την τέχνη σε μια συνολική ύπαρξη, και  κάνει πιο κοινωνική την ατομικότητά του. Ο Μπρεχτ τονίζει ότι σε μια κοινωνία, το άμεσο αποτέλεσμα του έργου τέχνης είναι να καταπνίγει τις κοινωνικές διακρίσεις έτσι ώστε να δημιουργείται ένα σύνολο που δεν είναι χωρισμένο σε τάξεις, αλλά είναι καθολικά ανθρώπινο. Μέσα από την τέχνη, η ατομικότητα έρχεται δεύτερη κι αυτό που έρχεται πρώτο είναι η συμμετοχή στη εμπειρία. Ο Σοπενχάουερ, όπως και ο Καντ, πίστευε ότι η γνώση μας του κόσμου περιορίζεται μόνο στη γνώση της εμφάνισής του παρά της αλήθειας του, αντίθετα από τον Καντ θεωρούσε ότι μπορούμε να ανακαλύψουμε δρόμους προς την αλήθεια μέσα από την αυτογνωσία. H αληθινή πραγματικότητα είναι η «θέληση», η οποία εκδηλώνεται σε όλες τις ενσυνείδητες πράξεις μας.

  1. Ποιο είδος γραφής αγαπάς να υπηρετείς και για ποιο πιστεύεις πως δεν έχεις τις απαραίτητες ικανότητες, διάθεση και γνώσεις για να συνεισφέρεις;

Αναμφισβήτητα η τέχνη,  αποτελεί για τον άνθρωπο μέσο έκφρασης, επικοινωνίας και δημιουργίας, πρέπει να έχει την θέση της στη ζωή μας και να μπορεί να αποτελεί εργαλείο καλλιέργειας, έκφρασης, και ψυχαγωγίας. Η ποίηση  μας μεταφέρει στην κατανόηση του εαυτού μας, μας βοηθάει να αξιοποιήσουμε το πολιτισμικό φορτίο που ο κάθε ένας μας μεταφέρει. Το έργο τέχνης υπερβαίνει τις εξαρτήσεις της ύλης, ξεπερνά τους περιορισμούς, μετουσιώνεται σε γεγονός πνευματικό

  1. Τι είναι για εσένα οι αναγνώστες; Πελάτες, κριτές ή συμβουλάτορες;

Ο Μπόρχες λέει ότι  Η ομορφιά καραδοκεί. Αν είμαστε ευαίσθητοι, θα την αισθανθούμε μέσα στην ποίηση όλων των γλωσσών. Όμως χρειαζόμαστε την διαδικασία της αισθαντικότητας. Χρειαζόμαστε τον τρόπο και την διαδρομή ώστε να αφεθούμε. Οι αναγνώστες είναι συνοδοιπόροι σε ένα ταξίδι αυτογνωσίας. Η ουσία της ποίησης  αποκαλύπτεται σταδιακά, κατά την ανάγνωση, και ο κάθε αναγνώστης καθρεφτίζεται πάνω της με τρόπο διαφορετικό, καθώς του φανερώνονται πράγματα που δεν ήξερε πως τα έκρυβε μέσα του.

  1. Η καλύτερη και η χειρότερη κριτική που άκουσες για το έργο σου;

Η καλύτερη ήταν «με συγκίνησε, και βρήκα τον εαυτό μου μέσα σε αυτό»

Η χειρότερη « ήταν πολύ καλή η ποιητική σου συλλογή ,πολύ ωραίο χαρτί»

  1. Τι εικόνα πιστεύεις πως έχουν για εσένα οι αναγνώστες; Ισχύει;

Ο Χρήστος Καρακάσης είναι ένας δημιουργός που υπηρετεί την τέχνη και της εμφυσά τη δική του πνοή παράγοντας με υπομονή το έργο του. Τον γνωρίσαμε μέσα από τη σκηνοθετική του ιδιότητα καθώς και μέσα από τη σταθερή παρουσία του και την προσφορά του στο πολιτιστικό γίγνεσθαι αρκετά χρόνια τώρα. Είναι η πρώτη φορά που καταθέτει έργο ποιητικό.

Ίσως οι ιδιότητες του σκηνοθέτη και του ποιητή να απέχουν στην παραδοσιακή αντίληψη η μία από την άλλη, τόσο σε αναμενόμενη αισθητική όσο και σε ψυχοσύνθεση. Και αυτό στην προκειμένη περίπτωση έχει μία βάση. Ο Χρήστος Καρακάσης δεν είναι ο άνθρωπος που θα σε κάνει να σκεφτείς ότι ίσως γράφει ποίηση. Και αυτό ακριβώς είναι που προσδίδει κάτι διαφορετικό σε αυτό το έργο.

Είναι σαν να ανοίγει μια μυστική πόρτα και μπορεί ο αναγνώστης να μεταφερθεί στα βάθη του καλλιτεχνικού του εργαστηρίου, που δεν είναι άλλο από τα πιο ευαίσθητα και μαλακά μέρη της αντίληψης και του συναισθήματος όλης της τέχνης. Αυτό που τελικά βρίσκεται πίσω από κάθε δημιούργημα και κάθε μορφή τέχνης: η ποίηση. Αυτή τη φορά αποφασίζει να το καταθέσει δίχως επεξεργασία ώστε να γίνει έργο κινηματογραφικό, έργο σκηνοθετικό ή οτιδήποτε άλλο. Καταθέτει τη σκέψη του και το συναίσθημα του σκέτα, με μόνα εργαλεία ένα χαρτί και ένα μολύβι.

