Ακολουθώντας τα χνάρια του έρωτα

2.03.2017

Στυλιανός Στυλιανού
Κέδρος
ISBN: 978-960-04-4681-4

Η δημιουργία εκτεταμένων ποιητικών συνθέσεων με τη μορφή συλλογής αν και είναι συνηθισμένη στη μοντέρνα ποίηση, στην μεταμοντέρνα σπανίζει. Τα τελευταία χρόνια όμως όλο και περισσότεροι δημιουργοί εκδίδουν ποιητικά βιβλία με οργανική ενότητα ως μία ποιητική σύνθεση. Όλο και πιο συχνά δημιουργοί συνθέτουν έργα με μία ενιαία σύλληψη[1]. Το δρόμο αυτό ακολουθεί και ο πρωτοεμφανιζόμενος Στυλιανός Στυλιανού με το ποιητικό βιβλίο «Ελένη» (κέδρος, 2016).

Πρόκειται για ποίηση ερωτική με ένα εκμυστηρευτικό ύφος δομημένο σε μία γλώσσα που διακρίνεται από οικία προφορικότητα με τα λιτά χαρακτηριστικά της καθημερινής έκφρασης. Στοιχεία λυρισμού εμπλουτίζουν το θρυμματισμένο στίχο.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει η θεατρική δομή της ποιητικής σύνθεσης. Ποιήματα μακροσκελή οιονεί τραγικών επεισοδίων διαχωρίζονται από ενδιάμεσους λόγους που θυμίζουν δραματικά στάσιμα διαμορφώνοντας μία αίσθηση πολυφωνίας. Την ίδια στιγμή ο χωρισμός των ενοτήτων θυμίζει διαχωρισμό πράξεων. Τον δραματικό χαρακτήρα της συλλογής ολοκληρώνει η κάθαρση στο τέλος.

Το σκηνικό ύφος υποστυλώνεται στη διαρκή -έως και μονότονη- χρήση του β' ενικού προσώπου, που ορίζει και τον εξομολογητικό χαρακτήρα της ποιητικής σύνθεσης, και ταυτόχρονα στον πρωτοενικό λόγο, που διαμορφώνει και το ύφος της ερωτικής εκμυστήρευσης.

Και δεν είναι τυχαίο ότι ο δημιουργός επιλέγει ως σύμβολο ένα γυναικείο όνομα το οποίο έχει δεχθεί με το μύθο για την αγάπη και τον έρωτα και ταυτόχρονα με το ίδιο το φως, καθώς σύμφωνα με τον Georg Curtius προέρχεται από την αρχαία ελληνική λέξη σελήνη (δωρ. σελάνα) και σήμαινε λαμπερή/απαστράπτουσα, μόλο που στον Όμηρο συνδέεται με την κλήρωση του συζύγου της[2] ή την άλωση με πλοία[3]. Σε κάθε περίπτωση όμως είναι ένα ωραίο τοπίο έχει συνδεθεί άμεσα με τον έρωτα και την καταστροφή/πόλεμο.

Σοφία Γιοβάνογλου
Γαβριηλίδης
ISBN: 978-960-576-508-8

Ενιαίας σύλληψης είναι και η πρώτη ποιητική συλλογή της Σόφιας Γιοβάνογλου «φυτολόγιο νυχτερινό ή flora nocturna» (Γαβριηλίδης, 2016).Πρόκειται για μία ιδιόρρυθμη ποιητική σύνθεση που απαρτίζεται από μικρές συνθέσεις που αντί τίτλου φέρουν την ονομασία (κοινή και επιστημονική) λουλουδιών και φυτών.

Οι συνθέσεις της συλλογής προσομοιάζουν σε χαϊκού ως προς τον χαρακτήρα και την μορφή, με τη διαφορά του αριθμού των συλλαβών. Με την ολιγόλεκτη φόρμα που σε κάθε σύνθεση συναρμόζουν δύο τρίστιχα και αφορμή είδη της χλωρίδας, η δημιουργός ανασυνθέτει υπαρξιακές αναζητήσεις κι ερωτικές αγωνίες. Μέσα από τη συνειρμική ροή μεταφέρεται από το λουλούδι στο χώρο των ποιητικών αναζητήσεων.

Η ποιήτρια θαυμάζει τα φυτά, υμνεί την ομορφιά τους και κινείται ελεύθερα στο χώρο των συνειρμών που θεμελιώνονται στη λογική του στιγμιότυπου. Μέσα όμως σε μία αλληγορική προσέγγιση οι συνθέσεις αφήνουν μία ερωτική επίγευση με χαρακτηριστική -μα σεμνή- λαγνεία.

Τον χαρακτήρα της υμνωδίας συνεπικουρεί εκφραστικά και το β' πληθυντικό που απαντάται σε όλες τις συνθέσεις. Μάλιστα το Σας με κεφαλαίο το πρώτο γράμμα, θυμίζοντας τους αντίστοιχους χριστιανικούς ύμνους, δίνει μία θεϊκή διάσταση στα φυτά ξεπερνώντας τη συνήθη ρομαντική διάσταση.

_______________
[1] βλ. για παράδειγμα σχετικά τις «νυμφαλίδες» της Ναταλίας Κατσού, τη «Γλασκώβη» του Θάνου Γώγου, τη «μυθογονία» της Κωνσταντίνας Κορρυβάντη, τη «σιωπή της Σίβας» του Ζήση Δ. Αϊναλή, τις «23 ημέρες» της Ασημίνας Ξηρογιάννη.
[2] από τον αόριστο του αἱρέῶ>εἷλον>ἑλ-
[3] από τον αόριστο του ἁλίσκομαι ἑάλων+ναῦς/νεώς.

Κράτα το

Κράτα το

Ακολουθήστε μας

Άγιο Αίμα, του Θοδωρή Παπαθεοδώρου

Άγιο Αίμα, του Θοδωρή Παπαθεοδώρου

Τι ρόλο έπαιξε η Τεργέστη στο προεπαναστατικό ζύμωμα, αν και κάτω από το αυστηρό βλέμμα του καγκελάριου Μέτερνιχ; Πώς φτάσαμε στην ανατίναξη στο Κούγκι και στον χορό του Ζαλόγγου; Γιατί ο Αλή πασάς των Ιωαννίνων ενόχλησε τελικά την Υψηλή Πύλη και πώς θα εκμεταλλευτούν...

Σείριος

Σείριος

Σε είδα σήμερα Μυστική μου ερωμένη. Μικρή μελαγχολική απροστάτευτη με έψαχνες χωρίς να ξέρεις το γιατί σε έψαχνα σε έβρισκα σε έχανα. Και ήσουν παντού δεν ήθελα να σου μιλώ να σε αρπάξω ήθελα να καταστρέψω τη εύθραυστη ηρεμία σου Να σου γυμνώσω τα στήθη Να τα δαγκώσω...

Αργότερα, του Stephen King

Αργότερα, του Stephen King

Πόσο εύκολο είναι για έναν συγγραφέα να συνδυάζει με επιτυχία τον τρόμο, το υπερφυσικό στοιχείο και τη συγκίνηση στο μυθιστόρημά του; Όταν πρόκειται για τον μετρ του είδους, τον Stephen King, η απάντηση είναι αυτονόητη και για άλλη μια φορά το αποδεικνύει μέσα από το...

Το φως δεν επαιτεί…

Το φως δεν επαιτεί…

- γράφει η Θεοδοσία Αργυράκη - Ασαργιωτάκη - Με αλαζονεία λεηλατήθηκε, δε νικήθηκε  ότι αναστήθηκε στο φως είναι εκεί  στις παγωμένες αίθουσες κραυγάζει με τέχνης ρωμαλέα, αιώνια φωνή. __Δεν σου ανήκω, δεν είμαι εδώ θρηνούν τα ακρωτηριασμένα μέλη μου  με το ρυθμό της...

Το πείραμα, του Sebastian Fitzek

Το πείραμα, του Sebastian Fitzek

Ο Βίκτορ Λάρεντς είναι ο συγγραφέας του «Ψυχοθραύστη», μιας ιατρικής έκθεσης μ’ ένα πρωτότυπο κι ενδιαφέρον πείραμα, γραμμένο όμως με τη μορφή βιβλίου θρίλερ! Ένας καθηγητής προσκαλεί φοιτητές του με χρηματικό έπαθλο για να ανακαλύψουν τον λόγο που ο Λάρεντς έγραψε τη...

Ακολουθήστε μας στο Google News

Ακολουθήστε μας στο Google News

Διαβάστε κι αυτά

Το πείραμα, του Sebastian Fitzek

Το πείραμα, του Sebastian Fitzek

Ο Βίκτορ Λάρεντς είναι ο συγγραφέας του «Ψυχοθραύστη», μιας ιατρικής έκθεσης μ’ ένα πρωτότυπο κι ενδιαφέρον πείραμα, γραμμένο όμως με τη μορφή βιβλίου θρίλερ! Ένας καθηγητής προσκαλεί φοιτητές του με χρηματικό έπαθλο για να ανακαλύψουν τον λόγο που ο Λάρεντς έγραψε τη...

Το Γκαμπί της Βασίλισσας, του Γουόλτερ Τέβις

Το Γκαμπί της Βασίλισσας, του Γουόλτερ Τέβις

- γράφει η Κάλλη Κωνσταντινοπούλου - Σκάκι, φεμινισμός, εθισμός: μια συναρπαστική ιστορία ενηλικίωσης που κόβει την ανάσα μέχρι τη δραματική κορύφωσή της, η οποία έχει χάρη ανάλογη με το να κάνεις ματ σε τέσσερις κινήσεις.[1] «Δεν είναι το αρχαιότερο παιχνίδι στην...

Η καλύβα του μπαρμπα-Θωμά, της Χάρριετ Μπίτσερ Στόου

Η καλύβα του μπαρμπα-Θωμά, της Χάρριετ Μπίτσερ Στόου

- γράφει η Ζωή Κώτσου - Λίγα λόγια για το βιβλίο Ο πρωταγωνιστής του βιβλίου είναι ο μπαρμπα-Θωμάς είναι ένας νέγρος που αγαπάει όλους τους ανθρώπους χωρίς καμία διάκριση, είτε είναι λευκοί είτε μαύροι. Δέχεται αδιαμαρτύρητα τη μοίρα του και κάνει πάντα το καλό, γιατί...

0 σχόλια

0 Σχόλια

Υποβολή σχολίου