  1. Τι σε ενοχλεί και θα ήθελες να αλλάξει στον λογοτεχνικό χώρο; Τι σου αρέσει και θα ήθελες να μείνει ως έχει;

Ο λογοτεχνικός χώρος στις μέρες κρίσεις έχει τις δικές του δυσκολίες. Οι εκδοτικοί οίκοι προσπαθούν να διασωθούν. θα ήθελα να μην μας απασχολεί τόσο πολύ το θέμα της διακίνησης που έχει σχέση άμεση με το δημιουργικό κομμάτι.

  1. Ποια λογοτεχνική ερώτηση μισείς να σου κάνουν και γιατί;

Ποια θέματα με απασχολούν? Ποιά θέματα με κινούν?

      9. Πιστεύεις πως οι περισσότεροι ομότεχνοί σου γράφουν από εσωτερική ανάγκη ή επιδιώκουν αποκλειστικά το χρήμα και την δόξα;

Δεν μπορείς να μείνεις πολύ καιρό  στη τέχνη της γραφής αν δεν βρίσκεις κάτι εσωτερικό να σε κινητοποιεί

      10. Ανέφερε τρείς χαρακτηρισμούς για τον εαυτό σου για τους οποίους είσαι υπερήφανος/η και άλλους τρείς για τους οποίους όχι.

Δεν είναι σπάνιο ένας καλός σκηνοθέτης να υστερεί όταν διατυπώνει τις ιδέες του με λόγια. Στην προκειμένη περίπτωση δεν συμβαίνει το ίδιο. Βρίσκουμε έναν ποιητικό κόσμο δομημένο και ιδιαίτερο, ικανό να σταθεί και να χαράξει μια δική του παράλληλη πορεία.

Διαβάζοντας τον δεν βρίσκουμε έναν σκηνοθέτη που γράφει και ποίηση. Αλλά ανακαλύπτω έναν ποιητή κάπως μοναχικό και ταπεινό που ωστόσο εδώ και πολύ καιρό ύφαινε τις λέξεις του και χάραζε τα εσωτερικά μονοπάτια, ίσως δίχως ποτέ να έχει σκεφτεί να τα φανερώσει στον κόσμο.

Σαν αναγνώστες νιώθουμε ότι περιηγούμαστε σε έναν μυστικό κήπο. Γνωρίζοντας το σύνολο του έργου του αυτός ο κήπος γίνεται ακόμη πιο αξιοθαύμαστος και άξιος μελέτης. Ταυτόχρονα μια σειρά από φωτογραφικό υλικό και πλάνα από τις ταινίες του δημιουργούν μια παράλληλη αφήγηση καθώς πρόκειται για φωτογραφίες και στιγμιότυπα που όλα έχουν ιδιαίτερη φόρτιση και ιστορία καθώς προέρχονται από άλλα έργα.

Αν είσαι συγγραφέας, ποιητής, αναγνώστης ή κριτικός βιβλίων, τότε σε καλούμε σε μια προσωπική λογοτεχνική συνέντευξη-ταμπού στην στήλη ”Θάλασσα ιδεών”!

Για να σας αποσταλεί  το ερωτηματολόγιο  επικοινωνείτε μαζί μου στο προφίλ www.facebook.com/giannopoulos.theofilos ή στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο theofilosbook@yahoo.gr με τίτλο  θέματος: «Μιλάμε για τη λογοτεχνία» συμπληρώνοντας την λέξη «Συγγραφέας», «Ποιητής» , «Αναγνώστης» ή «Κριτικός βιβλίων», ανάλογα με την ιδιότητά σας.

Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων για την συμμετοχή.

Ελάτε να βάλουμε όλοι μας από ένα λιθαράκι ώστε ο λογοτεχνικός κόσμος να γίνει ακόμη ομορφότερος!

Με όλη μου τη θετική ενέργεια

Θεόφιλος Γιαννόπουλος

Κράτα το

Κράτα το

Κράτα το

Επιμέλεια κειμένου

Θεόφιλος Γιαννόπουλος

...έκανα την πρώτη μου εξομολόγηση στο χαρτί στα 12 μου χρόνια. Αφορμή στάθηκε μια δραματοποιημένη αναπαράσταση στο ραδιόφωνο από το βιβλίο του Καββαδία, η “Βάρδια”. Στη διάρκεια των σπουδών μου στην Καβάλα ως φοιτητής του Τ.Ε.Ι. Λογιστικής, ακολούθησαν το 1999 και το 2001 τρεις αυτόεκδώσεις βιβλίων μου, με τους τίτλους «Πρώτα Βήματα», «Κρυψώνες ονείρων» και «Παράξενες νύχτες». Το περιεχόμενο τους ήταν πάντα αυτοτελείς ιστορίες και ποιήματα. Έκτοτε έργα μου συμμετέχουν σε ανθολογίες διηγημάτων και ποίησης, ενώ κατά καιρούς έχουν διακριθεί και σε πανελλήνιους, διεθνείς και παγκόσμιους λογοτεχνικούς διαγωνισμούς. Επίσης, δραστηριοποιούμαι ως ομιλητής σε παρουσιάσεις βιβλίων καθώς και ως αρθρογράφος σε λογοτεχνικές ιστοσελίδες Τέλος, είμαι συγγραφέας των Εκδόσεων ΕΞΗ και εντός του 2016 αναμένεται η πανελλαδική κυκλοφορία του πρώτου μυθιστορήματός μου

Υποβολή σχολίου

Υποβολή συμμετοχής!

Εγγραφείτε στο newsletter

Αρχείο

Είσοδος